Onko normaalia, että 4.v tyttöni ei ole kiinnostunut mistään nukeista tms?
Tytöllämme on kasapäin nukkeja, nukkekoti, pehmoleluja, tyttöjen legoja yms. mutta mikään näistä ei kiinnosta. Saattaa mennä viikkoja, että edes koskee mihinkään nukkeen.
Poikien leluista, kuten autoista ei myöskään innostu. Jaksaa leikkiä niillä muutaman minuutin ja heittää sitten nurkkaan.
Sen sijaan tykkää auttaa minua kotitöissä, kuten tiskaamisessa, siivoamisessa ja ruuan laitossa. Samoin tykkää piirtää, maalata ja kuunnella kun luetaan kirjoja. Myös palapelit ja lasten dvd:t on nyt in!
Onko siis normaalia, että tyttö ei tykkää leikkiä oikein millään, kuten "normaalit" tuon ikäiset.
Kyläpaikassakaan ei innostu leikkimään muiden lasten kanssa, vaan mielummin tekee vaikka kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä matolla.
Muuten on kyllä erittäin sosiaalinen lapsi ja tulee hyvin toimeen muiden lasten kanssa.
Kommentit (3)
en nukeista perustanut pienenä juuri lainkaan. Enemmänkin olin juuri kuvailemasi kärrynpyörien heittäjä ja sormet taikinaan upottava tapaus. Ja ihan normaali olen , kyllä!! Ole tyytyväinen että tyttösi vaikuttaa luovalta, osallistuvalta pikku neidiltä.
Ei meilläkään ole kumpikaan lapsista ole missään vaiheessa ollut innostunut. Enemmän tosiaa myös aktiivisesta tekemisestä, luonnon ilmiöiden seuraamisesta (ihan arkisista kuten vaikka miten vesi virtaa pikku purossa tiellä sateen jälkeen ja miten sitä voi ohjata tekemällä patoja tai uomia), sekä myös varsinkin tytär omasta fantasiamaailmasta kuin mistään leikkikaluista. En ole ollut asiasta mitenkään huolestunut todellakaan eikä ne nyt vielä ainakaan 8- ja 10-vuoden iässä vaikuta mitenkään oudoiksi kehittyneen lelukiinnostumattomuutensa takia.
Kyllä se leikki-ikäkin tulee, jos on tullakseen. Kaikki lapset eivät vain ole kiinnostuneita barbeista ja legoista.