Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Montako reikää hampaissasi on ja ikäsi?

Vierailija
08.05.2012 |

Itsellä 13 reikää, joista kaksi on mennyt juurihoitoon ja yksi pahasti tulehtunut poistettu, yksi alkava nyt suussa ja ikää vastaa 31!!

Masentavaa!

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

te joilla ei ole reikiä tai vain muutama. Ärsyttää kyllä kuulla joidenkin suusta ettei erityisemmin edes hoida! Pesen aamuin illoin huolellisesti, lankaan välit ja joka aterian jälkeen xylitol pastilli ja viellä purkka. En juo mehuja tai napostele, sokeria en oikeastaan käytä..silti näitä reikiä vain on tullut ja näköjään tulee kun tuo alkava taas löytyi.

Ulospäin hampaani näyttää lähes täydellisiltä, ovat suorassa eikä ole hammasvälejä yms. hampaani ovat myöskin todella vaaleat ja moni onkin luullut, että valkaisen hampaitani.. mutta en todellakaan. Tällä reikiintymisellä en ikinä laittaisi mitään valkaisuja lisää tuhoamaan.

13 paikkaa suussa tuntuu kamalalta..poskihampaissa paikat on valtavia ja ne tuntee : ( Ymmärrätte varmaan kuin masentaa tämä kun vastaa 31 vuotiaana tälläinen tilanne suussa, että mitäköhän se on 10-vuoden päästä. KARMIVAA.

AP

Vierailija
22/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ikää 38, eikä ole enempiä paikkailtu. Kaikki viisaudenhampaat kyl poistettu. Harjaan hampaat aamuin illoin pikana, lankaan joskus ja jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä se syy olikin, kuulemma keltaisemmat hampaat ovat kestävämmät. Näin minua ainakin joskus lohdutti joku hammaslääkäri, kun valitin kalustoni väriä (en tupakoi enkä silloin edes juonut kahvia tai teetä). Reikiä nolla ja reilusti yli kolmenkympin mennään.

Vierailija
24/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla enää pintaa missä ei ole paikkaa. Useamman kerran paikattu samaa hammasta..

Vierailija
25/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi on muutama paikattu ja ikää on yli 40. aika käsittämätöntä, että hampaisiin voi mahtua niin paljon paikkoja...

Vierailija
26/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli todennäköisesti kyse ei ole pelkästään loistoluokan hammasluusta.

"Hampaiden reikiintyminen on bakteerisairaus. Bakteerin nimi on Streptococcus mutans. Vastasyntyneellä lapsella ei ole suussaan Str.mutans bakteeria."

"Lapsi saa bakteerin suuhunsa sylkitartunnan kautta, pääasiallisina tartuttajina ovat vanhemmat. Tartuntariski on suurimmillaan, kun maitoposkihampaat puhkeavat 1.5 –2.5- vuotiaana."

Vierailija
27/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään reikää hampaissa.

Vierailija
28/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

0 reikää, kävin just pari viikkoa sitten suuhygienistillä. Aikoinaan lapsena ramppasin jatkuvasti hammaslääkärissä, kun reikiä löytyi hampaista joka tarkastuksessa. Ikää 21 v.

Vierailija
29/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 45. Eipä silloin lapsena kukaan puhunut kariesbakteerista tai xylitolista.

No, mutta kaikki hoidettu ja suu kunnossa.

Vierailija
30/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeseen 15-vuoteen ainakaan ei ole reikiä tullut, nyt ikää 40-vuotta. Kaikki viisurit on tallessa ja hampaat ovat luonnostaan sievässä rivissä, eli huonomminkin voisi olla.

Vierailija
31/51 |
08.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että syynä on paljolti se että olen syönyt aina vain 3 kertaa päivässä eikä aterioiden välillä koskaan mitään muuta kuin vettä. Ei tule kauheasti happohyökkäyksiä. En syö tosin noin hampaiden takia vanhan muuten, ei tee mieli välipaloja tai napostelua.

Vierailija
32/51 |
09.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on ihmisillä hyvät hampaat : ) Olisi voinut odottaa harvahampaita, mustahampaita, mädäntyneitä jne. sankoin joukoin.

Vierailija
33/51 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät lapsuusaikana huolehtineet hyvin hammasterveydestäni, karkkia ja makeaa oli liikaa kotona sekä napostelukulttuuria.

