Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö kannabis mielestänne laillistaa Suomessa?

Vierailija
04.03.2014 |

Minun mielestäni se voisi olla ihan järkevä teko ottaen laajan kannattajakunnan sekä valtiolle saatavat verotulot huomioon. Nuoruusvuosien kokemuksieni mukaan sen käyttö tekee myös ihmisistä iloisen euforisia ja rauhanomaisia rähinäviinan sijaan. Voisi sopia viinaa paremmin tälle pohjoiselle melankoliaselle kansakunnalle.

Kommentit (208)

Vierailija
41/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaisesti EI PITÄISI! Olen alaa vaihtanut entinen sairaanhoitaja ja tuli hoidettua jos jonkinlaista narkkaria, jotka olivat pilanneet elämänsä ja kroppansa (osan piti katetroida itsestä päivittäin, koska virtsarakon hermotus ei enää toiminut eikä tullut hädän tunnetta). KAIKILLA käyttö oli alkanut harmittomasta hupikäytöstä, joka ei koettu mitenkään ongelmalliseksi.

Hirvittää omat nyt vielä pienet lapseni. Jos maailma menee siihen suuntaan, että huumeet laillistetaan, miten suojelen lapsiani moiselta. Kavereilla ja hupikäytöllä on niin iso vaikutus verrattuna vanhempien varoituksiin. :(

Ehdoton ei.

Vierailija
42/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:49"]

Yksinkertaisesti EI PITÄISI! Olen alaa vaihtanut entinen sairaanhoitaja ja tuli hoidettua jos jonkinlaista narkkaria, jotka olivat pilanneet elämänsä ja kroppansa (osan piti katetroida itsestä päivittäin, koska virtsarakon hermotus ei enää toiminut eikä tullut hädän tunnetta). KAIKILLA käyttö oli alkanut harmittomasta hupikäytöstä, joka ei koettu mitenkään ongelmalliseksi.

Hirvittää omat nyt vielä pienet lapseni. Jos maailma menee siihen suuntaan, että huumeet laillistetaan, miten suojelen lapsiani moiselta. Kavereilla ja hupikäytöllä on niin iso vaikutus verrattuna vanhempien varoituksiin. :(

Ehdoton ei.

[/quote]

Kieltolaki on ennenkin estänyt kannabiksen käytön täysin, siksi sitä pitäisikin jatkuu. Varsinkin mahdollinen ongelmakäyttö pysyy poissa. Myöskin mahdollisuus tutustua muihin päihteisiin on pienempi kieltolain ansioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsooko edes kukaan teistä vastustajista tuota keskustelua mitä Yle Kakkosella just käydään? Siellä keskustelussa ainoat, joilla on järkeviä ja kestäviä mielipiteitä ovat dekriminalisoinnin kannattajat. Vastustajilla ei ole mitään kestäviä perusteita.

Vierailija
44/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa päättää vastausta. Kirjoitin ensin "pitäisi", mutta olen nähnyt mitä se tekee ihmisille. Ensin se on harmitonta, sitten se passiovoi ja tekee tahdottomaksi pitkäaikaiskäyttäjän. Toisaalta koko roskan voisi laillistaa, käyttö/kokeilut lisääntyisivät vain hetkellisesti ja pössyttelyn coolius katoaisi. Alkaa jo ärsyttää kun moni polttaa vain koska se on laitonta ja jotenkin hauskempaa laittomana. Hollannissa kävi sama juttu, siellä oikeastaan aika harva hollantilainen polttaa säännöllisesti ja hiisaamista pidetään turistien ja elämättömien ihmisten juttuna.

Vierailija
45/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkekäytön sallisin. Esim. mulla on sellasta hermokipua, et oon välillä miettiny auttaisko kannabis, ku ei kipulääkkeet oikeen auta ja niistä menee vatsa pilalle.

Katsoisin läpi sormien pieniä määriä omassa käytössä. Ei ole mitään järkeä pistää ainakaan vankilaan, tulee tosi kalliiksi yhteiskunnalle. 

En puhuisi laillistamisesta, siitä tämä kansa menee sekaisin. 

Vierailija
46/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:42"]

Entisenä käyttäjänä olen sitä mieltä, ettei pitäisi laillistaa. Itse ainakin olisin voinut pössytellä vaikka viikon putkeen, vaikka alkoholia en juurikaan käytä. Eli ainakin minua koukutti enemmän, kuin alkoholi. Lisäksi siitä tulee passiiviseksi, ei huvittanut kotoa poistua ollenkaan. Uskon, että jatkuva käyttö johtaisi syrjäytymiseen, sekä mielenterveys ongelmiin. Nyt olen ollut käyttämättä muutaman vuoden.

[/quote]

Mulla sama, mutta bisseä menee päivittäin ja seuraavana päivänä ei tule kuuloonkaan lähteä töihin tai edes sossuun. Vasta klo 18 on sellainen olo että jaksaa tehdä jotain ja se mitä jaksaa tehdä on hakea lähäriltä lisää bisseä.

Ja bisseä menee ihan itsekseen.

Sauhuja poltellessa sentään oli aamulla työkunnossa ja pystyi asioimaan kaupungillakin ilman vaaraa että menettää tasapainon rapuissa tai kadulla.

Molempi hyvää, mutta pilvi sopi minulle paremmin.

Vierailija
47/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 15:48"]Minun mielestäni se voisi olla ihan järkevä teko ottaen laajan kannattajakunnan sekä valtiolle saatavat verotulot huomioon. Nuoruusvuosien kokemuksieni mukaan sen käyttö tekee myös ihmisistä iloisen euforisia ja rauhanomaisia rähinäviinan sijaan. Voisi sopia viinaa paremmin tälle pohjoiselle melankoliaselle kansakunnalle.

[/quote]

Kannabis voi aiheuttaa ahdistusta ja paniikkia. Sekä laukaista tai pahentaa mielenterveysongelmia.

Lisää riskiä sairastua skitsofreniaan. Eikä kannabispsykoosi mikään urbaanilegenda ole.

sellainen mukava kasvi se on.

Vierailija
48/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:05"]

Katsokaapa sitä Sirkka Linderiä, 64v. Flegmaattinen, puhe hidasta, ajatus pyörii samaa kehää. Siinä näkyy kannabiksen pitkäaikaiskäytön aivovaikutukset.

[/quote]

Niin, Sirkka tosiaankin on 64-vee, tullut "kaapista ulos" tässä asiassa ja luultavasti ensimmäistä kertaa televisioissa. Yhtään ei saisi silti jännittää, yms. Koska on "narkkari". Kuitenkin koko elämänsä tehnyt töitä ja eläkkeelle on pääsemässä.

Sitten kun itse esiinnyt 64-vuotiaana ensimmäistä kertaa suorassa lähetyksessä tekemässä itsestäsi paljastuksen, niin tuu sitten kertomaan miltä tuntu....

Vierailija
49/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:09"]

Katsokaapa sitä Sirkka Linderiä, 64v. Flegmaattinen, puhe hidasta, ajatus pyörii samaa kehää. Siinä näkyy kannabiksen pitkäaikaiskäytön aivovaikutukset.

[/quote]

Niin, Sirkka tosiaankin on 64-vee, tullut "kaapista ulos" tässä asiassa ja luultavasti ensimmäistä kertaa televisioissa. Yhtään ei saisi silti jännittää, yms. Koska on "narkkari". Kuitenkin koko elämänsä tehnyt töitä ja eläkkeelle on pääsemässä.

Sitten kun itse esiinnyt 64-vuotiaana ensimmäistä kertaa suorassa lähetyksessä tekemässä itsestäsi paljastuksen, niin tuu sitten kertomaan miltä tuntu....

