Millainen asuinalue Helsingin Pihlajamäki on?
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="28.11.2014 klo 23:38"]
Lähes vuosi takana Pihliksessä, suojelluissa Rapakivenkujan taloissa, Kehä I:n melussa. En suosittele, ellei ole sijainnillisesti erinomainen esim. työpaikan takia. Muutin tänne kantakaupungista ja oikeasti koin pienehkön shokin siinä, että enää ei olekaan lähikauppaa. Ja sekin "lähikauppa" (ostarin S-Market) haisee joka toinen kerta vanhalta viinalta. Kyllä täällä kai lapsellisena olisi jo jotain hyviäkin puolia, kuten tuo iso puistoalue heti tuossa vieressä.
Auton täällä tarvitsisi. Ja auton kanssa kannattaisikin sitten jo muuttaa varmaankin jonnekin kauemmas, halvempaan kämppään.
Pääsen täältä onneksi pian pois. Masentava mesta. Joku varmaan tykkää.
[/quote]
Silloin kun se S-market ei haise viinalta, niin se haisee kuselta.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 04:40"]
Slummi. Paljon juoppoja.
[/quote]
eiköhän jokaisen nurkilta näitä juoppoja löydy. eivät ne kaikki pihlajamäkeen löydä kuitenkaan vaikka miten kuvittelette näin asian olevan.
Monissa asunnoissa on ilmeisesti kaasuhella? Mites kaasun kanssa pystyy elämään, onko kaasuputkiston ylläpito kallista taloyhtiölle?
Pihlajamäki on alun perin kaavoitettu siten, että koulumatkoilla ei ole autoteiden ylityksiä. En tiedä, onko mitään muuta lähiötä suunniteltu vastaavasti. Siis Pihlajamäen alakoulua tai HUYK:ta, Pihlajiston kouluunkin pääsee hyvin. Toki nykyään, kun aluetta on täydennysrakennettu, joistakin taloista kouluun kulkiessaan saattaa joutua kadun ylittämään, mutta useimmista asuintaloista lähtiessään voi edelleenkin valita reitin koululle siten, ettei kadunylityksiä ole. Minusta tämä on yksi monista Pihlajamäen hienoista piirteistä. Alueena tuntuu tällä hetkellä olevan kovin aliarvostettu, mitä asuntojen hintoja katsoo.
Kontula tyyppinen neukkukuutioalue. Talot huonokuntoisia ja rumia. Ei kehumistä. Jostain syystä iltasanomissa sitä on yritetty viimeaikoina hehkuttaa. Tainnut joku toimittaja tai toimituksen harjoittelija ostaa/asua neukkarissa
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:29"]
Kontula tyyppinen neukkukuutioalue. Talot huonokuntoisia ja rumia. Ei kehumistä. Jostain syystä iltasanomissa sitä on yritetty viimeaikoina hehkuttaa. Tainnut joku toimittaja tai toimituksen harjoittelija ostaa/asua neukkarissa
[/quote]
Se on makuasia sanoi kissa kun p***ettään nuoli. Kaikki eivät vaan ymmärrä rakennuksista ja kaupunkirakenteesta paljoakaan. Eikä onneksi tarvitsekaan, ei helmiä sioille.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:36"]
[/quote]
Se on makuasia sanoi kissa kun p***ettään nuoli. Kaikki eivät vaan ymmärrä rakennuksista ja kaupunkirakenteesta paljoakaan. Eikä onneksi tarvitsekaan, ei helmiä sioille.
[/quote]
Neukkukuutioille on naurettu siitä lähtien kun niitä alettiin rakentamaan. Halpaa elementtipaskaa tehtiin työläisille, eikä edes tarkoituskaan ollut rakentaa viihtyisiä laatuasumuksia. Ne suunniteltiin alunperin purettaviksi ja lyhyen elinkaaren asumuksiksi, joiden tilalle oli tarkoitus rakentaa kauniimpia. Jäivät vain pysyviksi ja jotkut ääliöt vielä maksavat kalliisti niissä asumisesta tänäpäivänäkin.
Pihlajamäestä ei kaunista saa. Oli maku sitten ihan mikä tahansa.
Itse olen asunut Pihlajamäessä nyt kymmenen vuotta ja olen ihan pitänyt. Huonona puolena on ostarialue joka on aika ankea, niin kuin tuollaiset vanhemmat ostarialueet tuppaa olemaan. Tosin Prisma on lähellä joten sinne on helppo mennä jos ostari ei nappaa. Itse olen pitänyt Pihlajamäessä eniten sen väljästä rakentamisesta ja kukkulaisesta maastosta, vaikka rakennukset itsessään ovat tylsiä kuutioita niin alue ei silti tunnu monotoniselta. Kesäisin löytyy mielenkiintoisia kävelyreittejä vaikka kuinka ja varsinkin Vantaanjoen alue on kaunis.
Asuin Pihlajamäessä pari vuotta 2010-2012. Muuten ihan kiva, mutta bussiyhteydet kaupunkiin eivät todellakaan toimineet. Aiiiiina myöhässä. Itse olen alueina tykännyt enemmän Siilitie, muu Herttoniemi ja Myllypuro. Viimeisessä en tosin ole asunut, mutta paljon kavereita siellä silloin nuorempana. Kulkuyhteydet vain ovat paremmat. Jos teillä on oma auto tai haluatte viettää kaiken aikanne siellä lähiössä, niin sitten Pihlis ei ole ongelma. Paljon luontoa ja kiva alue.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:47"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 10:36"]
[/quote]
[/quote]
Neukkukuutioille on naurettu siitä lähtien kun niitä alettiin rakentamaan. Halpaa elementtipaskaa tehtiin työläisille, eikä edes tarkoituskaan ollut rakentaa viihtyisiä laatuasumuksia. Ne suunniteltiin alunperin purettaviksi ja lyhyen elinkaaren asumuksiksi, joiden tilalle oli tarkoitus rakentaa kauniimpia. Jäivät vain pysyviksi ja jotkut ääliöt vielä maksavat kalliisti niissä asumisesta tänäpäivänäkin.
