Mitä tosi vanhanaikaista tapaa noudatat?
Pidätkö esim. perunoita maakuopassa tai leivotko kaiken ruisleivän sukupolvia käytetystä leipäjuuresta tai kudotko omat kankaasi? :D
Kommentit (74)
Meillä on vain puilla lämmitettävä hella, ei siis ollenkaan sähköliettä. Meillä siis ruoka valmistetaan vanhanaikaisesti. Leivinuunikin on ahkerassa käytössä.
En voisi kuvitellakaan kätteleväni ketään istualtaan, sehän on käteltävän "tärkeyden" aliarviointia.
Teitittelen ihmisiä, joiden uskon siitä pitävän (vanhemmat rouvat ja herrat).
Sitä en ymmärrä, miksi tuo luomuruoka tai lähitilalta ostaminen on jotenkin vanhanaikaista? Mikäänhän ei ole niin trendikästä juuri nyt.
Jos tulossa on vieraita, siivoan ja laitan viimeisen päälle ja passaan kyläilijät ihan piloille. (Samaa tosin odotan, kun itse menen kylään).
Tosin jos paikalla on pastori, hän menee ensin (tai heti päivänsankarin jälkeen). Meillä pidetään kotiseuroja, joissa on pappejakin puhumassa. Tosin eivät he mitenkään oleta pääsevänsä pöytään ekana, vaan aina joutuu patistelemaan.
Ja niin "vanhanaikaisia" ollaan, että papit ovat aina miehiä eivätkä miesten vaatteisiin pukeutuneita naisia.
Tietysti häissä hääpari menee ensin ilman mitään neuvotteluja. Jos olisi omat synttärit ja olisin emäntä, kehottaisin sitä "arvokkainta" naisvierasta aloittamaan, ja hän puolestaan varmaan komentaisi minut aloittamaan. Ihan oikeasti tällaisen numeron tekisin asiasta, niin vanhanaikaista kuin se onkin.
tapojen noudattamisen tarvitse kertoa sivistymättömyydestä ts. noudattaa niitä tapoja jotka yhä toimivat ja ei niitä jotka ovat aikansa eläneitä
viittaan näihin vaateasioihin, muutama historiankirja siinä kynttilän valossa voisi tehdä terää;)
En voisi kuvitellakaan kätteleväni ketään istualtaan, sehän on käteltävän "tärkeyden" aliarviointia.
Nousee ainoastaan vanhempaa naista kättelemään tai korkeampiarvoista ihmistä, muuten ei tarvi nousta.
laatikossa lojuu pari prepaid kannykkaa joita tarvitaan ainoastaan lentokentilla limon tilaamiseen.
Kannykkavihani johtuu kai siita etta minulla oli tyon puolesta (kai 80-luvulla) autopuhelin, autossakaan ei saanut olla rauhassa. Nyt ei tarvitse minulle soitella kun olen kaupassa tai autossa.
Hyvänen aika, kyse on toisen "tasolle" asettumisesta. Jos tervehdin esim. tuttavaperheen pieniä lapsia, joita en ole ennen tavannut, niin luonnollisesti menen kyykkyyn tms. ja paiskaan tassua. En sentään ihan konttausikäisten kanssa mutta.....
Tää nyt on mulle niin päivänselvää, että en tajua, jos joku moukka ei nouse seisomaan - iästä huolimatta - minua kätellessään. Poikkeuksena ehkä liikuntarajoitteiset, vanhat ihmiset.
Olen ollut treffeillä miesten kanssa, jotka istuvat valmiita (etuajassa) pöydässä juoma edessään ja eivät tee elettäkään noustakseen tai kätelläkseen. Mitäpä luulet, onko tullut toisia treffejä? Joo EI.
Olen ollut treffeillä miesten kanssa, jotka istuvat valmiita (etuajassa) pöydässä juoma edessään ja eivät tee elettäkään noustakseen tai kätelläkseen. Mitäpä luulet, onko tullut toisia treffejä? Joo EI.
mihinkään otsikon mukaiseen vanhanaikaisuuteen, koska sillä ei ole sen kanssa mitään tekemistä.
Eiköhän ne vanhaanaikaankin osanneet käytöstavat.
Eläimille on tehty kerppuja joka vuosi.
Leivon leipää juuresta vaikkei se mikään ikiaikojen sukujuuri olekaan, teen nokkos- ja salpietarikeitettä kasvimaalle karkotteeksi ja lannotteeksi, vietän kekriä, viljelen härkäpapua.
