Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Virtsankarkailu ja muu värkin kunto synnytyksen jälkeen, aikaa nyt 3 vrk

Vierailija
20.04.2012 |

Hei!

Synnytyksestä olis nyt 3 vrk ja lapsi oli 3,8 kg syntyessään. Ensimmäinen lapsemme. Repesin vähän toisen asteen repeämän (kolme tikkiä "vaan" kuitenkin), mutta muuten kaikki ok. Pystyn liikkumaan ja istumaan suhteellisen normaalisti ja alapääkin näyttää melko normaalilta. Turvoksissa vähän, muttei mitenkään "ruhjeilla".

Peräpukamiakaan en nää. Eikö ne yleensä näy semmosina ryppäinä heti jos niitä on tullut??

Virtsankarkailu kuitenkin mietityttää. Virtsa ei karkaa aivastaessa tai yskäistessä, mutta kun on kova hätä ja juuri kun olen pääsemässä pöntölle, en tunne että pissaa valuu jo vähän... En silti vilä ole housujani kastellut, se tulee vain semmosena pienenä norona, mitä en tahdo tuntea.. tulee vaan omia aikojaan.

Lantionpohjanlihaksia olen alkanut hieman harjoittamaan kevyesti.

Miten voin edistää paranemistani ja ennenkaikkea kuulostaako normaalilta??

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksestä on 3 VRK!!!!!

Vierailija
2/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes sairaalasta pois eli huono provo. Odotelepa nyt rauhassa ensi vaikka edes se 3kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan on totta. Vointi muuten hyvä molemmilla! Lapsi syntyi yöllä eli oikeammin synnytyksestä siis aikaa jo yli 3 vrk.

ap

Vierailija
4/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...normaalilta.

Itsellä nyt 8kk synnytyksestä kaikki on ollut jo hetken aikaa kunnossa. Mulla myös oli parisen tikkiä eli en mitenkään pahasti revennyt .

Tuollaista samanlaista virtsankarkailua kesti ehkä noin 3-4kk, mutta sitten alkoi tilanne normalisoitumaan. Lantionpohjan lihaksia treenailin harvakseltaan, aina silloin kuin muistin. Voihan siis olla että jos oisin ahkerasti jumpannut niin olisin nopeamminkin palautunut. :)

Vierailija
5/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko ihan kaikilla koska eihän tästä puhuta. Mulla oli samalla tavalla että humps vaan ja lorilori. En voinut mitään. Meni ehkä joku pari viikkoa noin,sitten alko helpottaa. Lantionpohjanlihaksia kannattaa harjoitella vähitellen niin kyllä pitäisi palautua tuosta. Et ole yksin.

Vierailija
6/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne on täysin normaali. Nyt keskity vauvaasi. Palataan asiaan parin kuukauden päästä.

Vierailija
7/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuossa vaiheessa vielä sellaista, että en edes tajunnut vessahätää, kun jo valui pissat pitkin reisiä. Pikku hiljaa on vähentynyt virtsankarkailu, mutta alkuun oli ihan mahdotonta. Nyt 6 kk synnytyksen jälkeen ei enää karkaa ollenkaan. En ole tehnyt mitään lantionpohjanlihasten treeniä. Olisi ehkä aiemminkin mennyt paikat kuntoon, jos olisin muistanut treenata. Minulla vauva painoi 4,2 kg ja episiotomia tehtiin.

Eli täysin normaalilta kuulostaa. Kyllä ne lihakset sieltä vielä paranee. Sinullahan on tosi lyhyt aika vielä synnytyksestä, joten ei mitään huolta.

Vierailija
8/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäile, paranee varmasti.3vrk on todella lyhyt aika. Aikaa menee jonkin verran, mutta palaudut kyllä entisellesi, tuon kuvauksen perusteella.

Ja muuten, kyllä sairaalaasta kotiin pääsee, jos kaikki ok, mäkin olin kotona jo 3 vrk synnytyksestä.

