Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi tätä o jauhettu jo pitkään, mutta Islamissa eivät nainen ja mies oo tasa-arvoisia

Vierailija
10.05.2012 |

Eikös oo esimerkiksi se että nainen ei saa niin suurta perintöä ku miehet ja että yhtä miestodistajaa vastaa (en muista) 2 tai 3 naista. J a o näitä muitakin, mutta nää aluksi. En ymmärrä minkä vuoksi jauhatte sitä että Islam ei pidä naista vähempiarvoisena ku miestä? Jos tasa-arvoisia ollaan, minkä vuoksi näin? Saisinko perustellun vastauksen?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viis minä siitä tasa-arvoisuudesta Jumalan edessä, mutta miksi täällä maallisessa naiset eivät saa opiskella samoin kuin miehet, eivätkä edes itse ajaa autoa?

missä maassa? Ainakin kaikki mun tuntemat Suomessa asuvat musliminaiset saavat hankkia ajokortin ja ajella itsekseen jne.

Vierailija
22/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viis minä siitä tasa-arvoisuudesta Jumalan edessä, mutta miksi täällä maallisessa naiset eivät saa opiskella samoin kuin miehet, eivätkä edes itse ajaa autoa?

missä maassa? Ainakin kaikki mun tuntemat Suomessa asuvat musliminaiset saavat hankkia ajokortin ja ajella itsekseen jne.

niin ei se liity siihen mitä Jumala on säätänyt. Uskovalle tärkein todistaja on Jumala. Maallinen elämä on hetken hurmaa eikä tuomioistuimen päätöksillä osaa eikä arpaa kun jaetaan lopullista tuomiota. Kyllä siinä saa jokainen ansaitsemansa palkkansa oli todistajia enempi tai vähempi ollut elämänsä aikana. Jumala yksin tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin miehellä velvotteita myös vaimoaan kohtaan, mutta mies on kuitenkin ylempänä.

Vierailija
24/49 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä piittaa, mikä on islamin, mikä kulttuurin ja mikä historian vaikutusta. Tai piittaan sen verran, että nuo vaikutukset on hyvä tietää, että voi lähteä muuttamaan asioita. Sanoin tuon epäilykseni siksi, että on muslimiryhmiä, joissa naisten asema on hyvä, kuten tataarit Suomessa.

Mua ei myöskään hirveästi kiinnosta mitä Suomessa tapahtuu näiden asioiden suhteen. Mieluummin parantaisin asioita maissa, joissa naisten ja lasten asema on todella heikko.

Se on totta, että en ole ottanut asioista kunnolla selvää. Annan kyllä kuukausittain kohtuullisen summan rahaa järjestöille, jotka edesauttavat sukupuolten välistä tasa-arvoa ja lasten oikeuksia maailmalla, ja olen antanut naisille mikrolainoja ym. toimintaa.

on vähän turha puhua islamista ja miettiä, mitä Koraanissa nyt sanotaankaan. Se on selvää, että lähi-idän ja monien Afrikan maiden kulttuureissa naisten asema on selkeästi huonompi ja heikompi kuin miesten. Mä olisin kiinnostunut siitä, miten sukupuolten tasa-arvoa näissä kulttuureissa voisi parantaa.

En tiedä mitään asiasta, mutta epäilen, että kulttuuriset konventiot, historialliset seikat ja toisaalta taloudellinen epätasa-arvo (köyhät naiset voivat olla todella huonossa jamassa) voivat olla enemmän vastuussa tästä sukupuolten epätasa-arvosta kuin islam. Tämä ei kuitenkaan ole mielestäni niin kiinnostavaa kuin se, miten naisia ja etenkin tyttöjä voidaan auttaa.

jos ihan oikeasti haluaisit ajaa muutosta asioihin, ottaisit selvää asioista ja oivaltaisit että avain muutokseen on se, että tietoa on saatavilla ja se että on aito vapaus valita miten tekee.

Naisten ja tyttöjen asema ei muutu ainakaan sillä että vähättelet sitä miten vääristävää kuvaa nämä "suomikäännynnäiset" luovat siitä millainen asema naisilla ja tytöillä islam-valtaisissa maissa on. Ihan turha mennä sanomaan sinne että joo, kyse on siitä että se on kulttuuri, ei islam.