Pihlajamäestä ei kaunista saa. Oli maku sitten ihan mikä tahansa.
[/quote]
Kauneus on kovin subjektiivinen käsite. Pihlajajamäki kuitenkin edustaa kaavoitukseltaan ja alkuperäiseltä arkkitehtuuriltaan korkeaa ja kunnianhimoista laatua. Varsinaisesta rakentamisen laadusta en sano mitään, mutta ei sekään ihan niin surkeaa ole kuin 70-luvun täydennysrakentaminen ja 70-luvun lähiöissä. Kaupunkisuunnittelullisesti Pihlajamäki on ainutlaatuisen hieno, eikä vastaavaa aluerakentamiskohdetta ole ainakaan pääkaupunkiseudulla.
Aina on niitä, joiden mielestä ainoat oikeat talot ovat rakentamisen esiteolliselta ajalta, käsin muurattu paikan päällä kruusauksen kera ja mielipiteenvapaus tässäkin asiassa sallittakoon.
Nostanpa vanhaa ketjua kun niin hämmästytti taas nämä kommentit. Olen asunut pitkään jo Pihlajamäessä. Mukava paikka lapsiperheelle. Leikkipuisto on hyvä. Itse asun yhdessä alueen omistusasuntotalossa ja tämä on ainakin tosi kiva talo. Piha on ihanteellinen lapsille ja varsinkin kesäaikaan meininki on aika sosiaalista kun lapset ulkoilevat paljon vanhempien kanssa. Tunnen paljon naapureita ja muutenkin täältä ihmisiä. Ihan tavallista porukkaa täällä asuu, uskaltaa tänne muuttaa.
Alueen päiväkodistakin meillä on positiiviset kokemukset. Ja itse tykkään myös alueen arkkitehtuurista. Liikenneyhteydet on musta kohtuulliset, riippuu toki vähän minne pitää päästä ja mistä osasta Pihlistä mutta mä ainakin liikun paljon moneenkin suuntaan lasten kanssa ja hyvin onnistuu :)
Helsingin pahin juoppo ja narkkilähiö.
Tosi.mukava paikka asua luonto lähellä.eilä ole rakennettu talot liian lähekkäin.
No jos lähiö asuminen kiinnostaa niin tänne vaan. Ei kyllä tosin niitä siistimpiä tai viihtyisämpiä lähiöitä ole. Itsellä kokemusta alueesta aina -70 luvulta asti ja aina on ollut alue vähän sellainen alemman sosiaaliluokan paikka, mutta kyllä kait tänne jokunen ihan valkokauluskin on sulautunut.
Koko Pihlis kulkee sulassa sovussa dösällä kaupunkiin, niin mamut,spurgut, nistit kun lapsiperheetkin.
Kaikki lähtee mikä ei ole lukossa, fillarit täytyy roudata huoneistoon sisälle jos haluaa pitää ne itsellään.
Mutta kyllä tämän kestää jos on valmis lähiöitymään tai jo omaa lähiömäisen elämänasenteen, tervetuloa!
Mä muuttaisin mielummin jakikseen kuin pihlikseen, mutta taas mielummin pihlikseen kuin Kontulaan.
Moro, tuosta Pihlajanmäestä vielä. Kokemuksia Kivipyykintieltä ja Johtokiventieltä. Eli hautausmaan puoleisesta Pihliksestä? Kokemuksia lähinnä rauhallisuudesta/rauhattomuudesta, juoppoporukoista, levottomista mamuista yms. Kiitos.
Mainittakoon, että keskeisellä paikalla on terveyskeskus joka oikeasti toimii. Kivenheiton päässä siitä on myös apteekki ja fysioterapia sekä erinomainen optikko. Myös pari hammaslääkäriä löytyy joten terveyspalvelut ovat erittäin hyvässä kunnossa. Vain oma kuntosali puuttuu.
Itse olen käynyt pihlajamäen ala-asteen vuosina 2006-2012 kyllä tykkäsin olla välitunneilla oli ainakin tekemistä ison pihan ansiosta. Varmaan aika samanlainen kuin muualla. Huyk eli Pihlajamäen yläaste ja lukio on tien toisella puolen itse kävin tuon koulun 2012-2015 ja nyt siirryin jatko-opiskelemaan muualle. Koulu oli hyvä ja tekemistä riitti välitunneilla sillä koulun vieressä on kaksi tekonurmea ja iso nuorisopuisto. Hyvät kulkuyhteydet. Koululle pääsee junalla Pukinmäkeen josta kävelya noin 500m, bussit 79 ja 71 vievät lähes koulun viereen ja ostarille joka on noin 800m koulusta tulee noin 10 eri bussia. Opiskelioita koulussa on ympäri Helsinkiä suurin osa Savelasta, Pihlajamäestä, Pukinmäestä, Pihlajistosta, Pukinmäestä, Malmilta ja Viikistä. Alueella on myös kolmas koulu Pihlajiston ala-aste siitä en tiedä paljoa on vähän pienenpi kuin Pihlajamäen ala-aste. Tiivistetysti hyviä kouluja kumpikin itse viihdyin ainakin. Koulumatka oli itselläni sopiva noin 700m kumpaankin.