Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa enää hakea töitä

Vierailija
02.05.2025 |

Taas kerran sama tuttu vastaus, minua ei valittu hakemaani työpaikkaan.

Olen hakenut vaikka kuinka montaa työtä ja päässyt joitakin kertoja haastatteluun, yhden kerran pääsin jopa ihan sinne loppuvaiheille, mutta en sitten lopulta siihenkään päässyt.

Työkokemusta on kuitenkin noin 15 vuotta, AMK-tutkinto eli kyllä osaan tehdä töitä enkä hae mitään sen erityisempiä töitä, ihan perustoimistotöitä ja silti mihinkään en enää tunnu kelpaavan.

Taas laitoin tänään taas pari hakemusta eteenpäin. En jaksa edes laskea paljonko tähän kaikkeen on mennyt aikaa.

Ennen eli vielä 2010-luvulla haastatteluihinkin pääsi helpommin ja ennen kaikkea se hakuprosessi oli paljon yksinkertaisempi, oli yleensä hakemus + sen jälkeen haastattelu ja sitten ilmoitettiin saako työn vai ei. Nyt tosiaan näihin perustöihinkin on yleensä hakemuksen jälkeen videokysymyksiä, joihin pitää vastata videolla, sitten haastattelu, yleensä toinenkin haastattelu, osassa ollut jopa persoonallisuus/logiikkatestejä jne. Ymmärtäisin jos hakisin jonnekin todella korkea-arvoiseen työhön, mutta ihan perustöissä tällaista.

Tuntuu, että kohta ei enää jaksa tätä. Olen jo masentunut siitä, että en kelpaa mihinkään ja pitkittynyt työttömyys vaikuttaa jo arkielämään. En jaksa enää kohdata ihmisiä, kun hävettää kun niin monet kyselee työnhausta joko olen saanut töitä ja hävettää vastata etten vieläkään.

Millaisia kokemuksia muilla on työn hakemisesta?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiat, on se kyllä niin perseestä. Itsekin turhautunut, tällä hetkellä palkkatuella sentään, mutta saa nähdä alkaako sama rumba sitten kun tämä loppuu.

Vierailija
2/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään jaksa. Hain jopa asiakaspalveluun enkä päässyt sinnekään edes haastatteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden saaminen on nykyään hankalaa ilman suhteita. Nuorillakin on haasteita valmistua opinnoista kun ei menaa löytyä edes niitä harjoittelupaikkojakaan.

Vierailija
4/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on rajoitteita / sairauksia / muita tuntemuksia omaava ja ei voisikaan mennä paikkoihin. Ja paikkoja ei yleensä ole. Tyhjästä on vaikea myös saada.

Vierailija
5/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa stressata. Ikää on jo yli 55, enkä usko että enää kukaan enää palkkaa. Haen nyt kuitenkin, niin saan korvaukset. Ansiosidonnaista tulee pari tonnia kuussa niin en sitä halua nyt menettää, kun olen niin pitkään maksanut kassamaksuja.

Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, lopetan varmaan tämän pelleilyn ja lähden ulkomaille. Ei yhtään kiinnosta jäädä Suomeen kituuttamaan. Säästöjä on. Muutaman vuoden päästä voin alkaa nostaa myös jo osittaista varhennettua vanhuuseläkettä. Pärjään niillä ilman Kelan peruspäivärahoja. 

Vierailija
6/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minäkään todellakaan ala mihinkään sirkustemppuihin turhaan, joko kelpaa töihin tai sitten ei. En edes viitsisi personalisoituja hakemuskirjeitä enään tehdä. Mitä järkeä selittää jotain "kolmivuorotyö toisi ihanaa vaihtelua elämään" ja "tahtoisin niin päästä palvelemaan muita miten tahansa parhaaksi nähdään". Töihin siis kyllä menisin, en ole työkielteinen, mutta en näe mitään järkeä anella jotain p*askatyötä.

Vierailija
7/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon korkeasti koulutettu akateeminen, 55+. Lapseni lähti täältä oman käden kautta, ja itse oon kaksisuuntainen. Fyysisesti oon rapakunnossa. 

Ja niin vaan minunkin pitää hakea töitä. Oikeasti oon puolikuollut. 

Vierailija
8/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On turhauttavaa. Ei ole tullut puoleen vuoteen edes yhden yhtä haastattelukutsua. Aloitin juuri espanjan opiskelun ulkomaisella nettikurssilla. En aio puhua työkkärissä siitä. Vähän sama suunnitelma kuin edellisellä kirjoittajalla, eli nostan ansaitsemani anssit ja suuntaan sitten kohti Espanjaa. 

