Paljonko tulet saamaan perintöä?
Muutamat tuttavat ovat viime aikoina saaneet perintöä. Omien sanojensa mukaan he ovat odottaneet "huomattavia summia rahaa", joka sitten todellisuudessa on osoittautunut jotain 5000-17000e välillä olevaksi summaksi. En itse pidä tuota mitenkään suurena rahana. Joskus, kun perintöä saan, tiedän sen olevan n. 100 000e luokkaa, mikä ei myöskään ole mielestäni päätähuimaava summa. Minkä suuruisia perintöjä muilla on odotettavissa?
Kommentit (92)
isäni kuoltua jokunen vuosi sitten. Pidin tätä suurena rahasummana. On minulla kerran elämässäni ollut tuhat euroa tilillä. Sen suurempia summia en ole koskaan omistanut.
Miten muka joku voi olla niin saamton ettei elämänäs aikana saa enempää kasaan. Yleensä ihmisillä on sentään omat talot ja autot ja muut siinä iässä kun potkaisevat tyhjää
Ehkä olet kerännyt maallista mammonaa, mutta järjenjättiläinen et ole.
Vanhempani ovat laittaneet kaiken haisemaan. Paljon sitä oli, enää ei ole mitään, sanovat. En tiedä eikä kiinnosta. Mitään en ole kotoani saanut, eikä väliä etten tule saamaankaan.
64 666 e :D Tuosta sitten piti tietenkin miinustaa hautajaiset ja kaikki muut maksamattomat laskut jne, eli n. 8000-10 000 e meni niihin kaikkiin yhteensä.
Äidiltäni tulen saamaan siskoni kanssa puolikkaan talon, hintaa ei pysty arvioimaan.. hänellä on myös jonkin verran kultakoruja..
En tiedä. 0 - 500 000 e. Elossa oleva vanhempi ei pidä minuun yhteyttä.
En halua perintöä koska tiedän ettei sitä paljon ole. Vanhempani ovat tehneet keskinäisen testamentin joissa toinen perii toisen kun toinen kuolee.
Kun sitten viimeisestä aika jättää, tuskin on paljon jäljellä kun tämänhetkinen omaisuus on n. 100 000e ja nyt jo matkustelevat ja nauttivat eläkepäivistään täysillä:)
En usko että perittävää jää. Kumpikaan meistä sisaruksista ei aio ryhtyä vanhempiamme hoitamaan eli tulevat varmaan päätymään johonkin laitokseen jossa kynitään niiltä kaikki mikä irti lähtee. Se on nykyajan meininki.
Paljon. Isäni ja äitini ovat paiskineet töitä uutterasti koko ikänsä ja sijoittaneet fiksusti. Heillä on kiinteistöjä ja metsää, joista osa on kyllä tullut myös heille perintönä. Osan ovat rakentaneet ihan itse. Aina ovat olleet valmiita auttamaan, mutta rahaa ei ole minulle ja siskolle syydetty vaan ihan itse olemme myös taloudellisesti vakaat elämämme rakentaneet.
Vierailija kirjoitti:
En odota vanhempieni kuolemaa. Toivon, että he elävät niin pitkään kuin ikinä vain on mahdollista.
Kannattaa ajatella tuokin toive uudelleen. Tietenkin sinusta on varmaan ihan kiva, jos vanhempasi makaavat viimeiset vuodet paskat housussa vanhainkodissa, kun hoitajat eivät ehdi vaihtamaan niitä riittävän usein. Vanhemmistasi tuo ei ehkä ole ihan niin kivaa, jos he enää siinä kohtaa edes ymmärtävät mitään.
Ja itse kysymykseen, olen jo perintöni saanut. Toisesta perinnöstä aion kieltäytyä, ettei tarvitse olla sen toisen perijän kanssa missään tekemisissä.
Just äidin kanssa laskettiin että isän säästöt riittää n.20kk hoitokotihoitoon. (vuodepotilas mutta 4kk osastohoidon jälkeen laitetaan kotiin. Omaisilla ei ole mitään mahdollisuutta hoitaa 24/7 ja kotisairaanhoito 3*viikossa ei riitä)
Eli jos nyt 75-vuotiaat vanhemmat kituvat kumpikin samanlaisina kunnes rahat loppuu, perintönä aika arvoton okt.
Normaali keskiluokkaisen pariskunnan perintö varmaankin. Eniten ihmetyttää, mistä raavin pitkäaikaistyöttömänä rahat perintöveroon?!
150 hehtaaria metsää, muutaman tontin ja vanhan talon. Rahat riittänee juuri hautajaisten järjestämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten muka joku voi olla niin saamton ettei elämänäs aikana saa enempää kasaan. Yleensä ihmisillä on sentään omat talot ja autot ja muut siinä iässä kun potkaisevat tyhjää
Monesti perillisiä on useampi joiden kesken perintö jaetaan, plus mahdolliset puolisot. Kyllä saa olla aika ido perintö, jos vaikka 4:lle riitää 100 000 perintöveron jälkeen.
Äidin ja isän perinnöt olen jo saanut. Yhteensä 180000.
Isäpuolen testamentissa saatan olla, jäi sellainen olo äidin kuoleman jälkeen. Summasta ei mitään hajua.
Mieheni on saanut äitinsä jälkeen 10000 ja isältään jäänee korkeintaan saman verran. Siellä on useampia sisaruksia jakamassa vaatimatonta pottia.
Toisaalta heillä on lapseton setä, nuuka kuin mikä, eli koko elämän säästöt lie tilillä.
Omat vanhempani kuuluivat ahneeseen sukupolveen eli en saanut mitään. Mikä oikein olikin.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin että vois tulla jotain 30 000-50 000 Euroa tosin olen jo saanut "enakkoperintöä" noin 80 000 euron edestä.
Mielestäni ei mitään hirveää summaa mutta merkittävää kyllä. Ja jos vanhemmat päättävätkin tuhlata lopun omaisuutensa niin siitä vaan ei haittaa enkä tarvi mitään. Olenkin kyllä kannustanut tekemään omaisuudellaan mitä haluaa.
Ihan mielenkiinnosta, nämä jotka kannustavat vanhempia käyttämään omia rahojaan. Puhutteko perinnöstä ja suunnitteletteko sitä vanhempien kanssa? Itse en tiedä paljonko tulen perimään, enkä ole puuttunut aikuisten ihmisten rahankäyttöön. Joskus ovat avustaneet jos ovat halunneet.
Neljä kt-asuntoa ison kaupungin keskustasta, osakesalkun ja rahaa. Myös mun vanhemmat kuuluvat suuriin ikäluokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Normaali keskiluokkaisen pariskunnan perintö varmaankin. Eniten ihmetyttää, mistä raavin pitkäaikaistyöttömänä rahat perintöveroon?!
Otatvsiitä perinnön päältä, ei ne verot isompia ole kuin saamasi raha. Verottajalla menee puokesta vuodesta vuoteen edes lähettää ne verolaput perukirjan jälkeen.
Asunto tms vastaan saa tarvittaessa lainaa kunnes omaisuus myyty.
Eli ellen kuole ensin.