Karkkipäivä - blogi
Kommentit (886)
Sen syömisestä kertominen on jotenkin tosi ristiriitaista. Toisaalta hehkuttaa kuin paljon hän jaksaa syödä että vieraat aina ihmettelevät kuten Kreikassa joku jenkkituristi. Syödään myös 8 ruokalajin illallisia Michelin-ravintoloissa, onhan ne annokset melko pieniä mutta kuitenkin jaksaa nämä syödä. Sitten toisaalta kertoo tulevansa täyteen yhdestä kanamunasta ja juustoviipaleesta (näin kärjistetysti), ja pärjää tällä puolipäivää. Juustot lihottaa oikeasti tosi helposti ja niissä on hurjasti kaloreita. Jo on ihme jos ei saa rasvaa luiden päälle kun syö vaikka 150g rasvaista juustoa päivässä. Mut mä epäilen et Sanni on lääketieteellinen ihme, sille ei tartu kalorit kiinni. Tai sitten kaikki ei ole niin kuin hän kertoo.
Mut on siltikin hienoa että hän tuntuu syövän monipuolisesti ja laittaa itse ruokaa.
Jokainen kohdelkoon kehoaan miten haluaa. MUTTA tässä ja muissa vastaavissa tapauksissa ärsyttää se että hehkutetaan ja puolustellaan jotain rajoitettua ruokavaliota laajalle lukijajoukolle, mutta kun asiaa aletaan vähän tarkemmin tutkia niin henkilöltä löytyykin kaikkea muuta kuin hyvinvoiva keho. Jos olisi aikaa niin voisin tehdä listan kaikista bloggaajista/fitnesstyypeistä, jotka ovat sitten jonkin ajan päästä "tulleet ulos" niiden sairauksiensa kanssa joita ovat keholleen saaneet aikaan. Ja koko tämän ajan jotkut lukijat ovat lähteneet mukaan näihin ruokavaliohömpötyksiin..
Mutta ainahan voi syödä estrogeenit ja tyroksiinit purkista! Kaikki vaan diettaamaan rasvat alas niin ei ole huolta lapsista tai menkoista!
Vierailija kirjoitti:
Lukija nro 1: Yritähän kerryttää ne muutamat menettämäsi kilot takaisin. Tsemppiä vaan sinulle ja hyvää kevättä.
Sanni: Kyllä ne kilot varmasti palaavat nopeastikin juusto- ja viinikuurilla ^_^ :D
*
Lukija nro 2: Eikö normaali hormonitoiminta olisi paljon tärkeämpi ja tavoiteltavampi asia kuin ulkonäkö tai edes se että jaksaa juosta? Eikö se olisi ennen kaikkea asia joka sinun tilanteessasi pitäisi saada kuntoon?
Sanni: Mitä ajattelisit minun voivan asialle käytännössä vielä tehdä? Syön jo normaaliruokavaliollani täysin riittävästi eli kulutuksen verran kaloreita (eli enemmän kuin tällä FitFarmin ruokavaliolla), syön aina vatsan täyteen ja kylläiseksi. Olisiko ratkaisu asiaan lihotuskuuri, onko se sitten terveellistä?
*
Pieni ristiriita?
Jokainen varmaan myös ymmärtää, että ihminen joka on vuosia kontrolloinut syömistään pienillä kalorimäärillä tulee pienestäkin määrästä ruokaa täyteen. Siinä mielessä tuo, että syö vatsan täyteen ei kerro tilanteen terveellisyydestä mitään. Kyllä syömishäiriöinenkin kokee olevansa täynnä, ellei jopa ähkyssä vaikka ruokamäärät olisivat pienet. Jännä, että Sanni ei tuossa viimeisimmässä postauksessaan sanonut kalorimääriään kun niitä kuitenkin käyttää perusteena verratessaan syömistään Fitfarmin suosituksiin. En ole jaksanut seurata hänen syömiskipuiluaan niin en tiedä onko maininnut jossain toisessa postauksessa. Voi kun blogi palaisi juurilleen ja Sanni jättäisi nämä ruokapostaukset pois. Silloin jaksaisin taas seurata blogia enemmän.
Mä kokeilin karppausta jonkun viikon ja menkat jäi heti pois... Enkä edes mennyt niin pienillä hiilareilla kuin Sanni. Totesin että onpa sairasta ja menin tekemään voileivän.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti kukaan lääkäri olekaan sanonut, että olisi ok, osteporoosiriski kasvaa koko ajan. Mutta eihän syömishäiriöinen ihminen välitä terveydestä
Jep juuri näin. Kommenttiboksissa joku lääkäri onkin kritisoinut Sannin "kikkailua" ruoan kanssa ja ihmettelee Sannin induktiokausia. Mitä Sanni tekee; vänkää vastaan...
Vierailija kirjoitti:
onko väärin puhua tiukasta rahataloudesta?
Ehdottomasti on!!
Kansantalouden ynnä rahoituslaitosten hyvinvoinnin ja menestyksen takia on hyvin tärkeää kuluttaa paljon. Vinguttamalla luottolaitoksen korttia sekä ottamalla paljon velkaa pitkällä maksuajalla osallistut yhteisiin talkoisiin ja joku jossain kiittää.
Tuo hänen ahvenanmaan "isän" järkkäämä yllätys oli hauska :)
Mutta tuo UD:n paletilla tehty meikki oli J Ä R K Y T T Ä V Ä!!
Minua jotenkin ärsytti se yllätys. Ärsytti ehkä siksi, kun se esitettiin niin kuin siinä ei olisi mitään erikoista, että on yksityislentokone ym.
Minäkin lennätän aina 100 ihmistä kuukaudeksi New Yorkiin kun minulla on synttärit. Ei mitään erikoista. Vieraat bloggaavat sitten vain, että olipa hyviä kala-alkupaloja, tuli ihan massu täyteen.
Kyllähän Sanni sitä tuntui hehkuttavan, ja kirjoitti ettei olisi uskonut että sinne viiden tähden hotelliin lentokoneella päätyy.. Mikä olisi sitten mielestäsi ollut tarpeeksi ylistävää?
"En voinut uskoa silmiäni, edessäni oli yksityiskone!! Kävelin ensimmäistä kertaa elämässäni yksityislentokoneen portaita pitkin. Kaikki haukkoivat henkeään. Jopa stuertti oli puulla päähän lyöty, että kuka tekee tällaista"
Olisko toi ollut parempi? Musta tuntuu että jos olisi hirveästi hehkuttanut, siitäkin olisi valitettu :D
Paljonkohan yksityislentokoneen vuokra on? Irtoaako tuollainen keikka 50 000 eurolla?
Hyvä, että Sanni vihdoin uskaltaa syödä niitä hiilareita, vaikka lukijat ovat useaan otteeseen vinkanneet, että niiden avulla treeni sujuu paremmin eikä se automaattisesti johda entiseen hallitsemattomaan pastan ja leivän syömiseen. Mutta jos hiilarien syöminen on ollut näin iso mörkö ja jopa satunnainen pulla tai drinkin reunalla oleva sokeri on saanut Sannilta reaktion "en syö", ei se nyt ihan täysin terveeltä minun korviin kuulosta.
Sanni oli kaivanut ortoreksian määritelmän ja se ei häntä koske, koska hänellä ei ole pakkomielteinen halu syödä mahdollisimman terveellisesti; hänhän käyttää kermaa ja rakastaa rasvaisia juustoja. En sitten tiedä miten määritellään se, että on pakkomielteinen halu välttää hiilareita ja nyt kun tietää, että treeni on sujuvampaa, kun syö hiilareita eikä mitään kamalaa tapahdu, silti kirjoittaa, että niitä on hankala syödä, koska ei pidä niiden mausta ja ne vievät tilaa kasviksilta. Siis haloo, ei kai niitä hiilareita niin paljon aterialle tule, että kasvisten määrä haitallisesti vähenee ja jos maku ei itsessään ole hyvä, eikö voi tehdä kastikkeita tai muuten sekoittaa vaikka ohraa, tattaria jne. muun ruoan sekaan.
Myös kuvien julkaisu omasta laihasta vartalosta tässä uudessakin postauksessa minun silmiin vain vaikuttaa siltä, että niitä kuvia haluaa julkaista. Tähän postaukseen omat vartalokuvat eivät varsinaisesti liittyneet eikä niitä olisi tarvinnut julkaista edes loppuraportissa, koska kokeilussa oli tarkoitus testata kulkeeko juoksu paremmin ja se kulki. Painon putoamisen olisi voinut kirjoittaa sivuhuomiona eikä kuvallista aineistoa olisi ollut pakko olla, koska dieetin tarkoitus ei ollut laihtuminen tai kehon ulkonäkö vaan toiminallisuus.
Itsellä oli lievää syömishäröilyä nuorempana, joten kyllä tämä vaan minun silmään näyttää juuri siltä samalta.
Tuo on todella hyvä pointti. Aika paljonhan postauksessa keskityttiin lopulta siihen, mitä kropalle oli tapahtunut ulkonäkömielessä, vaikka parantunut toiminnallisuus olikin se pointti jota lähdettiin tavoittelemaan. Kyllä minun on ollut jo pitkään vaikea uskoa, että bloggajan suhde ruokaan olisi erityisen terve tai ongelmaton.
Vierailija kirjoitti:
Myös kuvien julkaisu omasta laihasta vartalosta tässä uudessakin postauksessa minun silmiin vain vaikuttaa siltä, että niitä kuvia haluaa julkaista. Tähän postaukseen omat vartalokuvat eivät varsinaisesti liittyneet eikä niitä olisi tarvinnut julkaista edes loppuraportissa, koska kokeilussa oli tarkoitus testata kulkeeko juoksu paremmin ja se kulki. Painon putoamisen olisi voinut kirjoittaa sivuhuomiona eikä kuvallista aineistoa olisi ollut pakko olla, koska dieetin tarkoitus ei ollut laihtuminen tai kehon ulkonäkö vaan toiminallisuus.
Itsellä oli lievää syömishäröilyä nuorempana, joten kyllä tämä vaan minun silmään näyttää juuri siltä samalta.
Minusta on myös erikoista, ettei Fitfarmilla puututtu rasvaprosenttiin tai ettei Sanni vaatinut, että siihen puututaan, jos ja kun halusi vetää 3 kk dieetin loppuun asti, kun oli kerran aloittanut. Sanni ei kuitenkaan ole mikään fitness- urheilija, jolla olisi joku syy kuten edessä oleva kilpailu, että rasvat on alhaalla.
Hoikka ja laiha saa olla ja pyrkiä terveelliseen ruokavalioon ja miettiä syömisiään ja liikkumisiaan, mutta minua ainakin järkytti rasvaprosenttiluvut ja se, että Sanni kokeilun takia vain seuraa sivusta, kun viimeisetkin rasvat lähtevät pepusta ja mieskin pyytää lopettamaan dieetin. Eikö jo ensimmäisten viikkojen aikana tullut selväksi se mitä haki eli hiilarit auttavat juoksussa ja myös punttitreeni on helpompaa, kun on syönyt jotain ennen treeniä. Lisäksi hänelle etsittiin muita hiilarin lähteitä kuin perinteinen pasta jne. joita ei halua syödä.
En siis ymmärrä sitä, että Sanni ihmettelee, kun saa kommentteja syömishäiriöstä tai rasvaprosentista. Jos ei halua keskustelua ja huolestuneita kysymyksiä laihuudestaan, olisi jättänyt kuvat pois ja sille taas ei voi mitään, että useimmat lukevat hänen ruokajuttujaan ja niiden fanaattisuutta hieman ihmetellen. Minullekin ruoka on pääasiassa nautinto, mutta kyllä minä ennen pitkää lenkkiä tankkaan hiilareita, vaikka ne ei sillä hetkellä niin kamalasti maistuisikaan. Joskus ruoka voi olla myös polttoainetta. Elämä ei ole joko-tai.
Jokuhan siinä syömisessä mättää, jos rasvaprosentti laskee niin alas että kuukautiset jäävät pois tai ei itse "uskalla" lisätä hiilareiden syömistä kun ei jaksa urheilla. Ainakin näin niin kuin muiden kuin Sannin näkökulmasta..
Eikö ohjeena ole, että jos naisen kuukautiset loppuvat on se vakava merkki terveydestä edellyttäen ja/tai painon nostamista tai hormonaalista apua?
tämän ihmisen suhde ruokaan ja omaan kehoon ei ole kyllä ihan terveellä pohjalla. Lähes jokainen ruokapostaus saa kohottelemaan kulmia.. ei kuullosta ihan mattimeikäläisen touhulta tuo pakonomainen tarve vältellä hiilareita, siis vuosikausia on mennyt ihan minimaalisilla hiilari määrillä. Eikö edes oman kehon hormonitoiminna heittely päin häränpyllyä saa hälytyskelloja soimaan päässä? Kuten moni jo aikaisemmin mainitsi miten yleensä vähähiilarinen dieetti vaikuttaa naisen kehoon, eli kuukautisen jäävät pois, tai ovat tosi epäsäännölliset. Lapsensaanti tuskin onnistusi näillä eväillä, jos edes lapsia haluaa..
oon vuosia hoitanut syömishäiriöisiä nuoria. Tämä ihminen saa kyllä "tutkan värähtämään."
Vierailija kirjoitti:
Eikö ohjeena ole, että jos naisen kuukautiset loppuvat on se vakava merkki terveydestä edellyttäen ja/tai painon nostamista tai hormonaalista apua?
Sannihan kertoi kommenteissa käyneensä lääkärillä asian takia ja lekuri oli sitä mieltä että kaikki on täysin ok mutta kuukautiset puuttuvat. No, ikävä kyllä se että kuukautiset puuttuvat on merkki siitä että kaikki EI ole ok... Tietysti hormonihäiriöitä voi tulla normaalipainoisellekin ihmiselle, mutta Sannin matala rasvaprosentti on kyllä aika hyvä arvaus sille miksi hormonitoiminta ei pelaa. Mutta Sanni väittää sitkeästi, että hän on hyvinvointipainossaan ja kroppa on täysin optimaalisessa tilassa ja että kuukautisten puuttuminen on jokin tähän kokonaan liittymätön asia. Surullista. :(
Sanni ei taida rivien välistä luettuna haluta lapsia eli en usko että hän välittää vaikutuksista lisääntymisterveyteen, mutta luulisi että vanhuusiän osteoporoosiriski kiinnostaa terveydestään huolehtivaa ihmistä. Kuukautisten puuttuminen haurastuttaa luustoa.
Minusta Sanni saa tietysti olla aivan sellainen kuin haluaa ja leikkiä terveydellään vapaasti, mutta on surullista että paino- ja kehonkuvaoireilu sekä pakko-oireisuus esitetään (nuorten naisten lukemassa) blogissa hupsunhauskana ja suorastaan arkea piristävänä höperönä juttuna. Kai nyt kaikki ovat blogin kautta saaneet kuvan, että Sanni on vaan tällainen pikkuisen höpsö lastenmielinen aikuinen ^__^ ja hänellä on taipumus kaikenlaisiin hupsuihin listoihin ^___^ ja kaikenlaiseen hölmöön pikku puuhasteluun mikä varmaan ulkopuolisista näyttää ihan tyhmälle :D kuten hiilarien laskemiseen milligramman tarkkuudella päivästä toiseen, aikataulutettuun pakkomielteiseen kuntoiluun joka etupäässä ei tuota hänelle hyvää oloa, dieettien pakonomaiseen noudattamiseen vaikka ne aiheuttaisivat hänelle miten pahan olon ja pyrkimykseen oman vartalon alistamisesta täydelliseen kontrolliin. ^________^
^ Sitä juuri ihmettelenkin, että miten lääkäri ei ole muka voinut esittää jotain toimenpiteitä tuon ikäisen naisen hormonitoiminnan häiriön seurauksena? Edes tarkistusta tietyn määräajan jälkeen onko ongelma hoitunut, ehdotusta painon nostamiseen, jne. Olettaen toki, että Sanni kertoi rehellisesti lääkärin sanoman...
Vierailija kirjoitti:
^ Sitä juuri ihmettelenkin, että miten lääkäri ei ole muka voinut esittää jotain toimenpiteitä tuon ikäisen naisen hormonitoiminnan häiriön seurauksena? Edes tarkistusta tietyn määräajan jälkeen onko ongelma hoitunut, ehdotusta painon nostamiseen, jne. Olettaen toki, että Sanni kertoi rehellisesti lääkärin sanoman...
Juuri näin. Minä uskon, että Sanni kaunistelee lääkärin puheita.
Lukija nro 1: Yritähän kerryttää ne muutamat menettämäsi kilot takaisin. Tsemppiä vaan sinulle ja hyvää kevättä.
Sanni: Kyllä ne kilot varmasti palaavat nopeastikin juusto- ja viinikuurilla ^_^ :D
*
Lukija nro 2: Eikö normaali hormonitoiminta olisi paljon tärkeämpi ja tavoiteltavampi asia kuin ulkonäkö tai edes se että jaksaa juosta? Eikö se olisi ennen kaikkea asia joka sinun tilanteessasi pitäisi saada kuntoon?
Sanni: Mitä ajattelisit minun voivan asialle käytännössä vielä tehdä? Syön jo normaaliruokavaliollani täysin riittävästi eli kulutuksen verran kaloreita (eli enemmän kuin tällä FitFarmin ruokavaliolla), syön aina vatsan täyteen ja kylläiseksi. Olisiko ratkaisu asiaan lihotuskuuri, onko se sitten terveellistä?
*
Pieni ristiriita?