Lisäksi hampaiden pesusta sai huolehtia itse.

Kouluaikana jo ensimmäiset paikat. Teini-iästä kaksikymppiseksi asti vain alkavia reikiä, kun käytössä hammaslangat, pesut 2-3 kertaa päivässä + suuvedet.

Sitten veli kuoli yllättäen, josta seurasi pahoja masennuskausia ja makean syöntiä.

Nyt hampaat ihan täynnä paikkoja, mutta sain pysähtymään taas 6 v ajaksi reikiintymisen. Corsodyl, fluoraukset ja fluoritabletit, fanaattinen kotihoito.

Mutta nyt imetysaikana lapsen sairasteluihin liittyen uusi masennuskausi ja paljon suklaata eikä lisäfluoria....

hampaat tuusannuuskana muutamassa kuukaudessa, vaikka pesin, langoitin, purskuttelin aamuin illoin.

Ei juurihoitoja tiheiden hammaslääkärikäyntien vuoksi.

Kyllä syljen eritys ja kariesbakteerien määrä suussa herkistävät äkäisemmälle reikiintymiselle.

Minulla hammashygienian tulee olla lähes täydellistä, etteivät hampaat reikiinny ja ravintoa (sokeria) bakteereille ei saisi tarjota laisinkaan.

Ja kaikilla elämä ei kuitenkaan aina ole sellaista, että jaksaa ensimmäisenä huolehtia hampaista.

Olen niin kyllästynyt taisteluun kariesta vastaan! :(

(Ja taistelua on varmasti tiedossa omankin lapsen kanssa, kun mummu meni syöttämään lasta pöydälle jäänellä likaisella lusikalla kaikista tuhansista karieskeskustelusta huolimatta.)

Nim. lapsensa hampaita fanaattisesti hoitava

Vierailija
34/51 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtään reikää, tarkistettu tammikuussa. Vanhoja amalgaamipaikkoja on 1 kpl. Ikää on 37v, tuo paikka on laitettu 3. luokalla (eli noin 27v sitten).

Vierailija
35/51 |
11.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikää on 30 v

viimeksi on paikattu maitohampaita joskus ala-asteikäisenä.

Vierailija
36/51 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää on 14v ja 16 reikää suusta löytyy, mutta en suostu menemään hammaslääkäriin. Paikattu on varmaankin 9. Hampaat on likaiset ja keltaiset. Yksi on juurihoidettu. Hammaslääkäri on kuvannut hampaitani pelotteluksi pikkulapsille, että revi siitä. Minulle on tullut ainakin 10 kutsua hammaslääkäriin, mutta sen ilkeän akan luokse en enää mene. Neuvoja?

Vierailija
37/51 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sitä sukupolvea joka peloteltiin puolikuoliaaksi hammaspeikoilla.

*harjaa hampaat, huuhdo suu, hammaspeikko lannistuu*

Vierailija
38/51 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikä 39.

Vierailija
39/51 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun maailman aikaan koulun hammaslääkäri oli aivan järkyttävän pelottava paikka. Hampaita revittiin ilman puudutusta, itkettiin, verta valui.

Ei kukaan valistanut, että hampaat pitää harjata edes kerran päivässä hammastahnalla.

Ei meillä kotona huolehdittu hammaspesuista. Joskus pestiin kun viitsittiin. Ei se kuulunut mihinkään perushygieniaan.

Joka ikinen hammas on paikattu. Nyt enää vaan korjataan paikkoja ja laitetaan uudelleen jos ne irtoaa.

Ero on iässä / sukupolvessa mutta myös oman ikäpolveni sisällä siinä, oletko etelä-suomesta vaiko pohjoisesta.

Kummallista, että etelä-suomen alueella hammashoito oli sellaista, että valistettiin, ohjattiin, ja lasten hampaat pestiin.

Meillä pohjoisessa ne vaan reiviittin irti kun maitohampaassa oli paikka.

Oli normaalia, että 30 vuotiaalla on tekohampaat.

olen 48 v.

Vierailija
40/51 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä on ihmisillä hyvät hampaat : ) Olisi voinut odottaa harvahampaita, mustahampaita, mädäntyneitä jne. sankoin joukoin.

av-tapaan täällä kaikilla on hyvät ja ehjät hampaat. Ihokin silkinpehmeä vaikka ikää 45v. Jne.