Eikö teitä hävetä kuljettaa isoja penskoja rattaissa?
Taas oli tänään täydessä bussissa iso tytön könsikäs rattaissa. Oli niin iso että hyvä kun mahtui rattaisiin. Ja ei kyllä näyttänyt mitenkään vammaiselle. Onhan se kiva ajella ilmaiseksi.
Kommentit (89)
Vierailija:
itseäsi etkä, vauvaa kun sinne pysäkille sun piti jäädä seisomaan. Itse työskentelen Naistenklinikalla ja, kuljen bussilla työmatkat. Naistenklinikan bussipysäkkiä käyttää paljo esim. juuri nämä Lastenklinikan sairaat/kipeät lapset. Ehkäpä lapsi oli kipeä? Tästä oppineena en viitsi arvostella isompia lapsia jotka istuvat rattaissa, ei voi tietää mitä on taustalla. Oma lapseni on 4-vuotias kulkee kävellen mutta, en enpisi hetkeäkään istuttaa rattaisiin jos pitäisi vaikka lääkäriin lähteä.
Mutta pysäkiltä tulee kyytiin paljon myös niiden sairaiden lasten terveitä sisaruksia rattaissa vain siksi että rattaiden kanssa pääsee aikuinenkin ilmaiseksi. Ja siksi minä jään pysäkille odottamaan sen sairaan lapsen kanssa seuraavaa bussia, kun eräät kuljettavat lasta rattaissa vain siksi että silloin pääsee ilmaiseksi. Ja sitten osaston vanhempienhuoneessa kiroavat kun joutuvat raahaamaan rattaita ympäriinsa sen ilmaisen matkustamisen takia, rattaiden kanssa kun on helsingin keskustassa vaikeaa liikkua...
Ja en muuten ole ilmaismatkustaja, vaikka välillä rattaiden kanssa liikunkin, mulla on kyllä voimassa oleva matkakortti, sillä lapsi on lähes koko ajan sairaalassa, ja meillä ei ole autoa joten jollakin munkin on sinne sairaalaan lasta mentävä katsomaan
Kun kolmevuotias haluaa välttämättä istua rattaissa ja puolitoistavuotias kävelee vieressä pitkilläkin reissuilla tulee hyvinkin pitkiä katseita välillä. Toisaalta, jos pakottaisin kolmevuotiaan kävelemään ne pitkät reissut, niihin menisi niin pitkä aika, ettei päivässä ehtisi muuta tekemään. Ja lisäksi puolitoistavuotias tuskastuisi sisarensa haahuiluun.
Leikkipuistoon lapset kävelevät itse (kahdensadan metrin matkaan menee puolitoistavuotiaan kanssa viisi minuuttia ja kolmevuotiaan kanssa 15), samoin kaikkiin paikkoihin lähellä, koiraa käytämme koirapuistossa kävelemällä ja kuten toisessa ketjussa jo mainittiin, lapset liikkuvat luonnostaan muutenkin, joten lapset saavat kyllä liikuntaa, vaikka kauppareissun ajan istuisivatkin.
Tähän siis olemme päätyneet. Kun lähdemme kauemmas kauppaan, otan mukaan rattaat (myös siksi, että saisin ostokset helpommin kotiin). Kolmevuotias istuu rattaissa, puolitoistavuotias kävelee vierelläni reippaasti. Kun näyttää, että pienempi väsyy, otan isomman kävelemään ja pienempi saa hetken istua. Joskus molemmat kävelevät, mutta silloin tahtoo pienempi hermostua sisarensa vauhtiin, jota ei saa nopeammaksi muuta, kuin nostamalla hänet syliin.
Vanhempi on luonteeltaan muutenkin hidas hissukka, mutta voimakas ulkokarsastus on tehnyt hänestä varovaisen kävelijän. Nämä yhdistettynä on meillä joskus mennyt kilometrin kioskireissuun kolme tuntia =)
Kysyitkö niiltä, kun niin varmasti julistat, että olivat liikenteessä terveen mutta laiskan lapsen kanssa?
Oliskohan kuitenkin vaan niin, että sulla hormonit ja stressi sai sen lapsen kasvamaan 20cm. Ja vanhemmille vielä ilkikuriset ilmeet kun ne olivat tyytyväisiä kun jäit _sairaan_ lapsen kanssa pysäkille?
senkin maksaa.
" Ja en muuten ole ilmaismatkustaja, vaikka välillä rattaiden kanssa liikunkin, mulla on kyllä voimassa oleva matkakortti, sillä lapsi on lähes koko ajan sairaalassa, ja meillä ei ole autoa joten jollakin munkin on sinne sairaalaan lasta mentävä katsomaan
[/quote]
"
vuoksi että olen yh.
Siis eipä ole kyllä tullut mielenkään kun tuolla iltaisin huhkin kera rattaiden, että siellä on jotain dorkia kyyliä vielä miettimässä että toikin eukko noin isoa rattaissa työntelee. Hommatkaa elämä!!
voi olla että lapsi joka oli rattaissa ei ollutkaan niin vanha kuin luulit vain että isokokoinen. Tai sitten jos lapsi on vammainen eikä pysty hyvin kävelemään. Hieman suvaitsevaisuutta, kiitos !
