Onko paluumuutto Suomeen OIKEASTI niin kauhea kokemus, kun täällä on usein annettu ymmärtää?
Olen asunut eräässä englanninkielisessä maassa nyt 14 vuotta ja mieheni on EHKÄ saamassa siirtoa Suomeen. Mies on siis ulkomaalainen, eikä puhu suomea, vähän ymmärtää kuitenkin. Käymme kaksi kertaa vuodessa Suomessa lomailemassa.
Itse olen tällä hetkellä opiskelija, palasin kotiäitivuosien jälkeen takaisin yliopistoon jatkokouluttautumaan.
Joskus, kun olen lukenut paluumuuttajien juttuja täällä, on Suomesta tullut esille hyvin negatiivisia asioita: paluumuuttajien koulutus- ja työkokemusta ei arvosteta lainkaan ja suomea osaamattoman länsimaalaisenkin on vaikea sopeutua Suomeen. Miten on? Kertokaa taas kokemuksianne, omia tai tuttujenne...
Kommentit (205)
Ulkomailla (siis ihan missä vaan, Venäjällä, Kongossa, Serbiassa..) ihmiset on huomaavaisia, ystävällisiä ja empaattisia. Suomessa vaan ajellaan ostoskärryillä nilkoille eikä sanota anteeksi eikä tervehditä.
Että sellaista.
mutta sen huomaa yleensä vain vähän aikaa sen jälkeen kun on palannut Suomeen jostain muualta.. Itse olen jossain määrin erakkoluonne, joten minua ei jurnutus sinänsä haittaa, rasittavaa oli myös jatkuva small talk ja tekopirteys. Maassa maan tavalla, ja minä pidän Suomesta ja suomalaisista. Aloitekyvyttömiähän me yleensä olemme kansakuntana, mutta jos itse vaan jaksaa tehdä niitä aloitteita, muut suomalaiset kyllä yleensä reagoivat niihin positiivisesti.
Minä en ole asunut ulkomailla kuin muutaman vuoden, ja on sitä tylytystä sielläkin nähty.
Suomen perussuomalaisetkin ovat vain perustörppöjä, toista tämäkin Kreikassa:
http://www.uusisuomi.fi/aiheet/pahoinpitely-kreikan-tvssa
Puhumattakaan Espanjassa, missä tuhansia vauvoja ryöstettiin äideiltään vielä 1970-luvulla ja annettiin "parempien perheiden" hoiviin.
Suomi on suoraan perkeleestä. Suurin osa ihmisistä maksaa veronsakin rehellisesti, toisin kuin Etelä-Euroopan sivistysvaltioissa :)
Luksuselämää ulkomailla Paluushokki voi olla jyrkkä jos ulkomaanelämä on ollut lähetetyn työntekijän expat-kuplassa vietettyä luksuselämää.
=Korkea tulotaso, maksettu asuminen, työnantajan puolesta hoidettu siirtolaisbyrokratia, mahdolliset kotipalvelut lapsia hoitavalle vanhemmalle ym..
Kun siirtolaiseksi lähtee omatoimipohjalta ja tienaa tavanomaisten paikallisten palkkataullukoiden mukaan voi kuva ulkomailla asumisesta muodostua erilaiseksi.
Ihan vain se henkinen ilmasto, mikä Suomessa vallitsee, on vahvasti kielteinen. Ilmasto ja vuodenaikojen pimeä osa hoitaa loput.
että sitä vieraan maan kielteistä henkistä ilmastoa ei expat-kuplasta niin herkästi havaitse. On helpompi tulla valmiille, vaikka en vähättele kenenkään expatinkaan kulttuurishokkia. Ilmasto? Ei Suomi poikkea esim. Keski-Euroopasta erityisen paljon paitsi, että Suomessa sataa vähemmän ja osa siitäkin tulee lumena alas.
Asun itse tällä hetkellä Saksassa ja olen sitä ennen asunut 4 eri maassa. Ei ole mitään erityistä onnelaa, joka maassa on hyvät ja huonot puolensa. Ihmiset ovat minusta pohjimmiltaan aivan kaikkialla hyvin samanlaisia.
