Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Abortti- kokemuksia ja syitä päätökseen

Vierailija
05.03.2014 |

Hei!

Olen 35-vuotias kahden lapsen (6v ja 8v) äiti ja odotan kutsua lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen. Etsiessäni tietoa raskauden keskeytyksistä huomasin että kokemuksia asiasta on kirjoitettu vähän ja nekin kokemukset joita esim. lääkkeellisestä keskeytyksestä on ovat pitkälti johtuneet alkion kuolemasta, alkion/sikiön vammasta tai odottajan nuoresta iästä. Tilastojen valossa raskaudenkeskeytyksiä tehdään vuosittain maassamme reilu 10000 ja näistä yli 90% sosiaalisin perustein. Siksi halusinkin jakaa oman tarinani tähän asti ja herättää keskustelua aiheesta, joka ainakin itsestäni tuntuu vielä tabulta- onko se sitä?

Oma raskautemme sai alkunsa kolme viikkoa sitten. Olen lopettanut e-pillerit suvussamme ilmenneen tukostaipumuksen vuoksi ja mieheni on jonottanut jo vuoden vasektomiaan, hänellä ikää 42 vuotta. Olimme yhdynnässä jossa ensimmäistä kertaa suhteemme aikana kondomi hajosi kesken yhdynnän. Hain heti jälkiehkäisypillerin apteekista (jossa ei muuten haastateltu tai kerrottu muista ehkäisytavoista, vaikka käypä hoito suositus niin velvoittaa), mutta jälkiehkäisystä huolimatta siis raskauduin. Arvasin tulleeni raskaaksi raskausoireiden alettua ja positiivisen testin jälkeen varasin ajan yksityiseltä lääkäriäsemalta. Yksityinen gynekologi oli selvästi abortin vastainen enkä saanut häneltä sen kummempia neuvoja kuin tulla vastaanotolle uudestaan kolmen viikon päästä kun sikiön sydänäänet saa näkyviin?? Pettyneenä kokemuksesta varasin ajan toiselta gynekologilta joka ilmoitti osaamisalueeksen raskauden keskeytykset (tyhmänä en tätä tajunnut ensimmäisellä kerralla varmistaa). Toisella käynnillä sain asiallista palvelua. Kerroin että olemme mieheni kanssa tehneet päätöksen lapsiluvusta jo vuosi sitten kun hän hakeutui vasektomiajonoon ja että olimme käyttäneet kondomia sekä jälkiehkäisyä. Sain lähetteen lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen jonka toimitin gynekologian poliklinikalle ja josta nyt siis odotan kutsua itse toimenpiteeseen.

Kun tein positiivisen raskaustestin pohdimme toki mitä teemme tilanteessa. Yritimme ajatella kolmannen lapsen mahdollisuutta, mutta kaikki positiiviset asiat joita kolmannen lapsen saamisessa koin olivat niin pinnallisia, (äitiysloma ja raskaana olevan naisen vartalo isoine rintoineen) että totesin raskaudenkeskeytyksen olevan oikea vaihtoehto. Otin yhteyttä projektiin joka tukee aborttia harkitsevia ihmisiä ja olin erittäin yllättynyt kun saamani vastausviesti olikin lähtökohtaisesti abortinvastainen. Minua kehotettiin harkitsemaan raskauden jatkamista, koska saisin jäädä äitiyslomalle ja se helpottaisi vaikeaa työtilannettani. Hermostuin tästä totaalisesti sillä jos ainoa asia jonka vuoksi haluan lapsen synnyttää on se, että saan olla poissa töistä- eikö se ole syynä todella huono ja kestämätön? Äitiysvapaa loppuu aikanaan, mutta tämä "kortti  vapauteen" on vastuullamme 18-vuotta. Jos koen työtilanteen niin ahdistavaksi että haluan jäädä vapaalle, vaihdan työpaikkaa en synnytä lasta.