Oon itse kanssa ollu joskus yh. Käveltiin kyllä mutta, ei niin pitkiä että lapseni ei oisi jaksanut kävellä. Yllättävän pitkiä matkoja kuitenkin 5.5-vuotias kävelee jos vaan viitsii. Eikö lapses vois ajaa vaikka pyörällä kun sinä kävelet?
Niin että kyllä aika moni lapsi jaksaa kävelläkin. Taukojakin voi pitää.
Laitetaan iso lapsi joka pystyisi kävelemään rattaisiin että saadaan ilmainen bussimatka.
Vierailija:
onko se sinulta pois jos joku näkee kaiken tuon vaivan säästääkseen lippumaksuissa?samalla tavalla kaikki alennukset esim. eläkeläisille on pois sinulta, joudut maksamaan enemmän että vanhukset pääsevät edullisemmalla...
alkuperäiseen: ei hävetä koska on helpompaa kuin kuunnella ratkutusta koko ajan.
Vierailija:
mitäs se teiltä on pois, jos joku noin säästää...eiks se olekin jokaisen oma asia, miten kersaansa kuljettaa? Itse menen omalla autolla, pidemmät matkat, muuten kävellen.Hoitakaa omat kakaranne.
gracon rattaissa on painoraja. 17 kg.
Seudun joukkoliikenteessä aikuisten lippuja käyttävät 17 vuotta täyttäneet henkilöt. 7-16 -vuotiaat matkustavat lasten lipuilla ja alle 7-vuotiaat saavat kulkea maksutta. Myös 0-6 -vuotiasta lasta vaunuissa tai rattaissa kuljettava henkilö on oikeutettu matkustamaan ilman lippua (ei U-linjoilla).
Mua kyllä ärsyttää lähes kouluikäiset lapset joiden rattaat varaa yhden paikan joltain, joka oikeasti tarvitsisi vaunupaikan vauvalleen, mutta periaatteessa se ei kiellettyä ole.
en mahtunut linja-autoon vaunujen kanssa kun toisen vaunun paikan vei juuri tuollainen " iso penska"
Niin että kiitos vaan sinulle laiska äiti, teidän takianne jouduin odottaan 3kk ikäisen kanssa 45 min pysäkillä...
Ja ihan vaan vinkiksi, se sun tyttö oli sen verran pulskan näköinen, että suosittelen HYÖTYLIIKUNTAA!!!!!!
Vierailija:
en mahtunut linja-autoon vaunujen kanssa kun toisen vaunun paikan vei juuri tuollainen " iso penska"Niin että kiitos vaan sinulle laiska äiti, teidän takianne jouduin odottaan 3kk ikäisen kanssa 45 min pysäkillä...
Ja ihan vaan vinkiksi, se sun tyttö oli sen verran pulskan näköinen, että suosittelen HYÖTYLIIKUNTAA!!!!!!
Näin kaikki rattaineenkin voivat lapsen ikään katsomatta maksaa turvallisesti oman matkansa vaunuja jättämättä.
Ja niin, olen myös joutunut 3 viikkoisen kanssa lääkäriseissulla odottamaan seuraavaa pussia, kun iso poika oli ollut shoppailemassa äitinsä kanssa. Eli rattaissa bussiin ja heti pois rattaista...
VINKKI: Lääkäriin ja muihin tärkeisiin menoihin kannattaa varata paljon aikaa. Kannattaa lähteä sen verran etuajassa että ehtii vaikka joutuiskin seuraavaa bussia odottelemaan. Tai mitä jos vaikkapa sitten hyppäisitte taksiin? Jos ootte niin köyhiä ettei oo varaa niin todennäköisesti sitten itsekin olette 6 vuoden kuluttua sen ison lapsenne kanssa bussipaikkoja varailemassa. Mutta sittenhän se taas on ihan eri asia kun MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ JA MINUN LAPSENI olemme maailman napoja. Ja mistäs tosiaan tiedätte vaikka se lapsi rattaissa olisi liikuntavammainen? Vammat ei aina näy ulospäin.
Kuinkahan kauppareissut onnistuvat jos ei saa käyttää rattaita???
Vierailija:
Mutta oikeasti kannattaisi miettiä sitä tosiasiaa, että lapsemme (ja nuoremme) ovat heikkokuntoisempia kuin ikinä. Jo pienestä pitäen opetetaan istumaan rattaissa, kulkemaan bussilla lyhyetkin matkat, samoin henkilöautolla jne. Se terve arkiliikunta on kadonnut lähes täysin. Sitten ihmetellään kun lapset ovat ryhtivikaisia ja ylipainoisia viimeistään teini-iässä. Niin ja kyllä 4-vuotiaan pitäisi jo jaksaa kävellä 2-3km...
itseäsi etkä, vauvaa kun sinne pysäkille sun piti jäädä seisomaan. Itse työskentelen Naistenklinikalla ja, kuljen bussilla työmatkat. Naistenklinikan bussipysäkkiä käyttää paljo esim. juuri nämä Lastenklinikan sairaat/kipeät lapset. Ehkäpä lapsi oli kipeä? Tästä oppineena en viitsi arvostella isompia lapsia jotka istuvat rattaissa, ei voi tietää mitä on taustalla. Oma lapseni on 4-vuotias kulkee kävellen mutta, en enpisi hetkeäkään istuttaa rattaisiin jos pitäisi vaikka lääkäriin lähteä.
Ei meitä nyt niin paljoa tueta, etteikö tätä pientä etua voitaisi säilyttää!!!