Pottatreenit... PAH!
Esiteltiin tenavalle ihana POTTA noin 8kk ikäisenä. Kyllähän se siinä istuskeli. Luettiin ja loruteltiin, joskus tuli jopa pissi. Ja silloin kehuttiin ja taputettiin ja juhlittiin. 1,5-vuotiaana pysyi kuivana koko päivän, jos häntä vaan muisti kiikuttaa sinne potalle riittävän usein. Olisin tarvinnut jonkun munakellon varmaan. Oli ihan helkkarin rasittavaa yrittää koko ajan muistaa, milloin tenava nyt olikaan käynyt potalla ja oliskohan sillä jo hätä.
Sitten tenava teki lakon. Ihan totaalilakon. Sai hepulin, jos näkikään koko potan. (Oli ummetusta, kakkaaminen sattui - kovaa) Ummetus hoidettiin, mutta pottakammo jäi. Unohdettiin koko potta. Pitkäksi aikaa. Vuoden verran kokeiltiin vain hyvin satunnaisesti 2-3kk välein ja hyvin hienovaraisesti, josko olis jo pelko hälvennyt, mutta ei.
Lopulta suostui potalle - housut jalassa (edistystä sekin) rankan lahjonnan avulla. Ostettiin prinsessapotta (lapsen itsensä valitsema). Oli hieno! Ja kasa prinsessatarroja (juu, fani on) Potta oli "inana" ja tarrat oli "inania", mutta mitään sinne pottaan ei tullut.
"Ottaa vaan vaipan pois, niin kyllä se äkkiä sen hoksaa" Öööö? Niinkuin missä vaiheessa se hoksaa lopettaa hysteerisen kiljumisen noin ensialkuun? (Vaipat takas...) Tenavalla ei mitään hajua pissahädästä tai hädättömyydestä. Tässä vaiheessa ikää melkein 3v ja ollut melkein yökuiva jo jonkin aikaa. Itse jankkasi tarviivansa vaipan, tulee muuten pissa lattialle. Päiväkodissa yrittivät pitää ilman, mutta parit kolmet pyykit päivässä ei oikein kannustaneet jatkamaan...
Luovutin hetkeksi. Päiväkoti luovutti hetkeksi. Olkoot. Pitäkööt vaippaa, ei kai se kouluun enää vaipassa mene.
Meni pari kuukautta. Menkööt.
Sitten tenava tuli ja ilmoitti menevänsä pissalle. "On pissahätä!" Paineli potalle ja laitettiin pikkuhousut. Tuosta on nyt aikaa 4 päivää, eikä vahingon vahinkoa ole tullut, ei edes ulkoillessa tai kauppareissulla. Koki kai jonkinlaisen valaistumisen?
Pari vuotta turhaa duunia?
Esikoisen kohdalla olinkin "viisaampi". Tyttö oli 1v 10kk kun ehdin ajatella, että sit kesällä (5kk päästä) vois vaikka kokeilla... ja tyttö ilmoitti menevänsä pissalle. Ja teki sen uudestaankin, eikä sit vaippaa enää tarvinnutkaan. Tai ehkä olin vaan hitaampi ja tyttö nopeampi :D
Kommentit (15)
kannattaa sinne potalle väkisin tukkia. Sitten ku itte on valmis ja asiasta innostunu, niin sit vasta. johan tuosta ny kammo tuleekin tuollaisesta tuputtamisesta. Meillä kävi just niinku ajattelinki, tyttö on nyt reilun kaksi vuotta ja ihan ITSE tahtoi potalle, en oo tyrkyttäny sitä alle vuoden ikäisestä saakka.
Noh, onko se sitä, jos sinne aina jotain tulee? Missä menee raja?