Syitä jonka vuoksi en lapsia enää halua ovat: voimavarani - kärsin keskivaikeasta masennuksesta ja tahdon ohjata kaiken voimani olemassa olevien lapsieni hyväksi, terveys- kärsin selkävaivoista joita suuri vatsa pahentaa entisestään, vauva-aika- en kestä enää yhtään vatsakipuista itkuista vauvaa (meillä kuopus itki käytännössä koko ensimmäisen elinvuotensa). Uhmaikä- en jaksa enää yhtään taaperoa ja itkuraivokohtauksia vailla syytä (kyllä tiedän niiden kuuluvan lapsen kasvuun), ikämme- kun lapsi olisi 18 olisimme 53 ja 60-vuotiaita, kumpikaan meistä ei halua enää tuon ikäisenä olla vastuussa nuoren omaa paikkaansa hakevan elämästä. Ehkä olemme itsekkäitä mutta haluamme nauttia elämästä myös kahdestaan ja taata kahdelle lapsellemme kaiken mahdollisen hyvän niin henkisen kuin rahallisenkin jonka pystymme antamaan.

Odotan siis yhä kutsua klinikalle. Olen miettinyt kenelle voimme tästä päätöksestämme kertoa? Loukkaammeko läheisiämme jos kerromme keskeyttäneemme raskauden? Kuuluuko asiasta kertoa kenellekään vai onko asia häpeä josta tulee vaieta kun kyseessä ei ole teiniabortti vaan kahden vakaassa parisuhteessa olevan aikuisen ihmisen päätös?

Jos raskauden keskeytys on mahdollisuus tulisiko silti vakaassa parisuhteessa elävien aikuisten  kestää "huolimattomuutensa" seuraukset?  

Mitä ajatuksia asia sinussa herättää?

Kommentit (314)

Vierailija
1/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:56"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:52"]

Luepa vähän lakia uudemman kerran. Itsemurhakin on rikos. Äiti voidaan ottaa lääketieteellisistä syistä holhouksen alaiseksi ja pakkohoitaa, ihan kuin muutkin mielenvikaiset.

[/quote]

No en tiedä minkä lain mukaan, mutta ei todellakaan Suomen lakien ;) Tottakai, mutta se ei ole syy pakkohoitoon, jos äiti kieltäytyy hoidosta ja hän on ihan täysjärkinen.

[/quote]

Nyt et kyllä tajua asian laitaa. Kyse ei ole mistään suurentuneista riskeistä tai mahdollisuuksista, vaan väistämättömästä kuolemasta.

Tilanne katsotaan itsetuhoiseksi käytökseksi, mikä ei ole tervettä eikä äiti näin ollen oikeustoimikelpoinen.

Asiasta ei puhuta, koska tilanteet ovat hyvin harvinaisia. Itse tämän tilanteen eläneenä tiedän kyllä miten asia menee.

Vierailija
2/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:07"]

Nyt et kyllä tajua asian laitaa. Kyse ei ole mistään suurentuneista riskeistä tai mahdollisuuksista, vaan väistämättömästä kuolemasta.

Tilanne katsotaan itsetuhoiseksi käytökseksi, mikä ei ole tervettä eikä äiti näin ollen oikeustoimikelpoinen.

Asiasta ei puhuta, koska tilanteet ovat hyvin harvinaisia. Itse tämän tilanteen eläneenä tiedän kyllä miten asia menee.

[/quote]

Eikö löytynyt itsemurhaa rikoslaista, kun et sitä pykälää tänne laittanut? Pekästään se, että kieltäytyy hoidosta ei ole peruste pakkohoidolle. Jos vaikka syöpäsairas kieltäytyy kemoterapiasta, niin ei sitä syöpäsairasta väkisin hoitoja laiteta läpikäymään.

Jos sinä olet läpikäynyt tilanteen, niin sinulla on ollut päässä vähän muuta vikaa, kuin se, että olet kieltäytynyt hoidosta. Anteeksi nyt vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein abortin 20-vuotiaana. Tulin raskaaksi kesken koulujen käynnin, eikä lapsi todellakaan olisi sopinut kuvioihin. Lisäksi olin tietysti aivan liian nuori. Abortti tehtiin vasta raskausviikolla 12, kun ei raskautta saatu aiemmin selville (usea kotiraskaustesti näytti negatiivista, vasta laboratoriossa otettu verikoe näytti oikean tuloksen), vaikka tiesinkin olevani raskaana oireiden perusteella.

Nyt olen 40-vuotias, edelleen lapseton ja voin sanoa, että abortti oli elämäni viisain päätös. Olisin varmasti katunut, jos olisin pitänyt lapsen. Toimenpide itsessään oli nopea ja kivuton. Nukutuksessa tehtiin ja parin tunnin päästä heräämisestä olin jo kotimatkalla. Voin lämpimmästi suositella :)

Vierailija
4/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 20:01"]

Raajat ja pää kyllä jo ovat tuossa vaiheessa näkyvissä. Sydänkin sykkii.

[/quote]

Jos tuo oli jatkokommentti minulle (keskeytys rv 6, mielipide-ero siitä oliko kyseessä ihminen vai solut), niin voin sanoa, että ultrassa ei sykettä näkynyt, ei myöskään ihmismäisiä piirteitä. Minä itse katsoin ultraa myös, lääkäri totesi ääneen ettei sykettä ole ja viikkoja oli 5+3. Eli olin raskausviikolla 6.

Vierailija
5/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:07"]

[/quote]

Eikö löytynyt itsemurhaa rikoslaista, kun et sitä pykälää tänne laittanut? Pekästään se, että kieltäytyy hoidosta ei ole peruste pakkohoidolle. Jos vaikka syöpäsairas kieltäytyy kemoterapiasta, niin ei sitä syöpäsairasta väkisin hoitoja laiteta läpikäymään.

Jos sinä olet läpikäynyt tilanteen, niin sinulla on ollut päässä vähän muuta vikaa, kuin se, että olet kieltäytynyt hoidosta. Anteeksi nyt vain.

[/quote]

Allekirjoitin paperit kyllä ihan itse. En ole enkä koskaan ollut mielenvikainen. Vaihtoehdot hengenvaarallisessa tilanteessa vain kerrottiin selkeästi. Enhän muuten olisi hengissäkään.

Mitään tunnontuskia ei jäänyt vaikka sikiö jo 22 viikkoinen. Kysyin kyllä mahdollisuudesta odottaa vielä 2-3 viikkoa ja neljä lääkäriä yksimielisesti kieltäytyivät. Ymmärsin tilanteen vakavuuden, enkä halunnut pitkittää tilaani oikeuden päätökseen asti.

Vierailija
6/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:26"]

Allekirjoitin paperit kyllä ihan itse. En ole enkä koskaan ollut mielenvikainen. Vaihtoehdot hengenvaarallisessa tilanteessa vain kerrottiin selkeästi. Enhän muuten olisi hengissäkään.

Mitään tunnontuskia ei jäänyt vaikka sikiö jo 22 viikkoinen. Kysyin kyllä mahdollisuudesta odottaa vielä 2-3 viikkoa ja neljä lääkäriä yksimielisesti kieltäytyivät. Ymmärsin tilanteen vakavuuden, enkä halunnut pitkittää tilaani oikeuden päätökseen asti.

[/quote]

Siis mitä ihmettä, sinä suostuit hoitoon, eikä kysymys ollut tahdonvastaisesta hoidosta! Ja onko se kumma, että raskauden keskeytys halutaan tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa eikä niin, että odotetaan pari viikkoa ja tehdään se sitten? Kun kuitenkin siihen suostuit? Ja sekoitatkohan nyt oikeuden päätöksen siihen, että Valviralta tarvitaan tuossa vaiheessa puoltava päätös?

Ja ei minusta abortti ole tuomittavaa, oikean päätöksen teit. Minä vain halusin korjata noita virheellisiä väittämiäsi, joita tuot esiin faktoina.

Vierailija
7/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee pahaa lukea tätä ketjua monesta syystä. Ja yksi on nuo abortin hehkuttajat.

Vierailija
8/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:26"]

[/quote]

Siis mitä ihmettä, sinä suostuit hoitoon, eikä kysymys ollut tahdonvastaisesta hoidosta! Ja onko se kumma, että raskauden keskeytys halutaan tehdä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa eikä niin, että odotetaan pari viikkoa ja tehdään se sitten? Kun kuitenkin siihen suostuit? Ja sekoitatkohan nyt oikeuden päätöksen siihen, että Valviralta tarvitaan tuossa vaiheessa puoltava päätös?

Ja ei minusta abortti ole tuomittavaa, oikean päätöksen teit. Minä vain halusin korjata noita virheellisiä väittämiäsi, joita tuot esiin faktoina.

[/quote]

En sekoita asioita. Kommentoin toisen kirjoitusta, kenellä keskeytys oli tehty myöhäisillä viikoilla kohonneiden riskien takia. Valviran lupa on vain paperiasia, tarkoitin kyllä oikeuden päätöstä. Valvira lyö leiman kaikkiin myöhäisiin keskeytyshakemuksiin, oikeusteitse päätös haetaan äärimmäisen harvoin.

Vierailija
9/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:41"]

Tekee pahaa lukea tätä ketjua monesta syystä. Ja yksi on nuo abortin hehkuttajat.

[/quote]

Oletko jotenkin masokisti, koska mielestäni otsikointi on aika selkeä sen suhteen, mistä aiheesta täällä keskustellaan.

Vierailija
10/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:41"]

[/quote]

Oletko jotenkin masokisti, koska mielestäni otsikointi on aika selkeä sen suhteen, mistä aiheesta täällä keskustellaan.

[/quote]

Ehkä olen. Kukaan ei älynnyt abortoida minua masokismini takia ajoissa!

Vierailija
11/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:42"]

En sekoita asioita. Kommentoin toisen kirjoitusta, kenellä keskeytys oli tehty myöhäisillä viikoilla kohonneiden riskien takia. Valviran lupa on vain paperiasia, tarkoitin kyllä oikeuden päätöstä. Valvira lyö leiman kaikkiin myöhäisiin keskeytyshakemuksiin, oikeusteitse päätös haetaan äärimmäisen harvoin.

[/quote]

Anteeksi nyt vain, mutta pelkästään se, että luulet itsemurhan olevan rikos kertoo jo omaa kieltään siitä, että sinulla ei laeista ole minkäänlaista käsitystä.

Eiköhän oikeuden päätös liity siihen, jos raskauden keskeyttäminen tehdään 24 rv jälkeen, koska Valviralta keskeytystä voidaan hakea ennen sitä. Kysymys ei siis ole siitä, että pakotettaisiin keskeyttämään raskaus, vaan siitä, että lupa ylipäätänsä siihen saataisiin.

Vierailija
12/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 08:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:26"]Oletko sinä todella niin huono äiti, että lapsen on parempi kuolla kuin syntyä sinulle?

[/quote]

Tämä kysymys tulisi esittää jokaiselle aborttia suunnittelevalle.

[/quote]

Minä olisin huono äiti, jos nyt tulisi ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja joutuisin synnyttämään kolmannen lapsen. Minä en halua, en jaksa, en pysty, en halua kolmatta lasta. En halua keskeyttää opintojani nyt, enkä halua perua ensi syksyn matkaa (olettaen, että olisin juuri nyt raskaana ja synnytys juuri ennen/jälkeen jo maksetun matkan). 

Olisin vihainen ja huonotuulinen ämmä, jos joutuisin olemaan raskaana ja käymään läpi kolmannen ehkä koliikin ja sairauksien täyttämän vauva-ajan. Nyt terveet, ihanat lapseni eivät ansaitse sellaista äitiä.

Vierailija
13/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 08:02"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:26"]Oletko sinä todella niin huono äiti, että lapsen on parempi kuolla kuin syntyä sinulle?

[/quote]

[/quote]

Minä olisin huono äiti, jos nyt tulisi ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja joutuisin synnyttämään kolmannen lapsen. Minä en halua, en jaksa, en pysty, en halua kolmatta lasta. En halua keskeyttää opintojani nyt, enkä halua perua ensi syksyn matkaa (olettaen, että olisin juuri nyt raskaana ja synnytys juuri ennen/jälkeen jo maksetun matkan). 

Olisin vihainen ja huonotuulinen ämmä, jos joutuisin olemaan raskaana ja käymään läpi kolmannen ehkä koliikin ja sairauksien täyttämän vauva-ajan. Nyt terveet, ihanat lapseni eivät ansaitse sellaista äitiä.

