lapsettomat haluaa sterilisaatio oikeuden jo 25vuotiaille,miksi??
Miksi pitää tarttua noin radikaaleihin keinoihin, musta on aika hurjaa että jos 25v voi tehdä sterilisaation ja sitten 10v päästä mieli muuttuukin. Ihan oikeasti,se mieli voi muuttua niinkuin monessa muussakin asiassa..kauhea höyryäminen sterilisaatiosta,kierrukkaa tms kehiin niin ei tarvitse ehkäisystä huolehtia :)
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:49"]
Essurea ei ole käytetty vasta kuin muutama vuosi, ja sitähän ei todellakaan voi purkaa. Turha kuitenkin paasata, että kaikki velat olisivat maailman tappiin asti varmoja päätöksistään.
Naapurissamme asui varsin kovaääninen vela, joka inhosi sydämensä kyllyydestä lapsia. Kävi sitten Gambiassa ystävättärensä kanssa viettämässä 4-kymppisiään ja löysi itselleen boy toyn. Parikymppinen poju polkaisi iki-velan raskaaksi ja nykyään hän on itse Mama Earth.
Tämä nainen kyllä päätti mennä poitsun kanssa naimisiinkin, mutta liitto kariutui ennen kuin vaimon afrikka-letit aukesi.
Se siitä velojen päättäväisyydestä. Mieli voi muuttua jos saa miehen...
[/quote]
Voi herttileijaa... Tyhmyydellä ei ole rajoja.
Jotai mammaa kirpaisee nyt kovasti :) Onhan se ymmärrettävästi kamalaa kun itse on tehnyt peruuttamattoman päätöksen ja nyt ei olekaan kivaa lapsen kanssa.
Sulla on jokin ruuvi löysällä, ihan oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:53"]
Jotai mammaa kirpaisee nyt kovasti :) Onhan se ymmärrettävästi kamalaa kun itse on tehnyt peruuttamattoman päätöksen ja nyt ei olekaan kivaa lapsen kanssa.
[/quote]
Jos olisi ollut 25- vuotiaana mahdollisuus tehdä sterilisaatio, olisin sen varmaan tehnyt. Olin nimittäin aika pitkään tällainen suu vaahdossa hönkivä lapsivihaaja, joka ei todellakaan aio hankkia lasta. Noh, onneksi, ONNEKSI elämä opettaa ja nyt myöhäisemmällä iällä lapsia ja luen huvittuneina muita suu vaahdossa hönkiviä veloja. Joten, itselläni olisi ollut juuri se tapaus, että olisin tyhmänä ja nuorena ottanut streilisaation liian aikaisin. Onneksi on lakeja ja säädöksiä.
Suurin osa sterilisaation puruista tehdään niille, joilla on jo ennestään lapsia. Vain hyvin pieni osa vapaaehtoisesti lapsettomista sterilisoiduista katuu päätöstään niin paljon, että hakeutuisi sterilisaation purkuun.
Ja jos yhteiskunnan varoja mietitte, niin miettikää myös sitä, kuinka paljon yhteiskunta tuhlaa terveydenhuoltovaroja abortteihin ja ei-toivotuista lapsista huolehtimiseen. Lastensuojelu on tukossa kun nämä ihmeelliset äidit eivät osaa tai jaksakaan hoitaa lapsiaan. Eiköhän monesti se sterilisaatio olisi ollut paljon pienempi paha?
Ja vaikka nainen katuisikin sterilisaatiotaan, siinä sentään on kyse vain hänen omasta elämästään. Ei-toivotun lapsen saaminen vaikuttaa paljon useampaan, varsinkin siihen lapseen. En voi ymmärtää, että oikeus lapsen tekemiseen on kaikilla sukukypsillä teineilläkin, vammaisilla, henkisesti ja fyysisesti sairailla, päihteidenkäyttäjilläkin, mutta omaa kroppaansa ei saa muokata niin ettei lapsia tulisi.
