Sibicort paras apu vaippaihottumaan?
Tytöllä 8kk iskenyt inhottavan näköinen vaippaihottuma, jollaista ei ole ollut kertaakaan aiemmin. Käytössä kestot + öisin kertsit, joiden merkki vaihdettiin ihottuman tulon jälkeen.
Neuvolasta suosittelivat Sibicort-voidetta, mutta lähiapteekissa sitä ei ollut. Ostin sitten kuulemma vastaavaa rasvaa, Sebamedin Protective Diaper Creamia, joka ei kuitenkaan ole täysin vienyt ihottumaa pois. Tätä rasvaa on käytetty siis nyt viikon ajan.
Onko muilla kokemusta tuosta Sibicortista? Onko todella niin tehokasta, kuin antoivat neuvolasta ymmärtää eli kannattaako mennä erikseen ostamaan vielä sitä vai jatketaanko vain sitkeästi ilmakylpyjä ja tuon Sebamedin rasvan käyttöä?
Kommentit (57)
..jos ongelma on jatkunut jo pidempään, kannattaa käydä näytillä lääkärillä, kun sekundaarisen sieni- tai bakteeri-infektion mahdollisuus on olemassa.
Ei muuten auta mitkään harsovaipat. Se on litilätimärkä heti, kun tulee pissaa, ja hautoo sitä ihottuma-aluetta entisestään. Sitten kannattaa mielummin olla ilman vaippaa.
T. Edelleen se lääkäri..
Eikö ole hullua laittaa Sibicortia rikkinäiselle vaippa-alueelle, jossa luultavasti pesii hiivasieni?
Edelleen se iltakylpyjä suosittanut (sh)
meidän vauvan vaippaihottuma. Vaippa-alue rasvattiin melkein joka vaipanvaihdon yhteydessä Bepanthenilla, kunnes ongelma katosi. Luulen, että ihottuma tuli oikeastaan siitä syystä, että iho oli niin ohut, nyt se on paksumpi, kun vauva on isompi.
Meilläkin käytetään kestoja, ja ensimmäisen kerran, kun vaippaihottumaa tuli, käytin noin viikon kertsejä. Siitä tuli vain toisenlaista ihottumaa. Lopuksi ihottuma saatiin kuriin tuolla Bepanthenilla, tiheällä vaipanvaihdolla sekä ilmakylvyillä.
Mä pidän säännöllisesti vaihdettua pintakuivaa (coolmx, fleece) kestovaippaa ihoystävällisempänä kuin kertakäyttövaippaa, joka kuitenkin on paperia ja lisäksi hengittää huonosti. Mä itse saan terveyssiteistä ihottumaa, joten suhtaudun tuohon tavaraan hieman penseästi...
Ehkä ap:n kannattaisi kokeilla esim. viikkoa kertseillä, koska ne ovat erilaisia. Kestojen käyttöön suosittelen seuraavia juttuja: vaippojen säännöllinen pesu 90 asteessa (esim. kerran kuukaudessa, taskuvaipatkin kestävät kyllä tämän!), tiheä vaihtoväli, ilmakylvyt, rasvaaminen bepanthenilla, kakkapyllyn peseminen saippualla (esim. Sebamed).
Sori jos tässä tulee hirveästi päällekkäisyyksiä, en lukenut koko ketjua.
ja vaihdetaan kertakäyttövaippohin ainakin toistaiseksi.
Jotain tuon ulostamisen kanssa on tapahtunut viime viikkoina, vauva kakkaa varmaan 7 kertaa vuorokaudessa, myös yöllä. Aiemmin näin ei ole ollut. Kai se iho siitäkin on ärtynyt, kun ei olla ehkä ihan samalla sekunnilla huomattu ja vaihdettu vaippaa.
Sitä Sibicortia mä silti meinaan kokeilla. Jospa jo parin päivä kuuri auttaisi, niin kuin neuvolan terkka sanoi.
ja jos se ei parissa päivässä auta, vien maanantaina lääkäriin. Kuulostaako ok:lta vai voiko se tulehdus (pyllyssä on pari punaista läikkää, josta iho rikki) olla niin vaarallinen, että pitäisi viedä jo tänään?
vauvan iho vaippa- ja/tai ihottuma-alueella muuten kuivaa?