Jos nyt pitäisi valita niin haluaisin mieluiten asua joko Suomessa tai Kanadassa. Ihan jo pelkästään sen takia, että haluaisin pystyä ilmaisemaan itseäni täydellisesti myös tunnetasolla. Jos kielen ja kulttuurin hallitsee voi sujahtaa paikalliseen menoon helpommin. Saa ystäviä, voi aloittaa harrastuksia, perusasiat hoituvat takkuilematta jne. Keskinkertaisella kielitaidolla saa hyvän päivän tuttuja, mutta todellinen sulautuminen ei onnistu.
Juu, on täällä niin kamalaa kun kadullakin syöksyy perään ostoskärryterroristit. Autosta ei uskalla ulos tulla kun on heti joku tyly suomalainen pukkaamassa ostoskärryt nilkkoihin ja sanoo vain, että oho.
Kannattaa muuttaa pikapikaa sinne ulkomaille takaisin, ettei tyly ostoskärryjengi telo teitä ihan kokonaan :D
Ulkomailla (siis ihan missä vaan, Venäjällä, Kongossa, Serbiassa..) ihmiset on huomaavaisia, ystävällisiä ja empaattisia. Suomessa vaan ajellaan ostoskärryillä nilkoille eikä sanota anteeksi eikä tervehditä.
Että sellaista.
Ilmasto:
http://yle.fi/uutiset/japanin_tsunami/5326809
Ihmiset empaattisia:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288475007332.html
Ihmiset väkivallattomia:
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288459588768.html
Ulkomailla niin tasa-arvoista ja tyttöjen koulutus laadukasta.
http://www.ykliitto.fi/afganistan/tavoitteet/3tasaarvo_islamjanaiset.htm
Nuoret rauhallisia ja kohteliaita ja hyvin kasvatettuja:
http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/10721-skinit-riehuivat-viikonloppuna-s…
Luksuselämää ulkomailla Paluushokki voi olla jyrkkä jos ulkomaanelämä on ollut lähetetyn työntekijän expat-kuplassa vietettyä luksuselämää.
=Korkea tulotaso, maksettu asuminen, työnantajan puolesta hoidettu siirtolaisbyrokratia, mahdolliset kotipalvelut lapsia hoitavalle vanhemmalle ym..
Kun siirtolaiseksi lähtee omatoimipohjalta ja tienaa tavanomaisten paikallisten palkkataullukoiden mukaan voi kuva ulkomailla asumisesta muodostua erilaiseksi.
Ihan vain se henkinen ilmasto, mikä Suomessa vallitsee, on vahvasti kielteinen. Ilmasto ja vuodenaikojen pimeä osa hoitaa loput.
että sitä vieraan maan kielteistä henkistä ilmastoa ei expat-kuplasta niin herkästi havaitse. On helpompi tulla valmiille, vaikka en vähättele kenenkään expatinkaan kulttuurishokkia. Ilmasto? Ei Suomi poikkea esim. Keski-Euroopasta erityisen paljon paitsi, että Suomessa sataa vähemmän ja osa siitäkin tulee lumena alas.Asun itse tällä hetkellä Saksassa ja olen sitä ennen asunut 4 eri maassa. Ei ole mitään erityistä onnelaa, joka maassa on hyvät ja huonot puolensa. Ihmiset ovat minusta pohjimmiltaan aivan kaikkialla hyvin samanlaisia.
Jos nyt pitäisi valita niin haluaisin mieluiten asua joko Suomessa tai Kanadassa. Ihan jo pelkästään sen takia, että haluaisin pystyä ilmaisemaan itseäni täydellisesti myös tunnetasolla. Jos kielen ja kulttuurin hallitsee voi sujahtaa paikalliseen menoon helpommin. Saa ystäviä, voi aloittaa harrastuksia, perusasiat hoituvat takkuilematta jne. Keskinkertaisella kielitaidolla saa hyvän päivän tuttuja, mutta todellinen sulautuminen ei onnistu.
Eiköhän suurin osa meistä ole asunut ihan tavallisten ihmisten seassa, ei missään muurien sisäpuolella, ilman kontakteja ympäröivään maailmaan. Ihan niiden tavisten joukossa minäkin olen jonotellut työlupakorttiani, setvinyt pankkiasioitani, etsinyt kodinkonehuoltoa ja keräillyt koirani kakkoja.
