G: Lihavat, kertokaa täällä pituus/paino ja mitä söitte eilen/tänään?
Kommentit (70)
Upeasti Ap leimaat lihavat tyhmiksi. Toisaalta, enemmänhän se susta kertoo :)
..no en kyllä missään tarkoittanut että lihavat olisivat tyhmiä. Kiinnostaa vaan aidosti että mitä täytyy syödä tai juoda että on ylipainoinen. Samalla tavallahan täällä kysellään normaalipainoisilta että mitä syövät pysyäkseen tietyissä mitoissa jne.
Olen itse ylipainoisen perheenjäsen ja yrittänyt ymmärtää tätä ilmiötä kun samoilla geeneillä lopputulos on 165/90kg ja 167/55kg.
Toistaiseksi erona on ehkäpä juurikin alkoholin säännällinen, lähes päivittäinen kulutus sekä sellainen pieni, huomaamaton herkuttelu. Olen tästä yrittänyt sanoa kauniisti, mutta vaikeaahan se on, kun toinen vain vetoaa että hänen geeninsä ovat vain tämmöset.
AP
mitä söin, mutta olen ylipainoinen siksi, koska en juurikaaan harrasta liikuntaa ja minulla on hyvä ruokahalu, vaikkakin ruoka on terveelliistä, mutta pidän makeasta. Alkoholia käytän niukasti.
BMI on 39.
..no en kyllä missään tarkoittanut että lihavat olisivat tyhmiä. Kiinnostaa vaan aidosti että mitä täytyy syödä tai juoda että on ylipainoinen. Samalla tavallahan täällä kysellään normaalipainoisilta että mitä syövät pysyäkseen tietyissä mitoissa jne.
Olen itse ylipainoisen perheenjäsen ja yrittänyt ymmärtää tätä ilmiötä kun samoilla geeneillä lopputulos on 165/90kg ja 167/55kg.
Toistaiseksi erona on ehkäpä juurikin alkoholin säännällinen, lähes päivittäinen kulutus sekä sellainen pieni, huomaamaton herkuttelu. Olen tästä yrittänyt sanoa kauniisti, mutta vaikeaahan se on, kun toinen vain vetoaa että hänen geeninsä ovat vain tämmöset.
AP
aidosti, et kysyisi kyllä eilisen tai tämän päivän ruokia. Moni lihava taitaa kuitenkin pyrkiä pudottamaan painoa ja syö siksi aika passelisti ehkä näin kesää kohden.
Tai on kuten minä, ei halua ainakaan lisää kerryttää.
Sun olis pitänyt kysyä mikä on aikanaan lihottanut vastaajat. Harva nimittäin loputtomiin lihoo vaan stoppi tulee jossain.
Itse lihoin aikanaan normaalipainoisesta tankiksi väärillä elintavoilla ja huonommalla ruoalla. Valvoin yöt ja nuupahtaneena laahustin päivät, stressasin lasteni takia ja kiireesti nappasin jotain epämääräistäkin suuhuni lapsikatraan paimentamisen lomassa. Tätä kun 10 vuotta tekee kyllä se jossain näkyy.
162cm/74 kg, ja olen kyllä tällä hetkellä laihduttamassa. Painoni on muutenkin jojotyyppiä. Viikossa saattaa kadota 10 kg ja tulla takaisin kuukaudessa...
Aamupala:
2 kuppia kahvia, maissihunajamuroja
Lounas:
ei mitään
Vasta tuossa illalla söin kaksi paistettua kananmunaa ja 2 paahtoleipää. Koko muu perhe kyllä sitten söi laittamaani ruokaa.
Tämä kai selventää tuota painoani. Syön ja en syö, en vain osaa syödä normaalisti :D Koulussa kun olin, söin vain kerran päivässä ja se oli kouluruoka :P
Olen 160cm/76kg
Päivän aikana join pari lasillista 0,5kj/dl energiaa sisältävää mehua, syönyt olen vain illalla (ei ole mitenkään poikkeuksellista):
-2 omenaa
-15cm pätkä suolakurkkua
-1dl appelsinimehua
-3dl monivitamiininektaria
-3 kananmunan valkuaista, joiden päällä sulatettuna 6 viipaletta 15%-juustoa
-1 kiivi
-3dl 10kcal/1dl energiaa sisältävää mehukeittoa, jonka seassa 250g raejuustoa
-4dl rasvatonta ja sokeritonta jogurttia
-2dl "tavallista" jogurttia
-2dl rasvatonta mustikkarahkaa
-1prk Danone vaniljarahkaa
-100g englanninlakuja
-75g suklaata
-4dl kahvia
Ja minulla on jonkin sortin syömishäiriö, kuten tuosta ruokalistastakin varmaan voi päätellä...
t.38
AP
Eli aloituksesi tosiaan kertoo susta paljon. Tällaisen ketjun perusteella kuvittelet saavasi kuvan siitä miksi ihminen on lihava. Ajatuksessa on niin paljon vinossa että sitä on sulle turha alkaa edes avaamaan.
aamupala: omenaa ja kaurapuuroa sokerilla, appelsiinimehua
lounas: juusto-kasvistäytteinen patonki, salaattia, rasvatonta maitoa, vettä
välipala: kaksi karjalanpiirakkaa juustolla, maitoa
iltapala: kevytjugurttia myslillä, karkkia kourallinen
aamupala: omenaa ja kaurapuuroa sokerilla, appelsiinimehua
lounas: juusto-kasvistäytteinen patonki, salaattia, rasvatonta maitoa, vettä
välipala: kaksi karjalanpiirakkaa juustolla, maitoa
iltapala: kevytjugurttia myslillä, karkkia kourallinen
No toki jos elämäsi siitä paranee että pääset lihaville vittuilemaan. Surullista silti. Eipä siinä, mäkin olin mielestäni maailman jyräävä tankki joka ei kotoaan kehdannut poistua kun 157-senttisenä painoin 36 kiloa.
oon 167cm/82kg
Eilen join kahvia 5-10 kupillista, söin ranskiksia, porsaanpihviä, kastiketta ja ketsuppia. Sit söin piparkakun. Join pepsimaxia 0,5 litraa ja teetä pari kupillista.
Tänään kahvia 5-10 kupillista, söin kanaa, porkkanoita, perunamuusia, salaattia ja mansikkarahkaa. Sit join taas kahvia ja söin leivoksen, iltapalaksi hodari ja maustamatonta jukurttia.
Oon läski, koska mässään.
Eihän ole mitään järkeä listata ruokia, jos ei kirjaa samalla, kuinka paljon söi ja miten ruoka oli valmistettu. Voihan tehdä vaikka jauhelihakastikkeen joko reilussa rasvassa käristettyä possunlihaa kermakastikkeessa tai paistijauhelihaa ilman rasvaa paistettuna maizenalla suurustettuna!
Itse olen ylipainoinen, nyt laihiksella, joten en kirjaa tähän mitään.
Lihon leivästä erityisesti, siis pullamössö-leivästä, lähinnä sen ahmimisesta sekä jokapäiväisestä karkki/suklaa-tarpeen tyydyttämisestä, pikku patukka ei siis riitä, kun mieli tekee! Ruokahimo se siis on, ei tavallinen työpäivän perusruoka, mikä lihottaa.
Eihän ole mitään järkeä listata ruokia, jos ei kirjaa samalla, kuinka paljon söi ja miten ruoka oli valmistettu. Voihan tehdä vaikka jauhelihakastikkeen joko reilussa rasvassa käristettyä possunlihaa kermakastikkeessa tai paistijauhelihaa ilman rasvaa paistettuna maizenalla suurustettuna!
Itse olen ylipainoinen, nyt laihiksella, joten en kirjaa tähän mitään.
Lihon leivästä erityisesti, siis pullamössö-leivästä, lähinnä sen ahmimisesta sekä jokapäiväisestä karkki/suklaa-tarpeen tyydyttämisestä, pikku patukka ei siis riitä, kun mieli tekee! Ruokahimo se siis on, ei tavallinen työpäivän perusruoka, mikä lihottaa.
Ihan kuin lihavat automaattisesti söisi pelkkää paskaa eikä tajuaisi sitä. Mulla lihavuuteen syy on syömishäiriö, olen hyvinkin tietoinen siitä mitä ostan ja kokkaan ja suuhuni pistän, mutta määrän suhteen lähtee mopo käsistä. Yritä siinä sitten mennä ravitsemusterapeutille kuuntelemaan mitä "pitäisi" syödä kun tekee jo siinä mielessä oikein mutta kukaan ei ole kotona vahtimassa montako annosta sitä terveellistä ruokaa itseensä änkee.
Eihän ole mitään järkeä listata ruokia, jos ei kirjaa samalla, kuinka paljon söi ja miten ruoka oli valmistettu. Voihan tehdä vaikka jauhelihakastikkeen joko reilussa rasvassa käristettyä possunlihaa kermakastikkeessa tai paistijauhelihaa ilman rasvaa paistettuna maizenalla suurustettuna! Itse olen ylipainoinen, nyt laihiksella, joten en kirjaa tähän mitään. Lihon leivästä erityisesti, siis pullamössö-leivästä, lähinnä sen ahmimisesta sekä jokapäiväisestä karkki/suklaa-tarpeen tyydyttämisestä, pikku patukka ei siis riitä, kun mieli tekee! Ruokahimo se siis on, ei tavallinen työpäivän perusruoka, mikä lihottaa.