Miten ette ole esimerkiksi kieltämässä silikonirintoja? Niitäkin saa ottaa 18-vuotiaana, ja niiden aiheuttamien haittojen korjailuun käytetään myös julkista terveydenhuoltoa. Tai liikalihavuuden tai tupakoinnin haitat? Eiköhän muutama sterilisaation purku ole pisara meressä niiden rinnalla.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:23"]
Minusta ikärajaa voisi laskea mutta samalla pitäisi sitten säätää, ettei purkuja tehdä yhteiskunnan varoin.
[/quote]
Juuri näin.Miksi holhota ihmisiä. Jos haluaa olla vela, niin sitten on. Mutta ei sen jälkeen koeputkihedelmöityksiä yhteiskunnan varoilla.
Saahan sen kaikissa muissa Pohjoismaissa jo 25-vuotiaana ja monissa Euroopan maissa ja muualla maailmassa saa vieläkin nuorempana. Olen löytänyt netistä tarinoita ulkomailta, joissa jo parikymppiset lapsettomat ovat kertoneet saaneensa sterilisaation, eivätkä ole myöhemminkään katuneet nuorena tehtyä sterilisaatiota.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:20"]
Miksi ihmeessä ihminen ei saa päättää omasta kehostaan ja ehkäisystään. Olen velojen puolella.
t. kolmen äiti
[/quote]
Miten niin ei saisi muka päättää?
Jokainen päättää tasan itse, harrastaako seksiä ja tekeekö lapsia. Se mikä tässä nyt on kysymys on se, että ilmeisesti haluttaisiin välttää 15 vuoden ehkäisykustannukset.
Aivan hyvin kaikille voisi antaa sterilisaatiolisenssi vaikka vapaasti, mutta vaatia kirjallisena, että jos tulee katumapäälle, joutuu maksamaan purkamisen ja jatkohoidot 100% itse.
Sterilisaatio on itsensä tarkoituksellista vahingoittamista. Siinä tehdään toimenpide, jonka jälkeen ihmisen keho ei toimi enää fyysisesti sillä tavalla kuin sen on tarkoitettu. Siinä aiheutetaan pysyvä ruumiinvamma ihmiselle, aivan kuten esimerkiksi pahoinpitelyssä tai vammantuottamuksessa, erona vain se, että nuo kaksi ovat rikoksia ja ne on tehty ilman asianomaisen henkilön suostumista. En voi ymmärtää, enkä ole koskaan ymmärtänyt, että miten yhteiskunta voi edesauttaa ihmisten vammauttamista.
Luonto on tarkoittanut ihmisen lisääntymään, eikä ihmistä ole tarkoitettu vammautettavaksi. Sterilisaatio/vasektomia tulisi kieltää kokonaan.
Täällä olisi mies joka on nyt vuoden päässä siittä, että saa laittaa letkut poikki. Oma kanta lapsiin on ollut sama jo 20 vuotiaasta asti, en aio tuhlata yhtä ainutta elämääni lasten paapomiseen vaan teen mitä itse haluan.
Sinkkuna ollessa tuolla asialla ei ole niin väliä kun pitää kumia käyttää kuitenkin mutta parisuhteissa saa koko ajan olla etsimässä sitä sopivaa ehkäisyä, mikä ei todellakaan ole kumisukka. Itse olen ollut niin onnellisessa asemassa, että olen voinut luottaa puolisoon, että ottaa ne pillerinsä. Vaikka tuokaan ei ole mikään itsestään selvä asia ettei miestä huijata isäksi.
Joka tapauksessa helvetisti on ollut riesaa lasten torjunnassa ja rahaa on mennyt meidän perheessä satoja euroja erilaisiin ehkäisyviritelmiin ja AIVAN TURHAAN! no vuosi vielä ja sitten on helpompaa. Mielestäni 25 olisi sopiva ikä alle tuon iso osa on ihan kakaroita, mutta 30 vuoteen on vähän turhan pitkä kärvistely.
Itselläni on kaksi lasta.
podin varsinkin viimeisestä aivan kamalan masennus jakson.
itsemurha oli päivittäin ajatuksissa ja olin hirvittävä ihminen perheelleni.
en enää ikinä halua kokea sitä itse, enkä laittaa perhetäni toistamiseen kestämään kamala-äiti jaksoa.
hormoonallinen ehkäisy ei sovi ja kondomi ainoa vaihtoehto.
ja pahin pelkoni on että se rikkoontuu ja tulen uudelleen raskaaksi.
kuukautiset ovat epäsäännölliset Ja ensimmäisessä raskaudessa minulle tuli "valemenkat"', joten lähes joka kuukausi haen raskaustestin, ihan varmuuden vuoksi.
myös kroppani on saanut kokea tarpeeksi, ulkoisesti kaikki ok mutta se alapää.
olen saanut kaikki laskeutumat, mitä vaan voi yhteen peräpäähän samanaikaisesti saada.
olen alle 30, ja kun se aika tulee, juoksen hakemaan itselleni strerilisaation.
kunpa vain saisin sen nyt jo.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:21"]
Ei sitä sterilisaatiota saa hetken oikusta, kyllä siinä lähetteen kirjoittavalle lääkärille saa aika kauan puhua. Olen 39 vuotias kolmen koululaisen äiti ja sopivan ehkäisyn löytyminen on ollut kiven alla. Näilläkin syillä sain puhua hyvinkin 10 minuuttia lääkärille, että hän alkoi koneelta lähetettä etsimään. Siitä kului sitten reipas puoli vuotta ennenkuin pääsin sterilisaation tekevän lääkärin juttusille ja tutkimukseen. Ainakaan julkisella puolella sen saaminen ei ole siis kovin helppoa.
[/quote]
Kakkapuhetta.
Kun on 30v täynnä, saa lähetteen steriin, ku vaan pyytää. Toki siinä pitää täytellä sellainen kyselylappu, mutta oikeasti ei ole mitään väliä, kun vaan ikä tai lapsiluku on riittävä.
No voi voi, minä olen aina tiennyt inhoavani lapsia ja olevani kykenemätön vanhemmaksi, kaikenlisäksi juuri mikään ehkäisy ei ole sopinut... Noh, helpointa oli sitten pysyä sinkkuna ja olla harrastamatta seksiä,vitun kivaa elämää. Sterilisaation sain vasta 37-vuotiaana!!! Noh,nyt on olo niin vanha eikä elämässä oo muutenkaan kerinnyt miehistä/parisuhteista nauttimaan joten todellakin toivon että tulevaisuudessa tuo mahdollisuus olisi muille ja saisivat nauttia elämästä, ihanasta parisuhteesta kera seksin. Helppohan se on tietysti puhua muista ehkäisyvaihtoehdoista teidän joille kaikki ehkäisyt sopii, minulle niitä ei ole kuin yksi eikä varmimmasta päästä sekään!
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:11"]
Sterilisaatio on itsensä tarkoituksellista vahingoittamista. Siinä tehdään toimenpide, jonka jälkeen ihmisen keho ei toimi enää fyysisesti sillä tavalla kuin sen on tarkoitettu. Siinä aiheutetaan pysyvä ruumiinvamma ihmiselle, aivan kuten esimerkiksi pahoinpitelyssä tai vammantuottamuksessa, erona vain se, että nuo kaksi ovat rikoksia ja ne on tehty ilman asianomaisen henkilön suostumista. En voi ymmärtää, enkä ole koskaan ymmärtänyt, että miten yhteiskunta voi edesauttaa ihmisten vammauttamista.
Luonto on tarkoittanut ihmisen lisääntymään, eikä ihmistä ole tarkoitettu vammautettavaksi. Sterilisaatio/vasektomia tulisi kieltää kokonaan.
[/quote]
Tässä tapauksessa vammauttaminen johtaa hyvään, toivottuun lopputulokseen. Minulle tehtiin sterilisaatio ja sen lisäksi olen poistattanut viisaudenhampaat. Katkon myös hiuksiani säännöllisin väliajoin.
25-vuotias on aika nuori, jos miettii asiaa ensisynnyttäjien keski-ikään verraten. Monet 25-vuotiaat voivat ajatella, että eivät halua lapsia, koska aika ei ole otollinen tai asia ajankohtainen. Toki on heitäkin, jotka jo tuolloin varmaksi tietävät etteivät lapsia halua, eikä mieli siitä muutu, mutta mielestäni yleisesti ottaen 25 vuoden ikäraja olisi liian matala.
Ap sanoo että sterilisaatiosta höyrytään kauheasti. Missä?
Minusta se 30 v. tai 3 lasta on ihan hyvä raja. Mutta tietenkin, jos 25-vuotias jo tietää ettei halua lapsia, hänellä pitäisi jo tuossa vaiheessa olla sterilisaatioon mahdollisuus. Hänen syynsä eivät kuulu kellekään ja jos häntä myöhemmin kaduttaa, niin hän kantaa siitä itse vastuun. Lisääntyminen ei ole viranomaiskysymys.
Palstalla tulee usein vastaan naisia joilla on ongelmia erilaisten ehäisyjen kanssa ja he odottavat "vahinkolapsia". Jos 25-vuotias tietää ettei hän halua lapsia ja erilaiset ehkäisymenetelmät tuottavat hänelle ongelmia, niin miksi hän ei voisi tuossa iässä saada sterilisaatiota? 25-vuotiaalta voi jo ihan oikeasti vaatia aikuisen asennetta, sen ikäinen ei enää ole mikään pissaliisa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 14:53"]
[/quote]
Osuvasti sanottu! :D
Musta on sivumennen sanottuna typerää, että jotkut on huolissaan siitä, että mitäs jos se sterilisaatioon mennyt katuu juttua. Elämä on valintoja ja sen saa jokainen kärsiä omissa nahoissaan. Paljon kauheampaa on se, jos se äidiksi tullut katuu koko juttua.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2014 klo 15:01"]
Jos olisi ollut 25- vuotiaana mahdollisuus tehdä sterilisaatio, olisin sen varmaan tehnyt. Olin nimittäin aika pitkään tällainen suu vaahdossa hönkivä lapsivihaaja, joka ei todellakaan aio hankkia lasta. Noh, onneksi, ONNEKSI elämä opettaa ja nyt myöhäisemmällä iällä lapsia ja luen huvittuneina muita suu vaahdossa hönkiviä veloja. Joten, itselläni olisi ollut juuri se tapaus, että olisin tyhmänä ja nuorena ottanut streilisaation liian aikaisin. Onneksi on lakeja ja säädöksiä.
[/quote]
Ihan suu vaahdossa höngit...?
Älä viitsi samaistaa itseesi muita ihmisiä, joilla on selvästi kypsempi asenne aiheen käsittelyyn.
Essurea ei ole käytetty vasta kuin muutama vuosi, ja sitähän ei todellakaan voi purkaa. Turha kuitenkin paasata, että kaikki velat olisivat maailman tappiin asti varmoja päätöksistään.
Naapurissamme asui varsin kovaääninen vela, joka inhosi sydämensä kyllyydestä lapsia. Kävi sitten Gambiassa ystävättärensä kanssa viettämässä 4-kymppisiään ja löysi itselleen boy toyn. Parikymppinen poju polkaisi iki-velan raskaaksi ja nykyään hän on itse Mama Earth.
Tämä nainen kyllä päätti mennä poitsun kanssa naimisiinkin, mutta liitto kariutui ennen kuin vaimon afrikka-letit aukesi.
Se siitä velojen päättäväisyydestä. Mieli voi muuttua jos saa miehen...