Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden kertominen 10-vuotiaalle?

11.05.2012 |

Olen tässä pähkäillyt, että miten kertoisin 10-vuotialle tyttärelleni raskaudesta. Ekasta ultrasta saadut kuvakin ovat sen verran epäselviä, ettei ne mene "vauvasta".

Miten olette siis kertoneet tuon ikäisille? Ja koska olisi hyvä aika kertoa?

Kommentit (2)

1/2 |
12.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hänelle toinen pikkusisarus, ensimmäisen kerran tuli isoveljeksi 8 vuotiaana.

Kerroin heti koska lapsi ihmetteli jatkuvaa huonovointisuuttani ja väsymystä jotka ovat edelleenkin päällä raskausvkolla 10.

Silloin 8- vuotiaana kerroin vähän ennen raskauden puoliväliä, kun raskaus alkoi näkymään ja käytiin läpi miten vauvat saavat alkunsa kirjan kanssa. Kirjastosta yhdessä lainattiin joku lasten "äidin mahassa on vauva"-tyylinen kirja ja siitä sitten yhdessä käytiin läpi vauvansiemenet, synnytykset sun muut asiat.

Käytiin yksityisesllä rakenneultrassa niin lapsi sai olla mukana näkemässä tulevan pikkusisaruksensa ja se oli kova juttu :)

Nyt kerroin vain että tulee vauva jouluksi ja että siksi olen huonovointinen. Ihan hyvin otti uutisen vastaan, mutta enäähän ei tarvinnut kertoa että mistä ne vauvat tulee.

Hyvä aika kertoa on kun itse niin koet, viimeistään varmaan kun raskaus alkaa näkymään. Varaudu että kysyy miten/miksi ym kysymyksiä asiasta miten vauva on saanut alkunsa, jos ette näitä asioita ole aiemmin puhuneet. Se keskustelu on ihan hyvä varmaan käydä kotona läpi ettei sitten ole viidennellä luokalla ihmeissään että noinko se tapahtuu, kun bilsan tunnilla käydään hedelmöitys ja raskaus läpi.

Vierailija
2/2 |
16.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin nyt 7,5-vuotiaalle tyttärellemme rv 18 paikkeilla. Maha alkoi sen verran kasvaa näin kolmatta odottavana, että ajattelin, että on parempi kertoa ennennkuin itse alkaa ihmetellä ja myös aika monelle aikuiselle tuttavalle on jo kerrottu niin kohta joku muu vahingossa kysyy, onko kivaa, että tulee pikkuveli tai -sisko...

Ihan alussa en halunnut kertoa, ihan siksi, että jos tulee keskenmeno, en halunnut hänelle siitä turhaa surua. Voihan se vieläkin tulla, mutta on ainakin epätodennäköisempää eikä kaikelta surulta voi suojella. Ja toisaalta puoleenväliin odottelin siksi, että on se tämä reilut 20 viikkoakin jo 8-vuotiaalle hirveän pitkä aika odottaa :-)

Meillä ei tullut mitään kysymyksiä siitä, miten vauva on saanut alkunsa, joten en selittänyt. Kysyy varmasti, jos se kiinnostaa... Tämä on hänen toinen pikkusisaruksensa, ja ihan hirveän innoissaan on asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla