Minä en ymmärrä mitä juhlimista yo-tutkinnossa on
Siitä et valmistu veilä yhtään miksikään ja nykyään se on niin helppo saavuttaakin. On kaiken maailman mahdollsisuuset kirjoittaa useamman vuoden aikana jne...jo vuonna 1993 se oli jotenkin typerää juhlia koko lakkia ja sitten vielä jotkut kantavat niitä vappuna päässään...
t. yo 1993
Kommentit (39)
mitään virstanpylväitä nuoren elämässä, siinähän vaan ylpistyy, kun kekkaloi keskipisteenä. Mä en myöskään oo ymmärtänyt sitä, miksi juhlistaa synttäreitä. Kaikkihan on syntyneet, ei se ole mikään saavutus, so what's the big deal? Kaikki perinteet on typeriä, ne pitäisi unohtaa ja elää koko ajan tiukasti arkea.
Ainoa juhla, mitä mun mielestä kannattaa juhlia on anopin hautajaiset. JIPPIII, VIIMEINKIN SIITÄ RIIVINRAUDASTA PÄÄSTIIN!! Se on nimittäin jo saavutus se.
Minä olen luullut, että pääsykokeet on kesällä?
Vierailija - 12.05.12 05:46 (ID 14842821)
tosin samana päivänä, jolloin nuori saa ylioppilastodistuksensa. Minusta on saavutus olla sen noin 4% joukossa, joka on päässyt kyseiseen tiedekuntaan. .
Tämä siis 17:lle.
useaan otteeseen...
useaan otteeseen...
osaaminen johtavat siihen, että pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa?
Siksi tuo tytärtään mainostava harmittaa.
minä kannatan yo-juhlia. Amisjuhlissa en ole koskaan ollut.
useaan otteeseen...
osaaminen johtavat siihen, että pääsee opiskelemaan haluamaansa alaa?
leuhkiminen ärsyttää. Minäkin voisin leveillä jostakin asiasta palstalla mutta se olisi älytöntä että kommentoisin vähän väliä samaa asiaa. Vastaisin vaikka jokaiseen aihetta läheltä liippaavaan avaukseen "mutta kun mun palkka on 8000 euroa" tai jotain vastaavaa. Se olisi älytöntä.
Tunnepohjalta tulee mieleen, että olivatko ylioppilaskirjoitukset ennen vanhaan vaativampia kuin nykyään. Kun itse kirjoitin, ei ollt internetiä, televisiossa oli kaksi kanavaa – paikallisradioita sentään oli.
Jotenkin nykyään on vain sellainen tunne, etteivät jotkut ihmiset tiedä mistään mitään, eivät tajua mitään – samalla kun luulevat Brysseliä Venäjän pääkaupungiksi ja Ville Valoa ulkoministeriksi, ja ovat silti suorittaneet ylioppilastutkinnon osissa esim. vuoden aikana. Tämä on pelkkä vaikutelma, joka ei perustu mihinkään tietoon vaan puhtaasti tuntemuksiin, joita tulee nettikirjoituksia seuraamalla ja ihmisten puheita kuuntelemalla.
Tuskin asia sentään ihan näin on. On sitä ennenkin puhuttu, että kyllä ne nykyajan nuoret ovat sitten kauheita kun ajavat mopoilla, ryyppäävät ja naivat; toista se oli minun nuoruudessani: ei ollut mopoja. :)
Mutta sitten on näitä neljän A:n kirjoittajia, jotka päätyvät sossun asiakkaiksi, siivoojiksi tai ammattikouluun. Mitä kolmen vuoden opiskelusta oli hyötyä?
Minä kirjoitin neljä A:ta, ei vain kirjoitukset napanneet ei sitten yhtään. Mutta lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 8,5, jolla sitten hain kouluihin ja nyt olen viittä vaille amk-insinööri.
teitä vaivaa!
Kun mokomat lähiöpillut ette itse ole saanut edes peruskoulua käytyä, niin olette selittämässä, että kaikki perinteiset juhlat ovat kokeneet inflaation. Mihin tietoon tämä perustuu?