Olen kysynyt ennenkin että missä se raja menee, missä menee se piirretty viiva näiden välillä, eikä kukaan osaa vastata.

Joku muu tulkitsee aina tekstejä väärin ja sillä voi pestä kätensä.

Muutos voi lähteä vain liikkeen sisältä, ja se on aika pirun hankalaa jos tietoa ei ole tarjolla eikä sitä voi henkensä uhalla aidosti toisin valita.

Yhtään järkevää vastausta en ole saanut siitä, miksi pikkutyttöjä pitää hunnuttaa, miksi naisia, miksi ei miehiä.

Hyvin usein vedetään esiin joku toisen uskonnon epäkohta, mutta onko tosiaan niin että sitä että Raija hakkaa lapsiaan ei voida käsitellä kun naapurissa Martti hakkaa vaimoaan, kuittaamalla asia siten että väkivaltaa ovat molemmat?

Kohdistaisin sinuna kehotuksesi nimenomaan "suomikäännynnäisille", että tekisivät aktiivisesti työtä, etenkin julkisesti näiden epäkohtien kuntoon saattamiseksi. Ketään se ei tunnu kiinnostavan. Epäkohdista on hyvin vaikeaa puhua, koska olet rasisti/solvaaja/valitse tähän sopiva kuvaava sana.

Ehkä nämä asiat eivät ole sinulle arkipäivää, etkä todella ole ottanut selvää miten voisit itse vaikuttaa. Itse törmään jatkuvasti, etenkin tällä palstalla näihin ihmisiin joilla on niin hyvä olla uskonsa keskellä - siihen en ota kantaa - mutta sitä ihmettelen miksi ihmeessä se hyvä olo ei aja ottamaan aktiivisesti kantaa näiden epäkohtien muuttamiseksi.

Vierailija
25/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The woman came from a man's rib - not from his feet to be walked on, not from his head to be superior, but from his side to be equal, under the arm to be protected, and next to the heart to be loved."

Ja uskon täysillä myös seuraavaan profeetta Muhammedin lausumaan:

"A great man is not judged by what he has - a great man is judged by the way he treats his woman."

Nämä kaksi sanontaa määrittelevät minun islamini, jossa mies ja nainen ovat tasavertaisia.

Vierailija
26/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoi odottaa sentään 3 vuotta, ennenkuin yhtyi vaimoonsa Aishaan. Oliko Aisha sitten jo "ns. täysi-ikäinen"?

Vierailija
27/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä kulttuureissa naiset eivät ole tasa-arvoisia ja se on tosi asia.

Vierailija
28/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksoi odottaa sentään 3 vuotta, ennenkuin yhtyi vaimoonsa Aishaan. Oliko Aisha sitten jo "ns. täysi-ikäinen"?

ja mitä siitä on kerrottu ei se ollut siitä traumatisoitunut. Tuohon aikaan alhaiset naimaiät oli myös vallalla muussa maailmassa ja on edelleen mm romanit sikiää jo 10.v

Vierailija
29/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"A great man is not judged by what he has - a great man is judged by the way he treats his woman."

Mutta sen ymmärtäminen ei välttämättä kaikilta käy noin vain...

Vierailija
30/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä siitä on kerrottu ei se ollut siitä traumatisoitunut. Tuohon aikaan alhaiset naimaiät oli myös vallalla muussa maailmassa ja on edelleen mm romanit sikiää jo 10.v

Vierailija
31/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku nykymaailmassakaan ei ihmisillä ole oikeita ikiä edes passeissa. Lapsia rekisteröidään vuosia syntymän jälkeen ja näin he ovat virallisesti paljon nuorempia mitä oikeesti ovat.

Vierailija
32/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sen ymmärtäminen ei välttämättä kaikilta käy noin vain...

Vierailija
33/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"The woman came from a man's rib - not from his feet to be walked on, not from his head to be superior, but from his side to be equal, under the arm to be protected, and next to the heart to be loved."