Kysyy #26 (tai jotain)
Kokeile ihan mitä haluat vaikka viikonlopun yli, mutta pidä mielessä se infektion mahdollisuus ihorikossa. Siihen voidaan tarvita lääkesalvaa. (bakteeriin tai sieneen) sh
Jos nyt ihottuma-alue muuttuisi laakista ärhäkän punaiseksi JA tulisi kuumetta, niin sitten päivystykseen, mutta todennäköisesti tuskin on niin vaarallista, ettei maanantaihin voi odottaa. Ikävää toki lapselle.
Ja Sibicort on kyllä siitä hyvä, että jos ja kun mukana on sieniä/bakteereita, niin tappaa niitäkin, tai ainakin estää uusien bakteeri-infektioiden muodostumista.
Tuo ripuli on muuten ollut varmaan ratkaiseva "viimeinen niitti" siinä ihottumassa.
T. Se lääkäri
En kyllä usko että tuo ylempi on oikea lääkäri. Me käytiin Iho- ja Allergiasairaalassa, jossa ihotautilääkäri suositteli jatkamaan kestovaippojen käyttöä ja ehdotti että käyttäisin yölläkin niitä. Kertakäyttöiset vaipat imee kaiken kosteuden vaippa-alueelta, mukaanlukien ihon luonnollisen kosteuden.
Kestovaipasta tulee tehdä tarpeeksi imukykyinen, jottei se olis heti märkä kuten ko. "lääkäri" ylempänä ketjussa sanoi. Fleecepinta pitää vaipan ihoa vasten kuivana ja väliin voi lisätä vaikka riisipaperin vielä. Vaihda vaippaa usein (yövaippa heti aamulla kun lapsi herää, huolellinen pesu ILMAN saippuaa ja rasvaus päälle kostealle iholle, jotta kosteus pysyy ihossa kiinni, sitten ilmakylpyä mahdollisimman pitkään!!), pidä päivisin niin paljon ilman vaippaa kuin jaksat.
Meillä 10kk konttaili lattioilla ilman vaippoja, minulla oli moppi pissavalmiudessa koko ajan, ja suihkepesuaine + paperia kakkavahinkojen varalta samoin. Työtä se teettää, mutta jos annat lapsen olla ilman mitään vaippaa, huomaat eron äkkiä.
Tosiaan, kertikset imee kosteutta iholtakin, ja kestot pitää osata laittaa tarpeeksi imukykyisiksi. Silloin löytyy kultainen keskitie.
Sitten vielä vinkkejä; pese LV:n hajusteettomalla pesuaineella kaikki pyykki, MYÖS vaippapyykki. Kun pesee korkeissa lämpötiloissa huuhdellut vaipat/riittävän usein, ei vaippoihin tule hajuhaittoja. Hajusteet aiheuttaa helposti herkälle iholle vahinkoa.
Kylpyveteen kannattaa lisätä Ceridal Lipolotionia, se on koostumukselta kuin ruokaöljyä mutta tekee iholle ihmeitä. Heti kylvyn tai muun pesun jälkeen levitetään voide KOSTEALLE iholle, tämä tiedoksi ihan kaikille rasvailijoille, se sitoo sen kosteuden ihoon. Ei saa kuivata ensin! Meillä voiteina oli hyviä juuri Bepanthen arkoihin kohtiin, muuten Essex +. Sitten se valkoetikettinen Essex (todella paksua rasvaa!) on liian paksua vaippa-alueelle, ei hengitä juuri, mutta sitä voi sipaista jos jalatkin on kuivat.
Tsemppiä toivotan teille, jos mahdollista niin käy ihotautilääkärillä, sieltä saa oikeat ja parhaat neuvot vaippaihottumaan. Meillä parani 3vkoa käynnin jälkeen. Uskomatonta?!
Entäs ,jos ostat vaikka vitalista ?
jos ei apu kelpaa. Oppini ovat yliopistosairaalan lasten- ja ihotautien klinikoilta. Jos jotain kestointoilijaa harmittaa, että kestovaippojen on todettu lisäävän vaippaihottuman riskiä, niin minkä sille voin. On kyllä tuo iho- ja allergiasairaalan juttu täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä toisessa yliopistoklinikassa opetetaan.
Mutta en ala pätevyyttäni tämän enempää perustelemaan, jos ei tosiaan vinkit kiinnosta.