Suomea ei saa arvostella, koska suomalaiset on maailman parasta, suvaitsevaisinta ja ihaninta kansaa. Vika on paluumuuttajissa itsessään, jotka ovat vaikeita ja hankalia ja joille ei kelpaa mikään eikä kukaan ja jotka eivät tunnista ympärillään niitä kaikkia ystävällisiä, ihania, kohteliaita, vieraille mielellään juttelevia ihmisiä, joita kaikki paikat ovat täynnä.
Suomea ei saa arvostella, koska suomalaiset on maailman parasta, suvaitsevaisinta ja ihaninta kansaa. Vika on paluumuuttajissa itsessään, jotka ovat vaikeita ja hankalia ja joille ei kelpaa mikään eikä kukaan ja jotka eivät tunnista ympärillään niitä kaikkia ystävällisiä, ihania, kohteliaita, vieraille mielellään juttelevia ihmisiä, joita kaikki paikat ovat täynnä.
Mutta nämä muutama suulain eukko, joita tönitään ja tuupitaan ja heille ei sanota huomenta yms. on jotenkin naurettavia.
Kun kaikkialla muualla on kaikki niin parempaa.
Hassua nimittäin kun ulkomaalaisia muuttaa Suomeen, heistä moni asia on täällä hyvin. Mutta kun suomalainen nainen pääsee miehen siivellä vähäksi aikaa jenkkeihin tai muualle, on täällä kaikki niin "hyi niin epämiellyttävää kun minä olen sentään asunut ulkomailla"
Pellejä, eivätkä mitään muuta.
Jos suomalaiset ovatkin ihanaa kansaa ja täällä on hyvä koulutus ja lapsilla turvallista elää ja ilmastokin ihan hyvä.
Jos se nyt vain meneekin niin ja se paha on siellä paluumuuttajan päässä.
Kertokaa nyt ne työpaikat, missä ei edes huomenta sanota. Vai onko sekin vain päässänne kun ette voi näitä paikkoja kertoa.
märinöistä.
Minusta syksy ja kaamos on ihanan rauhallista aikaa, saa nauttia kotisohvalla kynttilänvalosta ja juoda punaviiniä. Lumikin on kivaa, pimeys lohdullista.
Olen ystävällinen ja kohtelias, ja minulle ollaan ystävällisiä ja kohteliaita. Juopot tai teinit ei hypi silmille. Näen joka päivä hymyileviä ja nauravia ihmisiä. EI ahdista tippaakaan, ei ilmasto, ei toiset, ei suomalainen rakennuskulttuuri.
Missä perseessä te oikein olette kasvaneet, ei voi muuta kysyä???
ei ahdista, lääkitys on kohdallaan.
Ajatella, mitäs jos se oikeasti onkin näin?
No näinhän te todella ajattelette siellä kaamos-kynttiläillallisia lähimmille 20 ystävälle järkkäillessänne ja (etelän) punkkuja filtin sisällä särpiessänne. Sossudemokratia, amk-tutkinto ja työpaikka suunnittelijana Kelassa takaa täydellisyyden.
Jos suomalainen ilmasto ja rakennuskulttuuri ei ahdista, lääkitys on kohdallaan.
Mä en ole suomesta alunperin mutta yllättäen ilmasto ei minua kovin paljoa ahdista, paitsi oikein kovia pakkasia olen huono kestämään. Mutta varsinkin lähiöiden ankeaa rumuutta jaksan ihmetellä vuosi toisensa jälkeen. Ne on kuin jotain kamalia slummeja, harmaita betonikuutioita toisensa perään, ja kuitenkin ne on ihan tavallisten keskiluokkaisten ihmsiten asuinalueita. Kauneutta varsinkaan arkkitehtuurissa ei tässä maassa arvosteta, vaan halvalla tekeminen menee edelle.
Suomalaiset ovat yksinkertaisesti aina oikeassa.
kauheaa ja ilmaston perusteella on valmis leimaamaan oman syntymämaansa, on helpompaa tosiaan jäädä ulkomaille.
Ihmettelen näiden suomalaisten paluumuuttajien negatiivista maailmankatsomusta. Eikö teistä muistakin ole kornia, että nämä ihmiset VALITTAVAT ja MARISEVAT ja ovat TYYTYMÄTTÖMIÄ ja TYLYJÄ. Eli valittavat sitä, että Suomessa VALITETAAN JA MARISTAAN JA OLLAAN TYYTYMÄTTÖMIÄ JA TYLYJÄ.Eivät nämä paluumuuttajat ole sitten päässeet siitä suomalaisesta luonteenpiirteestä ulkomailla eroon kun heti maan kamaralle astuttaessa aletaan se negatiivinen ruikutus ja tylyys ja mariseminen ja valittaminen ja pessimistinen tulevaisuudenkuva oikein leijailee ympärillä.
Olisi luullut, että sieltä ulkomailta olisi tarttunut se eloisuus ja iloisuus ja positiivisuus ja lämpöys ja sosiaalisuus teihin paluumuuttajiin. Mutta ei. Heti aletaan se VALITUS JA MARINA JA HAUKKUMINEN JA TYLYTYS JA MASENTUNUT VONKUMINEN.
Se johtuu siitä, että huonoitsetuntoinen juntti maalainen menee vähäksi aikaa käymään (=asumaan) jossain muussa maassa ja kotiin palatessaan on niin koppava ja nokkava, koska on ollut oikein Ulkomailla ja sen vuoksi kaikin tavoin parempi kuin "ne suomalaiset".
Jos räntä ja pimeä on elämässä kovin kauheaa ja ilmaston perusteella on valmis leimaamaan oman syntymämaansa, on helpompaa tosiaan jäädä ulkomaille.
Ihmettelen näiden suomalaisten paluumuuttajien negatiivista maailmankatsomusta. Eikö teistä muistakin ole kornia, että nämä ihmiset VALITTAVAT ja MARISEVAT ja ovat TYYTYMÄTTÖMIÄ ja TYLYJÄ. Eli valittavat sitä, että Suomessa VALITETAAN JA MARISTAAN JA OLLAAN TYYTYMÄTTÖMIÄ JA TYLYJÄ.Eivät nämä paluumuuttajat ole sitten päässeet siitä suomalaisesta luonteenpiirteestä ulkomailla eroon kun heti maan kamaralle astuttaessa aletaan se negatiivinen ruikutus ja tylyys ja mariseminen ja valittaminen ja pessimistinen tulevaisuudenkuva oikein leijailee ympärillä.
Olisi luullut, että sieltä ulkomailta olisi tarttunut se eloisuus ja iloisuus ja positiivisuus ja lämpöys ja sosiaalisuus teihin paluumuuttajiin. Mutta ei. Heti aletaan se VALITUS JA MARINA JA HAUKKUMINEN JA TYLYTYS JA MASENTUNUT VONKUMINEN.
paluumuuttajat eivät valita, marise, hauku, tylytä ja vongu masentuneesti ympäristölleen. Yleensä sitä yrittää olla avoin ja positiivinen ja ottaa vain vastaan ne kaikki tylyydet ja mölöydet, joita tulee vastaan, jatkuvasti päivästä toiseen. Se eloisuus ja iloisuus ja positiivisuus ja lämpö(ys) ja sosiaalisuus, minkä ulkomaalla on ehkä saanut, ei jaksa kovin pitkään pysyä yllä, kun ympäristöolosuhteet ovat mitä ovat. Se kuihtuu vähitellen pois ja parin vuoden päästä sitä on taas samanlainen muista piittaamaton, hampaitaan toisten törppöilyistä narskutteleva hapansilakka kuin muutkin.
Ymmärrätkö, että henkilö, joka haukkuu muita hapansilakoiksi, ei ole kyllä onnistunut kerryttämään minkäänlaista "lämpöyttä"...?
Suomalaiset ovat yksinkertaisesti aina oikeassa.
Ja kukaan ei ole niin oikeassa kuin suomalainen expat, joka tietää enemmän kuin koko ikänsä suomessa asunut, koska hän (expat) sentään on ollut Ulkomailla. Ja kyllähän hänkin oli ennen tyytyväinen Suomessa asumiseen, mutta sitten hän meni Ulkomaille ja taivas räjähti..
Muutettiin tänne kun olin seitsemän ja kulttuurishokki oli ihan kauhea. Mä jouduin kyllä samalla eroon isärä, että ehkä jos ydinperhe säilyy samana ja turvallisena on helpompaa.