Onko himosiivoojilla psyykkeessään jotain häikkää?
Kommentit (25)
Etkö käy töissä? Siivoatko illalla, kun lapset on nukkumassa? Syöttekö eineksiä? Jos käyttää "alle tunnin" päivässä siivoamiseen ja sitten vaikka 45 min. ruuanlaittoon., paljonko jää illalla aikaa lasten kanssa?
Pyykinpesu ei minusta ole siivoamista ja astioitakin pitää pestä, jos likaisia tulee, mutta imuroida ei tarvitse joka ilta.
Mä imuroin joka päivä, pesen koneellisen pyykkiä ja tiskikone pesee koneellisen tiskiä. Viikkaan koneesta tulleet pyykit ja tyhjennän tiskikoneen. Aikaa tähän himosiivoukseen menee alle tunti ja sekään ei ole lasten ajasta pois.
Pääsen puoli kahdelta ja olen kotona kahdelta. Imuroin 15 min ja järjestelen tavaroita ja laitan pyykkikoneen 30 min.
Alan valmistamaan ruokaa, lapset tulevat kotiin klo 15 ja osa tekee läksyjä ja osa leikkii (5 ja 7) Ruoka on valmis klo 16 jolloin jää aikaa perheelle 4 h, iltapesut ja puuhat alkaa klo 20.00 jolloin minä hoidan loput kotityöt ja sängyssä ollaan koko perhe 20.30
Meillä ei ole ikinä sekaista. Lapsien huoneissa on kyllä leikit kesken mutta muuten ei ole ikinä sekaista.
Siivous on yksi tapa "järjestää" elämäänsä jos päässä on jotain sekaisin. Myös tarkat aikataulut ja muut rutiinit ovat osoitus jostain ongelmasta.
Himosiivooja ei kuitenkaan ole sama asia kuin tavallinen järjestystä ja puhtautta rakastava ihminen. Himosiivoojalla todella voi jotain "naksahtaa", jos edes ulkoinen järjestys ei säily.
Minun käsitykseni mukaan oireena jotain sukua anoreksialle, eli elämänhallinta on todellisuudessa hukassa.
Jos siivoaa pakonomaisesti, sekin on sairaus
jotkut innokkaat siivoajat ovat ottaneet herneen nenään vähän turhan helposti. Himosiivoaja on sellainen, joka pesee lakanat joka viikko 90 astessa - 2 kertaa. Sellainen, joka jää mieluummin kotiinsa siivoamaan (vaikkei olisi pakko) kuin lähtee ystävänsä kanssa ex tempore vaikkapa leffaan.
Onkohan koko himosiivoojaa olemassakaan? Se on laiskojen lanseeraama käsite. Nimittäin jotkut oikeasti rakastavat siivoamista ja järjestystä, siinä missä joku leipoo, lukee, juoksee himona.
Senkin olen huomannut, että ne työtä karttelevat ovat aina niitä, jotka odottavat "reippaina" autossa tai kahvilassa muuta seuruetta saapuvaksi, koska he ovat jättäneet muutamia velvollisuuksia hoitamatta. Ja näin saavat loistaa (heh) sillä nopeudellaan.
Ärsyttävin ihmistyyppi on just sellainen, joka moittii toisia hitaudesta, mutta ei huomaa että osuutensa asiaan olikin vain se oman perseen vääntäminen paikalle sillä välin kun joku muu on touhuillut monta puuhaa ja ehtii hengästyneenä paikalle. Eipähän odota paskakasat kotona ym.
Oli ihan liian raskasta siivota koko ajan ja pelätä sotkevansa ja katsoa loputonta stressiä ei mistään. Lapsetkin ahdistuivat.
Tyypillisimpiä pakkoajatuksia
•Likaisuuteen, haitallisiin aineisiin myrkkyihin, saasteisiin tai taudinaiheuttajiin liittyvät pelot.
•Kohtuuton huolestuneisuus ja riskien yliarviointi, näistä seuraava päättämättömyys ja hitaus.
Eksäni on hakenut apua, mutta nyt kun asuu yksin, tilanne vain pahenee.