Hölkästä
käyn hyvin kevyellä hölkällä 3 kertaa viikossa, 40 minsaa kerralla. Onko mitään hyötyä? kannustakaa, että jaksan jatkaa.
Kommentit (16)
ja kestävyyskunto pysyy hieman parempana kuiin ilman hölkkää.
Eri asia sitten onko siitä koetusti hyötyä. Itse lopetin juoksuharrastuksen koska en kokenut hyötyjä. Laihtumista ei tapahtunut koska ruokahalu kasvoi samassa mitassa kuin kulutuskin. Lisäksi vaikka kunto sinänsä kasvoi eli jaksoin juosta paljon pidempään kuin ennen, ei se vaikuttanut millään tavalla arjessa jaksamiseeni (siinä ei ollut ennenkään ongelmia). Joten jätin Porin juoksukoulun läpi suorittamisen ja sen jälkeen parin kuukauden 3* viikossa 10 km juoksulenkkeilyn jälkeen juoksemisen pois.
sitten on pakko vaihtaa kävelyyn. Kävelyvauhti on sellainen 8-9min/km, teen iltaisin nopeita 3-4km lenkkejä, viikonloppuisin pitempiä. Miten pystyisi opettelemaan juoksua tai edes hölkkää?
ja kestävyyskunto pysyy hieman parempana kuiin ilman hölkkää. Eri asia sitten onko siitä koetusti hyötyä. Itse lopetin juoksuharrastuksen koska en kokenut hyötyjä. Laihtumista ei tapahtunut koska ruokahalu kasvoi samassa mitassa kuin kulutuskin. Lisäksi vaikka kunto sinänsä kasvoi eli jaksoin juosta paljon pidempään kuin ennen, ei se vaikuttanut millään tavalla arjessa jaksamiseeni (siinä ei ollut ennenkään ongelmia). Joten jätin Porin juoksukoulun läpi suorittamisen ja sen jälkeen parin kuukauden 3* viikossa 10 km juoksulenkkeilyn jälkeen juoksemisen pois.
Mutta mitä ihmettä sitten voisi tehdä? Ei tosin kannata vielä maalat piruja seinille mutta voihan tämä hölkkä olla "hyödytöntäkin"?
Mua aina kiukuttaa lukea fitness-lehdistä ym. kuinka jo kuukauden-parin päästä pitäisi jaksaa hölkätä useita kilometrejä. Oon harrastanut hölkkää viime syksystä. Hölkkäsin läpi koko talven, noin 2-3 kertaa viikossa. Käytännössä siis hölkkäsin ja kävelin vuorotellen sen lenkin aikana. Edelleen jatkan tätä ja edelleen joudun kävelemään ison osan lenkkiä. Tuntuu ettei kunto ole kohonnut yhtään!
Ehkä tää sitkeys palkitaan SITTEN JOSKUS.
Mutta mitä ihmettä sitten voisi tehdä? Ei tosin kannata vielä maalat piruja seinille mutta voihan tämä hölkkä olla "hyödytöntäkin"?
sitten juoksemiselta/liikunnalta yleensä odotat (painonpudostusta, energisempää oloa?)? Ja jos et siitä saa niitä edes kohtuullisen sinnikkään yrittämisen jälkeen niin mikä siinä olisi sitten ongelma jos sellaisen harrastuksen lopettaa? Eihän kenenkään pakko hölkätä tai muuta kuntoliikuntaa harrastaa ole, jos se ei tunnu mukavalta eikä sillä saa niitä asioita mitä varten sitä silti harrasti.
Itselläni suurin juttu oli tuo ylipaino jota oli noin 20 kg, minkä takia aloitin juoksemisen. Valitettavasti se ei tosiaan multa sillä lähtenyt. Pääsin kuitenkin ongelmasta juoksemisen lopetettuani ilman liikuntaa, Nutrilettien ja kalorilaskennan avulla.
t. 3
jatkaa. Tarviiko nykypäivänä edes perustella sitä, kannattaako liikunta vai ei?
Painon pudotuksessahan pelkkä liikunta tunnetusti on huonosti vaikuttava. Pitäis tapahtua myös muutoksia syömisessä, liikunta sitten tukee painonpudotusta mutta ei usein pelkästään riitä.
