tuleva ekaluokkalainen joutuu olemaan 2vk kesällä yksin kotona:(
onko kokemuksia? miten se oikein onnistuu??
työpäiväni on klo 6.30-15.30.
kyse siis elokuun kahdesta ekasta viikosta, jolloin ei ole enää tarhapaikkaa.
vai onko ainut vaihtoehto ottaa palkatonta?
Kommentit (79)
Ettekö te itse ole koskaan lapsena olleet yksin kotona? Se lapsi menee kuitenkin syksyllä ekaluokalle. Itse olin 70-luvulla tottunut lähtemään itse kouluun ja olemaan iltapäivät yksin/ kavereiden kanssa.
Kyse ei ole rikoksesta ihmisyyttä vastaan. Mutta toki suosittelen että ap etsii jonkinlaisen hoitovaihtoehdon jos se vain suinkin onnistuu.
80-luvulla minä ja kaikki kaverini oltiin kyllä yksin kotona kesälomalla, koulupäivän jälkeen jne, samoin 4v nuorempi siskoni ollessaan ekalla, samoin hänen kaverinsa ja pikkuveljeni 90-luvulla jne.. Eikä siinä ollut mitään ihmeellistä, ei silloin vanhemmat lyhennelleet päiviä/jääneet kotiin lorvimaan..
Joo, ennen myös annettiin lapsille remmistä ja psitettiin heinäpellolle töihin kun jalat vaan kantoivat. Jotain on ehkä opittu menneiden vuosikymmenten virheistä?
onko kokemuksia? miten se oikein onnistuu?? työpäiväni on klo 6.30-15.30. kyse siis elokuun kahdesta ekasta viikosta, jolloin ei ole enää tarhapaikkaa. vai onko ainut vaihtoehto ottaa palkatonta?
joten samaa aihetta voi olla jo täällä...
Elikkä, kun itse olin ala-asteella, oli meillä kesällä koululla kesäkerho arkipäivisin. Leikittiin, askarreltiin ym valvojien paikalla ollessa ja jossain välissä syötiin eväät. En muista kellonaikoja, mutta ei se kyllä tainnut silloin työpäiväsi aikana kokonaan olla.
Meillä oli tosin lastenhoitaja/kodinhoitaja kotona vanhempien lopun työpäivän ajan. Sai ko neiti huilata kesälläkin muutaman/muutamia tunteja, kun me lapset oltiin kesäkerhossa :)
hoidossa aloittavia ekaluokkalaisia. Et saa pitää häntä yksin kotona noin pitkää aikaa.
Tämä on hyvä esimerkki siitä miten joku vetää yhdestä lauseesta taas vaikka mitä johtopäätöksiä.
Kyllä, lapseni on kesälomalla 6 viikkoa. Menee LOMA JÄLKEEN vielä eskariin kahdeksi viikoksi.
On myös lomalla joka vuosi vähintään 2 viikkoa joululomalla, viikon hiihtoloma ja parin päivän syysloma, lisäksi on kotona aina jos arkipyhän ja vkl välissä on esim. 1 tai 2 arkipäivää kuten nyt esim. vappuna. Vapaita siis tulee ihan mukavasti.
Saanut olla kotihoidossa 5-vuotiaaksi ja hoitopäivät ovat pääsääntöisesti 6-7 tuntisia.
Tuskin kaipaa sääliäsi!
on päivähoidossa 13.8 saakka, koulu alkaa 14.8.
Toivottavasti saa sentään pitää kesälomaakin jossain vaiheessa. Itse yli 10v pk:ssa olleena säälin tosiaan niitä lapsia, jotka eskarivuonna olivat koko kesän hoidossa kun vanhemmat pitivät loman vasta sitten kun lapsen koulu alkoi, eli lapsilla ei ollut lomaa ollenkaan ja näitä oli useita :(
Toivon, että joku tuttu tarttuu tähän jos tämä nyt on totta.
Tiedoksi, että lapsi lähtee kiireellisesti huostaan jos joutuu olemaan yksin yöt kotona!
. meillä lisäksi ekaluokkalainen arkiviikot yöt yksin kun tehdään molemmat yövuoroa.Että ekaluokkalainen on yksin yön???
tuota 23?
Jospa hänellä on mies yöt kotona..että ekaluokkalainen on arkiyöt yksin kotona, kun tekevät MOLEMMAT YÖVUOROA!
Siis eikö jonkun eskarilainen/ekaluokkalainen OSAA tehdä itselleen aamu/välipalaa tai pukea ect..ihme vässyköitä kasvatatte
Niin ja minun ekaluokkalaiseni on nyt koko kevään lähtenyt itsenäisesti kouluun ja on myös iltapäivän yksin tai kaverin kanssa
mutta en todellakaan oleta, että lapsi on yksin kotona aamua iltaa. Ekaluokkalaisena tuo menee ap- ja iphoitoon, mikäli vain tarvis. Voi toki lähteä kotoa yksin kouluun, jos on kymmenen aamu ja haluaa niin. Mutta jos ei halua/uskalla, saa todellakin olla ap:ssa. VAIKKA isosiskokin on.
Turvallinen lapsuus ennen kaikkea. Sitten kun lapsi itse on valmis itsenäisyyteensä, tottakai sitä tarjotaan. Luultavasti tulee lähtemään kotoa kouluun niin, että itse lähden samaan aikaan töihin. Aluksi ehkä saatan ihan vain seuran vuoksi. Esikoinen menee jo neljännelle ja hänkin pitää seurasta koulumatkoillaan. Ja siitä, että meillä ollaan kotona iltapäivällä kun hän tulee kotiin.
Lapset kasvavat omaa tahtiaan. Ja meitä on eriluontoisia. Tiedän aikuisiakin jotka eivät tykkää olla yksin kotona. Miksi lapsen pitäisi olla niin "reipas".
jos esim. yh-äiti on yövuorossa, mistä syystä lapset yksin/ keskenään kotona.
Tuttavani vastaavassa tilanteessa ITSE KYSYI apua mm. lastensuojelusta, eikä sieltä mitään huostaanottoa tullut. Tilanne jatkui tuollaisena muutamia kuukausia, sitten sai onneksi työasiat järjestettyä toisin.
Toivon, että joku tuttu tarttuu tähän jos tämä nyt on totta.
Tiedoksi, että lapsi lähtee kiireellisesti huostaan jos joutuu olemaan yksin yöt kotona!
. meillä lisäksi ekaluokkalainen arkiviikot yöt yksin kun tehdään molemmat yövuoroa.Että ekaluokkalainen on yksin yön???
tuota 23?
Jospa hänellä on mies yöt kotona..että ekaluokkalainen on arkiyöt yksin kotona, kun tekevät MOLEMMAT YÖVUOROA!
Se lapsi menee kuitenkin syksyllä ekaluokalle. Itse olin 70-luvulla tottunut lähtemään itse kouluun ja olemaan iltapäivät yksin/ kavereiden kanssa.
Kyse ei ole rikoksesta ihmisyyttä vastaan. Mutta toki suosittelen että ap etsii jonkinlaisen hoitovaihtoehdon jos se vain suinkin onnistuu.
Olen syntynyt -75 ja kasvanut sijoitettuna isovanhemmilleni. Mummuni oli ollut kotiäiti siitä lähtien kun meni naimisiin -40-luvulla, joten hän oli sitä edelleen silloin -80-luvulla kun kouluni kävin.
Minusta ei kasvanut nysveröä, itsenäistyin 18-vuotiaana, enkä ole sen jälkeen lapsuudenkotiin palannut..
Ja kyllä olisin osannut tehdä aamu- ja välipalat jne.. mutta kieltämättä olen tyytyväinen siihen, ettei minun tarvinnut kulkea avain kaulassa, ja aina oli mummu kotona :)
Kovin on lapsikohtaista tämä pärjäämisasia.. kyllä äidin pitää voida luottaa omaan vaistonsa siinä minkä ikäinen voisi edes pärjätä kotona (tosin olen edelleen sitä mieltä että alle kouluikäisen- koulunsa aloittavakaan- ei ole turvallista olla yksin kotona pitkiä päiviä).
terv. jo aikaisemmin jollain numerolla vastannut 2. luokkalaisne erityislapsen äiti maalta :)
tehdä itselleen aamu/välipalaa tai pukea ect..ihme vässyköitä kasvatatte
Niin ja minun ekaluokkalaiseni on nyt koko kevään lähtenyt itsenäisesti kouluun ja on myös iltapäivän yksin tai kaverin kanssa
Mutta kysymys on HOIVASTA, TURVALLISUUDENTUNTEESTA, siitä että lapsi kokee että aikuinen huolehtii ja kantaa vastuun. MInusta on surullista et vanhemmasta on hienoa jättää jo ekaluokkalainen yksin tai kavereiden kanssa pyörimään. Mulla on itsenäiset ja tehtävänsä hyvin tekevät lapset, mutta edelleen yritän järjestää menoni mahd. paljon heidän ehdoilla. ja näen paljon näitä "itsenäisiä" ei-vässyköitä; eli vanhempiensa pakosta tai tyhmyydestä laiminlyömiä lapsia, joiden menoista vanhemmat ei tiedä enää mitään kun täyttävät 12 v. Onnea vaan... turha syyttää tulevista ongelmista lapsia kun et ole viitsinyt luoda ja ylläpitää yhteyttä lapseesi. Lapsella on edessään ihan eri tulevaisuus jos hänellä on aikuinen lähellään mahd. pitkään kuin että kavereiden kanssa "kasvattavat" toisiaan. Oletkos ajatellut mitä kaikkea pikku ekaluokkalaisesi on pelännyt, kaivannut yms mutta koska huomaa että vässykkä ei saa olla, yrittää vaan pärjätä...?
Ekaluokkalaisen jättäminen yöksi yksin kotiin on heitteillejättö.
jos esim. yh-äiti on yövuorossa, mistä syystä lapset yksin/ keskenään kotona. Tuttavani vastaavassa tilanteessa ITSE KYSYI apua mm. lastensuojelusta, eikä sieltä mitään huostaanottoa tullut. Tilanne jatkui tuollaisena muutamia kuukausia, sitten sai onneksi työasiat järjestettyä toisin.
Toivon, että joku tuttu tarttuu tähän jos tämä nyt on totta. Tiedoksi, että lapsi lähtee kiireellisesti huostaan jos joutuu olemaan yksin yöt kotona!
. meillä lisäksi ekaluokkalainen arkiviikot yöt yksin kun tehdään molemmat yövuoroa.
Että ekaluokkalainen on yksin yön???
tuota 23? Jospa hänellä on mies yöt kotona..
että ekaluokkalainen on arkiyöt yksin kotona, kun tekevät MOLEMMAT YÖVUOROA!
Siis ihan vilpittömästi haluaisin nähdä sen lainkohdan tms., jossa tuo rajanveto on määritelty. Minkäikäisen saa jättää kotiin yöksi?
jos esim. yh-äiti on yövuorossa, mistä syystä lapset yksin/ keskenään kotona. Tuttavani vastaavassa tilanteessa ITSE KYSYI apua mm. lastensuojelusta, eikä sieltä mitään huostaanottoa tullut. Tilanne jatkui tuollaisena muutamia kuukausia, sitten sai onneksi työasiat järjestettyä toisin.
Toivon, että joku tuttu tarttuu tähän jos tämä nyt on totta. Tiedoksi, että lapsi lähtee kiireellisesti huostaan jos joutuu olemaan yksin yöt kotona!
. meillä lisäksi ekaluokkalainen arkiviikot yöt yksin kun tehdään molemmat yövuoroa.
Työni puolesta olen kuitenkin nähnyt paljon erilaisia tilanteita ja miten lasu niissä toimii.
Lastensuojelussa tartuttiin välittömästi mm. tapaukseen missä ekaluokkalainen oli kotona yötä kahden vanhemman sisaruksen (alakoululaisia hekin) kanssa kun vanhemmat olivat muualla.
Siis ihan vilpittömästi haluaisin nähdä sen lainkohdan tms., jossa tuo rajanveto on määritelty. Minkäikäisen saa jättää kotiin yöksi?
on nyt nähtävissä se muutaman vuosikymmenen kasvatuskulttuurin sato: liian aikaisin itsenäisiksi pakotetut, liian varhain vastuuta ottamaan joutuneet lapset kärsivät nyt aikuisena mielenterveysongelmista, tässä ollaankin sitten ihan maailman kärkeä.
Aikuisten mielestä "itsenäinen, reipas lapsi" on usein turvaton, pelokas, ahdistunut ja joutuu liian vaikeisiin ja turvattomiin tilanteisiin turhan aikaisin. Kuusi- tai seitsemänvuotiaan ei todellakaan kuuluisi hoitaa itseään itsenäisesti aamulla hereille, laittaa aamupalaansa, osata pukeutua järkevästi sään mukaan ja huolehtia itseään ajoissa kouluun. Tätä kaikkea toki harjoitellaan mutta vanhemman taustatuella - ei yksinjätettynä. Jos vanhempi on poissa kotoa esim. klo 6.30-17.30, kyllä tässä välillä tulee ihan oikeasti lapselle jo aikuisen ikävä, turvattomuuden ja yksinäisyyden ilmapiiri. Ja ihan tutkitusti tästä seuraa selvästi suurempi alttius masennukseen.
Ei monessakaan sivistysvaltiossa (tai vähän vähemmän sivistyneessäkään) pidetä hyväksyttävänä tuon ikäisten lasten yksinoloa lähes kellon ympäri tai esim. jopa yön yli yksin, kuten Suomessa tapahtuu jatkuvasti; vuorotyötä tekevät vanhemmat ovat molemmat yövuorossa ja ekaluokkalainen hoitaa itsensä nukkumaan ja on yön yksin kotona. Asiallistako? No ei todellakaan ole.
"Nykyäänkin" ja yhä edelleen lapset ovat myös erilaisia luonteeltaan! Jos sinun lapsesi on 5-vuotiaana yksin kotona (en kyllä itse ikimaailmassa jättäisi 5-vuotiasta yksin), se ei tarkoita sitä että kaikki maailman lapset ovat samanlaisia.
Meillä 8-vuotias, kesällä 9v täyttävä vasta opettelee olemaan yksin. Nyt on kevään aikana ollut välillä 1-2h yksin kotona. Viime kesänä alkoi liikkua enemmän naapurustossa myös, koulukaverinsa kanssa, eli kävelee yksin kaverille, käy leikkipuistossa jne tässä n. kilometrin säteellä. Nyt vasta tuntuu olevan intoa ja halua kokeilla yksinoloa, enkä ole nähnyt mitään tarvetta aikaistaa tätä tai jollain tapaa "karaista" lasta. Miksi pitäisikään?
Meillä lasta on kuskattu kouluun ja haettu ip-kerhosta tähän asti (koulu n.5km päässä). Nyt alkaakin bussiharjoittelu kolmatta luokkaa varten.
En vain ymmärrä tätä kulttuuria miksi täällä lasten pitää olla niin tavattoman ns."reippaita" kovin pieninä. Pärjäävät ehkä joo, kun on pakko. Mutta tekeekö se hyvää? Eivätkö lapset koskaan koe turvattomuutta ja pelkoa? Miksi heidän olisi pakko olla yksin jos eivät halua, ja jos asiat ovat järjestettävissä toisin? En vain tajua.
on nyt nähtävissä se muutaman vuosikymmenen kasvatuskulttuurin sato: liian aikaisin itsenäisiksi pakotetut, liian varhain vastuuta ottamaan joutuneet lapset kärsivät nyt aikuisena mielenterveysongelmista, tässä ollaankin sitten ihan maailman kärkeä. Aikuisten mielestä "itsenäinen, reipas lapsi" on usein turvaton, pelokas, ahdistunut ja joutuu liian vaikeisiin ja turvattomiin tilanteisiin turhan aikaisin. Kuusi- tai seitsemänvuotiaan ei todellakaan kuuluisi hoitaa itseään itsenäisesti aamulla hereille, laittaa aamupalaansa, osata pukeutua järkevästi sään mukaan ja huolehtia itseään ajoissa kouluun. Tätä kaikkea toki harjoitellaan mutta vanhemman taustatuella - ei yksinjätettynä. Jos vanhempi on poissa kotoa esim. klo 6.30-17.30, kyllä tässä välillä tulee ihan oikeasti lapselle jo aikuisen ikävä, turvattomuuden ja yksinäisyyden ilmapiiri. Ja ihan tutkitusti tästä seuraa selvästi suurempi alttius masennukseen. Ei monessakaan sivistysvaltiossa (tai vähän vähemmän sivistyneessäkään) pidetä hyväksyttävänä tuon ikäisten lasten yksinoloa lähes kellon ympäri tai esim. jopa yön yli yksin, kuten Suomessa tapahtuu jatkuvasti; vuorotyötä tekevät vanhemmat ovat molemmat yövuorossa ja ekaluokkalainen hoitaa itsensä nukkumaan ja on yön yksin kotona. Asiallistako? No ei todellakaan ole.
Minun lapseni eivät ole vielä koulussa, mutta olen pitänyt sitä ihan itsestään selvyytenä, että kouluikäisenä ovat sen aikaa kotona yksin kun me pääsemme töistä. Eikö kaikki ekaluokkaliaset osaa/pysty siihen?
Meillä jo 5 vuotiaana poika on pyytänyt saada olla yksin lyhyitä aikoja kotona. Nyt 6 vuotiaana saa olla yksin kun käyn kaupassa tai lenkillä pienempien kanssa. 6vuotias käy myös kaupassa yksin, ostamasa maitoa tai muuta helppoa. Poika ihan vaatimalla vaatii näitä yksin olemisia ja tekemisiä, on selvästi kova into niitä harjoitella, niin tottakai niitä sitten harjoitellaan.
Miksi lapsista optetaan nykyään säikkyjä ja ripustautuneita. Jos koululainen ei pärjää itsekseen kotona, niin kyllä pitää vähän jo katsoa vanhempana peiliin.
Ja jos se sun 6v kävelee auton alle, pedofiili nappaa sen kaupasta mukaansa tai lapsi sytyttää tulipalon kotona ja kuolee niin katso sinä sitten sinne peiliin.
Ihan vinkkinä että sinun lapsesi ja sinun kasvatustapasi ei ole mikään ihannoitava juttu jota kaikkien tulee seurata tai ovat huonompia vaikka niin tunnutkin kuvittelevan.
Ihan tutkitusti ei vielä ekaluokkalaisillekkaan ole hyväksi olla liikaa yksikseen. Vai tiedätkö sinä omalla alle kouluikäisten lasten kokemuksilla paremmin nämä jutut kuin tutkijat jota työkseen tutkivat näitä asioita ?
Se lapsi menee kuitenkin syksyllä ekaluokalle. Itse olin 70-luvulla tottunut lähtemään itse kouluun ja olemaan iltapäivät yksin/ kavereiden kanssa.
Olen syntynyt -75 ja kasvanut sijoitettuna isovanhemmilleni. Mummuni oli ollut kotiäiti siitä lähtien kun meni naimisiin -40-luvulla, joten hän oli sitä edelleen silloin -80-luvulla kun kouluni kävin.
Minusta ei kasvanut nysveröä, itsenäistyin 18-vuotiaana, enkä ole sen jälkeen lapsuudenkotiin palannut..
Ja kyllä olisin osannut tehdä aamu- ja välipalat jne.. mutta kieltämättä olen tyytyväinen siihen, ettei minun tarvinnut kulkea avain kaulassa, ja aina oli mummu kotona :)Kovin on lapsikohtaista tämä pärjäämisasia.. kyllä äidin pitää voida luottaa omaan vaistonsa siinä minkä ikäinen voisi edes pärjätä kotona (tosin olen edelleen sitä mieltä että alle kouluikäisen- koulunsa aloittavakaan- ei ole turvallista olla yksin kotona pitkiä päiviä).
terv. jo aikaisemmin jollain numerolla vastannut 2. luokkalaisne erityislapsen äiti maalta :)
Tai olinhan minä. Sellaisen reilut puolituntia, kun vanhempien työvuoro vaihtui. Ei siinä paljon ehtinyt ku kotia tulla ja vähän yrittää jotain syödä. Sitten olikin jo toinen vanhemmista kotona, vaikka oli hakenut pikkuveljenkin hoidosta. Sittemmin äiti jäi kotiin, otti jossain vaiheessa pari hoitolasta ja lähti vasta kun menin lukioon, muualle töihin.
Olen itsenäinen ja reipas, kaikesta huolimatta ;)
Vaadi ekaluokan aloittavalle hoitopaikka elokuulle! Kunnan on tarjottava päivähoitopaikka alle kouluikäiselle, älä tyydy "ei ole"-vastaukseen.
Äläkä laita lasta yksin ensimmäisenä koulupäivänä koulutielle. Varmasti aivan kaikkia jännittää se ensimmäinen päivä aivan kauheasti. Ota palkatonta tai jos et sitä saa niin hae saikkua tekosyyllä. Mutta mene lapsen mukana ensimmäisenä koulupäivänä kouluun.