Vierailija
9/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ole onnellinen että on asiat noin hyvin että pystyt istumaan jne. Mulla oli viikkokausia sekin äärimmäiesn kivuliasta ja vaikeaa. Sen lisäksi että pissat tosiaan lorisi. Pissavaivaa mulla kesti jopa pari kuukautta.

Vierailija
10/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se siitä kuukausien mittaan lakkaa. Voit olla onnekas ettei pissa ihan oikeasti karkaile. 3vrk synnytyksestä on todella, todella vähän aikaa toipua.

Vierailija
11/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes sairaalasta pois eli huono provo. Odotelepa nyt rauhassa ensi vaikka edes se 3kk.

Kyllä päästetään. Itse keskiviikkona synnytin ja perjantaina pääsin jo kotiin. Vaikka olin ensisynnyttäjä.

Että olepa ihan rauhassa noitten provojes kanssa.

t: seiska.

Vierailija
12/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisynnyttäjät saattaa päästä jo 2 vrk jälkeen kotiin! Riippuu tapauksesta!

Vierailija
13/28 |
20.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni karkasi tuossa vaiheessa pierutkin, vaikka tuli vain pieni repeämä välilihaan. Myös kakkaa vääntäessä ei ollut tuntoa lainkaan ja se oli ihan tuskaa. Pissa karkaa vieläkin ajoittain ja synnytyksestä on 2kk. Lisäksi jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että lantionpohjan lihakset tuntuvat napakoilta.

Voi edistää tilannetta esim. niin, että aina yksiessäsi/aivastaessasi/nenää niistäessäsi jännität lantionpohjan lihaksia, samoin jos juokset tai joudut jostain syystä hyppäämään/ponnistamaan. Ja muut treenit siihen päälle. Itskein yllätyin, miten kauan toipumiseen menee, ei kukaan ollut kertonut minulle, että alapää tuntuu räjähtäneeltä, vaikka olisi täysin normaali synnytys ilman minkäänlaisia repeämiä. Mutta uskon, että luonto korjaa aikanaan, koska synnyttämistä vartenhan naiset on tehty.

Nauti vauvasta!

Vierailija
14/28 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohis, mutta minä pääsin kyllä juuri ensisynnyttäjänä viime kuussa kotiin 2vrk jälkeen synnytyksestä; tosin omasta pyynnöstä, kun meillä molemmilla oli kaikki ok.

Aiheeseen; itsellä ei tullut mitään virtsankarkailuongelmia, ei kipuja tai muuta, pieni repeämä vain (sisäpuolelle) mutta kamalat peräpukamat ja yhä vaikeaa käydä 2 hädällä :( Että ehkä mieluummin lirahtaisi hieman pissaa kuin tämä toinen vaiva...

Vierailija
15/28 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on kunnossa kun taas pystyt hyppimään hyppynarulla 100 hyppyä ja pidättelemään pissahätää kuten ennen raskautta. Siihen voi mennä hetki. Nimim. Luulin jo palautuneeni kunnes kokeilin..

Vierailija
16/28 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tilasin nuo kuulat synnytyksen jälkeen. Olen ollut todella tyytyväinen. Lantionpohjalihakset tuli kuntoon, ja lisäksi nautin nyt enemmän seksistäkin.

http://eloksanen.blogspot.fi/search/label/vaginakuulat

Vierailija
17/28 |
29.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekan lapsen kanssa sama. Ei edes tuntunut että tulee pissa housuun, se vaan tuli. Tilanne parani joka päivä. N.1 kk meni ja sitten oli jo hallinnassa :). Kannattaa treenailla niitä lihaksia ja ennakoida vessassakäyntiä. Tokan kanssa ei niin enää käynyt kun treenailin jo ennen synnytystä.

