Jääkö yrittäjän puolisona todellakin ilman työttömyyskorvausta?!
Eihän siinä ole mitään järkeä!
Vai onko, niin kuin toivon, laki kehittynyt jo sen verran että asia on muuttunut?
Eihän Suomessa voi olla tollasta pykälää?
Kommentit (40)
Ilman korvauksia jäin ja liitosta erosin, koska olen lainsuojaton enkä turhasta halua maksaa.
Monet yrittäjän puolisot ovat saattaneet aivan turhaan maksaa jopa vuosikymmeniä ammattiliiton jäsenmaksuja, koska työttömyyden kohdatessa eivät ole saaneet senttiäkään ansiosidonnaista.
Mä jouduin yrittäjänä kirjoittamaan todistuksen, muksi en pysty työllistämään miestäni yrityksessäni (kampaamo). No heille onneksi riitty, kun mieheni ei ole kampaaja, niin eihän hän voi siellä myöskään työskennellä.
Ei kuitenkaan mitään mahdollisuutta työllistää molempia.
ap
Olen ollut 2,5 vuotta työttömänä.
Olen saanut postia TE-toimistolta. Kirjeissä minua puhutellaan "yrittäjänä".
Olen vastannut: "En ole yrittäjä. En omista yhtään mieheni yrityksen osaketta."
Ei ole auttanut. Suomen lain mukaan myös minä olen yrittäjä?????
YRITTÄJÄN PITÄÄ ELÄTTÄÄ MYÖS SAMASSA TALOUDESSA ASUVAT SUKULAISET OMASTA PUSSISTA.
Eihän tällaista lakipykälää voi olla olemassa.
Rikkoo mielestäni yhdenvertaisuuslakia.
Yrittäjän puoliso on arvoton ihminen lain mukaan Suomessa.
Pitäisi antaa Brysseliin käsiteltäväksi.
Mies on osan vuodesta yrittäjä. En voi olla hänellä työssä edes muutamaa viikkoa, muuten minutkin katsotaan aviopuolisona olevan yrittäjä. Ja sitä en missään nimessä halua. Olen nähnyt mitä yrittäjälle käy, kun hommat loppuu. Mistään et saa sitten mitään rahallista tukea ja alkaa helvetinmoinen paperien pyöritys, kuukaudet kuluu ja jollain pitäisi elääkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies on osan vuodesta yrittäjä. En voi olla hänellä työssä edes muutamaa viikkoa, muuten minutkin katsotaan aviopuolisona olevan yrittäjä. Ja sitä en missään nimessä halua. Olen nähnyt mitä yrittäjälle käy, kun hommat loppuu. Mistään et saa sitten mitään rahallista tukea ja alkaa helvetinmoinen paperien pyöritys, kuukaudet kuluu ja jollain pitäisi elääkin.
Se on käsittämättömän eriskummallista meininkiä tässä maassa yrittäjiä kohtaan. Teet tuplapitkää päivää, terveys rapistuu, markkinat muuttuu, työt loppuu ja sitten olet aivan eri asemassa työttömänä verrattuna palkollisiin. Jotta tilanne olisi vielä tuskallisempi yrittäjälle, vedetään mukaan puoliso, joka on yksin hoitanut kotia.
Mieheni on yrittäjä, työllistää 8 työntekijää. Minä olen työtön, saan ansiosidonnaista päivärahaa näin kesällä ja syksyllä palaan töihin. Lain mukaan yrittäjällä ei ole velvollisuutta työllistää puolisoa ja työttömyysetuus kuuluu kaikille. Pitää vain tehdä te-toimistolle selvitys siitä, että osaamiseni ei riitä työskentelyyn miehen yrityksessä eikä siellä ole tarvetta palkata ketään juuri nyt.
Mistä te keksitte, että puoliso ei saisi työttömyysetuutta? Siitäkö, että asiaa kysytään ja pitää kertoa, että ei, en ole työllistänyt puolisoani enkä aio häntä työllistää. Ei ole kovin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on yrittäjä, työllistää 8 työntekijää. Minä olen työtön, saan ansiosidonnaista päivärahaa näin kesällä ja syksyllä palaan töihin. Lain mukaan yrittäjällä ei ole velvollisuutta työllistää puolisoa ja työttömyysetuus kuuluu kaikille. Pitää vain tehdä te-toimistolle selvitys siitä, että osaamiseni ei riitä työskentelyyn miehen yrityksessä eikä siellä ole tarvetta palkata ketään juuri nyt.
Mistä te keksitte, että puoliso ei saisi työttömyysetuutta? Siitäkö, että asiaa kysytään ja pitää kertoa, että ei, en ole työllistänyt puolisoani enkä aio häntä työllistää. Ei ole kovin vaikeaa.
-> Olisipa outoa, että olisi joku velvollisuus palkata yritykseen yksi ihminen lisää. Eihän sellaista voi millään lailla vaatia! Siksi ihmettelen noita aiempia kirjoituksia suunnattomasti. Tai että pitäisi palkata joku TIETTY ihminen. Huah. Siis tässä tapauksessa oma puolisi. Anna mun kaikki kuulla!
