Siskoni lapset syövät perintöni!
Okei, vähän turhan provosoiva otsikko, mutta ei voi mitään. Mua niin ketuttaa vanhempani, jotka suosivat siskoni perhettä ja syytävät rahaa hänen neljälle lapselleen. Itse olen lapseton ja seuraan tilannetta vierestä kettuuntuneena ja kehtaamatta ilmaista ärtymystäni - saako tälläisestä edes olla vihainen?
Jollakin tavoin koen, että vanhempieni sponsoroidessa siskoni lapsia, he samalla tukevat siskoni elämänvalintaa ja samalla viisveisaavat minun valinnastani. En ole pyytänyt vanhemmiltani rahaa mihinkään n.15 vuoteen, mutta sisareni ramppaa jatkuvasti heidän lompakollaan, kun "on niin tiukkaa" jne. Vanhempani ovat kustantaneet mm. siskoni vanhimman lapsen vaihto-oppilasvuoden, puhumattakaan siitä, että ovat kustantaneet alusta alkaen kaikki lasten harrastukset.
Vanhempani ovat varakkaita, mutta tätä menoa "minunkin perintöosuuteni" on käytetty noihin muksuihin.
Kommentit (172)
Hän jaksaa olla kateellinen miehen vanhempien meidän lapsillemme ostamista joulu- ja synttärilahjoista......
Ja meillä ei isovanhemmat maksa harrastuksia tai mitään muutakaan isompaa. Myös saamamme lastenhoitoapu on "vääryys", joka pitäisi korvata sisarelle jotenkin. Samoin hän on näreissään kun häntä pyydetään kastelemaan isovanhempien kotona kukkien heidän ollessaan mökillä. Hän asuu samalla paikkakunnalla ja me 100km eri suuntaan. Ja sisko on saanut asua putkiremontin ajan isovanhemmilla, hänellä on siellä tavaraa säilössä (mm "oma huone", johon ei edelleenkään saa koskea, on siinä järjestyksessä kuin oli 25 vuotta sitten, on saanut autonkorjausapua, talvirenkaat on säilössä isovanhemmilla jne. Eli meidän näkökulmasta puntit on aika lailla tasan....
Vanhemmat saavat antaa lahjoja lapsilleen ja lapsenlapsilleen niin paljon kuin haluavat. Muut perilliset eivät sitä voi mitenkään estää. Vanhemmat voivat määrätä kirjallisesti, ettei näitä lahjoja lueta ennakkoperinnöksi. Lapsenlapsille annetut lahjat (kun vanhempi siinä välissä on elossa) eivät ole ennakkoperintöä muutenkaan.
Vanhemmat eivät myöskään ole rahojensa jakamisesta tilivelvollisia perillisille, eikä heidän tarvitse pitää kirjaa antamistaan lahjoista.
Ap:n kannattaa toki käydä rähjäämässä vanhemmilleen ennakkoperinnöstä. Sillä tavalla vanhemmat havahtuvat kirjoittamaan testamenttiinsa, etteivät muiden lasten saamat lahjat ole ennakkoperintöä.
ne kuitenkin katsotaa ennakkoperinnöksi. Apn olisi hyvä keskustella tästä vanhempiensa kanssa. Vaihtoehtona on se, että vanhemmat luovuttavast myös aplle vastaavasta arvosta omaisuutta tai sitten asia menee perinnönjakoon. Tärkeää kuitenkin on että ennakkoperinnöt kirjattaisiin selkeästi ylös.
oikeasti ilkeäisi alkaa länkyttää jostain perinnöstä silloin kun me ollaan mieheni kanssa vielä elossa, voisi olla ihan varma, että ei tulisi koskaan penniäkään näkemään.
Onneksi elävällä aikuisella ihmisellä on ihan tasan oikeus käyttää rahansa kuten parhaaksi näkee. Niin ainakin itse aion tehdä. Ja tukea aion sitä lasta, joka sitä tukea tarvitsee kulloinkin, en todellakaan ala kasvattelemaan sinkkulapseni tai DINK-pariskunnan omaisuutta, jos vieressä on tiukilla oleva lapsiperhe.
Tämä on oma valintani.
Omaa lastaan ei voi tehdä perinnöttömäksi missään tilanteessa. Lisäksi sisaruksilla on perinnönjaossa täysi oikeus vaatia ennakkoon lahjoitetut summat laskettavaksi ennakkoperinnöksi, jolloin tilanne tasataan perinnönjaossa. Laki sanoo näin, etkä sinä voi sille mitään.
