Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä?! 4v 2kk vanha tyttäreni oppi lukemaan?!

Vierailija
11.05.2012 |

En voi käsittää. Aloin eilen kuuntelmaan mitä hänen huoneestaan kuului ja siellä tavasi täyttä päätä aapisen loruja. Olen kyllä lukenut hänelle aivan mielettömästi, mutta tytön intohimoja on ollut eskarilaisten puuhakirjat ja isoveljen ekaluokan äidinkielenkirja. Olen kai itsekin "syyllistynyt" lapsen aktiiviseen opettamiseen kun vihdoinkin saan olla kotona. Kaksi ekaa menivät 2-vuotiaana päiväkotiin ja oppivat lukemaan 6-vuotiaana. Tämä meidän neiti laskee sujuvasti pieniä plus- ja miinuslaskuja, laulaa ulkomuistista aakkoset englanniksikin ja oppinut soittamaan yksinkertaisia kappaleita pianolla. Ero on käsittämätön kahteen vanhempaan lapseen verrattuna. Tyttö saa selvästi myös suuren onnistumisen riemun kun hoksaa jotain. Mitähän tästä neidistä vielä tulee?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan meni sisarusparven jatkona ja oppi ohessa kun muut lukivat omiaan. Muista lapsista oli myös hauska "opettaa" pienintä.

Vierailija
2/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoispoika oppi lukemaan noin 3-vuotiaana, ehkä 3v 4kk. Toinen lapsi oppi vähän ennen kuin täytti 5 ja itse varmaan samaan aikaan kuin tyttäresi.

Lukeminen on hieno juttu ja siihen pitää lapsia kannustaa, mutta miksi tästä piti tehdä aloitus ja mistä tässä pitäisi keskustella?

Sen verran toki voin sanoa, että tyttäresi tulee varmasti turhautumaan 1-2lk äikän tunneilla, kun niitä lukutaidottomia - usko tai älä, itelle esim. tuli ihan hitonmoisena yllärinä aikoinaan se ettei joku eskarissa vielä osannu lukee - on aika paljon ja niiden kanssa sitten vänkätään aapista ja tavuviivaa ekat pari vuotta :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On halunnut osata samat jutut kuin isommatkin.

Matkinut esim. pianokappaleita isosisarusten perässä.

Vierailija
4/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin molemmat lapset oppivat 4-v. lukemaan. Nyt ovat jo koululaisia. Pienemmällä on ADHD ja oppimisvaikeuksia, joten ei tuo aikainen lukemaan oppiminen haasteilta pelastanut...

Vierailija
5/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran toki voin sanoa, että tyttäresi tulee varmasti turhautumaan 1-2lk äikän tunneilla, kun niitä lukutaidottomia - usko tai älä, itelle esim. tuli ihan hitonmoisena yllärinä aikoinaan se ettei joku eskarissa vielä osannu lukee - on aika paljon ja niiden kanssa sitten vänkätään aapista ja tavuviivaa ekat pari vuotta :D

nykyisin suurin osa lapsista osaa lukea jo eskarissa.

Vierailija
6/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmevuotiaana. Nyt hän on jo täysi-ikäinen, mutta en kyllä tiedä, onko lukiossa vai muualla.

Omat lapseni oppivat lukemaan ekalla luokalla vasta kevättalvella, vaikka luin heille paljon kaikenlaista ihan pienestä pitäen. Hitaasta alusta huolimatta koulut ovat sujuneet hyvin, toinen on yliopistossa ja toinenkin pyrkii sinne tänä vuonna.

Vierailija
7/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jotkut oppii nelivuotiaina lukemaan. Itse tiedän pojan joka oppi tuon ikäisenä lukemaan vaikka hädintuskin osasi puhua! häneltä puuttui monta kirjainta "suusta" joten minä en saanut selvää hänen puheestaan. Ne jotka tunsivat ja ymmärsivät häntä paremmin, tiesivät varsin hyvin että poika lukee :)

hienoa että ap:n lapsi on kiinnostunut :)

ps oman lapsen eskariryhmästä osaa lukea tasan 1 lapsi kunnolla

Vierailija
8/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3,5-vuotiaana, laski sujuvasti jopa kertolaskuja ennen eskariin menoa, omasi absoluuttisen sävelkorvan ja soitti täysin virheettömästi sekä pianoa että viulua ekaluokkalaisena, hänestä kirjoitti yksi iso musiikkilehti artikkelinkin. 8-vuotiaana tyttö joutui pahaan auto-onnettomuuteen eikä enää laske, soittele tai tee mitään muutakaan.

Vierailija
9/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itekseen tai isompien touhuja seuratessa, mutta en mä sitä silti muuten minään nerona pidä. On monissa muissa jutuissa sitten taas kavereitaan jäljessä

Vierailija
10/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8 vuotias on juuri oppinut lukemaan sujuvasti ja sydäntä särkee kun huomaa kaiken kirjoitetub ympärillä.