Mikä on tilanne nykyisin? Olen jäämässä työttömäksi (määräaikainen työsuhde loppuu 3 kk kuluessa), ja jollen löydä uutta työtä, saanko korvauksia vaikka avopuolisolla yhden hengen yritys.
Pitääkö meidän muuttaa erilleen?
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä ole mitään järkeä!
Vai onko, niin kuin toivon, laki kehittynyt jo sen verran että asia on muuttunut?
Eihän Suomessa voi olla tollasta pykälää?
Ei jää.
Olen elänyt yrittäjän kanssa 11 vuotta, ja työllistynyt hänen firmassaan. Nyt kun halusin oman työpaikan ja minulle tarjoutui mahdollisuus työkokeilun kautta päästä erittäin mielenkiintoiseen työhön kiinni niin kuinkas kävikään.. minut kyllä huolittiin TE toimistoon työnhakijaksi, otin kaikesta selvää, tein kaikenmaailman testit ja kävin haastattelut, aikaa meni 2 kk, sitten Kela ilmoittaa että olen yrittäjä eikä minulla ole oikeutta työttömyysturvaan eikä työkokeiluun. Nyt kun olen ihmisten kanssa aiheesta puhunut ja nettiä plärännyt, asia onkin ihan päivänselvä. Ihmetyttää se ettei työkkärin täti missään kohtaa vihkannutkaan aiheesta vaikka kaikki speksit tiesi. Hetken vitutti niin ettei veri kiertänyt :D nyt töisdä muualla.
Ei jää. Edellytys on tietenkin se, että ei todellakaan omista siitä yrityksestä yhtään mitään ja oma ammatti on sellainen, että ei millään työllisty. Esimerkkinä nyt autokorjaamo, joka ei voi työllistää kampaajarouvaa tai kampaamo, joka ei voi työllistää asentajamiestä. Kieltämättä vaikea voi olla selittää, että tilitoimisto ei voisi työllistää kirjanpitäjäpuolisoa.
Oikeasti paras tapa selviytyä on se, että koko työhistoria on jossakin muualla kuin puolison yrityksessä.
Tuo maatilajuttu on vähän hassu, sillä yleensä molemmat kuitenkin asuvat tilalla ja on vähän hämärää, mikä työ on yksityistaloutta ja mikä yrityksen. Onko esimerkiksi lumen kolaaminen pihalta yrityksen työtä, kun maitoauton pitää päästä myös sen saman pihan läpi navetalle?
Työtön sh on jo sinänsä saavutus, olipa sitten kyse maatilalla asuvasta suomenhevosta tai sairaanhoitajasta.
Missä nämä sairaanhoitajat ( 12:n sisko ja 15) onnistuvat olemaan työttöminä? Luulisi ainakin pätkää ja sijaisuutta löytyvän jatkuvasti.
Raivotar kirjoitti:
Olen elänyt yrittäjän kanssa 11 vuotta, ja työllistynyt hänen firmassaan. Nyt kun halusin oman työpaikan ja minulle tarjoutui mahdollisuus työkokeilun kautta päästä erittäin mielenkiintoiseen työhön kiinni niin kuinkas kävikään.. minut kyllä huolittiin TE toimistoon työnhakijaksi, otin kaikesta selvää, tein kaikenmaailman testit ja kävin haastattelut, aikaa meni 2 kk, sitten Kela ilmoittaa että olen yrittäjä eikä minulla ole oikeutta työttömyysturvaan eikä työkokeiluun. Nyt kun olen ihmisten kanssa aiheesta puhunut ja nettiä plärännyt, asia onkin ihan päivänselvä. Ihmetyttää se ettei työkkärin täti missään kohtaa vihkannutkaan aiheesta vaikka kaikki speksit tiesi. Hetken vitutti niin ettei veri kiertänyt :D nyt töisdä muualla.
Kyllä sinulla on oikeus työkokeiluun! Kela ei siitä päätä. Mutta sinulla ei ole oikeutta saada työkokeilun ajalta työttömyysetuutta kuten ei ole kenelläkään toisella, jolla on työpaikka.
Minä olin työtön valmiiksi, kun mies osti yrityksen. Ei multa ole kukaan kysynyt mitään. Tosin työllistyin sittemmin. Enkä nyt ihan hirveästi pysty tekemäänkään rakennusalan yrityksessä töitä. Mies tekee yksin töitä ja tarvittaessa ottaa vuokrapalvelusta apumiehen. Ts. minä en kelpaa "apumieheksi", kun ei riitä fyysiset voimat siihen työhön. Jos nyt rehellisiä ollaan, niin joskus teen jotain pientä aputyötä, tein työttömänäkin. Laskutusta ja laskujen maksua, niiden hyöty miehelle oli 15 minuuttia päivässä maksimissaan. Osaa hoitaa ne itsekin, eikä noin pienessä firmassa rahaliikenteen hoito ole kummoinenkaan työ.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on tilanne nykyisin? Olen jäämässä työttömäksi (määräaikainen työsuhde loppuu 3 kk kuluessa), ja jollen löydä uutta työtä, saanko korvauksia vaikka avopuolisolla yhden hengen yritys.