Kyllä vanhempien pitäisi kohdella lapsiaan tasavertaisesti. Kun sisaresi saa jotain olisi oikeus ja kohtuus että sinulle annettaisiin saman verran. Oli perhettä tai ei.
Meillä on tilanne sellainen, että vanhempani ovat maksaneet nuorimman sisaruksen opintoja. Sisarus käyttää vanhuksia häikäilemättä hyväkseen, hyvä ettei nälkäkuolema odota. Hän on niin sairas mm. vaikea C-vitamiiniallergia, ettei kykene töihin opiskelun ohessa. Muut ovat saaneet rahoittaa opintonsa ja kaiken muun ihan itse. Vanhemmilta saadut rahat, kuten kaikki muukin, menee iloiseen elämään. Ei onneksi C-vitamiinialleria haittaa, kun istuu bissellä tai bailaa yökerhoissa.
Aika härski sisko, oletteko te muut sisarukset väleissä tämän imuttajasiskonne kanssa? Minkä ikäinen ihminen kyseessä? Aivan uskomatonta meininkiä, kyllä sitä ihmettelee miten ihmiset kehtaavatkin...
ne kuitenkin katsotaa ennakkoperinnöksi. Apn olisi hyvä keskustella tästä vanhempiensa kanssa. Vaihtoehtona on se, että vanhemmat luovuttavast myös aplle vastaavasta arvosta omaisuutta tai sitten asia menee perinnönjakoon. Tärkeää kuitenkin on että ennakkoperinnöt kirjattaisiin selkeästi ylös.
oikeasti ilkeäisi alkaa länkyttää jostain perinnöstä silloin kun me ollaan mieheni kanssa vielä elossa, voisi olla ihan varma, että ei tulisi koskaan penniäkään näkemään.
Onneksi elävällä aikuisella ihmisellä on ihan tasan oikeus käyttää rahansa kuten parhaaksi näkee. Niin ainakin itse aion tehdä. Ja tukea aion sitä lasta, joka sitä tukea tarvitsee kulloinkin, en todellakaan ala kasvattelemaan sinkkulapseni tai DINK-pariskunnan omaisuutta, jos vieressä on tiukilla oleva lapsiperhe.
Tämä on oma valintani.
Arvotat jo nyt lapsesi eriarvoiseksi. Lapseton on huonmpi kuin lapsellinen. Entä jos sillä lapsellisella menee taloudellisesti hyvin? Entä jos lapseton vaikka sairastuu, menettää työkykynsä tai joutuu taloudellisiin ongelmiin vaikka lapsetttomuushoitojen takia. Onko parempi, että suosikkilapsi lisääntyy vaikka narkkarin kanssa kuin että jättää lapset hankkimatta, jos sopivaa kumppania ei löydy. Hellytkö kohtelemaan lapsiasi tasa-arvoisesti, jos lapsettomuus johtuu sairaudesta tai vaikka seksuaaliseen vähemmistöön kuulumisesta?
Tämä on oma valintani.
Hän jaksaa olla kateellinen miehen vanhempien meidän lapsillemme ostamista joulu- ja synttärilahjoista......
Ja meillä ei isovanhemmat maksa harrastuksia tai mitään muutakaan isompaa. Myös saamamme lastenhoitoapu on "vääryys", joka pitäisi korvata sisarelle jotenkin. Samoin hän on näreissään kun häntä pyydetään kastelemaan isovanhempien kotona kukkien heidän ollessaan mökillä. Hän asuu samalla paikkakunnalla ja me 100km eri suuntaan. Ja sisko on saanut asua putkiremontin ajan isovanhemmilla, hänellä on siellä tavaraa säilössä (mm "oma huone", johon ei edelleenkään saa koskea, on siinä järjestyksessä kuin oli 25 vuotta sitten, on saanut autonkorjausapua, talvirenkaat on säilössä isovanhemmilla jne. Eli meidän näkökulmasta puntit on aika lailla tasan....
varsinaisesti sukua :) Minua huvittaa eniten nämä miniät, joilla on saamisten suhteen ihan oma matikkansa. Ei mitään tekoa koulumatematiikalla.
Tämä on oma valintani.
