2-vuotias on "läpipasko", onko tää ihan normaalia?
Siis tuon taaperon maha toimii monta kertaa päivässä ja aina kun jotain on suuhunsa laittanut, on kakat vaipassa. Ei ole vielä oppinut potalle. Tympii pestä pyllyä moneen kertaan päivässä (4-7 kertaa normipäivänä)!
Ei ole mitenkään maha ripulilla tai edes löysällä, mietin vaan, että onkohan tää nyt ihan normaalia?
Kommentit (33)
vauva-ajan jälkeen vatsa on aina toiminut reippasti. mitään allergioita ei ole koskaan todettu / epäilty. Ei piereskele tai vaikuta mahavaivaselta muutenkaan. Ihan kiinteetä tavaraa sieltä tulee aina.
Ei siis mitään muuta ongelmaa ole kun toi että monta kertaa päivässä toimii. Ehkä se vaan on hänen normaalia vatsantoimintaansa, mutta kyllä se hiukan ihmetyttää välillä...
oli 1-vuotiaalla vastaavaa tosin kakka oli välillä löysempää. Osottautui laktoosiongelmaksi.
Mun lapsille se toi eron parissa päivässä. Eihän siinä mitään menetäkään jos kokeilee.
2
Mun lapsille se toi eron parissa päivässä. Eihän siinä mitään menetäkään jos kokeilee.
2
mulla ei ole pienintäkään syytä epäillä maitoa syyksi tässä. En aio jättää maitoa pois, kiitos kuitenkin kommentistasi.
syö normaalia kotiruokaa eikä ainakaan ylettömän paljon, enemmänkin pitää kattoa että syö tarpeeksi päivän mittaan, ei oikein jaksaisi keskittyä ruokailuun...lääkärin mukaan ikäkaudelle normaalia, ettei ruokailu aina jaksa innostaa. annetaan sitten joskus napsittavaksi hedelmiä, mutta ei se niitäkään jatkuvasti syö, ehkä puolikkaan päärynän / omenan / banaanin päivässä eikä edes joka päivä.
Meillä vastaava tilanne osoittautui maitoallergiaksi. Mitään muita oireita ei ollut. Minä kyllä kokeilisin maidotonta dieettiä parisen viikkoa. Kannattaa olla ihan tyystin ilman maitoa niin näkee eron.
Meillä lapset olivat samanlaisia ja tyttö myös valitti vatsakipuja 2v.
Aloitimme vähälaktoosisen ruokavalion (hyla ym tuotteet) ja maitohappobakteerit.
Parissa päivässä suoli rauhoittui ja esim. tyttö kakkasi enää 1-2krt päivässä kun ennen 4-7krt päivässä ja mahakivut loppuivat.
Ja poika alkoi myös nukkua yönsä rauhassa....
Mutta vaihda vähälaktoosiseen/hyla maitoon ja maitotuotteisiin.
Helppoa ja koko perhe voi käyttää hyla-tuotteita niin ei tule edes ylimääräistä vaivaa.
Näin meillä :)
lapsi on ollut vauvasta asti myös tuollainen. Syö hyvin kotiruokaa, vatsa ei vaikuta kipeältä eikä allergioita ole epäilty. Neuvolan mukaan syytä huoleen ei ole, kun kasvu on kuitenkin ihan normaalia. Lapsi on muutenkin isokokoinen. Ihmiset nyt vain ovat erilaisia, ei siihen muutä syytä välttämättä tarvita.
En alkaisi itse jättää mitään ruoka-aineita pois vain tuon takia, jos muita oireita ei ole. Rankkaahan se on vanhemmille, kun on aina kakkapyykkiä...
Siis moniko aikuinen kävisi 4-7krt/joka päivä kakalla.
Miksi lapsen pitäisi tällaista vessarumbaa vaan kestää ja kai se peräreikäkin on jo kipeä jatkuvasta ulostamisesta.
Vain pikkuvauvat voivat normaalisti kakata useita kertoja päivässä.
ilman lääkärin määräystä. Jis kaksi viikkoa osoittaa sen, että kapsen vatsa rauhoituu ilman maitoa niin sitten lääkäriin. Yksi vaihtoehto reiluun kakkaamiseen voi olla keliakia.
siis kuka vanhempi ei piittaa tänä päivänä lasten vatsavaivoista vaan pitää tällaista normaalina kun apua saa ja vaihtoehtoja löytyy.