Pitääkö meidän muuttaa erilleen?
Saat, koska et sinä ole ennenkään ollut puolison yrityksessä töissä. Toiseksi jos yhden hengen yritys on sellainen, että ei tarvitse edes kirjanpitäjää ( jos siis olet kirjanpitäjä), ei sinun edellytetä olevan hän työntekijänsä.
Maatilalla minä olen rohjennut sentään joskus olla vuosilomittajana, mutta kunnan kautta. Työpaikka oli siis miehen maatila, mutta palkanmaksaja=työnantaja kunta.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Edellytys on tietenkin se, että ei todellakaan omista siitä yrityksestä yhtään mitään ja oma ammatti on sellainen, että ei millään työllisty. Esimerkkinä nyt autokorjaamo, joka ei voi työllistää kampaajarouvaa tai kampaamo, joka ei voi työllistää asentajamiestä. Kieltämättä vaikea voi olla selittää, että tilitoimisto ei voisi työllistää kirjanpitäjäpuolisoa.
Oikeasti paras tapa selviytyä on se, että koko työhistoria on jossakin muualla kuin puolison yrityksessä.
Tuo maatilajuttu on vähän hassu, sillä yleensä molemmat kuitenkin asuvat tilalla ja on vähän hämärää, mikä työ on yksityistaloutta ja mikä yrityksen. Onko esimerkiksi lumen kolaaminen pihalta yrityksen työtä, kun maitoauton pitää päästä myös sen saman pihan läpi navetalle?
Työtön sh on jo sinänsä saavutus, olipa sitten kyse maatilalla asuvasta suomenhevosta tai sairaanhoitajasta.Missä nämä sairaanhoitajat ( 12:n sisko ja 15) onnistuvat olemaan työttöminä? Luulisi ainakin pätkää ja sijaisuutta löytyvän jatkuvasti.
Tässä ketjussa on taas monta urbaanilegendaa. Jos ei ole työllistynyt puolison yrityksessä ennenkään, ei tällä ole mitään velvollisuutta palkata. Jo maanviljelijän myyjäpuoliso jää työttömäksi, riittää TE-toimistolle selvitys siitä, että puolison yrityksessä ei ole töitä tarjolla. Hankalaksi asia menee silloin, jos on tehnyt yrityksen kirjanpidon, siitä on maksettu korvaus ja työttömänä väittää, että ei kirjanpitoa enää tee.
Sen verran työkkäriä yrittäjän puolisona puolustan, ettei tuo nyt ihan hatusta ole repäisty, että puolisot työskentelee toisen yrityksessä. Tunnen meinaan todella monta yrittäjän puolisoa, jotka tekevät valtavasti oman työn ohessa puolison firmaan töitä ja työttömäksi jäätyään riittää töitä kokopäiväisesti. Tietenkin kaikki haluaa sen korvauksen, jos se päätyö loppuu, mutta tokihan on tarpeen kontrolloida tuota jotenkin tai muuten yrittäjän puolison työttömyysrahasta tulee automaatti perheille, joissa käytännössä työskentelee puolison yrityksessä.
Mutta muuten tietysti on selvä, ettei kampaaja voi työllistää hitsarimiestään jne. Totuus on, että se hitsarikin voi joskus vähän jeesiä siinä kampaamossa esimerkiksi auttamalla paikkojen kunnossa pidossa, kuskaamalla tavaraa yms. Silti se työpanos on niin pieni, ettei sitä voi työksi sillä tavoin laskea, että siitä olisi varaa maksaa palkkaa.
Ei minun ystäväni aikoinaan saanut. Miehellä oli joku maansiirtoyritys eikä ystävälleni löytynyt sieltä töitä.
Pötyä. Kokemusta on. Olen monta kertaa saanut työttömyyskorvausta ja puoliso yrittäjä. Jos työskentelee puolison yrityksessä, ei toki luonnollisesti saa työttömyyskorvausta. Työkkärille riittää, että täyttää lapun jossa vakuuttaa, ettei työskentele eikä ole mahdollista tehdä töitä puolisolle.
mieheni on mv ja minä olen sh.
En saanut euroakaan työkkäristä, koska minulla olisi ollut mahdollisuus työllistyä mieheni omistamalle maatilalle.
Pitkät sepustukset kirjoitin, etten maatilaa omista(miehen ostama ja avioehdolla suojattu)
enkä koskaan työskentele maatilan töissä. Minulla on myös astma etten halutessanikaan voisi elukkojen kanssa työskennellä(allergiaa eläinpölyille)
Miehenikin myös kirjoitti , ettei tila minua työllistä eikä siellä ole minulle sopivaa työtä.
Ilman korvauksia jäin ja liitosta erosin, koska olen lainsuojaton enkä turhasta halua maksaa.
Päätöksestä myös valitin, eikä päätös muuttunut