tuleva ekaluokkalainen joutuu olemaan 2vk kesällä yksin kotona:(
onko kokemuksia? miten se oikein onnistuu??
työpäiväni on klo 6.30-15.30.
kyse siis elokuun kahdesta ekasta viikosta, jolloin ei ole enää tarhapaikkaa.
vai onko ainut vaihtoehto ottaa palkatonta?
Kommentit (79)
tehdä itselleen aamu/välipalaa tai pukea ect..ihme vässyköitä kasvatatte
Niin ja minun ekaluokkalaiseni on nyt koko kevään lähtenyt itsenäisesti kouluun ja on myös iltapäivän yksin tai kaverin kanssa
Niin ja minun ekaluokkalaiseni on nyt koko kevään lähtenyt itsenäisesti kouluun ja on myös iltapäivän yksin tai kaverin kanssa
Nykyään on vissiin avuttomia lapsia...
Syy: olen yötyöläinen eli aina päivät kotona. En todellakaan mene hotelliin nukkumaan siksi että lapsi saisi "oppia itsenäisyyttä".
6 ja 9-vuotiaat päivät yksin kotona kuulostavat kyllä lähinnä heitteille jättämiseltä :(
Meillä ei ole edes tuleva kolmasluokkalainen päivääkään yksin (vaikka tiedän että kyllä pärjäisi).
Mitenköhän tämä mamma kuvittelee että lapsensa ikuna oppisivat itsenäisiksi.
Meillä on ollut 6v tyttö ja 9v tyttö yksin kotona päivän kun me vanhemmat olemme olleet töissä.Jos on tullut jotakin kysyttävää tai huolta niin kännykällä tavoittaa.
Ruuat olen tehnyt valmiiksi jääkaappiin ja laittanut välipala ainekset esille.ja hyvin on mennyt aina.itse ottavat ruokaa lautaselle ja lämmittävät mikrossa.
Ihme kanaemo meininkiä joillakin
Toki osaa tehdä välipalaa ja pukea, mutta ei tuon ikäistä saa jättää tuntikausiksi yksin kotiin.
Saa lainmukaan olaa keskenään/yksinään kotona. Mikään laki ei kiellä sitä.
Vanhempien on käytävä töissä.
Toki osaa tehdä välipalaa ja pukea, mutta ei tuon ikäistä saa jättää tuntikausiksi yksin kotiin.tehdä itselleen aamu/välipalaa tai pukea ect..ihme vässyköitä kasvatatte
Päivähoidosta annetun lain
11 a §:n (630/1991) mukaan
kunnan on huolehdittava
siitä, että lapsen
vanhemmat tai muut huoltajat
voivat saada lapselleen kunnan
järjestämän päivähoitopaikan
siihen asti, kunnes lapsi siirtyy
perusopetuslaissa tarkoitettuna
oppivelvollisena peruskouluun
tai sitä vastaavaan kouluun. ´
Älkäää nyt antako tästä periksi jos ei muuta hoitomahdollisuutta ole noille kahdelle viikolle! Itsellä oli sama tilanne lähellä mutta hoitui onneksi muuten. Ei ne päiväkodit kovin iloisesti ota vastaan ja tuskin kauhean kivaa lapsellekaan mutta tottakai parempi kuin olla yksin kotona. Joten hop hop, ilmoittamaan että tarvitset paikan koulun alkuun asti.
Mielestäni 6 ja 9 vuotias yksin kotona työpäivän ajan kuulostaa hurjalta. Toisaalta Uudessa Seelannissa tämä on vedetty toiseen suuntaan överiksi ja siellä ei alle 14 -vuotiasta saa jättää yksin kotiin...
Itse järjestäisin lapsen toiseksi viikkoa vaikka sukulaisille hoitoon ja toiselle viikolle jonnekin päiväleirille. Yksin en vielä jättäisi, vaan tuolloin aloittaisin harjoittelun pienissä osissa. Omat lapseni ovat käyneet iltapäiväkerhoissa, jottei yksioloaika tullut liian pitkäksi. Jopa viidesluokkalaiseni nauttii siitä, että joku on kotona, vaikka ihan omatoimisesti tekeekin välipalan ja läksyt.
Syyslomasta asti mutta siihen asti oli iltapäiväkerhossa koulun jälkeen.
Lukekaa oikein siis ope ei päästänyt ekaluokkalaisia lapsia yksin koulun pihasta pois EKANA koulupäivänä!
Ap oli laittamassa lasta yksin kouluun ja kotiin heti koulun eka päivästä lähtien.
Ja kysele iltapäiväkerhosta. Mun lapsi oli aamupäivä- ja iltapäiväkerhossa ekalla ja tokalla. Ei tarvinnut jäädä ykdin kotiin.
Meillä tuleva ekaluokkalainen kulki puolikkaita päiviä miehen töissä mukana. Piirteli konttorissa ja iltapäivät mies tai minä olin etätöissä. Aikamoista säätämistä varsinkin, kun ekaluokan kaksi ekaa viikkoakin oli aika säätämistä. Syyskuulle jäikin sitten aimo läjä töitä...
on päivähoidossa 13.8 saakka, koulu alkaa 14.8.