T. Se lääkäri
Mutta huomaan taas, että tästäkin asiasta on niin monta mielipidettä kuin on vastaajaakin. Yksi lyttää sen vinkin, minkä joku toinen on juuri antanut. Ehkä se vain on niin, että eri vauvoilla toimii eri kikat.
Olisin alun perin ollut kiinnostunut kuulemaan muiden kokemuksia tuosta Sibicortista, mutta ei sitä vissiin kovin moni ole käyttänyt. En sitten tiedä, mitä siitä pitäisi päätellä...
No, mä voin tulla viimeistään maanantaina kertomaan oman kokemukseni. Käyn ostamassa sitä nyt päivällä.
Jos jotain kestointoilijaa harmittaa, että kestovaippojen on todettu lisäävän vaippaihottuman riskiä, niin minkä sille voin. On kyllä tuo iho- ja allergiasairaalan juttu täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä toisessa yliopistoklinikassa opetetaan.
Kiinnostaa kuinka tuoretta tietoa sinulla on? Onhan näistäkin asioista jatkuvasti koulutuksia ja seminaareja tarjolla, ei voi pohjata tietämystään pelkkien klinikoiden toimintoihin, sielläkin toimintaohjeet muuttuu uuden tiedon myötä, niinkuin kaikessa tieteessä kuuluukin käydä.
Minä en ole intoillut mistään, minulle kestovaipat on hyvinkin neutraali asia, vaikka lapsellani niitä olen käyttänytkin. Ne on vaan vaippoja. Harvalla kertakäyttöisten vaippojenkaan käyttäjällä on jokin ismi taustalla kun niitä vaippoja käyttää. Eiköhän jokainen pyri tekemään lapselleen oikeat valinnat niin vaipoissa kuin ruokailuissakin.
Minä en itse anna sinun, "lääkäri" kommenteille juuri painoarvoa, kun en ole millään tasolla vakuuttunut edes siitä että olisit lääkäri. Ihotautilääkäriä suosittelin aloittajallekin, meille siellä käynti helpotti huomattavasti.
Tällä palstalla on alinomaa joku lääkäri esittämässä ohjeitaan ja minusta se, jos mikä on hieman vastuutonta. Joku oikeasti voi ottaa tosissaan jonkun maalaistollon kirjoitukset, kun alle pistää nimimerkiksi "Lääkäri".
Enkä tarkoita tällä maalaistollolla nyt juuri tässä ketjussa kirjoitellutta "Lääkäriä", vaan yleisesti tällä palstalla kirjoittelevia "Lääkäreitä".
Iho- ja Allergiasairaalassa käynyt äiti
En kyllä usko että tuo ylempi on oikea lääkäri. Me käytiin Iho- ja Allergiasairaalassa, jossa ihotautilääkäri suositteli jatkamaan kestovaippojen käyttöä ja ehdotti että käyttäisin yölläkin niitä. Kertakäyttöiset vaipat imee kaiken kosteuden vaippa-alueelta, mukaanlukien ihon luonnollisen kosteuden.
Kestovaipasta tulee tehdä tarpeeksi imukykyinen, jottei se olis heti märkä kuten ko. "lääkäri" ylempänä ketjussa sanoi. Fleecepinta pitää vaipan ihoa vasten kuivana ja väliin voi lisätä vaikka riisipaperin vielä. Vaihda vaippaa usein (yövaippa heti aamulla kun lapsi herää, huolellinen pesu ILMAN saippuaa ja rasvaus päälle kostealle iholle, jotta kosteus pysyy ihossa kiinni, sitten ilmakylpyä mahdollisimman pitkään!!), pidä päivisin niin paljon ilman vaippaa kuin jaksat.
Meillä 10kk konttaili lattioilla ilman vaippoja, minulla oli moppi pissavalmiudessa koko ajan, ja suihkepesuaine + paperia kakkavahinkojen varalta samoin. Työtä se teettää, mutta jos annat lapsen olla ilman mitään vaippaa, huomaat eron äkkiä.
Tosiaan, kertikset imee kosteutta iholtakin, ja kestot pitää osata laittaa tarpeeksi imukykyisiksi. Silloin löytyy kultainen keskitie.
Sitten vielä vinkkejä; pese LV:n hajusteettomalla pesuaineella kaikki pyykki, MYÖS vaippapyykki. Kun pesee korkeissa lämpötiloissa huuhdellut vaipat/riittävän usein, ei vaippoihin tule hajuhaittoja. Hajusteet aiheuttaa helposti herkälle iholle vahinkoa.