[/quote]

toistat itseäsi :-)

Vierailija
14/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:50"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 08:02"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

toistat itseäsi :-)

[/quote]

Anteeksi mutta miten niin? 

Vierailija
15/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:42"]

[/quote]

Anteeksi nyt vain, mutta pelkästään se, että luulet itsemurhan olevan rikos kertoo jo omaa kieltään siitä, että sinulla ei laeista ole minkäänlaista käsitystä.

Eiköhän oikeuden päätös liity siihen, jos raskauden keskeyttäminen tehdään 24 rv jälkeen, koska Valviralta keskeytystä voidaan hakea ennen sitä. Kysymys ei siis ole siitä, että pakotettaisiin keskeyttämään raskaus, vaan siitä, että lupa ylipäätänsä siihen saataisiin.

[/quote]

Itse et tajua nyt käsitteitä. Yli 24 viikkoisia sikiöitä ei abortoida vaan ne synnytetään, koska voivat jäädä henkiin.

Valviran lupaa aborttiin ei tarvitse koskaan odottaa jos siihen ei ole aikaa. Oikeusistuin ei kuulu millään tavalla normaaliin laillisista syistä tehtäviin abortteihin. Nämä asiat tulevat kyseeseen vain, jos äiti kieltäytyy hengenpelastavasta hoidosta, kun uhka aiheutuu syntymättömästä lapsesta.

Kaikki idiootitkin tietävät että itsemurha on rikos, annat todella pähkinän kuvan itsestäsi

Vierailija
16/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:21"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:16"][quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:56"]

[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 23:51"]

Parempi olla olematta kuin olla olemassa ei-toivottuna ja kaltoinkohdeltuna.

[/quote]

Noh... Mä olen ei toivottu ja kaltoinkohdeltu, mutta tässä mä nyt olen kuitenkin. Kiitos sulle tästä kauniista ajatuksesta. Päätit sitten ajatella minun ja muiden ei-toivottujen ja kaltoinkohdeltujen puolesta, että olisi parempi jos meidät olisi abortoitu. Kiitos!

[/quote]

Teidätkö, tunnen/olen tuntenut muutamia tällaisia ihmisiä, ja he kaikki ovat aikuisina mielenterveysongelmaisia ja itsemurhaa yrittäneitä/sen toteuttaneita.

Että joo, parempi on huono elämä kuin ei elämää ollenkaan!

86

[/quote]

Todella toivon, että sinulla on edes sen verran tunneälyä, ettet mene tuollaisia laukomaan itsemurhaa harkitsevalle ihmiselle.

[/quote]

Mistä sä päättelet, että mä lauon jotain tuollaista? Ihan itse ovat todenneet, että parempi olisi ollut kun ei olisi tarvinnut syntyä.

Ainiin, elämä on ihanaa, vaikka sen elämän joutuisi elämään masentuneena ja arvottomaksi itsensä tuntien. Olette harvinaisen viisaita ihmisiä kyllä.

86

[/quote]

Sellaisenkin elämän kuule voi ihan hyväksyä ja oppia elämään sen kanssa, ettei ole saanut niitä parhaita kortteja elämässään. Sun kaltaiset ihmiset on vaan mun elämässä aiheuttaneet sen, että omista lapsuuden vaikeista kokemuksista on ollut vaikea puhua. Sähän voisit jos haluaisi keskittää energiasi näiden ihmisten tukemiseen ja osottaa välittämistä ja hyväksyntää. Muttet sitä tee. Sen sijaan julistat, että olisi parempi, kun eivät olisi koskaan syntyneetkään. Voiko joku oikeasti olla noin tyhmä?

[/quote]

Ei kaikkea vain voi korjata. Kaikkea ei voi hyväksyä, eikä oppia elämään. Jos on ihan vauvasta saakka jäänyt vaille huomiota, nähnyt raakaa väkivaltaa, juopottelua, eikä ole ikinä saanut rakkauttaa osakseen, niin kyllä sellainen ihminen on lopullisesti rikki. Ihminen kun kasvaa sellaiseksi millaiseksi hänet kasvatetaan. Pieniä asioita voi hyväksyä ja isolla työllä keskinkertaisia vikoja voi korjata, mutta koita nyt ymmärtää, että on paljon pahaa, sellaista, mitä lapsille ei vaan ikinä soisi tapahtuvan. Ja näin minäkin voin sanoa, että mieluummin ne parat saisi jäädä syntymättä.