En siis suosittele, että koulunsa aloittavat olisivat vielä elokuussa päiväkodissa.
Koulu jännittää jo muutenkin, ja päiväkodissa ei enää ole niitä samoja kavereita.
Lomaa ehdottomasti siihen lapselle. Joko niin, että itse hoidat tai etsit hoitajan. Mites lapsen kaverit ja niiden vanhemmat, kysele, jos yhteistuumin katsoisitte koulutiensä aloittavien perään?
on päivähoidossa 13.8 saakka, koulu alkaa 14.8.
Toivottavasti saa sentään pitää kesälomaakin jossain vaiheessa. Itse yli 10v pk:ssa olleena säälin tosiaan niitä lapsia, jotka eskarivuonna olivat koko kesän hoidossa kun vanhemmat pitivät loman vasta sitten kun lapsen koulu alkoi, eli lapsilla ei ollut lomaa ollenkaan ja näitä oli useita :(
on oikeus päivähoitoon siihen saakka kun koulu alkaa. Minun lapseni aloittaa eka luokan nyt elokuussa ja todellakin on hoidossa elokuun ekat kaksi viikkoa. Oikein kysely tuli kotiin, että minkä ajan tarvitsee hoitoa.
On olemassa päiväleirejä (tosin useat vasta alk. 7-vuotialle?), ja päivähoito tosiaan on ainakin vanhempien kesälomaan asti. Eiväthän useimmat päiväkodit sulje oviaan kuin vasta juhannuksesta, ja silloinkin on varahoito. Kovin moni ei jättäisi edes toiselle luokalle syksyllä menevää yksin päiviksi kotiin, saati sitten vasta koulunsa aloittavaa. Lapsi voi ns. pärjätä, eli säilyä hengissä, mutta varmasti kokee olonsa turvattomaksi ja pelkää, liian suuri vastuu noin pienelle! Lapsi varmasti vakuuttaa pärjäävänsä, jos suoraan kysytään, mutta kokee silti olonsa yksinäiseksi jne.
Sukulaisille hoitoon? Tai sitten vaikka pakon edessä palkaton loma.
Meillä ekaluokkalainen kulki KOKO vuoden itse kouluun ja takas. Joinakin päivinä seurana oli kaveri.
Ja kotoa lähti yksin, yksin myös tuli kotiin!
Itse hoiti pukemiset, syömiset ja palatessaan jopa koiran ulkoilutuksen!
Kännykällä soitti jos tuli kysyttävää ja hänelle myös aamulla jompikumpi vanhemmista soitti ennen kouluunlähtöä ja varmisti, että kaikki on muistettu.
Lapsi ei halunnut mennä iltapäiväkerhoon! Koko vuoden pärjäsi hienosti! Toki joitakin unohduksia sattui, mutta niitä voisi sattua vaikka vanhemmat olisivat lähettämässä.
Lyhyemmät lomat lapsi oli naapurin valvovan silmän alla/leikki tämän lapsen kanssa, tai sukulaisten kanssa! Joku kotonaoleva kaveri tai sukulainen olisi löytynyt aina!!!
Ihme touhua, ettei muka saa jättää yksin kotiin! Kaikki lapset ei toki pärjää, mutta osasyynä on kasvatus! Osa toki on luonteeltaan niin arkoja, ettei sen vuoksi onnistuisi. Siihenkin on kuitenkin opittava lähivuosina!
Itse kuljin aikanaan esikouluunkin yksin! Hyvin pärjäsin!
Älkää opettako lapsistanne osaamattomia ja uskaltamattomia! Kannustakaa ennemmin!
En siis suosittele, että koulunsa aloittavat olisivat vielä elokuussa päiväkodissa. Koulu jännittää jo muutenkin, ja päiväkodissa ei enää ole niitä samoja kavereita. Lomaa ehdottomasti siihen lapselle. Joko niin, että itse hoidat tai etsit hoitajan. Mites lapsen kaverit ja niiden vanhemmat, kysele, jos yhteistuumin katsoisitte koulutiensä aloittavien perään?
mitä iloa on tuntemattomasta hoitajasta pariksi viikoksi kun voi olla tuttujen hoitajien kanssa tutussa päiväkodissa.
Näytätkö vielä sen lain jossa sanotaan että koululaisista ei tarvi huolehtia?
Saa lainmukaan olaa keskenään/yksinään kotona. Mikään laki ei kiellä sitä.
Vanhempien on käytävä töissä.
Toki osaa tehdä välipalaa ja pukea, mutta ei tuon ikäistä saa jättää tuntikausiksi yksin kotiin.tehdä itselleen aamu/välipalaa tai pukea ect..ihme vässyköitä kasvatatte
itsekin tätä kysyin ja ei oota tarjottiin. ja jos minun lapsillani olisi ollut tuollainen kyylä opettaja niin tasan tarkkaan olisi koulu vaihtunut tai rehtorille lähtenyt kiukkuinen valitus.Ainakin meillä ekaluokkalainen osasi tulla yksin kotiin ja tehdä välipalan ja läksyt ja hyvin oli pärjännyt.Ei kaikki mammat halua ahtaa mukuloitaan johonkin hiton iltapäiväkarsinaan