Kylpyveteen kannattaa lisätä Ceridal Lipolotionia, se on koostumukselta kuin ruokaöljyä mutta tekee iholle ihmeitä. Heti kylvyn tai muun pesun jälkeen levitetään voide KOSTEALLE iholle, tämä tiedoksi ihan kaikille rasvailijoille, se sitoo sen kosteuden ihoon. Ei saa kuivata ensin! Meillä voiteina oli hyviä juuri Bepanthen arkoihin kohtiin, muuten Essex +. Sitten se valkoetikettinen Essex (todella paksua rasvaa!) on liian paksua vaippa-alueelle, ei hengitä juuri, mutta sitä voi sipaista jos jalatkin on kuivat.
Tsemppiä toivotan teille, jos mahdollista niin käy ihotautilääkärillä, sieltä saa oikeat ja parhaat neuvot vaippaihottumaan. Meillä parani 3vkoa käynnin jälkeen. Uskomatonta?!
että se varmaan voi olla tottakin, että kertakäyttövaippojen hajusteet voivat atoopikkoa ärsyttää ja että atoopikolta kosteus voi imeytyä iholta liikaakin. Vaippaihottuman mekanismi on kuitenkin eri kuin atooppisen ihottuman, vaikkakin atopiaa altistaa myös vaippaihottumalle (toksinen ekseema). Puhut nyt viestissä atoopikon perus ihonhoidosta (kyllä, ceridalit on käytössä meidänkin atoopikollamme), mutta tavallisen perusterveen lapsen vaippaihottuman hoito on eri asia (ei tarvita atoopikon ihonhoidon koko arsenaalia).
Vaippaihottuma paranee, kun sen aiheuttava syy poistuu, atopia ei parane, sitä voi vain hallita.
T. Se lääkäri, joka itsekin ihmettelee, miksi näkee kaiken tämän vaivan, ja vielä ipadilla naputellen
joten en osaa sen käytöstä sanoa siihen mitään.
Meillä Sibicort on ollut käytössä aina 2vkoa kerrallaan erikseen määrätyille alueille, sen jälkeen 2vkoa ilman ja sitten uudelleen 2vkoa jos on ollut tarvetta. Tuolloin käytiin kerran kuussa lääkärin pakeilla ihottumista (joita tutkittiin ruoka-allergioina ja maitoallergiana, loppujen lopuksi selvisi kyseessä olevan vain atopia).
Apteekista osaavat antaa hyvät ja asiantuntevat neuvot, sekä ohjaavat lääkärille jos jokin on hieman epäselvää.
Paranemisia lapsellesi!
Iho- ja allergiasairaalassa käynyt äiti
Me käytiin Iho- ja Allergiasairaalassa, jossa ihotautilääkäri suositteli jatkamaan kestovaippojen käyttöä ja ehdotti että käyttäisin yölläkin niitä. Kertakäyttöiset vaipat imee kaiken kosteuden vaippa-alueelta, mukaanlukien ihon luonnollisen kosteuden.
kertakäyttövaipoista, vaikkei ihotautilääkärin suosituksia olekaan (eikä meidän vauva ole atooppinen): kertis vetää ihon tosi kuivaksi.
Voi olla, että tähän ketjuun osallistunut lääkäri ei tunne kestovaippoja niin hyvin, että tietäisi markkinoilla olevan todella pintakuivia ja imukykyisiä kestoja. Mä en huomannut, että ap olisi kertonut, millaisia kestoja hän käyttää - itse suosin fleece- ja coolmax-pintaisia, jotka ovat todella miellyttäviä ja pintakuivia ihoa vasten.
Me käytetään reissuissa (ja öisin, vauva on oikea pissakone) kertsejä, ja yleensä vauva saa aina ihottumaa pyllyvakoon. Se lähtee onneksi helposti pois, mutta todellakaan kertsi ei mielestäni ole se ihoystävällisin vaihtoehto. Tosin, kuten jo aiemmin sanoin, sitäkin kannattaa kokeilla.
Terv. #26
olisi ap, jos googlen kuvahaulla hakisit vaippaihottuman, sieni-ihottuman, atooppisen ekseemen jne ja linkittäisit osuvimman löytösi tänne?
sh
Jos jotain kestointoilijaa harmittaa, että kestovaippojen on todettu lisäävän vaippaihottuman riskiä, niin minkä sille voin. On kyllä tuo iho- ja allergiasairaalan juttu täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä toisessa yliopistoklinikassa opetetaan.