Omaa lastaan ei voi tehdä perinnöttömäksi missään tilanteessa. Lisäksi sisaruksilla on perinnönjaossa täysi oikeus vaatia ennakkoon lahjoitetut summat laskettavaksi ennakkoperinnöksi, jolloin tilanne tasataan perinnönjaossa. Laki sanoo näin, etkä sinä voi sille mitään.
ettet uskoisikaan. Todellakin omaisuuden voi keplotella täysin oman perillisen ulottumattomiin, jos niin haluaa tehdä.
Katsopas vaikka tapaus Kari Tapiota. 20 000 taisi olla se käypä summa, jonka poikansa Karri sai siitä miljoonaomaisuudesta.
avartava keskustelu... Joku on oikeesti kateellinen lasten lahjoista ja loukkaantuu oikein?
Ihmiset on sekopäitä.
Huolehdi tasaamisesta perinnönjaon yhteydessä, kun vanhempasi kerran harjoittavat vääryyttä.
Tämä on oma valintani.
Omaa lastaan ei voi tehdä perinnöttömäksi missään tilanteessa. Lisäksi sisaruksilla on perinnönjaossa täysi oikeus vaatia ennakkoon lahjoitetut summat laskettavaksi ennakkoperinnöksi, jolloin tilanne tasataan perinnönjaossa. Laki sanoo näin, etkä sinä voi sille mitään.ettet uskoisikaan. Todellakin omaisuuden voi keplotella täysin oman perillisen ulottumattomiin, jos niin haluaa tehdä.
Katsopas vaikka tapaus Kari Tapiota. 20 000 taisi olla se käypä summa, jonka poikansa Karri sai siitä miljoonaomaisuudesta.
Ap:n kannattaa hankkia hyvä perintöasioihin erikoistunut lakimies ja keskustella hänen kanssaan asiasta.
Kyllä vanhempien pitäisi kohdella lapsiaan tasavertaisesti. Kun sisaresi saa jotain olisi oikeus ja kohtuus että sinulle annettaisiin saman verran. Oli perhettä tai ei.
Meillä on tilanne sellainen, että vanhempani ovat maksaneet nuorimman sisaruksen opintoja. Sisarus käyttää vanhuksia häikäilemättä hyväkseen, hyvä ettei nälkäkuolema odota. Hän on niin sairas mm. vaikea C-vitamiiniallergia, ettei kykene töihin opiskelun ohessa. Muut ovat saaneet rahoittaa opintonsa ja kaiken muun ihan itse. Vanhemmilta saadut rahat, kuten kaikki muukin, menee iloiseen elämään. Ei onneksi C-vitamiinialleria haittaa, kun istuu bissellä tai bailaa yökerhoissa.
Aika härski sisko, oletteko te muut sisarukset väleissä tämän imuttajasiskonne kanssa? Minkä ikäinen ihminen kyseessä? Aivan uskomatonta meininkiä, kyllä sitä ihmettelee miten ihmiset kehtaavatkin...
Henkilökohtaisesti olen lopettanut hänen auttamisensa (milloin ollut ruokaa, huonekaluja, auttanut työpaikan hankinnassa, rahaa...), sillä eiköhän ne vanhempien antamat riitä. Ikää hänellä jo yli 30 v. ja toinen ammattiopinto menossa. Ensimmäinen ei ollutkaan mieluisa. Vanhemmat tukevat ja onhan siihen heillä oikeus. Emme tilanteesta tietenkään kovin pidä, mutta kaikki ovat aikuisia ihmisiä.
Sisko mm. totesi kerran vanhemmille, ettei voi ottaa tarjottua liköörikonvehtia, koska siinä on alkoholia. Hänhän ei alkoholia käytä kuten muut sisarukset. Ei ollut pitkä aika, kun hän ympäripyörryksissä soitteli keskellä yötä hakemaan jostain. Siis minulle. Varsinainen pelle, kieltämättä.
Tämä on oma valintani.
Arvotat jo nyt lapsesi eriarvoiseksi. Lapseton on huonmpi kuin lapsellinen. Entä jos sillä lapsellisella menee taloudellisesti hyvin? Entä jos lapseton vaikka sairastuu, menettää työkykynsä tai joutuu taloudellisiin ongelmiin vaikka lapsetttomuushoitojen takia. Onko parempi, että suosikkilapsi lisääntyy vaikka narkkarin kanssa kuin että jättää lapset hankkimatta, jos sopivaa kumppania ei löydy. Hellytkö kohtelemaan lapsiasi tasa-arvoisesti, jos lapsettomuus johtuu sairaudesta tai vaikka seksuaaliseen vähemmistöön kuulumisesta?
