laihduttanut kaveri ärsyttää
Yks hyvä kaverini oli ennen tosi ylipainoinen. Useita kymmeniä kiloja ylipainoa. Hän alkoi laihduttaa, ja on saanut jo paljon pois. Olen tosi iloinen hänen puolestaan! Totta kai. Mahtavaa. Olen itsekin ylipainoinen ja yritän laihdutella, mutta huonolla menestyksellä. Syön kuitenkin ihan terveellistä ruokaa.
Minua on kuitenkin pikkuhiljaa alkanut ärsyttää että kaveristani on tullut "terveysterroristi". Hän on jotenkin tuomitsevampi, ja kuulostaa että hänen tapansa on ainoa oikea. Olen tähän asti ollut hyvillä häneltä saamistaan neuvoista ja tsempistä, mutta nyt ne alkavat tuntua nipotukselta. Ruokavaliossani on varmasti korjattavaa vieläkin, mutta ruuasta nauttiminen on minulle edelleen tärkeää, enkä ala kiusaamaan itseäni älyttömillä rajoituksilla esimerkiksi paprikan hiilihydraattien suhteen. Kaverini takia tuntuu että saan olla aina puolustuskannalla syömisten ja juomisten suhteen. Minä en halua tehdä elämästäni liian tiukkaa ja tylsää, vaikka se sitten tarkoittaisikin hitaampaa laihtumista. En nauti maidottomasta kahvista tai pelkästä salaatista.
Kiva että sain tänne purkautua. En voi enkä halua valittaa hänelle. Hän kuitenkin ajattelisi että olen vain kateellinen ja harmissani itseni takia. Olen iloinen hänen puolestaan, mutta en pidä siitä että minun ruokani ovat nykyään ainoa puheenaihe. Enkä tykkää siitäkään, että laihtumisensa myötä minua pidetään idioottina ja kysytään tyyliin "Et kai sä mitään sokeria lisännyt??" Hän tietää varsin hyvin että vältän sokeria mahdollisimman pitkälle.
Haluaisin laihtua nyt ihan sen takia, että voisin osoittaa hänelle että rennollakin otteella voi laihtua hyvin. Ei tarvitse alkaa miksikään niuhoksi ja lakata nauttimasta elämästä. Onko teille muille käynyt niin että laihtunut läheinen on muuttunut epäedukseen? :(
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:26"]
Mä tekisin takuuvarmasti samoin kuin 6, jos mun hiilareita kytättäisiin. Mässäisin jotain törkypaljon, mieluiten paljon erilaisia herkkuja. Kertoisin kuinka hyvää se on, kuinka pidän välillä herkkupäiviä ja syömisen jälkeen mulla olis niin onnellinen olo että.
[/quote]
Ei kannata. Esim sipsipussissa, 300g, on puolet laihduttajan viikon energiasta. Imaiset pussin ja muutama sidukkaa, niin ei tarvitse viikkoon syödä.
[/quote]
Älä jaksa liioitella.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 14:35"]
Ei kannata. Esim sipsipussissa, 300g, on puolet laihduttajan viikon energiasta. Imaiset pussin ja muutama sidukkaa, niin ei tarvitse viikkoon syödä.
[/quote]
Kannattaisi tutustua kalorimääriin. Finelin mukaan 100 grammassa sipsejä on 543 kcal eli 300 grammassa sipsejä on 1629 kcal. Joka taas ei olet puolet laihduttajan viikon energiasta (laihduttajat ja anorektikot on kaksi eri asiaa).
Jos syöt viikossa n. 2000 kcal niin suosittelen hakeutumaan hoitoon :/
Ihan normaalia, että huomattavasti laihduttanut jaksaa asiasta pitää meteliä, jos on sen luontoinen. On se ärsyttävää, mutta aikanaan se loppuu. En repisi pelipöksyjäni sen vuoksi.
Maltillinen laihduttaja, mitä se on? Tänään sidukkaa ja jädeä? Ei siltä kuulosta, mutta jokainen tavallaan, kunhan lopputulos tyydyttää.
Pidä puolesi, kerro tuo hänelle suoraan ja sano että olet muuten mukava mutta pidä ohjeet omana tietonasi äläkä puutu muiden syömiseen.