Meillä on kolmaskin lapsi (järjestyksessä kyllä kakkonen) Sille ei tuputettu, yritettiin aina välillä vaan olla ilman vaippaa ja sen verran nyt oli potta tuttu, että tiesi mitä sillä oli tarkoitus tehdä. EI pissatettu, ei potatettu. Poika kyllä suostui potalle ja osasi sinne jotain tikistääkin, muttei vaan tajunnut milloin sinne piti mennä. Poika oli tasan 4v ennenkuin oppi edes auttavasti kuivaksi ja pikkuvahinkoja saattoi tulla 4-5 kertaa päivässä. Silloin olin törkeän LAISKA mutsi. Annoin lapsen noin pitkään pissailla vaippaan. (Pojalla todettiin myöhemmin suuria vaikeuksia kehonhahamottamisessa, tasapainoelimessä ja karkeamotoriikassa ja käyttää edelleen yövaippaa 6-vuotiaana, koska mikään lääkitys ei auta)
Nyt mä kuvittelin olevani taas viisaampi... Mut teit niin tai näin...
Meillä ihan alusta alkaen annettiin lapselle mahdollisuus kusta ja paskoa muualle kun housuihinsa - jo 7 kuukauden iässä selvästi pidätti kakkaa, kunnes pääsi potalle ja tekikin siitä lähtien aina kakan pottaan. Vuoden ikäisenä alkoi itse ilmoittaa pissahädästään kun ei saanut vessan ovea (missä potta oli) itse auki. Vuoden iässä jätettiin yövaippa pois, ei pissaa unissaan. Puolentoista vuoden iässä jätettiin vaippa kokonaan pois.
Päiväkotiin meni 2-vuotiaana ja ne inttivät ja pakottivat meidät vielä siihen että tuodaan päiväunivaippa sille, eivät millään uskoneet että lapsi olisi kuiva koska "kyllähän ton ikäinen univaipan tarvitsee". Joo ei ollut tarvinnut vuoteen.. Ei ollut päiväkodin vaatima univaippa koskaan kastunut.
Koskaan ei pakotettu eikä vängätty lapsen kans potalla, tajus ihan ite homman jujun. Kun aloitettiin tää homma, ei ollut puhettakaan siitä että se tähtäisi "kuivuuteen", kunhan vaan miehen kans molemmat päätettiin et meidän lapsi saa olla paljon ilman vaippaa eikä sen oo pakko kotona tehdä tarpeitaan housuihinsa. Kun se ei koskaan oppinut housuihin paskomaan, ei se koskaan siihen sit myöhemminkään ruvennut..
Ei kai lasta voi tällaiseen pakottaakaan? Meidän lapsi ainakin osaa ilmaista varsin kovaäänisesti jos ei pidä jostain, olis ollut aika huutoa jos lapsi olis pakotettu potalle. :D Ihmetyttää kun suhtaudutaan hirveen tuomitsevasti siihen että "pottatreenataan" pienenä, kun kyse ei meillä ainakaan ollu siitä, vaan ihan siitä et annetaan mahdollisuus tehdä tarpeensa johonkin muuallekin kun vaippaan.
ovat olleet täysin kuivia 2vuotiaana.
Emme ole ikinä potattaneet tai edes tehneet asiasta numeroa.
Yhtä luonnollista kuin syöminen.
eikä meillä potta ole edes ollut aktiivisessa käytössä. Esikoinen oli vajaan kolme ku jätti vaipan pois. Aika itsestään meni ja rupesi käymään pytyllä.
Kuopus oli suunnilleen 2,5v.kun jätti vaipan käytöstä. Ajattelen sen niin, että lapsi kyllä jättää vaipan ja alkaa käyttämään pottaa/pyttyä aikanaan kun on siihen valmis ja rakko kykenee pidättämään.
Lapseni on nyt 2,5v. Hän oppi päiväkuivaksi viime kesänä, eli olisiko ollut 1v10kk. Sen jälkeen vaippaa käytettiin silloin tällöin, jos oli joku matka tai muuta vastaavaa. Tyttö osasi yleensä itse tunnistaa hädän ja kertoi itse tarvitsevansa pottaa, ekä minun juuri tarvinnut edes muistutella. Myös yövaippa oli pääsääntöisesti kuiva ja usein olimmekin ilman vaippaa.
Nyt kevään aikana hän alkoi kuitenkin pissaamaan housuun tuon tuostakin, aivan unohti hädän tunnistamisen. Viidet pissavaatteet päivässä ei olleet mikään kumma juttu. en tiedä johtuiko tuo allergiasta vai mistä (kuulemma voi johtua), mutta väliillä menee paremmin ja välillä taas on sellaisia eritepäiviä ettei mitään rajaa.
Äitini vannoi, että olemme vain sekoittaneet tytön antamalla välillä pitää vaippaa ja välillä ei. No, kokeilimme sitten ottaa pois vaipan kokonaan. Nyt on mennyt reilu 2kk tätä, ja tyttö pissaa sänkyyn ehkä joka kolmas yö ja housuun toisina päivinä todella usein ja toisina ei ollenkaan. Kakan on oppinut tekemään pottaan.
Välillä mietin pitäisikö laittaa vaippa takaisin, mutta kun tyttö ei sitä enää halua, niin tyydyn vain pyykkäämään. Kai se kuivuus sieltä tulee, koitan vain olla stressaamatta ja antaa pyykkikoneen laulaa.
jos kaikki maailman lapset käyttäisivät vaippoja vaikka 2,5 vuotiaaksi, niin siitä tulisi aikamoinen vaippavuori kaatopaikalle vuosittain.
Meillä vähän sama homma. Potalla käyntiä treenattiin alle 1-vuotiaasta. Lapsi lopetti vaipan käytön kuitenkin ihan omasta halustaan, mutta vasta vähän ennen kolmivuotissynttäreitä. Turha tuota on ihan hirveästi stressata.
jos kaikki maailman lapset käyttäisivät vaippoja vaikka 2,5 vuotiaaksi, niin siitä tulisi aikamoinen vaippavuori kaatopaikalle vuosittain.
Jos kaikki maailman ihmiset käyttäis vesiklosettia niin siitäkin seurais katastrofi. Aion kuitenkin ainakin itse käyttää silti. Lapsikin käytti vaippaa sen aikaa kuin tarvitsi.
Jos kaikki maailman ihmiset käyttäis vesiklosettia niin siitäkin seurais katastrofi. Aion kuitenkin ainakin itse käyttää silti. Lapsikin käytti vaippaa sen aikaa kuin tarvitsi.
käytön epäekologisuus riippuu aivan siitä, missä päin maailmaa sitä käytetään. Ei semmoinen Suomessa mitenkään epäekologinen ole.
No kuka juntti nyt enää roskavaippoja käyttää? :D Eiks kaikki jo tiedä että me hukutaan maatumattomaan muoviroskaan, josta vaipat on ehdottomasti isoin vuori.
Ei suostunut koskaan tekemään mitään pottaa. Eikä pyttyyn. Eikä muutenkaan. Pidättää osasi hienosti, katseli kerran noin kolme jaksoa muumeja samalla mehua lipitellen...eli kaikkea kokeiltiin. Myös sitä, että otettiin pitkiä taukoja koko touhusta.
Kunnes sitten oltiin lomalla paikassa, jossa meill oli uima-allas. Ikää tuolloin 2v11kk. Selitin tytölle, että nyt olis hyvä kokeilla pottaan pissaamista, koska veteen pissaaminen ei oikein käy, koska aiomme kaikki uida siinä. Laitoin potan altaanreunalle ja sinne kävi sitte pissaamassa. Ja se oli siinä sitten. Jotenkin vaan ymmärsi tämän selityksen. Omasa mielestään vaippaan pissaaminen oli jotenkin änelle se siistein tapa, mutta ymmärsi uima-allas pointin. Oli kertaheitolla päi ja yökuiva
Oikein. Aina löytyy joku jeesustelija :D
olen neuvolankin mielestä laiska äiti, kun en viitsi 1v2kk poikaa istuttaa potalla joka ruokailun jälkeen. Ehkä kerran päivässä käydään potalla istumassa, mutta ei se selvästikään poikaa kiinnosta! Enkä tosiaan ala lueskelemaan siellä mitään kirjoja tai laulamaan lauluja, kyllä sinne ehtii myöhemminkin.
meillä. Esikoiselle ostettiin potta 9kk iässä ja siinä sitten istuskeltiin monta kertaa päivässä. Jossain iässä iski totaalinen pottakammo. Kunnes 2,5vuotiaana alkoi ihan itse käydä pissalla...pytyllä.
Nuorempi lapsemme on nyt 10kk eikä minulla ole aikomustakaan esitellä hänelle pottaa piiiiitkiiiin aikoihin...