Onneksi abortti on vapaavalintainen. Jokainen nainen, joka itse punnitsee omat voimavaransa saavat ihan itse päättää antaako lapsen syntyä tähän maailmaan. Eikä tästä saisi syyllistää ketään.

[/quote]

Joo olen ehdottomasti samaa mieltä, että vain ehjillä ihmisillä on mahdollisuus hyvään elämään ja huono lapsuus on ainoa mahdollinen tapa, millä ihminen voi mennä rikki elämässään. Rikkinäisyys on epätäydellisyyttä ja suoranaista heikkoutta! Elämä on täysin hallittavissa oleva asia, jossa voimme valita vanhojen rodunjalostusoppien mukaisesti kenellä on edellytyksiä ja kenellä ei. Kiteytit ajatukseni.

[/quote]

Jos elämä on täysin hallittavissa oleva asia, niin miksi silloin olisi itsemurhia? Eikö se kerro, että ihmisellä on hallitsemattomia murheita, eikä koe elämäänsä elämisen arvoiseksi? Jos naisesta tuntuu, että ei pysty tarjoamaan lapselleen tarpeeksi hyvää elämää, niin silloin luultavasti on niin. Olosuhteet voivat olla sellaiset, ettei lapsi ole hyvä ajatus tai ihmisen omat voimat ja taidot voivat tuntua vajavaisilta. Ihminen vaikuttaa niihin asioihin mihin pystyy ja hyvä niin. Silti tulee yllätyksiä, kuten vaikka abortin jälkeinen masennus.

Minä en päätä syntyykö joku vai ei, vain omien lasteni syntymän puolesta voin päättää. En ole tehnyt aborttia, en edes harkinnut. En ole jalostamassa rotua. En ole sanonut, että vain ehjillä on mahdollisuus hyvään elämään. Miksi tästä edes puhutaan? Ei ole ollenkaan sama asia, kun ihminen on jo täällä. En ole jakamassa ihmisiä niihin ketkä saa elää ja ketkä ei. Abortissa on kyse siitä syntyykö ihminen edes. Ja jokainen nainen tekee sen päätöksen itse, niillä tiedoilla ja voimavaroilla, joita hänellä on. Eihän sitä tietenkään tiedä miten elämä lopulta menisi, mutta valinnat tehdään tämän hetken mukaan. Parhaan tiedon ja ymmärryksen mukaan.

En tekisi aborttia, mutta kyllä minulla silti riittää vapaata ajattelutilaa ja empatiaa aborttiin päätyneiden puolesta. Ja myös niiden syntymättömien vauvojen puolesta. Mutta minkäs teet? Jos kokee, ettei voi lasta tehdä, niin silloin kokee niin. 

Vierailija
17/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:09"]

Itse et tajua nyt käsitteitä. Yli 24 viikkoisia sikiöitä ei abortoida vaan ne synnytetään, koska voivat jäädä henkiin.

Valviran lupaa aborttiin ei tarvitse koskaan odottaa jos siihen ei ole aikaa. Oikeusistuin ei kuulu millään tavalla normaaliin laillisista syistä tehtäviin abortteihin. Nämä asiat tulevat kyseeseen vain, jos äiti kieltäytyy hengenpelastavasta hoidosta, kun uhka aiheutuu syntymättömästä lapsesta.

Kaikki idiootitkin tietävät että itsemurha on rikos, annat todella pähkinän kuvan itsestäsi

[/quote]

No anna niitä lakipykäliä! Tahdonvastaiseen hoitoon ei myöskään vaadita mitään oikeuden päätöstä (hallinto-oikeus liittyy vasta siinä vaiheessa, jos päätöksestä valitetaan), vaan lääkärit sen päätöksen tekevät. Ja Valviran lupa todellakin tarvitaan, jos tehdään myöhäisabortti. Sen saamiseen ei mene kauaa. 

Mutta aloitetaan siitä, että annat lakipykälän, jossa itsemurha on rikos.