Kiinnostaa kuinka tuoretta tietoa sinulla on? Onhan näistäkin asioista jatkuvasti koulutuksia ja seminaareja tarjolla, ei voi pohjata tietämystään pelkkien klinikoiden toimintoihin, sielläkin toimintaohjeet muuttuu uuden tiedon myötä, niinkuin kaikessa tieteessä kuuluukin käydä.
Minä en ole intoillut mistään, minulle kestovaipat on hyvinkin neutraali asia, vaikka lapsellani niitä olen käyttänytkin. Ne on vaan vaippoja. Harvalla kertakäyttöisten vaippojenkaan käyttäjällä on jokin ismi taustalla kun niitä vaippoja käyttää. Eiköhän jokainen pyri tekemään lapselleen oikeat valinnat niin vaipoissa kuin ruokailuissakin.
Minä en itse anna sinun, "lääkäri" kommenteille juuri painoarvoa, kun en ole millään tasolla vakuuttunut edes siitä että olisit lääkäri. Ihotautilääkäriä suosittelin aloittajallekin, meille siellä käynti helpotti huomattavasti.
Tällä palstalla on alinomaa joku lääkäri esittämässä ohjeitaan ja minusta se, jos mikä on hieman vastuutonta. Joku oikeasti voi ottaa tosissaan jonkun maalaistollon kirjoitukset, kun alle pistää nimimerkiksi "Lääkäri".
Enkä tarkoita tällä maalaistollolla nyt juuri tässä ketjussa kirjoitellutta "Lääkäriä", vaan yleisesti tällä palstalla kirjoittelevia "Lääkäreitä".
Iho- ja Allergiasairaalassa käynyt äiti
Tiede muuttuu ja lääketieteen sisälläkin on eri käsityksiä hieman riippuen siitä, keltä kysytään. Kun kysyit, oma tietoni aiheesta on viime marraskuulta.
Olen itsekin miettinyt, kannattaisiko olla vastaamatta täällä terveyskyselyihinm juuri noiden vastuuasioiden vuoksi, mutta koin vaippaihottuman sen verran banaalina asiana, että siihen voi antaa vinkkiä, kun tietoa kerran on. Ja kehoitin ap:tä itsekin käymään lääkärissä (ihotautilääkäri toki paras), mikäli oire on viikkoja jo kestänyt, eikä ota helpottaakseen.
T. Se lääkäri
Puhut nyt viestissä atoopikon perus ihonhoidosta (kyllä, ceridalit on käytössä meidänkin atoopikollamme), mutta tavallisen perusterveen lapsen vaippaihottuman hoito on eri asia (ei tarvita atoopikon ihonhoidon koko arsenaalia).
Minulla on 3 lasta, joista kahdella on atooppinen ihottuma. Ceridalia meille määrättiin ensimmäisen kerran tälle nuorimmalle lapsellemme, jolla siis ei ole atooppista ihoa, vaan hänellä oli vain vaippaihottumaa.
Itse epäilin sen olevan atopiaa, mutta muu iho oli hyvässä kunnossa, hän kärsi vain pahasta vaippaihottumasta. Hän käytti Ceridal-kylpyjä osana tätä vaippaihottuman hoitoa.
En tiedä miksi luet rivien välistä asioita, joita en ole kirjoittanut, ja jotka veikkaat lisäksi väärin. Joka tapauksessa tämä palstavääntö ei täällä mitään hyödytä, vaan ihan oikealla lääkärillä käynti auttaa parhaiten.
Ihotautilääkäri tietää mitkä voiteet ja tuotteet sopii minkälaisellekin iholle, oli sitten perusterve tai atoopikko, hän näkee tarpeen ja suosittelee henkilökohtaiset hoidot. Siksi minäkin suosittelen käymään siellä lääkärissä, jotta lapsi saa henkilökohtaisen hoidon, eikä vain palstalääkärien arvailua ja vetoamista oman lapsensa ihottumiin.
Vauvalla kun sitä kakkaa ja pissaa on kuitenkin ihoa vasten, iho paranee hankalasti vain ilmakylvyillä. Tietysti voi koettaa pitää vauvaa kokonaan vaipatta vain harson päällä, mutta se tekee päivistä hankalia.