Itse olen viime syksystä asti harjoitellut juoksemista. Tulosta tulee tasaisesti mikä motivoi jatkamaan. Joka viikko huomaa jaksavansa hieman enemmän juosta. MUTTA heti kun tulee yhtään taukoa, takapakkia tulee rajusti. Katkaisin käteni, minkä vuoksi en käynyt juoksemassa kahteen viikkoon ja todella huimasti oli juoksukunto huonontunut.
Painoa on minulla pudonnut 7 kg, tosin tässä imetänkin samalla joten se selittää osaltaan painonpudotusta. Ylipainoa minulla on vielä 5 kg.
Suurin hyöty kuitenkin tästä on mielialalle. Lähden pahalla tuulella, tulen takaisin hyvällä tuulella. Lasten kanssa jaksaa ihan eri tavalla. Tässä vaan joskus vaaditaan todella lujaa tahdonvoimaa, nimittäin silloin kun on pahalla tuulella ja väsynyt, sohva kutsuu eikä lenkki kiinnosta pätkän vertaa, niin JUURI SILLOIN sinne lenkille pitääkin lähteä!
Mua aina kiukuttaa lukea fitness-lehdistä ym. kuinka jo kuukauden-parin päästä pitäisi jaksaa hölkätä useita kilometrejä. Oon harrastanut hölkkää viime syksystä. Hölkkäsin läpi koko talven, noin 2-3 kertaa viikossa. Käytännössä siis hölkkäsin ja kävelin vuorotellen sen lenkin aikana. Edelleen jatkan tätä ja edelleen joudun kävelemään ison osan lenkkiä. Tuntuu ettei kunto ole kohonnut yhtään! Ehkä tää sitkeys palkitaan SITTEN JOSKUS.
Kaiken huipuksi en edelleenkään nauti juoksemisesta pätkääkään. Eikö siitä pitäisi (ainakin noiden nimeltä mainitsemattomien julkaisujen mukaan) tulla hyvän olo, josta tulee ajan mittaan riippuvaiseksi. Ei näy, ei kuulu. Ehkä mun kroppaani ei vain ole tehty juoksemiseen? Olenkin mettinyt, josko luopuisin tavoitteistani ja haaveilusta helppojen ja nautinnollisten juoksulenkkien suhteen. Keskittyisin vain lajeihin, joista saan iloa ja hyvää fiilistä, kun sellaisiakin kerran on.
Ehkä mysö sitä paljon puhuttua tunnetta että koke jonkun flow-ilmiön. Toisaalta lenkin jälkeen on hitusen vähemmän syyllinen olo, kun ei ole vajaata tuntia taas viettänyt sohvaperunana. Ehkä se motivoisi ainakin liikkumaan. Laihtuminen päätavoite, joka tietty toteutuisi parhaiten vähemmällä syömisellä.
ap
Haen laihtumista ja kiinteytymistä. Ehkä mysö sitä paljon puhuttua tunnetta että koke jonkun flow-ilmiön. Toisaalta lenkin jälkeen on hitusen vähemmän syyllinen olo, kun ei ole vajaata tuntia taas viettänyt sohvaperunana. Ehkä se motivoisi ainakin liikkumaan. Laihtuminen päätavoite, joka tietty toteutuisi parhaiten vähemmällä syömisellä.
ap
Vähän huolestuttavalta kuulostaa pitkäaikaisen jatkamisen kannalta. Tuota flow-ilmiötähän ei tule kaikille todellakaan koskaan eikä muutakaan hyvää oloa juoksemisesta. Itselleni ei ainakaan tullut, juokseminen tuntui pelkästään kyllästyttävältä. Toki kannattaa jonkin verran sinnikkäästi yrittää (useita kuukausia), koska jos on niitä jotka saa flow-ilmiön niin sitten juoksemisesta voi tulla itsessään motivoivaa, ja sitä flow ilmiötähän ei oikeastaan kellekään tule siinä vaiheessa vielä kun kunto on hyvin huono.
