Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet lauseesta "Päiväkodin kevätjuhlasta vanhemmat näkevät hoidon laadun"?

Vierailija
16.05.2012 |

Kuulin erään äidin puhuvan hoitajalle tällaisia että "Panostakaa kevätjuhlaesityksiin sillä siitä vanhemmat näkevät hoidon laadun" ja "Viime vuonna kyllä oli niin huonot lauluesitykset että ollaan vanhempien kanssa puhuttu leikkipuistossa että tämä päiväkoti ei kovin hyvä taida olla toiminnaltaan".. Tämä siis lapseni ryhmässä olevan äidin suusta.

Itse olen ihan eri mieltä. Minusta on suloista, kun pienet lapset laulaa lurittavat jonkun oppimansa laulun vaikka ilman säestystä, ja esittävät kenties jonkun tanssin jossa joku eksyy välillä vähän väärään paikkaan. Sellaisiahan alpset ovat. Tuon äidin mielestä ilmeisesti juhlia varten pitäisi harjoitella viikkotolkulla. Omalle lapselleni en ainakaan halua sellaista stressiä päiväkodin kevätjuhlaesityksistä vaan haluan että lapset ehtivät ennen juhliakin LEIKKIä sen sijaan että ovat koko ajan esityssulkeisissa.

Lapseni päiväkodissa retkeillään paljon, lapset saavat LEIKKIÄ sisällä ja ulkona (mikä on minusta tärkeintä), heille luetaan paljon, he tekevät paljon projekteja yhdessä (esim. ulkona yhteisiä tilataideteoksia hiekkaan tms joista ei jää kotiin tuotavaa tuotosta). Minulle nuo jokapäiväiset toiminnat kertovat hoidon laadusta PALJOn enemmän kuin kerran vuodessa järjestettävä juhla.

Mitä mieltä te muut olette?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onko juhlat pakollinen pulla, toistuuko samat ohjelmat vuodesta toiseen samana.

Onko niissä edes hitusen oltu kiinnostuneita tarhan puolelta?

Minusta pointti ei ole saada kaikkia laulamaan nuotilleen vaan mitä lauletaan (vuosia samaa) ja miten koko homma on koottu kasaan?

Onhan se kivan kuulosta että hoidossa tehdään ulkona taidetta mutta onko se noin? Osallistuuko lapset siihen kaikki ja mennäänkö kuitenkin mistä aita on matalin? Hoitaja sanoo että piirretään kepillä maahan aarrekartta ja joku tekee jos tekee.

Ei laulujen opettelu ole stressiä. Nehän on vaan kuitenkin lauluja ja tansseja. Kuulostaa siltä ettei niitä aikuiset vaan jaksa laulattaa.

Sanoiko se äiti sielä hoitotädille että lauluja pitää opetella viikkoja vai oletko ymmärtänyt jotain väärin?

Vierailija
2/3 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa on olltu tosi kivoja esityksiä, eikä tosiaankaan saman kaavan mukaan vaan eri lauluja eri vuosina, lisäksi tanssiesityksiä, jumppaesityksiä ym. Juonena on ollut joku satu aina, mikä on koonnut homman yhteen.

Tämä äiti vertaa juhlia esikoisensa (taidepainotteisen) koulun juhlaan, jossa juhlien järjestelyyn käytetään koko krvät. Siellä on videotykit, valonheittimet, mikrofonit ja opettajista koottu bändi yms. Opettajat säveltävät musikaalityyppisen esityksen joka juhlaa varten. Lapset esittävät esitykset täydellisesti. Tiedän tämän sillä kummityttöni on tuolla koulussa ja olen itse ollut katsomassa juhlia.

Minusta on hullua verrata isojen koululaisten esityksiä pienten lasten juhliin, etenkin, kun kyseessä on nimenomaan taidepainotteinen koulu.

Ja kyllä, päiväkodin henkilökunta todella panostaa tuohon päivittäiseen toimintaan. Minua oikein kiukuttaa lukea tuota "menevät siitä mistä aita on matalin ja piirtävät vähän kepillä maahan". Varmaan juuri niin tuokin äiti ajattelee, kun ei ole yhtään viitsinyt kuunnella, mitä lapset päivän mittaan tekevät. Tekevät tosi kivoja juttuja, mm. olivat pienissä porukoissa maalanneet lumitaideteoksia ulkona (niitä sai käydä katsomassa jos kiinnosti), jokainen oli tehnty oman pienen luontotaulun hiekkaan keräämistään esineistä (niitäkin sai käydä katsomassa), olivat tehneet leppäkerttutarhan maalaamistaan kivistä, jokimaiseman sadesäällä jne jne jne. Mutta jos vanhempia ei yhtään kiinnosta tai ajattelevat vain että joojoo, kunhan vähän ovat jotain touhunneet niin jää huomaamatta miten paljon lapset saavat hoidossa.

Ja laulujen opettelusta... lapset laulavat minun lapseni ryhmässä joka päivä, ja moneen kertaan. Koska minua kiinnostaa, tiedän, että laulavat aamupiirissä, ennen ruokaa ja välipalan jälkeen ja kuulemma ihan välillä muutenkin vaan. Silti kaikki lapset eivät juhlissa osallistu laulamiseen. Oma alpsenikin viimeksi vain ihmetteli eikä laulanut ollenkaan. Kuitenkin kotona osasi kaikki laulut kuin vettä vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päiväkoti järjestää kevätjuhlien sijaan retken Nuuksioon. Sama juttu oli viime vuonnakin, ja se oli todella kivaa! Lapsilla oli sellainen rastityyppinen kierros, matkan varrella makkaranpaistoa ja perillä pullaa. Hommaan oli panostettu täysillä, ja oli älyttömän mukavaa.

Lasten päiväkodissa valmistellaan monia yhteisiä tai lasten omia juttuja samaan tapaan tosi perusteellisesti ja huolella. Lapsista esim. oli tosi jännää ja mukavaa, kun äitienpäiväksi oli äideille kaikkea kivaa yhteistä hemmottelua, mitä oli valmisteltu yhdessä :) Mielestäni tällainen vaivannäkö kertoo hoitajien innokkuudesta ja kiinnostuksesta työtään kohtaan. Kyllä sinne silti mahtuu vapaata leikkiä ja tekemistä joka päivään.