Lisääntykää ja täyttäkää maa, mutta pysykää piireissänne ihan vaan keskenänne!
että jokainen saa mennä hautaankin ihan itsekseen. Mitä sitä hautajaisiakaan enää viettämään. Yhteishauta vaan johonkin Jakomäen rajalle. Sinne voi sitten marketissa käydessä heittää vainajan.
sinun täytyi olla todella huonossa lukiossa, jossa kuka vaan saa hyviä numeroita. Ei hyvämaineisessa lukiossa voi käydä noin.
Olisit mennyt korottamaan.
ei ole vielä tullut, joten jäit kiinni mutsi!
sinun täytyi olla todella huonossa lukiossa, jossa kuka vaan saa hyviä numeroita. Ei hyvämaineisessa lukiossa voi käydä noin.
Olisit mennyt korottamaan.
Eipä sitä pohjoisessa pienellä paikkakunnalla oikein voi valita mihin lukioon menee! Sitä mennään siihen mikä on tarjolla ja siihen on tyydyttävä. Ei mun vanhemmilla ollut varaa alkaa maksamaan koulun käyntiä jossain muualla. Ja ei, ei meillä kuka vain saanut hyviä numeroita. Mulla vain meni lukuloma lähinnä baareissa heilumiseen ja kavereiden kanssa hengailuun, isoin työhän oli tehty jo koulun penkillä aikaisemmin.
Ja sama se oli, mitä sieltä kirjoituksista tuli kunhan läpi meni. Kouluihin kun voi (tai ainakin silloin 8 vuotta sitten voi) hakea joko lukion päästötodistuksella tai sillä ylioppilastodistuksella. Tottakai sitä valitsee paremman! ;)
on nyt jo pääsy selvillä, ennenkuin on edes todistuksia saatu? Ihan kiinnostuksesta kysyn, en kateudesta. Omat lapset on vasta alakoulussa.
Mitään sähköjuttuja,putkijutuista puhumattakaan. Olisko hankalaa verrata yo:ta,putkaria ja lähäriä keskenään jollain yhdellä tietyllä kokeella? Ennemmin joku loppunäyttö amiksille,jotta on takuu siitä,että hallitsee alansa jutut. Aina saa juhlia jos on juhlan aihetta. Pistä juhlat pystyyn vaikka siksi,että lapses oppi kävelemään tai sanomaan aavee.. Ite olin sairaan tyytyväinen vaikka pääsin abc-todistuksella yo:ks. En olis kestäny sitä ulkolukua enää hetkeekään. Menin sit amikseen ja sain huippuarvosanat ja tehnyt uran amistutkinnollani,ylentynyt,hakenut lisäkursseilla lisää ammattipätevyyttä.
on nykyisin helpompi päästä kuin amikseen, mutta totuus on, että kirjoituksista ei pääse läpi kuin älyllä. Ne tyhmät sieltä karsiutuvat pois matkan varrella. Lukion suorittanut on valmistumispäivänään laaja-alaisen sivistyksen huipulla. Ne, jotka opiskelevat tiettyä alaa, osaavat paljon kyseisestä alasta, esim. sähköjohdoista tai viemäreistä, mutta he eivät todellakaan ole niin yleissivistyneitä kuin lukiosta päässeet.
Koulun onnistuneesti läpäiseminen on juhlan arvoinen asia, läpäisi sitten lukion tai amiksen. En ymmärrä, miksi täällä halveksitaan ylioppilaskirjoituksia, eivät ne mitään lastenleikkiä ole. Ne vaativat paljon osaamista, sekä sisällöllistä että teknistä. Minusta on hieno saavutus päästä ylioppilaaksi. Yhtä hienoa on valmistua ammattiin, sai sen pätevyyden sitten yliopistosta tai ammattikoulusta tai mistä vain. Juhlimisen arvoisia asioita kaikki.
Yliopistoon valituksi tuleminen ei vielä ole julkista tietoa. Kuitenkin muistelen omista lakkiasajoista, että ne, jotka kuuluivat maan kärkikymmenikköön kirjoitusten perusteella, saivat suoraan oppilaspaikan ilman hakuja mihin tahansa yliopistoon mihin tahansa tiedekuntaan. Ehkä tämän yhden kirjoittelijan lapsi kuuluu tällaiseen ryhmään?