Mun lapset on melkoisen pieniä vielä, eikä mulle kukaan ole suosikkilapsi ohitse toisen. Jokaista aion tukea opiskeluissa mm. parhaani mukaan.
Ja kuten sanoin, autan sitä, joka sitä apua tarvitsee, etkö osaa lukea? Jos lapsiperhe ei tarvitse taloudellista apua, ei se sitä sitten saakaan. JOs yksin elävällä lapsellani menee huonosti, autan häntä. Aikaani annan jokaiselle tasapuolisesti siinä mittakaavassa kuin se on mahdollista.
Sen yritän lapsilleni opettaa, että aina ei tarvitse saada just saman verran ja samaa asiaa mitä toinen saa. Osaavat sen ja ymmärtävät sen mielestäni todella hyvin jo nyt. Jokainen tietää, että vuoronsa tulee kyllä, ja jokaisen kanssa panostetaan vähän eri asioihin, jotka kullekin ovat tärkeitä.
Saisivat todella hävetä. Mikään ei ole niin inhottavaa kuin vanhemmat, jotka pitävät yhtä lasta suosikkinaan. Oksettavaa.
ja suku voi auttaa, eiköhän se ole päivän selvää, että sitten autetaan. Sanoit itsekin, että pärjäät itsekin.
Tiesithän, että isovanhemmille rakkaimpia eivät ole omat lapset vaan lapsenlapset!?
Tämä on oma valintani.
Omaa lastaan ei voi tehdä perinnöttömäksi missään tilanteessa. Lisäksi sisaruksilla on perinnönjaossa täysi oikeus vaatia ennakkoon lahjoitetut summat laskettavaksi ennakkoperinnöksi, jolloin tilanne tasataan perinnönjaossa. Laki sanoo näin, etkä sinä voi sille mitään.ettet uskoisikaan. Todellakin omaisuuden voi keplotella täysin oman perillisen ulottumattomiin, jos niin haluaa tehdä.
Ap:n kannattaa hankkia hyvä perintöasioihin erikoistunut lakimies ja keskustella hänen kanssaan asiasta.
Elävä järjissään oleva ihminen saa kyllä rahansa ahneiden ulottumattomiin hyvinkin helposti halutessaan. EIkä sitä yksikään lapsi voi estää. "Yääh, meidän äiskä ei saa tehdä noin, kun noi meidän äiskän rahat on oikeastaan mun rahoja!!!!"
Eikö teitä aikuisia ihmisiä hävetä?
NO sulla on ainakin tilanne selvillä etkä taida olla edes varsinaisesti sukua :) Minua huvittaa eniten nämä miniät, joilla on saamisten suhteen ihan oma matikkansa. Ei mitään tekoa koulumatematiikalla.
Ja aikuiseen käyttäytymiseen kuuluu olla kateellinen lasten joulu- ja synttärilahjoista ja todeta " mun pitäisi saada tuplalahjat kun mulla ei ole omia lapsia" Ja kitistä siitä että isovanhemmat ovat olleet meillä lastenvahteina; silloin kun olivat pienempiä hiukan useammin tällä hetkellä alakouluikäisten kanssa esim. tänä vuonna tähän mennessä 2 päivää hiihtolomalla. Eli minusta ei todellakaan mahdottomia määriä. Mutta otan opikseni ja ymmärrän että olen siis kuppaaja, jolla on oma matikka.
Tiesithän, että isovanhemmille rakkaimpia eivät ole omat lapset vaan lapsenlapset!?
Ei ole normaalin ihmisen ajattelua, että lapsenlapset ovat omia rakkaampia.
Tämä on oma valintani.
Ap:n kannattaa hankkia hyvä perintöasioihin erikoistunut lakimies ja keskustella hänen kanssaan asiasta.Elävä järjissään oleva ihminen saa kyllä rahansa ahneiden ulottumattomiin hyvinkin helposti halutessaan. EIkä sitä yksikään lapsi voi estää. "Yääh, meidän äiskä ei saa tehdä noin, kun noi meidän äiskän rahat on oikeastaan mun rahoja!!!!"
Eikö teitä aikuisia ihmisiä hävetä?
Petolliset ihmiset yleensä puolustavat muita petollisia, taisi kolahtaa sinuun.
Saisit hävetä itse, kun puolustat vääryyttä.
Tämä on oma valintani.