Karkkipäivä - blogi
Kommentit (886)
Sanni=vanhempi nainen? Wtf? 😂 Nyt heräs kysymys, että minkä ikäiset tänne kirjoittelee..
Varmaan tarkoitettiin, että ns. "vanhempi" nainen syömishäiriöisten joukossa. Useimmiten syömishäiriöt on luokiteltu eniten teini-ikäisten tai varhaisaikuisten sairauksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tarkoitettiin, että ns. "vanhempi" nainen syömishäiriöisten joukossa. Useimmiten syömishäiriöt on luokiteltu eniten teini-ikäisten tai varhaisaikuisten sairauksiksi.
Niin, sitä se tarkoittaa.
Sanni kirjoitti "Minusta häiriön määritelmään kuuluu suoritukseen tai suorituksessa epäonnistumiseen liittyvä ahdistuminen, ja tällaista ahdistusta en tunnista omasta elämästäni". Silti hän kirjoittaa, ettei hän uskalla lisätä hiilareita eli HÄN EI USKALLA SYÖDÄ HALUTESSAAN ja liikuntasuoritusten niin vaatiessa hiilareita, koska pelkää repsahtavansa. Ehkä tuo ei ole akuuttia ahdistusta, mutta kyllä se on ahdistuksen pelkoa. Eikös häntä tavallaan ahdista "suorituksessa epäonnistumiseen liittyvä ahdituminen". Minusta jo se, että tätä täytyy niin kovasti pähkäillä blogissa, ja käyttää suuri siivu arjesta ruoan ympärillä pyörimiseen, on huolestuttavaa.
Suoraan sanottuna uskon että hänelle tekisi hyvää palata päivätöihin niin ei yksinkertaisesti olisi aikaa/energiaa pohtia jotain ruokien makroja ja vastaavia päivät pitkät.
Lukija:
"Syövätkö sinun ja miehesi vanhemmat samalla tavalla kuin sinä vai vietkö/teetkö omat ruokasi itse?"
Sanni:
"Miehen kotona on aina tehty useita lisukkeita joka aterialle, eli aina on muutakin kuin perunaa :D (Riisiä ja pastaa ei heillä ole koskaan harrastettu, peruna on ainoa sellainen anoppilassa syöty lisuke jonka itse jätän väliin.) Siellä on muutenkin aina pöytä koreana niinkuin buffetissa konsanaan niin varmaan löytyy ruokaa minkä tahansa ruokavalion edustajalle ^_^ Eli anoppilassa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia.
Oma äitini taas ei kokkaa (sieltä minunkin alkuperäinen ruoanlaittotaidottomuuteni juontaa), joten äidin luona vieraillessa ostan ja kokkaan omat ruoat. Mutta ettei äiti nyt mahdollisesti loukkaannu jos lukee tätä, niin lisätään että kyllä hän kuitenkin aina ystävällisesti kysyy että ”Voinko ostaa sulle jotain mitä sä syöt?” kun olen tulossa. :) Äiti syö tosi erilaista ruokaa kuin minä joten hänen on aina valmistauduttava mun vierailuun ^_^"
Ihmettelin kyllä hieman tuota esimerkkiviikkoa. Itsellänikin on syömiseen liittyviä ongelmia...mutta onko tuo Sannin normaali ruokavalio todella ihan normaalin rajoissa? Minusta tuo näyttää pikemminkin ortoreksialta jossa terveellisyyden nimissä on rajoitettu ruokavalio todella suppeaksi.
Joka päivä kalaa, lähinnä lohta. Muina proteiininlähteinä kananmunat ja juusto. Ei kanaa, lihaa, palkokasveja (paitsi soijaa).
Ruuat lähinnä "mössöjä" proteiineista ja kasviksista. Ei ole kyllä minun ideani ruuasta josta saa nautintoa (mistä hyviä esimerkkejä olisivat monen ruokablogin tuotteet). Kuitenkin Sanni hehkuttaa pitävänsä ruuasta nauttimista tärkeänä?! Ja sitten syö joka päivä mössöä jossa on lohta ja kasviksia???
Ei hedelmiä, niissähän on hiilaria ja sokeria. Vähän marjoja vaan. Pelkästään hedelmien poisjättämisellä kuitenkin rajaa lautaseltaan ison osan kasvikuntaa. Viljatkaan eivät pääsääntöisesti kelpaa.
Makeannälkään tilkka raakakaakaota hasselpähkinälevitteellä, eikä raakakaakao todellakaan ole makeaa. Jos esim. Patrik Borgia kuuntelee, niin terveelliseen ruokavalioon mahtuu useamman kerran viikossa kohtuullisen kokoinen "oikea" herkku jos niistä pitää, ei todellakaan tarvitse järsiä makeannälkäänsä raakakaakaota.
Myös jotenkin huolestuttavaa ettei Sanni voi joustaa ruokavaliostaan hetkeksikään esim. kylässä käydessään. Tuskin ravaa äidillään alvariinsa. Ja että perheessä molemmille tehdään omat ruuat eikä syömisestä olla siis päästy puolisonkaan kanssa kompromissiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^ Sitä juuri ihmettelenkin, että miten lääkäri ei ole muka voinut esittää jotain toimenpiteitä tuon ikäisen naisen hormonitoiminnan häiriön seurauksena? Edes tarkistusta tietyn määräajan jälkeen onko ongelma hoitunut, ehdotusta painon nostamiseen, jne. Olettaen toki, että Sanni kertoi rehellisesti lääkärin sanoman...
Juuri näin. Minä uskon, että Sanni kaunistelee lääkärin puheita.
Eikö hänen siskonsa ollut lääkäri? Käynyt varmaan hänen "vastaanotollaan"? Tuskin kukaan muu lääkäri tuollaisia puhuu.
Vierailija kirjoitti:
No se on kyllä harvinaisen typerä mutu-käsitys.
Minusta ruokavalio näytti kaiken kaikkiaan aika suppealta ja aika samanlaista ruokaa syö joka päivä, vaikkei toki niin suppeaa kuin hänen "leipäaikoinaan". Kalaa ei kai edes suositella joka päivä syötäväksi, vaikka se terveellistä onkin. Vaikka sanoo pitävänsä esim. siitä, että aamupala on aina samaa ja ruoka on hänelle nautinto niin minusta tuo vain vaikuttaa ortorektiselta ruokavaliolta. Minä en ainakaan pysty syömään joka päivä samaa viikkokaupalla vaan syön aika kausittain.
Satunnainen pasta, leipä, peruna ei myöskään ketään tapa tai aja hiilariaddiktioon. Minusta Sanni edelleen suhtautuu ruokaan hyvin tunteella, koska juustot on nykyään uusi addiktio ja leivän syömistä pelkää, ettei se riistäydy käsistä jne.
Itse tykkään blogin kosmetiikkajutuista eniten. Ruokapostaukset ja muut henkilökohtaiset asiat kuten kehonkuva, karvat, lapsuus ovat asioita, joista minusta avautuu jo hieman turhan henkilökohtaisesti, vaikka aiheina sinällään nekin ihan ok.
Kannattaa muuten muistaa että on olemassa myös ns. epätyyppillinen syömishäiriö (en ole varma onko tämä termi oikea, olen törmännyt tähän lukiessani syömishäiriöistä englanniksi) jossa oireet eivät sovi mihinkään yhteen syömishäiriötyyppiin. Voi siis olla useamman tyypin yhdistelmä (vaikka ortoreksiana ja anoreksian yhdistelmä) ja niin että osa kunkin tyypin oireista puuttuu (esim. paino ei putoa "tarpeeksi" alhaiseksi täyttääkseen kriteerit ja kuukautiset eivät puutu). Olen ymmärtänyt että etenkin tällaiset tapaukset jäävät usein diagnosoimatta.
Runsas rasvaisten juustojen syönti ei kyllä ainakaan kaikille ole kovin terveellinen vaihtoehto, riippuen omista perintötekijöistä (onko alttius esim. sydän- ja verisuonitauteihin). Sanni niitä tuskin liikaa syö, kun rasvaprosentti on niin alhainen, mutta näin yleensä ottaen.
"Lounastreffit ystävän kanssa ravintolassa.
Kuvasta puuttuu alkukeitto, unohdin kuvata sen. Tuo toinen keitto oli vähän turha extra mutta pakko oli maistaa kun ystäväni sitä tyrkytti ja sanoi että on niin peijakkaan hyvää (hän otti ravintolan seisovan pöydän salaattilounaan johon kuului myös keitto, ja hän vain kylmän viileästi haki minullekin pöydästä keiton…. :p). Ja olihan se hyvää ^_^"
http://yle.fi/uutiset/abcn_noutopoydissa_uusi_ilmio_varastamistahan_se_…
Voisikohan Sanni himoita liharuokia siksi, että kroppa huutaa hivenaineita ja jostain ravintoaineesta on puutosta? Ei siis välttämättä juuri lihasta, mutta kroppa oireilee noin, koska selvästi jotain puuttuu.
Luulin että Sanni on raskaana viimesimmän postauksen kuvan perusteella, mutta ei ookkaan.
Eikö ketään muuta jo ärsytä, että reippaasti aurinkoa ottava bloggaaja sanoo ihonsa muutosten johtuvan yksinomaan iästä?! Toistuvasti on mainittu, että iho on kummasti viime vuosina "pysyvästi tummunut" (koska ikä) ja on tullut ryppyjä, ruskeita läiskiä ja punoitusta poskiin (koska ikä). Näillä ei tietenkään ole mitään tekemistä Kreikan-matkojen ja tahallisen auringonsaannin kanssa. Ei siinä mitään jos joku valitsee ruskettua, mutta vitsit että ärsyttää tämä ainainen denial ihan kaiken kanssa. Syy on aina jossain, mille ei voi yhtään mitään.
Minua ärsyttää jatkuvat analyysit omasta vartalosta ja kehosta. Varmaan jokainen tekee samanlaisia havaintoja itsestään, mutta lukuisat postaukset aiheesta ainakin minua kyllästyttää. En jaksa sitäkään kuunnella, jos kaveri koko ajan valittaa vaikka kiloista, rinnoista, iästä jne. koska on parempiakin puheenaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Sanni kirjoitti "Minusta häiriön määritelmään kuuluu suoritukseen tai suorituksessa epäonnistumiseen liittyvä ahdistuminen, ja tällaista ahdistusta en tunnista omasta elämästäni". . ;
Sanni saa olla ihan mitä mieltä haluaa, mutta sairauksien kriteerit ovat yhteisesti sovittuja. Anoreksian kriteerit Sanni täyttää kaikk, esim. nämä wikin listaamat:
Pakonomainen halu laihtua tai pysyä laihana
Voimakas pelko lihomista tai painon lisääntymistä kohtaan
Häiriöt ruumiinkuvassa; epärealistinen käsitys omasta painosta, koosta ja muodosta
Huomattava laihtuminen ja alipaino
Sannilla on myös anorektikoille tyypillinen tapa eristäytyä muista ihmisistä ja vältellä syömistä seurassa. Edelleen Sannilla on ruokaa koskevia pakkoajatuksia ja pakonomaista (ja hyvin ilotonta) liikuntaa. Muistaakseni olen myös täältä lukenut, että Sannilla ovat kuukautiset jääneet pois jo aikoja sitten, mikä on myös anoreksian aiheuttaman nälkiintymisen tyypillinen seuraus.
Ortorektikko Sanni ei mielestäni ole lainkaan. Eihän Sannin ruokavalio ole terveellinen, ei varsinkaan korostetun terveellinen. Ortorektikot usein pelkäävät sairastuvansa (varsinkin jos elävät "väärin"), mutta Sannihan suhtautuu ihan päinvastaisesti. Sanni ei käy vuosittain verikokeissa (kuten "oikein" elävä ortorektikko tekisi) eikä varmaan "usko" esim. kolesterolin tai rasva-arvojen olevan mitenkään merkittäviä, syö ilmeisesti puolisonsa vanhoja Diapameja, kärtsäyttää itseään auringossa jne.
Vierailija kirjoitti:
"Lounastreffit ystävän kanssa ravintolassa.
Kuvasta puuttuu alkukeitto, unohdin kuvata sen. Tuo toinen keitto oli vähän turha extra mutta pakko oli maistaa kun ystäväni sitä tyrkytti ja sanoi että on niin peijakkaan hyvää (hän otti ravintolan seisovan pöydän salaattilounaan johon kuului myös keitto, ja hän vain kylmän viileästi haki minullekin pöydästä keiton…. :p). Ja olihan se hyvää ^_^"
http://yle.fi/uutiset/abcn_noutopoydissa_uusi_ilmio_varastamistahan_se_…
:D Kunnon lokkeilua jälleen kerran.
Oisko tähän postaukseen linkkiä tai otsikkoa, en löytänyt pikaisella selauksella.
Se johtuu sen iästä ettei lääkäreillä kiinnosta, noi vanhemmat naiset ovat isoin syömishäiriöryhmä tällä hetkellä, eikä lääkärit jaksa kiinnostua niiden hoidosta ja se hoitaminen on tosi vaikeaa vanhemmilla ihmisillä.
Tiedän, koska anoppini on myös syömishäiriöinen, joten otin selvää siitä miksi lääkäreillä ei kiinnosta sen tilanne yhtään, syynä siis nainen + vähän vanhempi ikä.
Ja sannihan on vakavasti häiriintynyt, mutta ihan sama mulle, kun en tunne sitä. Ortoreksia johtaa muuten yllättävän usein kuolemaan.