Eilen kyseli tuosta auerin saatananpalvonnasta ja koko ajan näkee tekstejä väkivallasta ja tästä hirveestä maailmasta. lapsuuden loppu :(

Vierailija
11/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin samanlaisia kokemuksia, mutta vuotta myöhemmältä. Neljä vuotta on myös viimeinen ikä oppia lausumaan ja kuulemaan täydellisesti jotain muuta kieltä. Jos sinulla on aikaa, panosta vaikka englanninkieleen, youtubestakin löytyy paljon piirrettyjä, my little ponya esim, ja siinä tarttuu nopeasti kieli "korvaan". Ja koulussa on ihan varmasti minkä tahansa tasoiselle lapselle opiskeltavaa, että siitä ei tarvitse näiden kivojen kommentoija äitien olla huolissaan.

Vierailija
12/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oppi myös just 4 täytettyään lukemaan, puhui reippaasti alle 1v ja on muutenkin ollut aina hyvä kaikessa on ihan tavallinen kolmasluokkalainen. Vaan hidas kirjottamaan. Matikkanero esikoinen joka oli 1,5v edellä ekat luokat olikin sitten yläasteella kutosen oppilas matikassa.

Mun äiti luki sanomalehteä päivittäin 4v:nä. Siitä tuli lähihoitaja.

Vierailija
13/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oppihan se kun opettaa.

Vierailija
14/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut 15 vuotta lastentarhanopettaja ja voin sanoa, että on äärimmäisen harvinaista, että 3-vuotias osaisi lukea!!! Omalla uralla ei ole tullut yhtään vastaan. Aina silloin tällöin ryhmässä on 4-vuotias, joka oppii lukemaan, mutta se on sitten ollut lähempänä viittä vuotta kuin neljää vuotta.

Eli AP, ymmärrän hyvin ihmetyksesi! Hieno juttu ja varmaan mielenkiintoista seurata lapsen kehitystä!

Vain ja ainoastaan tällä palstalla joka toisen penska oppii lukemaan 3-vuotiaana, LOL!!! Odotan ekaa "lapsen oppi lukemaan 1-vuotiaana" -vastausta!

Vierailija
15/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ennen kouluikää osaa lukea lapsista n. 1/3. Ekan luokan jouluun mennessä lukevat lähes kaikki.

Oma poikani (joka myös oppi lukemaan heti 4 v täytettyään) ja muut sujuvasti lukevat tekivät lukutaidolleen sopivia tehtäviä heti ekan luokan alusta lähtien.

Onnea ap lapsen lukutaidosta.

Vierailija
16/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapseni (joka nyt on jo teini-iässä) oppi lukemaan 2-vuotiaana. Ei hän mikään supernero kuitenkaan ole, ihan hoksaavainen kyllä.

Vierailija
17/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse toivon, että lapseni oppisi lukemaan vaivatta. Omalla kohdallani lukemaan opettelu oli tuskaa ja sain tukiopetustakin.

Vierailija
18/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tästä neidistä vielä tulee?

Kuulostaa ihan minulta pienenä, osasin hurjan määrän juttuja ikäisiäni (ja mm. isosiskoani) etevämmin. Niin ja mitä musta tuli? Kotiäiti, roikun vauvan aaveella anonyyminä, oon keskiluokkainen ja tienaan hyvin mutta en oo edes lukioo käynyt. Ei siitä mitään ihmelasta kannata odottaa, petyt pian ;)

Ei sillä, voihan tytöstä tulla vaikka mitä, mut kannattaa varautua siihenkin että jos sattuu käymään niinkun mulla että äo on suurempi kun muilla niin mahdollisuus turhautua koulussa ja jopa epäonnistua elämässä on suurempi kun "normaaleilla".

Vierailija
19/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan tällä palstalla joka toisen penska oppii lukemaan 3-vuotiaana, LOL!!! Odotan ekaa "lapsen oppi lukemaan 1-vuotiaana" -vastausta!

tällä palstalla käy varmaan tuhansia kirjoittajia. Tässä ketjussa on mainittu 5 lasta jotka oppivat lukemaan 3-vuotiaana. Ei ole suinkaan "joka toinen".

Ja se lukemaan osaaminen on aika suhteellinen käsite. Jotkut kehuu miten lapsi osaa lukea, ts saa sanasta selvää kun käy sitä läpi kirjan kirjaimelta aikuisen kanssa minuutin verran... Ja jollekin toiselle se lukutaito tarkoittaa ihan sujuvaa lukemista. Nämä kolmivuotiaat tuskin vielä ihan kirjoja lukevat

Vierailija
20/37 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisin lukemaan.mutta jotkut oppivat lukemaan 3v.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän