Montako reikää hampaissasi on ja ikäsi?
Itsellä 13 reikää, joista kaksi on mennyt juurihoitoon ja yksi pahasti tulehtunut poistettu, yksi alkava nyt suussa ja ikää vastaa 31!!
Masentavaa!
Kommentit (51)
Ihan justiinsa 47, ei reikiä eikä ollut maitohampaissakaan :)
Yksi ainoa reikä oli, ja olikin iso ja ahtaassa takarivistössä että hammas vedettiin samoin tein pois kun tuo röntgenkuvasta paljastui. Muita reikiä ei ole eikä ole porailtu. -N49
Vierailija kirjoitti:
Ikää on 14v ja 16 reikää suusta löytyy, mutta en suostu menemään hammaslääkäriin. Paikattu on varmaankin 9. Hampaat on likaiset ja keltaiset. Yksi on juurihoidettu. Hammaslääkäri on kuvannut hampaitani pelotteluksi pikkulapsille, että revi siitä. Minulle on tullut ainakin 10 kutsua hammaslääkäriin, mutta sen ilkeän akan luokse en enää mene. Neuvoja?
Kysy sieltä saatko vaihtaa hammaslääkäriä? Tai varminta kertoa terveydenhoitajalle ja hän voi yrittää saada sulle aikaa jollekin toiselle.
Älä huoli. Mulla tuli paljon reikiä ala-asteella, yläasteellakin vaikka oli parempi ruokavalio ja ollut 4v ilman reikiä niin sen jälkeen yhdessä vuodessa olikohan joku 11 reikää? Oli kamalaa.
Lisäksi selvisi että narskuttelen öisin hampaita + ilmeisesti refluksi taustalla (lapsena jo oireita!).
Mieleeni jäi kun hml sanoi "sulla on kauniit hampaat, pidä niistä huolta." (Tämä kannusti todella pitämään hampaista huolta. Ja mulla oli siis paikkoja ihan riittävästi.) Ja niin olen yrittänytkin. 18v lopetin kakaon ja kaikki sokerijuomat kokonaan (en kyllä ennenkään juonut limsaa kuin erittäin harvoin) ja vaihdoin ne sokerittomiksi. Tosin huom. myös sokerittomat kivennäisvedet voi reikiinnyttää, ainoastaan maustamaton vichy on ok? Se on kai se joku sitruunahappo mikä sen tekee. Eli juo sokeritontakin harvoin.
Aikuisiällä (15v aikana) on vasta parin vuoden sisään nyt näkynyt 2 alkavaa reikää. Muuten reikiä ei ole ollut, mutta paikkojen ja lohkeamien takia kyllä. Varo: ylipäätään kylmässä (autossa, jääkaapissa) olleita tuotteita kuten pastilleja, keksejä tms., hedelmien kiviä (luumut, taatelit, oliivit). Jne.
Olen usein kuullut hammaslääkäriltä että mulla on todella puhtaat hampaat.
Vinkkinä sanoisin myös että ehdottomasti muista langata hammasvälit iltaisin. Hampaiden välissä on jopa 30% sun hampaasta puhdistamatta jos jätät lankaamatta ja hammasväleihin jäävä ruoka voi tehdä väleihin reikiä. Etuhanpaissa olevat johtuu yleensä happamista ruuista ja takahampaat sut jostain muusta (narskuttelu, refluksi voi pahentaa).
Paikat myös vanhenee ja haperoituu joten varaudu siihen että 25v ylöspäin saattaa just lohjeta.
Pahinta mitä voit tehdä on jättää hml välistä koska ne reiät vaan pahenee jos niille ei tehdä ajoissa jotain.
Ja vaikka mulla on paljon reikiä aikoinaan tullut niin voin sanoa että olen usein saanut kehuja hampaista ja on sanottu että näkevät paljon pahempaakin. Eli älä huoli! Muistat vaan puhdistaa kunnolla ja herkuttele kohtuudella! Ja käy tarkistuksissa.
Ei ole reikiä ja ikää on 39 vuotta.
Joku joskus mainitsi, että ne meille muodostuu helposti hammaskiveä niin usein välttyvät helpommin rei'iltä. Mullakin hammaskiveä poistellaan kyllä ihan säännöllisesti, vaikka hoidan hampaita suositusten mukaan.
49v. nainen. Minulla on luonnostaan todella valkoiset hampaat, siis monet luulleet laminaateiksi ja valkaistuiksi, mutta tosiaan aidot jotka herkät reikiintymään. Lapsesta asti.
Paikkauksia on yhteensä 13! Suurin osa aika pieniä ja huomaamattomia, ja takahampaissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reikiä ja ikää on 39 vuotta.
Joku joskus mainitsi, että ne meille muodostuu helposti hammaskiveä niin usein välttyvät helpommin rei'iltä. Mullakin hammaskiveä poistellaan kyllä ihan säännöllisesti, vaikka hoidan hampaita suositusten mukaan.
No minulla on kyllä varmaan kymmeniä reikiä ollut elämässäni, olen 30, ja myös hammaskiveä kertyy kiitettävästi vaikka harjaankin hampaat 2 kertaa päivässä.
Ikää 36v, reikiä 0.
Hammaslääkäri joskus sanoi, että reikiintyminen johtuu karieksesta. Jos ihminen on saanut karieksen elämänsä aikana tulee hänelle todennäköisesti reikiä, vaikka kuinka pitäisi hampaista huolta. Ja toisinpäin, ilman kariesta voi elellä melkein pesemättä hampaita, eikä reikiä silti ilmesty. Näin karrikoidusti.
0 reikää 49 vuotta.
Tai, hieman valehtelin, hammaslääkäri lapsena kertoi, että yhdessä maitohampaassa on reikä. Mutta siitä pääsin eroon, kun hammas irtosi.
Vaikea sanoa. Käyn hammaslääkärissä 2v välein (mulla ei juuri ollenkaan kerry hammaskiveä) ja aina siellä jotain paikattavaa tai vähintään vanhan paikan korjausta on. Luulen, että kaikissa poskihampaissa on varmaan joku paikka. Eli varmaan nyt 8 hammasta ainakin. Mitään juurihoitoja tai hammaskipuja tms. ei ole ollut, että kovin pahaksi ei mikään ole päässyt koskaan.
N38
Maitohampaissa oli reikiä, mutta onneksi niistä pääsi eroon.
Nyt 43v,ei reikiä. Oon käynyt äärimmäisen harvoin hammaslääkärissä, ehkä 2-3 kertaa kouluaikojen jälkeen. Kesällä suuhygienistillä vihdoin, ja pääsin hammaskivestä ja kaipa tuo mahdolliset reiät olisi bongannut. Jälkeenpäin oli kyllä onnellinen olo!
Ja kaksi pientä reikää jotka paikattiin kun olin alle kymmenvuotias.