Joku vähän lainaillut Talmudia

http://msgboard.snopes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=33;t=…

Ja uskon täysillä myös seuraavaan profeetta Muhammedin lausumaan:

Nämä kaksi sanontaa määrittelevät minun islamini, jossa mies ja nainen ovat tasavertaisia.

Vierailija
34/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aishan ikä jne..

Vierailija
35/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muhammadin mukaan kuolemaan voidaan ja tulee tuomita avioliiton ulkopuolisesta seksistä - paitsi ei muslimimiehen oman orjattaren seksuaalisesta hyväksikäytöstä - islamista luopumisesta ja murhasta. Kuolemantuomiota avioliiton ulkopuolisesta seksistä ei mainita kylläkään Koraanissa, vaan sitä täydentävässä perimätiedossa.

Muhammadin mukaan naisen pitää elää miehen vallan alla. Mies saa tarvittaessa lyödä vaimoaan ilman rangaistusta. Nainen voidaan pakottaa avioliittoon vastoin tahtoaan.

Muslimista ei voida tehdä islamissa orjaa. Mutta sodassa voitetuilla ei-muslimeilla miehistä naisiin ja lapsiin ei ole tällaista suojelua. Vihollisen naisista on luvallista tehdä seksiorjia. Orjaksi otetun naisen avioliitto mitatöityy samalla.

Islamissa mies saa pitää neljää varsinaista vaimoa ja jalkavaimoina kuinka montaa orjatarta tahansa. Muslimimies saa vapaasti käyttää seksuaalisesti hyväkseen orjattariaan. Musliminainen ei saa käyttää seksuaalisesti hyväkseen miespuolisia orjiaan.

Muslimimies saa eron vaimostaan lausumalla tälle kolme kertaa eroavansa hänestä. Musliminaiselle taas on eroaminen tehty paljon vaikeammaksi kuin miehelle. Nainen tarvitsee eroon miehen suostumuksen tai joskus, esimerkiksi jos mies ei pysty elättämään tai fyysisesti tai henkisesti vahingoittaa vaimoaan, islamilainen oikeus voi periaatteessa määrätä avioeron ilman miehen suostumusta.

Avioerotilanteessa parin lapset tulevat isän hoitoon lukuun ottamatta aivan pieniä lapsia.

Islamilaisessa oikeudessa myös naisen todistuksen arvo on vain puolet miehen todistuksen arvosta.

Muhammad hankki aktiivikautenaan profeettana useita vaimoja. Yksi näistä oli Aisha-niminen tyttö, jonka kanssa Muhammad solmi avioliiton Aishan ollessa seitsemänvuotias. Avioliitto pantiin täytäntöön eli Muhammadin ensimmäienn yhdyntä Aishan kanssa koitti tämän ollessa yhdeksänvuotias. Vielä nykyäänkin monissa islamilaisissa maissa on käytössä avioliitot nuorten tyttöjen kanssa. Monet pedofiilit ovat käyttäneet hyväkseen tätä järjestelmää: he solmivat avioliiton lapsimorsiamen kanssa ja tämän saatua muutaman vuoden lisää ikää hylkäävät tämän.

Vierailija
36/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vähän lainaillut Talmudia

<a href="http://msgboard.snopes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=33;t=…" alt="http://msgboard.snopes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=33;t=…">http://msgboard.snopes.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=33;t=…;

Lol , Talmudin tekstiä

Vierailija
37/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aishan ikä jne..

Jonka kanssa hän solmi avioliiton tytön ollessa n 6-7 vuotias ja johon hän yhtyi tytön ollessa 9-10 vuotias?

Pyydän anteeksi, olen väärässä. En tunne teidän pyhää kirjaanne.

Oikaiset varmaan minua, kuinka se asia sitten oli.

Vierailija
38/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkuin että Muhammed ei ikinä lyönyt ketään ei edes lähtenyt sotaan kuin pakosta puolustuksena. Muhammed avioitui mm. leskien kanssa ja täten turvasi näiden elämän. Ensimmäinen vaimo oli ainoa kuolemaansa asti. Että joo.

Vierailija
39/49 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh...ja ilmaisee hyvin islamia.

Vierailija
40/49 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saudeissa ei saa...tai muissa shariaa soveltavissa maissa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän