Helluntailaisesta luterilaiseksi "kääntyneitä"?
Onko täällä sellaisia? Tai muusta vastaavasta kristitystä seurakunnasta luterilaiseen kirkkoon liittyneitä? Pitääkö käydä rippukoulu? Voiko kuulua kahteen seurakuntaan samaan aikaan?
Kommentit (4)
Seurakunnassamme (ev-lut) oli pappi, joka oli alunperin ollut helluntailainen, samoin hänen vaimonsa. Jossain välissä he sitten "kääntyivät" luterilaisiksi. En koskaan jutellut heidän kanssaan syystä sen tarkemmin, ja nyt perhe asuu jo toisella paikkakunnalla. (Mies siis toimii edelleen pappina.)
Luulen, että joudut käymään rippikoulun, mutta en ole siitä täysin varma. Aikuisille järjestetään kuitenkin omia rippikouluja eli sinun ei tarvitse mennä samaan rippikouluun 15-vuotiaiden kanssa. Sinua ei kuitenkaan kasteta uudestaan, jos olet käynyt kasteella helluntaiseurakunnassa.
Tuo kahteen seurakuntaan kuuluminen on vähän kinkkisemi kysymys ja riippuu siitä, onko oma helluntaiseurakuntasi rekisteröitynyt uskonnolliseksi yhteisöksi vai vain tavalliseksi rekisteröidyksi yhdistykseksi (samaan tapaan kuin maallisetkin yhdistykset). Et voi kuulua kahteen uskonnolliseen yhteisöön samanaikaisesti, mutta jos helluntaiseurakuntasi on vain tavallinen ry, niin periaatteessa silloin voit kuulua sekä siihen että ev-lut-seurakuntaan.
Miksi liittyä mihinkään seurakuntaan? Eikö Raamatun mukaan ole olemassa vain yksi seurakunta, Jeesuksen ruumis ja morsian, josta tullaan osalliseksi uskon ja kasteen kautta. Kaikista lahkoista ja eriseuroista Raamatussa puhutaan negatiiviseen sävyyn. Seurakunnan ykseys on Jumalan tahto.
Nro 2 vastaa vielä tuohon rippikoulukysymykseen, eli kyllä, joudut suorittamaan sen rippikoulun jos et ole sitä käynyt, mutta ei sinun tarvitse mennä mihinkään teinien kanssa koulumaisesti istumaan, saati leireille. Aikuisten ja esim. toisista uskonnoista käännynnäisten tapauksessa "rippioppimäärä" voidaan opettaa esim. henkilökohtaisilla keskusteluilla papin kanssa. Pappi voi antaa sinulle jotain luettavaa kristinuskon perusteista, sitten juttelette vähän niistä asioista.
Tiedän tämän siitä, että olen ollut opiskeluaikana ainejärjestömme maahanmuuttajien tukihenkilönä, ja siellä tuli vastaan pari kertaa muidne uskontojen edustaja, joka halusi kääntyä kristinuskoon. Ei tarvinnut mennä mihinkään perinteiseen rippikouluun. Uskoisin, että jo kristityn ei edes tarvi juuri kirjoja lukea itsekseen vaan keskustelut papin kanssa riittänee.
Minä olen... Tai no, minut oli kastettu lapsena, ja olin käynyt rippikoulun, ja olen aina kuulunut myös luterilaiseen kirkkoon. Mutta sen lisäksi kävin 13-vuotiaana kasteella helluntaiseurakunnassa. Helluntaiseurakuntaan voi ihan vapaasti kuulua minkä tahansa kirkkokunnan kanssa, koska helluntailaisuutta ei rekisteröidä minnekään virallisiin rekistereihin kuten esim. luterilaisuus tai ortodoksisuus.
Kävin helluntaiseurakunnassa ikävuodet 10-25, mutta sitten yliopistolla opiskellessa alkoi tuntua se meno vähän liian hörhöltä evoluution kieltämisineen ja kirjaimellisine tulkintoineen, ja löysin hengellisen kotini körttiläisyyden parista, luterilaisuudesta.