Vierailija
18/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 13:42"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos itsemurha on rikos, niin kerrotko vielä miten itsemurhan tehneitä rangaistaan? Kuolemantuomiolla?

Vierailija
19/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

205: "Kaikki idiootitkin tietävät että itsemurha on rikos, annat todella pähkinän kuvan itsestäsi"

Itsemurha ei ole lain edessä mikään rikos, hyvänen aika sentään.

Vai minkälaisen tuomion ajattelit itsemurhan tehneelle antaa, kuolemantuomiohan ei ole Suomessa käytössä... ;)

Vierailija
20/314 |
06.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei kaikkea vain voi korjata. Kaikkea ei voi hyväksyä, eikä oppia elämään. Jos on ihan vauvasta saakka jäänyt vaille huomiota, nähnyt raakaa väkivaltaa, juopottelua, eikä ole ikinä saanut rakkauttaa osakseen, niin kyllä sellainen ihminen on lopullisesti rikki. Ihminen kun kasvaa sellaiseksi millaiseksi hänet kasvatetaan. Pieniä asioita voi hyväksyä ja isolla työllä keskinkertaisia vikoja voi korjata, mutta koita nyt ymmärtää, että on paljon pahaa, sellaista, mitä lapsille ei vaan ikinä soisi tapahtuvan. Ja näin minäkin voin sanoa, että mieluummin ne parat saisi jäädä syntymättä.

Onneksi abortti on vapaavalintainen. Jokainen nainen, joka itse punnitsee omat voimavaransa saavat ihan itse päättää antaako lapsen syntyä tähän maailmaan. Eikä tästä saisi syyllistää ketään.

[/quote]

Joo olen ehdottomasti samaa mieltä, että vain ehjillä ihmisillä on mahdollisuus hyvään elämään ja huono lapsuus on ainoa mahdollinen tapa, millä ihminen voi mennä rikki elämässään. Rikkinäisyys on epätäydellisyyttä ja suoranaista heikkoutta! Elämä on täysin hallittavissa oleva asia, jossa voimme valita vanhojen rodunjalostusoppien mukaisesti kenellä on edellytyksiä ja kenellä ei. Kiteytit ajatukseni.

[/quote]

Jos elämä on täysin hallittavissa oleva asia, niin miksi silloin olisi itsemurhia? Eikö se kerro, että ihmisellä on hallitsemattomia murheita, eikä koe elämäänsä elämisen arvoiseksi? Jos naisesta tuntuu, että ei pysty tarjoamaan lapselleen tarpeeksi hyvää elämää, niin silloin luultavasti on niin. Olosuhteet voivat olla sellaiset, ettei lapsi ole hyvä ajatus tai ihmisen omat voimat ja taidot voivat tuntua vajavaisilta. Ihminen vaikuttaa niihin asioihin mihin pystyy ja hyvä niin. Silti tulee yllätyksiä, kuten vaikka abortin jälkeinen masennus.

Minä en päätä syntyykö joku vai ei, vain omien lasteni syntymän puolesta voin päättää. En ole tehnyt aborttia, en edes harkinnut. En ole jalostamassa rotua. En ole sanonut, että vain ehjillä on mahdollisuus hyvään elämään. Miksi tästä edes puhutaan? Ei ole ollenkaan sama asia, kun ihminen on jo täällä. En ole jakamassa ihmisiä niihin ketkä saa elää ja ketkä ei. Abortissa on kyse siitä syntyykö ihminen edes. Ja jokainen nainen tekee sen päätöksen itse, niillä tiedoilla ja voimavaroilla, joita hänellä on. Eihän sitä tietenkään tiedä miten elämä lopulta menisi, mutta valinnat tehdään tämän hetken mukaan. Parhaan tiedon ja ymmärryksen mukaan.

En tekisi aborttia, mutta kyllä minulla silti riittää vapaata ajattelutilaa ja empatiaa aborttiin päätyneiden puolesta. Ja myös niiden syntymättömien vauvojen puolesta. Mutta minkäs teet? Jos kokee, ettei voi lasta tehdä, niin silloin kokee niin. 

[/quote]

Etkö ymmärrä sarkasmia? :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi