Paljonko tulet saamaan perintöä?
Muutamat tuttavat ovat viime aikoina saaneet perintöä. Omien sanojensa mukaan he ovat odottaneet "huomattavia summia rahaa", joka sitten todellisuudessa on osoittautunut jotain 5000-17000e välillä olevaksi summaksi. En itse pidä tuota mitenkään suurena rahana. Joskus, kun perintöä saan, tiedän sen olevan n. 100 000e luokkaa, mikä ei myöskään ole mielestäni päätähuimaava summa. Minkä suuruisia perintöjä muilla on odotettavissa?
Kommentit (92)
Kaksi omakotitaloa, yhden rivitalo-osakkeen, vähän metsää. Rahaa tuskin paljoa.
Tämä tietysti jaettuna sisaruksille.
En kuitenkaan laske mitään perinnön varaan.
En mitään keneltäkään. Terveisin juoppojen lapsi. Tavaratkin vuokrakämpästä on jätettävä sinne ja haettava kuolinpesä konkurssiin ulosottojen ym takia. T:N35
Yhden asunnon, mökin ja vähän käteistä. Veikkaisin että summa olisi yhteensä n. 300000€
En saanut perintöä enkä jätä perintöä. Tuhlaan itse kaiken. Ihan kaiken. Muutan tammikuussa (jään eläkkeelle) ulkomaille. Kierrän loppuelämäni maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Isäni ja äitini ovat paiskineet töitä uutterasti koko ikänsä ja sijoittaneet fiksusti. Heillä on kiinteistöjä ja metsää, joista osa on kyllä tullut myös heille perintönä. Osan ovat rakentaneet ihan itse. Aina ovat olleet valmiita auttamaan, mutta rahaa ei ole minulle ja siskolle syydetty vaan ihan itse olemme myös taloudellisesti vakaat elämämme rakentaneet.
Loistavaa! Ja harmittaako kovasti kun kaikilla ei ole mennyt yhtä hyvin? Kaikilla pitäisi olla nii kuin teillä. Varallisuutta vanhemmilla ja myös lapsilla niin että ”ihan itte tässä on kaikki rakennettu” Jotkut eivät ole pystyneet tai osanneet hankkia omaisuuksia, ei vanhemmat eikä lapset. Hienoa on kuitenkin että myös ne vähemmän varakkaammat ovat monesti valmiita auttamaan muita niistä vähistä rahoistaan.
Mitäköhän mietit esim. tilanteesta jossa vanhemmat lahjoittavat vaikka 100 000€ perintöä lapsilleen? Anna mä veikkaan, tuo on hyväksyttävää vain silloin jos nuo lapset ovat saavuttaneet niin hyvän taloudellisen tilanteen että eivät tuota perintöä oikeastaan tarvitsekaan. Jokainen omillaan jees!
Vierailija kirjoitti:
En saanut perintöä enkä jätä perintöä. Tuhlaan itse kaiken. Ihan kaiken. Muutan tammikuussa (jään eläkkeelle) ulkomaille. Kierrän loppuelämäni maailmaa.
Ikävästi tehty. Mä en tekisi noin jos olisi omaisuutta.
Olen keski-ikäinen ja menetin äitini jo vuosia sitten, sieltä tuli n. 100 000. Isä (olivat eronneet) on vielä elossa mutta ei mitään havaintoa mitä säästöjä on (omaa rivitalokolmiota asuu), ihan ok eläke ja säästeliäästi elää joten varmaan jotakin. Lisäksi on muu iäkäs sukulainen joka on testamentannut minulle osan omaisuuttaan (hoidan hänen asioitaan ja olen lähin omainen), säästöjä ja sijoituksia n. 300 000 e (testamentilla levitetty myös 19999/nenä myös lapsilleni ja miehelleni jotta ei mene niin paljon perintöveroa kun 2. Lk niitä maksetaan). Saatu myös lahjoja tässä vuosien aikana.
Vaikka onkin vanha keskustelu niin kommentoin silti. Lähivuosina tulen saamaan perintöä noin 20 000 euroa kun setäni kuolee. Hän on siis lapseton ja tehnyt testamentin. Vanhempieni perinnöstä en tiedä, mutta en usko että heillä on paljoa enempää rahan arvoista omaisuutta kuin omakotitalo. Tulen siis heiltä perimään noin 35 000 euroa, sillä meitä lapsia on useampi.
Minä olen jo perintöni saanut, verojen jälkeen noin 90000€. Ei mikään suuri summa, joka muuttaisi elämää, mutta toisaalta tavallisella työntekijällä kestää melkein 10 vuotta tuollaisen summan säästämisessä, että sikäli ihan merkittävä summa. Miehen vanhemmat ovat vielä elossa, heiltä jää miehelle ehkä 100000-150000€ eli ei mitään suuria perintöjä tulossa sieltäkään.
Oma lapsi tulee saamaan meiltä ihan huomattavan perinnön, 500000-600000€ vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävästi tehty. Mä en tekisi noin jos olisi omaisuutta.
Miksi en saisi itse tuhlata itse työtä tekemällä ansaitsemaani omaisuutta?
Toivottavasti lahjoittavat jo eläessään, ettei tarvi kaiken maailman lusmuille niistäkin rahoista suurta osaa jättää.
Sain jo muutama vuosi sitten. Asunto Hgissä ja rahaa n 25000. Osa on jo tuhlattu, osa on säästössä. Itselläni oli jo velaton asunro siinä vaiheessa. Olen ollut työtön kaksi vuotta joten perintö on ollut todella tarpeellinen.
Äitini on vielä elossa, omaisuutta on, mutta sitä käytetään nyt niin paljon kuin mahdollista äidin hyvään oloon. Matkoihin, kylpylöihin, kampaajalle, hierontaan... Olen niin vaatinut. En tarvitse perintöä, koska tulen toimeen omillani. Haluan äitini viettävän hyvän loppuelämän.
No jos eivät kauheasti ala tuhlaamaan, niin tämänhetkinen arvio omaisuudesta on n. 900 000 euroa. Se sisältää kaksion Helsingissä, omakotitalon, peltoa ja metsää maaseudulla, tilillä olevaa rahaa, rahastoja ja suoria pörssiosakkeita. Meitä on vain kaksi perijää. Meneehän tuosta sitten mukavasti perintöveroja. .. Eli olemme sisareni kanssa saaneet sen 4000 muutaman vuoden välein lahjana, mutta eihän se paljon ole.
Äitini talo ja sijoitusasunto puoliksi siskoni kanssa. Näiden yhteisarvo lienee n. 500 tuhatta. Lisäksi olen perinyt jo isältäni maata jonka arvonnousua odottelen.
Velattoman asunnon muuttotappiokunnasta. Riesan siis saamme velipojan kanssa.. no murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis tarkka kuva siitä, kuinka kauan loppuelämäsi kestää?
Toivottavasti en joudu saamaan perintöä pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Velattoman asunnon muuttotappiokunnasta. Riesan siis saamme velipojan kanssa.. no murehditaan sitä sitten kun sen aika on.
Perinnöstä voi kieltäytyä, ei riesaa ole pakko ottaa vastaan.
Hoitoa voi hankkia yksityisiltä toimijoilta, tämä kannattavaa jos hyvä eläke. Tästä saa vieläpä alvin pois kun tekee palvelusopimuksen.