Vierailija
9/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa stressata. Ikää on jo yli 55, enkä usko että enää kukaan enää palkkaa. Haen nyt kuitenkin, niin saan korvaukset. Ansiosidonnaista tulee pari tonnia kuussa niin en sitä halua nyt menettää, kun olen niin pitkään maksanut kassamaksuja.

Sitten kun ansiosidonnainen loppuu, lopetan varmaan tämän pelleilyn ja lähden ulkomaille. Ei yhtään kiinnosta jäädä Suomeen kituuttamaan. Säästöjä on. Muutaman vuoden päästä voin alkaa nostaa myös jo osittaista varhennettua vanhuuseläkettä. Pärjään niillä ilman Kelan peruspäivärahoja. 

Varhennetut eläkkeet ovat kylläkin poistumassa, et sinä sellaista saa! Niitä oli suurilla ikäluokilla.

Minä olen 54 v ja eläkeikäni on lähempänä 70 v. Sinulla on sama. Sinulla tulee olemaan ainakin 10 v eläkkeen saamiseen vielä.

Vierailija
10/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon korkeasti koulutettu akateeminen, 55+. Lapseni lähti täältä oman käden kautta, ja itse oon kaksisuuntainen. Fyysisesti oon rapakunnossa. 

Minullakin kaikenlaista. Jos haluaisin, varmasti saisin sairauslomaakin. Mutta jos on ansiosidonnaiset, ei kannata hakea Kelan sairauspäivärahaa. Eikä töitä kuitenkaan saa, niin ihan sama. 

Vierailija
11/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalaa :(

Vierailija
12/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Suomesta taida enää töitä saada, peli menetetty

Vierailija
13/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että Suomessa on korkea korkeakoulutyöttömyys. Älä ota rekryprosesseja henk.koht. vaan hae liukuhihnalta. Jos sitten pääsetkin töihin, niin tartu sitten toimeen!

Vierailija
14/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki avoimet paikat ovat surkeaa vuokratyötä. Ei lomia, ei mitään etuja, kaikesta saa tapella.

Huvittaa kun liiton rahoilla tienasi enemmän kuin vuokratyöfirmassa. Olin eräässä tehtaassa vuokrafirman kautta ja käteen jäi kokoaikatyöllä 1200€ kk.

4 vuotta etsin lähes päivittäin vakituista, kokoaikaista työtä. Paikkoja ei vain yksinkertaisesti ollut. Sitten tuli se yksi. Ei ole tarvinnut enää vuokrafirmojen kanssa tapella. Luojan kiitos. 

Tsemppiä ap!

Vierailija
15/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaahan se on. Oman alan hommia ei löytynyt millään, niin otin sitten sitä klassista siivoustyötä, onhan sekin parempi kun ei mitään

Vierailija
16/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhennetut eläkkeet ovat kylläkin poistumassa, et sinä sellaista saa! Niitä oli suurilla ikäluokilla. Minä olen 54 v ja eläkeikäni on lähempänä 70 v. Sinulla on sama. Sinulla tulee olemaan ainakin 10 v eläkkeen saamiseen vielä.

"Vuonna 1964 syntyneillä osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen ikäraja on 62 vuotta. Tätä nuoremmilla on mahdollisuus siirtyä osittaiselle varhennetulle vanhuuseläkkeelle aikaisintaan kolme vuotta ennen omaa alinta vanhuuseläkeikää." tyoelake.fi

Eläkeiän yläraja on se 70 vuotta. Esimerkiksi 54-vuotiaalla, tammikuussa 1971 syntyneellä alin eläkeikä on 65 vuotta 9 kk. Tarkista oma eläkeikä laskurista: https://www.tyoelake.fi/elakkeet-eri-elamantilanteissa/elakeika-syntyma…

Vierailija
17/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on nykyään vain osa-aikatyötä tarjolla jossain pikaruokalassa tai kaupan kassalla 10-12€ ei sillä voi kukaan elää. Mihin tämä työelämä on oikein mennyt?

Vierailija
18/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten et hae...Jos ei jaksa, niin eihän sille minkään voi

Vierailija
19/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämä ei ole entisellään, huonompaan mennyt

Vierailija
20/37 |
02.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhennetut eläkkeet ovat kylläkin poistumassa, et sinä sellaista saa! Niitä oli suurilla ikäluokilla.

Minä olen 54 v ja eläkeikäni on lähempänä 70 v. Sinulla on sama. Sinulla tulee olemaan ainakin 10 v eläkkeen saamiseen vielä.

Minulla ikää 55 vuotta, alin eläkeikä on 65 vuotta 8 kk. Osittaisen vanhuuseläkkeen alaikäraja on 62 vuotta 8 kk. Kannattaa tarkistaa, ehkä sekoitat, 70 on eläkkeelle jäämisen yläikäraja. Ei tämä niin toivotonta ole, häämöttää jo. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän