Mitä tosi vanhanaikaista tapaa noudatat?
Pidätkö esim. perunoita maakuopassa tai leivotko kaiken ruisleivän sukupolvia käytetystä leipäjuuresta tai kudotko omat kankaasi? :D
Kommentit (74)
1.Teitittelen tuntemattomia
2. Pidän varsinkin vanhemmalle väelle esimekriksi kaupan ovea auki
3. Annan bussissa paikan vanhuksille/raskaana oleville/lapsiperheille
4. Noudatan juri tuota kahvikutsuetikettiä, joka mainittiin jo aijemmin
Varmaan muitakin, ei juuri nyt tule mieleen.
ja -konna ihan oikeita elukoita vai mielikuvituselättikäärme?
Mitä on suurukset?
Lehmille tehdään suurukset. Sen verran pieni karja, ettei siihen mene hirmuisesti liikaa aikaa.
Ämpäriin lämpimään veteen sekoitetaan jauhoja, kivennäistä ja valkuaistiivistettä. Aineksista pyöräytetään "puuro". Näin lehmät ruokittiin ennen vanhaan. Jokainen lehmä ruokittiin käsin henkilökohtaisesti.
Mummu-vainaa ja enoni tekivät tuota.Muistan selkeästi.
Tyttäreni tulee saamaan korvakorut 15 vuotiaana
nainen voi hyvin olla kotiäitinä ja mies ansaita perheen elannon enkä nää siinä mitään outoa. Päinvastoin.
Vahinko ettei ole tykkää -nappia! Itse olen jo mummoikäinen (66 v.) ja oikeastikin fammo. Ihana nähdä että moni teistä nuoremmistakin noudattaa sellaisia "sivistyneitä" tapoja kuin että pyykkejä ei kuivata ulkona liputuspäivinä. Tämä siis vain esimerkkinä.
Tosin jos paikalla on pastori, hän menee ensin (tai heti päivänsankarin jälkeen). Meillä pidetään kotiseuroja, joissa on pappejakin puhumassa. Tosin eivät he mitenkään oleta pääsevänsä pöytään ekana, vaan aina joutuu patistelemaan.
Ja niin "vanhanaikaisia" ollaan, että papit ovat aina miehiä eivätkä miesten vaatteisiin pukeutuneita naisia.
Tietysti häissä hääpari menee ensin ilman mitään neuvotteluja. Jos olisi omat synttärit ja olisin emäntä, kehottaisin sitä "arvokkainta" naisvierasta aloittamaan, ja hän puolestaan varmaan komentaisi minut aloittamaan. Ihan oikeasti tällaisen numeron tekisin asiasta, niin vanhanaikaista kuin se onkin.
Olen aikaisemminkin kuullut elättikäärmeestä, mutta en ymmärrä sitä.
Minä noudatan klassista kahvipöytäkursailua myös ja kutsun vieraat pöytään ikäjärjestyksessä. En pese / kuivata pyykkiä sunnuntaisin kerrostalossa, vaikka olen ateisti. Liputuspäivinä en myöskään kuivata pyykkiä.
Juuri ei kyllä ole satoja vuosia vanha sukukalleus, mutta vanha kuitenkin, vanhempi kuin esikoisemme (13v).
Taikinaan (siis tähän ruisleipään, mutta myös sämpylä- tai pullataikinaan) tehdään risti päälle. Isomummo opetti, että sillä on paitsi uskonnollinen merkitys (leivän siunaaminen), myös käytännön merkitys. Eli kun risti alkaa kadota, taikinan tietää kohonneen :)
Sitten hiukan vanhanaikaisia, mutta ei mitenkään epätavallisia minusta: parsin sukkia ja muutenkin korjaan rikkinäisiä vaatteita, hyödynnän ruuanjämät ruuanlaitossa niin ettei ruokaa juurikaan mene hukkaan (esim. kuivettuneet leivät tulee hyödynnettyä), kasvatan itse mausteyrttejä. Noudatan monia käytöstapoja jotka monilta unohtuvat, kuten avaan ovia jne.
Tiedä lasketaanko tätä vanhanaikaiseksi tavaksi, mutta en ole kristitty vaan jonkinlainen panteistinen pakana. En tiedä liittyykö se tähän, mutta minusta tuntuu pahalta jos esim. puita kaadetaan turhaan (esim. joulukuusiksi, siksi meillä on ruukussa kasvava havu joulukuusen tilalla).
ennenkuin kaikki ovat syöneet. Tosin se kuuluu mun mielestä enemmän hyviin käytöstapoihin kuin vanhanaikaisiin tapoihin, mutt harvinaista tuntuu olevan näinä päivinä. Yleensä lopussa istun kaksin viimeisen syöjän kanssa, muut ovat kaikonneet. Ja tarkoitan nyt aikuisia, meillä lapset saavat poistua syötyään, tosin lupa täytyy ensin kysyä.
teitittelen vanhuksia ja helposti myös tuntemattomia itseäni vanhempia henkilöitä. Olen 20v ja todella harva kaveri tuntuu tekevän tätä.
Tervehdin ja kiitän kassahenkilöitä, sekin taitaa nykyään olla jo unholaan jäänyt tapa...
keitän pannukahvia, teitittelen kaikkia vanhempia vieraita ihmisiä,,eritoten töissä, uskon vanhan kansan neuvoihin kuten tuuli menee korviin yms. en tahtoisi että nykyajan lapset ei saa olla lapsia ja inhoan ajatusta siitä että yläasteikäiset harrastaa seksiä,,
olen 30v.
osaan lypsää käsin vaikka sankollisen maitoa, ja keritä lampaan saksilla, perata kalaa, poi'ittaa lehmiä, pidellä poroja, yms maalaisasiaa, asun helsingissä kuitenkin nykyään...
Minulle on opetettu sen olevan etiketin mukaista. Nykyisin todella harvalla on kesällä sukkahousut tai edes stay upit tms.
lapsuudenkodissa leipää ei saanut laittaa väärinpäin koriin tai lautaselle. Se on Jumalan viljaa,aina automaattisesti käännän jos joku laittaa väärinpäin.
että tämä "uskomus" juontaa juurensa aikaan, jolloin oli pyöveleitä. Pyövelin leipä laitettiin ylösalaisin, jotta se tunnistettiin..
Mutta itsekin käännän aina leivän oikein päin, se on jotenkin takaraivoon iskostunu tapa, koska kotona oli aina tärkeää, että leipä oli oikein päin.
Itse teen aina ristin leipätaikinaan. Silitän tyynyliinat ja keittiöpyyhkeet. Säilön mehut ja hillot lasipulloihin ja siis todellakin teen ne itse. Pysähdyn ja odotan, jos näen ruumisauton ja saattajat. Pyhäpäivinä teemme vain pakolliset (esim. ruuanlaitto, tiski) kotityöt ja siivous ei ole pakollinen kotityö.
Joo tunnen välillä juhlissa olevani jostain 50v takaaa, jalassa aina sukkikset ja korvissa klipsukorvikset :)
-46.
Käytän juhlissa aina sukkahousuja hameen/mekon kanssa. Minulle on opetettu sen olevan etiketin mukaista. Nykyisin todella harvalla on kesällä sukkahousut tai edes stay upit tms.
Joo tunnen välillä juhlissa olevani jostain 50v takaaa, jalassa aina sukkikset ja korvissa klipsukorvikset :) -46.
Käytän juhlissa aina sukkahousuja hameen/mekon kanssa. Minulle on opetettu sen olevan etiketin mukaista. Nykyisin todella harvalla on kesällä sukkahousut tai edes stay upit tms.
Mulla ikää huimat 30v.
Joo tunnen välillä juhlissa olevani jostain 50v takaaa, jalassa aina sukkikset ja korvissa klipsukorvikset :) -46.
Ämpäriin lämpimään veteen sekoitetaan jauhoja, kivennäistä ja valkuaistiivistettä. Aineksista pyöräytetään "puuro". Näin lehmät ruokittiin ennen vanhaan. Jokainen lehmä ruokittiin käsin henkilökohtaisesti.