Vierailija
18/28 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

valitettavasti kuulostaa ihan normaalilta. Minulle tuli melkoisena yllätyksenä se, että karkailu oli niin voimakasta synnytyksen jälkeen. Treenasin lihaksia sekä ennen että jälkeen synnytyksen. Silti ensimmäisen kuukauden käytin aina superkoon suojaa aina ulkona kävellessäni. Arvatkaa vain itkettikö...

Mulla ei edes ole mitään karkailuun liittyviä riskiä, eli ei ole ylipainoa, vauva oli hieman alle 3,5kg, ponnistusvaihe kesti reilun puoli tuntia ja tehtiin pieni 5 tikin eppari. Ennen synnytysta mitään vaivaa ei ollut ja olen harrastanut liikuntaa aktiivisesti.

Synnytyksen jälkeen sitten tuli keskusteltua aiheesta ystäväpiiriä ja kävi ilmi kuinka moni vaivasta kärsiikään.

Eli sitä sattuu ja kaikille...

Ahkera jumppaaminen paransi vaivaa vain hieman. Taikasana onkin ollut paikallisen estrogeenivoiteen käyttö. Noin viikko niiden aloittamisesta tilanne parani aivan merkittävästi ja pystyin kävelemään ulkona ilman sidettä.

Aloitin estrogeenihoidon 6 viikkoa synnytyksestä eli heti jälkitarkastuksen jälkeen. Voidetta/puikkoja saa apteekista ilman reseptiä ja niitä voi käyttää jälkitarkastuksen tehneen lääkärin mukaan vaikka imettääkin lasta. Kukaan ei tätä ole osannut neuvoa, eikä asiasta ole mainittu neuvolassa tai niiden jakamissa ohjemateriaaleissakaan. Estrogeenihoidosta on kyllä muitakin etuja, erityisestiä seksiä ajatellen.

Nyt eli 2,5 kuukautta synnytyksestä voin jo kävellä reippaasti ja hiihtää ilman sidettä. Tietysti jatkan myös jumpan tekemistä. Pientä matalaa hölkkää olen kokeillut ja se onnistuu pienin vuodoin, vähän kerrallaan. Tietysti olen myös jatkanut jumpan tekemistä ja käytän alueen lihaksia erityisesti rasituksessa. Tähän mennessä on pitänyt hyväksyä se, etten pääse juoksuharrastuksen pariin varmaankaan kuin vasta kesällä, mutta onneksi joulupukki toi sukset. :-)

Jälkitarkastuksen tehnyttä lääkäriä kannattaa pyytää kirjoittamaan lähete tähän vaivaan erikoistuneeseen fysioterapiaan. Täällä Helsingissä sitä annetaan ainakin Naistenklinikalla ja Kätilöopistolla. Myös sieltä suositellaan paikallista estrogeenivalmistetta.

Vierailija
19/28 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kovalla koetuksella ja nyt alkaa palautuminen. Treenaa lihaksia kevyesti muutaman kerran päivässä. Älä kuitenkaan yritä pysäyttää virtsaamista. Kun turvotusta laskee niin palautuminen on jo hyvässä vauhdissa.

Toisilla virtsaa ei karkaile yhtään, toisilla jo raskauden aikana, useilla synnytyksen jälkeen muutaman päivän, mutta sen jälkeen tilanne palautuu mormaaliksi.

Vierailija
20/28 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus. Lopullinen tilanne selviää vasta kun kuukautiset ovat palanneet ja imetys lopetettu eli voi mennä vaikka 2 vuotta!

Itse sain vasta 3 päivänä nousta sängystä itse pissalle... Ja virtsankarkailu jatkuu vieläkin (2 vuotta synnytyksestä) nyt tosin syynä jo uusi raskaus.

Harjoittelet vaan hiljalleen lantionpohjalihaksia. Sulla ei kuule ole mitään ongelmaan. Kuulostaa paremmalta kuin normaalilta. Keho muuttuu hurjasti synnytyksessä ja siihen totuttelu voi viedä vuosia.