Leipään en tee ristinmerkkiä, vaan korvasin sen ehkä uuspakanallisella tähkän merkillä. Tuntuu oikeammalta niin.
Osa porukasta kertoo omia oikeasti vanhanaikaisia tapojaan, mikä on hauskaa. Osa taas käyttää ketjua boostatakseen omaa hyvätapaisuuttaan ja nykyajan (muka)huonotapaisuutta, mikä on tylsää. Lisää ensimmäistä ja vähemmän toista, kiitos.
Hassua myös, että jonkun mielestä ilmeisesti kirkossa käyminen 10 kertaa vuodessa on paljon. Minä olen käynyt vuosikausia joka viikko eikä se mielestäni niin ihmeellistä ole. Samanlaisia ihmisiä on tuhansittain.
ei ole mitään vanhanaikaikaista. Kaikkihan niin tekee.
Mutta usein ne on kaupungista maalle muuttaneita, jotka pitää tästä meteliä..
meillä on lampaita, kanoja, kilejä, muutama possu, hevosia ja tietenkin kasvimaat, joita kasvatan, viljelen ja hoidan niin että olemme miltei omavaraisia. tietenkin jotain ostetaan kaupasta, mutta todella vähän kaupasta tarvitsee mitään ostaa.
Meillä(minulla) on myös elättikäärme navetalla.
Käytän aika paljon yrttejä ja luonnonyrttejä esim. flunssan hoitoon. Osaan joitain suvun loitsuja, vaikutuksesta en tiedä, mutta minä pidän niistä.
Kristitty en ole, olen luonnonuskoinen, mutta taikuuteen ja loitsuihin en ihan täysillä usko.
Lehmille tehdään suurukset. Sen verran pieni karja, ettei siihen mene hirmuisesti liikaa aikaa.
on selvästi paljastunut uusia puolia :D Hieno juttu ja kiva ketju!
Olen aikaisemminkin kuullut elättikäärmeestä, mutta en ymmärrä sitä.
Minä noudatan klassista kahvipöytäkursailua myös ja kutsun vieraat pöytään ikäjärjestyksessä. En pese / kuivata pyykkiä sunnuntaisin kerrostalossa, vaikka olen ateisti. Liputuspäivinä en myöskään kuivata pyykkiä.
Olen aikaisemminkin kuullut elättikäärmeestä, mutta en ymmärrä sitä.
Elättikäärmettä lahjottiin ja ruokittiin että se pysyisi hyväntuulisena eikä tuottaisi talolle ongelmia. Monessa kansantarinassa esim. renki tappoi elättikäärmeen niin silloin kuoli myös talon paras lehmä jne.
Pohjalaisella mummollani oli elättikonna, sellainen iso ruma rupikonna jonka kanssa mummoni jutteli navetalle mennessään. =)
Päästän bussissa keppien kanssa kulkevat istumaan ja teitittelen tuntemattomia. Käytöstavat tuntuvat monilta jääneen muinaishistoriaan.
ennen olivat käyneet aina joulukirkossa, mutta mielestäni se ei ole tapana nuorten perheissä enää tänä päivänä.
Kyllähän uskovaiset tietenkin kirkossa käyvät, mutta entäpä ellei ole uskovainen. Viettekö silti lapset kirkkoon jouluna ja pääsiäisenä ja ehkä muulloinkin? Tuskimpa vaan...
Mitään tosi vanhanaikaista ei tule mieleen. Pesen kaikki matot, peitot ja tyynyt aina kesällä, olisko tuo vanhanaikaista, tuntuu että nykyään moni ostaa uudet kun vanhat on likaiset.
meillä on lampaita, kanoja, kilejä, muutama possu, hevosia ja tietenkin kasvimaat, joita kasvatan, viljelen ja hoidan niin että olemme miltei omavaraisia. tietenkin jotain ostetaan kaupasta, mutta todella vähän kaupasta tarvitsee mitään ostaa.
Meillä(minulla) on myös elättikäärme navetalla.
Käytän aika paljon yrttejä ja luonnonyrttejä esim. flunssan hoitoon. Osaan joitain suvun loitsuja, vaikutuksesta en tiedä, mutta minä pidän niistä.Kristitty en ole, olen luonnonuskoinen, mutta taikuuteen ja loitsuihin en ihan täysillä usko.
Tuollaista elämä pitäisi olla!
Leipä loppuu jos sitä ei kunnioita, eli täysin pakanallista perua tämä tapa. :)