Meillä oli aikoinaan töissä tällänen hiilarihullu joka kyttäsi joka suupalaa, vihjaili ja vihjaili jatkuvasti millon milläkin keinoin kun joku söi lounaalla leipää, eteenkin jos oli vähänkään pulska tsi edes vain pyöreä. Hän oli juuri se joka oli itse laihduttanut vuoden sisällä -15 kg ja jotenkin tuntui että oli juuri siksi hirmuisen kireä ja ärtynyt. Hänelle kävikin niin että kroppa sanoi " tilt", ja oli kuukauden huili saikulla uupumukseen ja paniikkihäiriön takia. Sinä aikana tajusi että jatkuva kituuttaminen ja miinuskalorit vei häneltä niin psyykkiset kuin henkisetkin voimavarat. Lääkäri ja ravintoterapeutti oli sanonut että nyt pitää tankata ruokaa ja rasvaa jotta keho ja aivot pysyy mukana.
Kyllä tyhmempikin tajuaa kertomasi perusteella, että kaverillasi on huono itsetunto, vertailua ja ongelmia rajojen kanssa. Sano hänelle suoraan, ettet halua hänen puuttuvan syömisiisi, oli tarkotus miten hyvä tahansa. Tuo käytös on asiatonta ja tylyä, eikä sinun tarvitse sitä sietää.
Tuollaista se on, kun ihminen laihtuu. Inhotaan sitä omaa lihavuutta, ja sitten kun päästään siitä eroon, inho voidaan tuoda esille ja ruveta osoittelemaan muita ihmisiä. Onko ystäväsi tarkoitus oikeasti hyvä? Haluaako hän aidosti auttaa, vai nauttiiko hän siitä, että saa kertoa sinulle, missä asioissa epäonnistut?
Vielä enemmän ärsyttää, ollut dieetillä 2.5kk, mutta paino pudonnut vain 2kg.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia, että huomattavasti laihduttanut jaksaa asiasta pitää meteliä, jos on sen luontoinen. On se ärsyttävää, mutta aikanaan se loppuu. En repisi pelipöksyjäni sen vuoksi.
Maltillinen laihduttaja, mitä se on? Tänään sidukkaa ja jädeä? Ei siltä kuulosta, mutta jokainen tavallaan, kunhan lopputulos tyydyttää.
Maltillinen ja hidas laihduttaminen tutkitusti johtaa pysyvämpiin tuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan hyvä tahti painonpudotukselle. Jatka samaa rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 viikkoa ja 2kg, melko hidasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena olisi lähtenyt kaikki 10kg.
Eli laihdutan 72kg:sta 62kg.
Mikä järki taas oli nostaa 10 vuotta vanha keskustelu, johon käydään antamaan ohjeita ketjun aloittajalle?
Ketju on vuodelta 2014 eli 11 vuotta vanha ja sen nostaja vastaa ikäänkuin keskustelu olisi ollut nyt aktiivinen.
Vanhannostaja liikkeellä ja samanlaisia odotettavissa lisää.
M59+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hidasta joo, mutta hitaasti se juuri kannattaakin pudottaa, jotta lopputulos pysyy. Nopeasti pudotetut kilot tulevat taiaisin.
No hän onnistui laihtumaan, ja sinä olet edelleen lihava. Ehkä sinun kannattaisi ottaa hänen neuvonsa vastaan, eikä haukkua häntä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hidasta joo, mutta hitaasti se juuri kannattaakin pudottaa, jotta lopputulos pysyy. Nopeasti pudotetut kilot tulevat taiaisin.
Kiitos lohtusanoista.
Olet nolo ja kateellinen ihrapallukka!🤭
Jos nyt sanoisit kaverillesi ettet laihduta enää. Oletko laihtunut yhtään vai onko niin, että puhut halusta laihtua, mutta syöt todella huonosti silti.
Ystäväsi varmaan tarkoittaa hyvää ja haluaa sinun laihtuvan, kun tietää sinun laihduttavan.
Mun ystävä menehtyi kolmekymppisenä ylipainoon. Eräs toinen kaveri taas oli menehtymässä huumeisiin, mutta tuli uskoon. Jotenkin rinnastan terveellisyyteen ja uskoon hurahtamisen. Jos on ollut tosi vahva addiktio kuten ruoka tai huumeet, tilalle tarvitaan uusi addiktio kuten liikunta tai Jeesus. Ei välttämättä mukavaa läheisille, mutta kuitenkin yksilölle uusi alku ja mahdollisuus elää pidempi elämä.
Sellaisia ne uuteen uskoon tai aatteeseen hurahtaneet ovat. Se oma hieno valinta pitää aina perustella itselle ja muille.