[/quote]

Eiköhän se opettajana ole oppinut esiintymään ja hallitsemaan jännitystään. Kyllä tuo puheen "hitaus" ja "kankeus" vaikuttaa olevan jotain muuta kuin jännitystä. 

Vierailija
50/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:19"]

[/quote]

[/quote]

Eiköhän se opettajana ole oppinut esiintymään ja hallitsemaan jännitystään. Kyllä tuo puheen "hitaus" ja "kankeus" vaikuttaa olevan jotain muuta kuin jännitystä. 

[/quote]

Jos se on paukuissa niin kyllähän sitä hitailla käy. Ja mitä se haittaa jos käy hitailla. Millainen hänen pitäisi olla että miellyttäisi sinua ja antaisit hänelle ihmisarvon?

Vierailija
51/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:42"]

Entisenä käyttäjänä olen sitä mieltä, ettei pitäisi laillistaa. Itse ainakin olisin voinut pössytellä vaikka viikon putkeen, vaikka alkoholia en juurikaan käytä. Eli ainakin minua koukutti enemmän, kuin alkoholi. Lisäksi siitä tulee passiiviseksi, ei huvittanut kotoa poistua ollenkaan. Uskon, että jatkuva käyttö johtaisi syrjäytymiseen, sekä mielenterveys ongelmiin. Nyt olen ollut käyttämättä muutaman vuoden.

[/quote]

Mulla sama, mutta bisseä menee päivittäin ja seuraavana päivänä ei tule kuuloonkaan lähteä töihin tai edes sossuun. Vasta klo 18 on sellainen olo että jaksaa tehdä jotain ja se mitä jaksaa tehdä on hakea lähäriltä lisää bisseä.

Ja bisseä menee ihan itsekseen.

Sauhuja poltellessa sentään oli aamulla työkunnossa ja pystyi asioimaan kaupungillakin ilman vaaraa että menettää tasapainon rapuissa tai kadulla.

Molempi hyvää, mutta pilvi sopi minulle paremmin.

[/quote]

Osa lajikkeista voi aiheuttaa ahdistusta. Lajikkeet vaikuttavat eritavoin. Psykoottisuuttakin voi aiheuttaa sativaiset lajikkeet aiheuttaa päihtymyksen ajan.

Se poistuu korkeintaan tuntien päästä.

Lääkekannabis lajit "indicat" eivät aiheuta psykoottisuutta.

Vierailija
52/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se voi johtua vaikka flunssasta.

Vierailija
53/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu täysin ihmisestä mikä päihde kenellekin sopii. Minulle ei sovi alkoholi, eikä kannabis. Molemmat aiheuttavat paniikkikohtauksen ja vahvempia päihteitä en ole kokeillutkaan. Jotenkin olisi minusta turhaa enää laillistaa yhtäkään päihdettä, kun edellisistäkin on jo tarpeeksi haittaa, mutta en ole laillistamista täysin vastaankaan. Minusta olisi hienoa, jos jokaisen pitäisi näyttää jokin lääkärintodistus ostaessaan päihteitä, niin me keille päihteet eivät sovi, ei aiheutettaisi muille ihmisille harmia.

Vierailija
54/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eikö se sitten voi johtua myös kannabiksen pitkäaikaiskäytöstä? Onko jotenkin vaikea myöntää että 40 vuoden pössyttely ei jättäisi jotakin jälkeä aivoihin? Vai luuletko, että 40 vuoden kannabiksen käyttö sekä kenties samalla tavallinen tupakointi parantaisi aivojen toimintaa jotenkin? Jos niin mitä toimintoja?

Vierailija
55/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirkan puheen hidastuminen voi johtua vaikka mistä. Entinen työkaverini jäi eläkkeelle, hän muuttui aika rajusti viimeisen puolen vuoden aikana. Muisti vain alkoi pätkimään. Niin ja elintavat aivan terveelliset. 

Vierailija
56/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No eikö se sitten voi johtua myös kannabiksen pitkäaikaiskäytöstä? Onko jotenkin vaikea myöntää että 40 vuoden pössyttely ei jättäisi jotakin jälkeä aivoihin? Vai luuletko, että 40 vuoden kannabiksen käyttö sekä kenties samalla tavallinen tupakointi parantaisi aivojen toimintaa jotenkin? Jos niin mitä toimintoja?

[/quote]

Eli melko harmiton huume. Ei pahoja hitauksia havaittavissa, jos vertaa 40 vuotta alkoholia käyttäneisiin tai heroiinia käyttäneisiin.

Voi sanoa että hyvin mieto. Hitaamalla moni särkylääkkeitä käyttänyt henkilö käy.

Suosittelisin siis kannabista selkäsärkyihin kolmiolääkkeiden sijaan. Voi työskennellä eläkeelle asti ilman että maksa tai munuaiset menee.

Vierailija
57/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On olemassa kahdenlaisia ihmisiä: Niitä jotka haluavat tehdä, ja niitä jotka haluavat kieltää toisten tekemiset". Itse elän tämän filosofian mukaan, olen siis liberaali. Poltan myös silloin tällöin kannabista.

Mielestäni on siis moraalisesti täysin väärin, jos joku haluaa minulta tämän toisille ihmisille täysin harmittoman tavan kieltää. Jos joku ei tätä ymmärrä, niin kuuluu tuohon jälkimmäiseen kategoriaan.

Vierailija
58/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:57"]

Eli melko harmiton huume. Ei pahoja hitauksia havaittavissa, jos vertaa 40 vuotta alkoholia käyttäneisiin tai heroiinia käyttäneisiin.

Voi sanoa että hyvin mieto. Hitaamalla moni särkylääkkeitä käyttänyt henkilö käy.

Suosittelisin siis kannabista selkäsärkyihin kolmiolääkkeiden sijaan. Voi työskennellä eläkeelle asti ilman että maksa tai munuaiset menee.

[/quote]

Niin, tässähän puhuttiin n. kerran kuukaudessa käytöstä. Eli mitä haittaa on vaikkapa parista viinilasillisesta kerran kuukaudessa 40 vuotta käytettynä?

Vierailija
59/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista huumeiden käyttöä demonisoidaan helposti. On ihmisiä, jotka voivat poltta jointin 1-2 kertaa kuussa, eikä se vaikuta muuhun elämään. Musta se lääkäri esitti validin kysymyksen: otatko riskin, ja kokeilet kuulutko siihen pieneen prosenttiin, jolla laukeaa esim. skitsofrenia? (Toisaalta, voimmeko olla varmoja etteikö skitsofrenia puhkeaisi muutenkin?)

Vierailija
60/208 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 22:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No kyseessä oli akateemisesti koulutettu opettaja vieläpä äidinkielenopettaja. Mielestäni hän ei oikein pystynyt kertomaan keskustelussa oikeastaan yhtään mitään relevanttia, mikä korkea koulutus huomioiden olisi odottanut. Ei pystynyt oikein uskottavasti edes puolustamaan kannabista. Vertaus murtomaahiihtoon ja vaatimus myös murtomaahiihdon kieltämisestä, koska ne molemmat ovat yhtä päihdyttäviä. Just. Muut keskustelijat, nuoremmat olivat paljon "kirkkaampia". Ei hänestä ainakaan olemuksesta huokunut mikään elämän raikkaus tai nautinnollisuus. Aika kehäraakilta vaikutti.

Vertaapa vaikka häntä 20 vuotta vanhempaan Aira Samuliniin. Jos Aira olisi pössyttellyt 40 vuotta..? Olisiko yhtä freesissä kunnossa, kun on nyt 85-vuotiaana? Epäilenpä ettei. Ehkei olisi edes hengissä.

Ketju on lukittu.