Ennen vanhaa puhuttiin "läpipaskoista" kun sillä ruokavaliolla mentiin mitä oli kaapissa/saatiin omasta navetasta/pellolta...
Mieti tosiaan omalle kohdalle jos paskalla saisi rampata 7 kertaa päivässä huhhuh :(
tuli mieleen mahdollinen keliakia. Se voi oireilla monin eri tavoin. Ehkä kannattaisi tutkia; ei tuo mukavaa ole lapsellekaan.
neuvolassa sanottiin, ettei haittaa vaikka kakkaa 4-7 kertaa päivässä...kuulemma homma rauhoittuu kun lapsi kasvaa...juu ei!
Onneksi lapsi 2v. osasi puhua niin hyvin, että itse kertoi joka päivä kuinka masu on pipi ja pyllynreikäänkin sattuu.
Vaippaa joutui 2v. pitämään kun ei ehtinyt niin usein kakalle potalle...pissakuiva siis oli.
Kamalaa kun uskoin neuvolaa ettei haittaa ja lapsi varmasti kärsi vatsakivuista ensimmäiset kaksi vuotta!!!
Vähälaktoosinen ruokavalio rauhoitti suolen, vatsakivut loppuivat , vaippaa ei enää tarvittu ja unenlaatu parani...taivaallista!
Vois lopettaa keuhkoomisen.
On ihan neuvolan hyväksyntää että kun jotain testataan niin se otetaan pois pariksi viikoksi. Tässä ajassa pitäisi tilanteen rauhoittua ja sitten voidaan testata niitä vähä laktoosisia (Hyla on tuotemerkki).
Mutta kuten sanoit 11; kyse on siitä jaksaako nähdä VAIVAA lapsensa eteen. Parin viikon maidoton kuuri ei ole vaarallista ja sen verran voi äiti lapsensa eteen tehdä. Aina ei se pelkkä vähä laktoosittomuuskaan auta meinaan. Parempi olla kokonaan ilman ja siitä lähteä testaamaan mikä sopii ja siitä taas takapakkia.
ihmeessä ei voisi olla kahta viikkoa ilman maitoa? Varsinkin kun nykyisin on vaikka mitä korvaavia tuotteita! Meillä reilu 1v poika on ollut kohta puolet elämästään maidottomalla ihan vain minun diagnoosin perusteella. Lääkärille toki olen asiasta maininnut ja se totesi vain, että jos soija/riisi/kauramaitoa menee yli 6dl päivässä niin ei tarvi kalsiumlisää.
Eli ap:n kannattaisi koittaa tuota maidotonta ensi alkuun...
Eikö neuvolaan voi tässäkään luottaa?? Meilläkin poika kakannut aina usemman kerran päivässä. Mitä ihmettä teen? Ensin maidottomalle dieetille ja jos ei auta? Jätänkö viljat pois? Todella syvältä, ettei voi ammattilaisiin luottaa ja pieni ehkä kärsii :(
paria viikkoa maidotta? tai edes laktoosittomia tuotteita sen aikaa?
rasittavaa että pyydetään ensin palstalla apua/vinkkejä ja sitten kieltäydytään ottamasta niitä vastaan.
taisi kysyä, että onko normaalia. Monen mielestä on. Ennen dieettejä menisin kysymään lääkäriltä palstan sijaan. Täällä kun voi joku antaa vääriäkin neuvoja ihan huvikseen.
paria viikkoa maidotta? tai edes laktoosittomia tuotteita sen aikaa?
rasittavaa että pyydetään ensin palstalla apua/vinkkejä ja sitten kieltäydytään ottamasta niitä vastaan.
Jos on aina ollut noin, tai ettei ole tyyliin tämän viikon ongelma, niin ehkä allergia? Mut lapset kakkii monta kertaa päivässä jos saavat maitoa. Toinen on toisaalta ruikulimpi mahaltaa muutenkin, että mene ja tiedä sit onko mikä normaalia ja mikä ei. Mites muut oireet, piereekö paljon, itkeskeleekö öisin tms?