Syyllisyyden välttäminen on minusta melko huolestuttava syy jatkaa. Kuka on sanonut ettei saisi olla sohvaperuna? Itselläni tuollainen käsitys että PITÄÄ liikkua oli yksi tärkeä syy siihen että juoksin niinkin sinnikkäästi vaikka vitutti. Onneksi vapauduin tuosta käsityksestä ajan kanssa ja olen nyt tyytyväinen, hoikka sohvaperuna ;) No joo, onhan toki liikunnalla joitain pitkän tähtäimen terveyshyötyjä mutta ei ne ainakaan mulla riittäneet motivoimaan jatkamaan käyttämään elämästäni useita tunteja viikossa tylsään juoksemiseen josta en kokenut muita hyötyjä.
t. 3
ja tosiaan kuten edellä jo sanottiin, se flow ei tule vielä siinä vaiheessa kun on huono kunto. Se tulee sitten kun juoksu alkaa tuntua helpolta ja rullaa.
Sellainen vinkki omasta kokemuksestani, että kannattaa jatkaa sitä juoksemista lenkillä vielä siinäkin vaiheessa kun tuntuu, ettei enää jaksaisi. Varsinkin kävely-juoksu-kävely jne.- tyyli johtaa usein siihen, ettei kunto nouse, jos aina hidastaa kävelyyn siinä vaiheessa kun alkaa tuntua ettei jaksaisi enää. Itse teen niin, etten piittaa esim. väsymyksestä, painon tunteesta tai kuumotuksesta jaloissa, vaan jatkan vaan juoksua. Se on jännä huomata, että kyllä sitä vaan jaksaa vielä vaikka kuinka pitkään. Sitten jos hengästyn liikaa, niin sitten vasta alan kävelemään. Eli vasta kun hengitys kiihtyy niin että hengitys ja askeleen rytmi ei enää kohtaa, alan kävelemään ja tasoittelemaan hengitystä.
bonuksena saa hyvän olon ja uusia upeita ideoita. et tarvitse kuin hyvät kengät. juosta voi missä vaan, koska vaan ja jopa yksin. erittäin hyvä liikuntamuoto kiireiselle nykyäidillekin. mä juoksin ennen aina aamuisin, kun lapset ja mies vielä nukkuivat.
Liikunta kannattaa aina missä muodossa tahansa. Sillä on hyvät vaikutukset sydämelle, kolesterolin ja verenpaineen hallintaan, mielialaan. Liikkuminen myös tukee siinä että jaksaa panostaa oikeaan ruokailuun, ei halua mässätä kaloreita joita on kuluttanut liikkumalla.
Hyvä ketju. Minullakin on haussa tuo motivaatio ja syy liikkua. Ehkä taas yritän saada itseni liikkumaan. Millä ihmeellä saisin jotain näkyviä tuloksia?
Juoksussa ja hölkässä kehittyy kun ottaa lenkillä intervalleja eikä junnaa tasaista hidasta vauhtia. Eli kun olet lämmennyt kävelemällä tai hölkällä, juokset kunnolla niin että hyydyttää, vaikka vaan 20 m. Sitten kun hengitys on tasaantunut ja syke myös, ota uusi. Kunto alkaa kohota jo toisella viikolla, jos ei ole mitään sairautta tms estämässä. Olen itsekin huonokuntoinen ja ylipainoinen, mutta saanut tällä metodilla aina kesäisin parannettua kuntoa merkittävästi.
aina liikunta kannattaa :) hölkkä / juoksu on paljon raskaampia kuin kävely / hiihto / uinti. Olen nyt kevän ja kesän mittaan alkanut käydä juoksemassa, ensin 4 km, sitten 4,5 km ja 5 km lenkkejä, ens viikolla 5,5 km. Kunto nousee koko ajan, matka pitenee, mutta aikaa menee suunnilleen saman verran. Talvella 15 km hiihto tai 1,5 km uinti menee ihan kevyesti, mutta juokseminen on raskasta...
Miksi ajattelit ettei olisi?
Jos olet ollut kohtuullisen huonokuntoinen aloittaessasi niin nimenomaan pitääkin hölkätä kevyesti.