42 v ja ällistyksekseni raskaana
En oikein voi uskoa silmiäni. 15 vuotta naimisissa. Olen täälläkin joskus kertonut, ettei meille tullutkaan kolmatta lasta..Meillä on 12 v. ja 10 v. lapset, ja esikoisen jälkeen oltu ilman ehkäisyä, kun toiveena oli kolmas lapsi. Ei yhtään, siis EI YHTÄÄN raskautta 10 vuoteen, ja varmaan 20 testiä tehty alkuvuosina. Asia on vuosien varrella jäänyt ns. antaa olla-linjalle, mies sitä enemmän on haikaillut kuin minä. Elo on ollut nyt mukavaa ilman yövalvomista, tarharumbia ja korvatulehduksia...Asuntolainakin melkein maksettu...
Pääsiäisenä raivasin kellaria ja vein kaikki vauvakamatkin kierrätyskeskukseen! Siis kuukausi sitten!
Ja nyt eilen tajusin, että mensut on 6 viikkoa myöhässä, ja arvelin miehelle, että vaihdevuodet alkaa. Piruuttani kävin aamulla apteekissa.
TESTISSÄ PLUSSA! Voi helvetti, en tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa?
Ja minä olen kauhusta kankeana. Mulla on verenpainetautikin...olen syönyt Losatrix Compia ja luin just, ettei sitä saakaan nyt, onko tullut vahinkoa, apua...edelliset raskaudet oli joka kerta raskausmyrkytysoireet ja raskausdiabetes, ja keskenmenokin on ollut ennen lapsia.
Eihän tämä voi olla todellista, eihän? Pelottaa...Uusi työpaikkakin on tyrkyllä puolen vuoden koeaikoineen ja nykypomo pyysi palkkaneuvotteluun maanantaiksi, kun säikähti lähtöäni, mutta kun se uusi työ olisi todella parempi, ja ylennys.... Eihän tää voi olla todellista, että mä just nyt ja pahaan saumaan..eihän? Just kun uralla on kuin 6 + varanumero lottovoitto, niin eihän mulla voi olla 7 oikein raskauslotossa 10 vuoden nollan jälkeen?
Siis onko se testi varmasti positiivinen, jos siinä on kaksi viivaa, joista toinen on hailakka vaaleanpunainen ja toinen kirkas pinkki, eli toinen on selvästi haaleampi kuin toinen? Mies ei usko tätä testiä ja ehdottaa uusintaa, on ollut niin monta väärää hälytystä silloin vuosia sitten. .. voiko se olla totta?
Uskoako vai ei? Olen istunut puoli päivää pihalla, kun tuntuu etten saa happeakaan..!
Kommentit (56)
kyllä tämä tuntuu kuin pommi olisi räjähtänyt..ihme todellakin, jos siihen testitulokseen voi luottaa..ei ole tullut uni silmään, mies se kuorsaa tyytyväisenä vaan..
voi olla joskus positiivinenkin (johtuu raskaushormonien määrästä näytteessä). Mikäs sulla nyt olis ollessa, iltatähti, sou? Itse sain esikoiseni 39-vuotiaana, ja hyvin jaksoin yöt ja vaipat ja kaiken muun. Asennetta kehiin.
Meinaan että vauvakamoista luovuttuaan raskautuu aikalailla heti.
Sen takia minäkin katselin eilen siivotessa vastaan tulleita vauvakamoja enkä uskaltanut vieläkään laittaa niitä hävitettävien pinoon... Meillä lapsiluku periaatteessa täynnä mutta kun ei aina tule huolehdittua tuosta ehkäisystä niin tarkasti ja kun vauva ei kuitenkaan olisi mikään katastrofi...
Niin ja onnittelut vauvasta.
Kannattaa miettiä mitä teet työn suhteen. Mutta elämällä on tapana järjestyä =).
mieti, haluatko vaihtaa kaikki elämäsi hyvät asiat yhteen downiin?
Just joo...Joittenkin ihmisten ajatusmaailma on erittäin musta.
Raskauteen ja synnyttämiseen liittyy aina riskejä. Yli 40-vuotias nainen on varmaan hyvin tietoinen näistä riskeistä.
Onnellista odotusta AP:lle
Tuohan on se kahjo, joka aina vaahtoaa downeista. Ei sen juttuja kannata ottaa todesta. Onnea ap! Mulla on tuttavapiirissä viisi (!) 40+ naista, jotka saivat viime vuonna vauvan. :) Kaikki oikein terveitä ja pulleita pienokaisia.
että kun jostain luopuu, saa jotain muuta tilalle. Onnea!
Ymmärrän täysin sun ajatukset työpaikasta yms, mutta jos toiseen vaakakuppiin laitetaan lapsi ja toiseen rahaa, niin ohan se toinen tärkeempi ja tuottaa enemmän iloa eläkepäivilläkin :)
Ymmärrän täysin sun ajatukset työpaikasta yms, mutta jos toiseen vaakakuppiin laitetaan lapsi ja toiseen rahaa, niin ohan se toinen tärkeempi ja tuottaa enemmän iloa eläkepäivilläkin :)
ja on onnellinen iltatähdestään.
Mut ei saa jäädä katkeraksi minkä päätöksen sitten teetkin. Mieti oikein tarkkaan.
Minä olin 42 kun aloin odottamaan tätä vielä syntymätöntä kuopustani; 43 tuli mittariin maaliskuussa. Aluksi pelkäsin ja jännitin kaikkea, mikä voi mennä pieleen. Sittemmin olen rauhoittunut, ja nyt odotan reilun kuukauden päästä koittavaa synnytystä levollisin mielin. Ihanaa saada vielä yksi vauva perheeseen!
Työkuviosi on kieltämättä kinkkinen. Jos otat uuden työn, voit olla melko varma siitä, että puolen vuoden koeajan jälkeen se ei jatku. Jos taas et ota ja raskaudessa meneekin jotain pieleen... Niin, näihin asioihin ei ole olemassa helppoa vastausta.
Suosittelen, että ihan ensimmäisenä menet lääkäriin ja varmistat raskauden sekä käyttämiesi lääkkeiden mahdolliset haitavaikutukset. Pystytkö pelaamaan työkuvioissa itsellesi lisää aikaa? Muutama viikkokin helpottaisi ainakin selvittämään asioita omassa päässäsi. Jos muu ei auta, niin voitko pyytää lääkäriä kirjoittamaan sinulle sairauslomaa? Onhan tuo elämäntilanteesi melkoinen stressin paikka!
Onnea ja viisautta päätöksen tekoon :)
mieti, haluatko vaihtaa kaikki elämäsi hyvät asiat yhteen downiin?
meillekin tuli 42v iässäni maailman tervein lapsi, ei edes sairastele! Nyt melkein 2v, puhuu jo täydellisiä monen sanan lauseita, laskee kymmeneen, motoriset ja hienomotoriset taidot todella hyvät, iloinen, hyväntuulinen ja helppo lapsi.
minä, 38-vuotias neljättä yrittävä, en aio edes selvittää onko sikiöllä jotain vammaa tulossa. Jos tulee esim. down-lapsi niin sitten tulee. Ja vaikka menisinkin seuloihin niin aborttia en tekisi. Mikä ihmeen hysteria down-lapsista on tehty? Jokainen lapsi on rakas sellaisena kuin on.
Joskus hedelmällisyys muuttuu menopaussin alla :). Laita jäitä hattuun ja katso mitä tuleman pitää, tuossa vaiheessa alkuraskauteenkin liittyy melkoisesti riskejä. Kerro koeajalla esimiehellesi raskaudestasi esim sähköpostiviestillä, jonka tulostat itsellesi. Työnantaja ei voi sen jälkeen käytännössä irtisanoa sinua koeajalla, ellet tee jotain merkittävää rikkomusta, tai jos irtisanoo, saat korvauksia.
Pelkäsin kyllä alussa, kun olin syönyt lääkkeitä, joita ei saa raskausaikana käyttää ja käynyt alavatsan alueen röntgenissäkin, mutta mitään vikaa lapseen ei tullut. Hän on jo 10-vuotias, hyvin terve ja monessa asiassa lahjakas lapsi.
Kerro koeajalla esimiehellesi raskaudestasi esim sähköpostiviestillä, jonka tulostat itsellesi. Työnantaja ei voi sen jälkeen käytännössä irtisanoa sinua koeajalla, ellet tee jotain merkittävää rikkomusta, tai jos irtisanoo, saat korvauksia.
Entä koeajan jälkeen? Yksikään työnantaja ei varmasti solmi työsuhdetta raskaana olevan naisen kanssa. Sanokoon lain kirjain ihan mitä tahansa; niin se vain menee.
Koeajan jälkeen ap:lle ilmoitetaan joku keksitty syy, miksi hän ei sovikaan kyseiseen työhön ja homma on sitä myöten selvä. Suosittelen lämpimästi pitämään nykyisen työn, jos suunnitelmissa on jatkaa raskautta.
Nega voi joskus olla vääräkin, mutta ei siihen testiin tule positiivista tulosta ilman raskautta :D
Elämä on joskus aika yllätyksellistä, ehkä nyt vaan on tämän vauvan aika :) Lämpimät onnittelut :)
Lähipiirissäni on yksi "vaihdevuosiraskaus", tätini oli 42v silloin, ja kummipoikani äiti oli 42 kun kummipoika syntyi :) Hyvin molemmilla meni, vaikka tietty valvominen oli raskaampaa. Toisaalta monu muu asia oli helpompaa, ja elämänkokemus sekä ikä rauhoitti :)
Ikää mullakin jo 40+, ja kun yritys ei tuottanut tulosta, olimme jo luopuneet toivosta. No, nyt testi näyttää plussaa, en ollut uskoa, ja vieläkin mietin, voiko testitulos ollakin väärin ja johtua vaihdevuosista tms. Minullakin edellisestä synnytytksestä on yli 10 vuotta. Jos vielä seuraat ketjua, kertoisitko, miten raskaus on edennyt ja mitkä ovat fiilikset nyt.