Ihan kuin lihavat automaattisesti söisi pelkkää paskaa eikä tajuaisi sitä. Mulla lihavuuteen syy on syömishäiriö, olen hyvinkin tietoinen siitä mitä ostan ja kokkaan ja suuhuni pistän, mutta määrän suhteen lähtee mopo käsistä. Yritä siinä sitten mennä ravitsemusterapeutille kuuntelemaan mitä "pitäisi" syödä kun tekee jo siinä mielessä oikein mutta kukaan ei ole kotona vahtimassa montako annosta sitä terveellistä ruokaa itseensä änkee.
taas niin, että perusruoka on terveellistä, annoskoot on normaaleita tai jopa niukkoja, mut sit iskee tila, jolloin on pakko saada karkkia. Voin syödä sitä kerralla aivan järkyttävän määrän.
Eihän ole mitään järkeä listata ruokia, jos ei kirjaa samalla, kuinka paljon söi ja miten ruoka oli valmistettu. Voihan tehdä vaikka jauhelihakastikkeen joko reilussa rasvassa käristettyä possunlihaa kermakastikkeessa tai paistijauhelihaa ilman rasvaa paistettuna maizenalla suurustettuna! Itse olen ylipainoinen, nyt laihiksella, joten en kirjaa tähän mitään. Lihon leivästä erityisesti, siis pullamössö-leivästä, lähinnä sen ahmimisesta sekä jokapäiväisestä karkki/suklaa-tarpeen tyydyttämisestä, pikku patukka ei siis riitä, kun mieli tekee! Ruokahimo se siis on, ei tavallinen työpäivän perusruoka, mikä lihottaa.
taas niin, että perusruoka on terveellistä, annoskoot on normaaleita tai jopa niukkoja, mut sit iskee tila, jolloin on pakko saada karkkia. Voin syödä sitä kerralla aivan järkyttävän määrän.
Tää taitaa olla tosi yleistä. Hoidon alussa sain vaikka kuinka monesti vakuuttaa että en syö makeaa enkä sipsejä, niin tiukassa on ammattilaisillakin näköjään asenteet että lihavan on pakko vetää napa täyteen ranskiksia ynnä muuta.
Sinänsä tosta karkinhimosta saattaa olla helpompi päästä eroon kuin normiruoan ahmimisesta, sitä kun on vähän vaikea yrittää jättää kokonaan väliin... Senkin tiedän mitä sillä itselleni tekisin.
Tänään en ole laihduttanut, ihan normipäivä. Tavallista ruokaa tein muille, en syönyt itse.
Aamupäivällä söin purkin rasvatonta rahkaa ja sekaan purkillinen mangoviipaleita.
Iltapäivällä söin/join vähän juissimehua, muutaman maissilastun, 5 jim patukkaa ja 5 pätkistä.
Illalla söin vajaa puoli purkkia mansikka-partaäijä jugurttia.
Yöllä söin 3/4 pakastepitsaa, tradizionale mozzarella ja rasvatonta maitoa, ja lopuksi puolet mansikka-fazerin suklaalevyä.
Nyt olenkin sitten viettänyt aikaani vessassa ripuloimassa, maha niin kipeä että ei pysty menemään nukkumaan.
Mäkin haluun tommosen taudin, etten pysty lähtemään kauppaan! Tiedä vaikka laihtuisin..
Vitsi, vitsi.. (itsellänikin paniikkihäiriö/masennus, eli tuttua tuokin, ettei kotoa uskalla poistua)
Nämä ruokavaliot kertovat, millä läskin paino pysyy samoissa lukemissa. Jokainen meistä on lihonut jollain muulla tyylillä. Ei painon pitäminen samassa eli normaalisyöminen ole vaikeaa. Laihduttaminen on!
Eilen söin:
Aamulla munakkaan 2 porkkanaa ja palan kurkkuaLounaaksi salaattia, paahtopaistia ja Pariisin perunoita, lautanen oli täynnä mutta ei kukkuroillaan
Välipalaksi marjarahkaa
Illalla 3 jyväkierrettä juustolla, punajuurisalaattia ja 3 tomaattia
Tänään olen syönyt
Aamulla maustamatonta jogurttia, mustikoita, siemeniä ja hiutaleita
Lounaaksi salaattia, perunaa, riistapyöryköitä ja perunamunakasta. Jälkkäriksi mustikkapiirakkaa ja vaniljakastiketta.
En tiedä mitä illalla syön.
ja elämäni on stressaavaa enkä nuku riittävästi ja olen sotkenut kai elimistöni toiminnan jo aikoja sitten.
Eilen olen nauttinut:
- aamupäivällä kolme kuppia kahvia (lusikka sokeria+loraus maitoa)
-iltapäivällä 2 desiä mustikka A-jogurttia+2 desiä sydänmerkillä varustettua mysliä
-illalla reilusti salaattia, kurkkua, tomaattia, vähärasvaista raejuustoa, kevytjauhelihaa ehkä 100g, puolikas avocado, 2 dl rasvatonta maitoa
pitää yllä painoa. Näin voisin kuvitella, koska ei ruokavaliosi niin paljon päin mäntyä ole, että painoa yli 100 kiloa. Saisitko vähennettyä stressiä ja lisättyä unta, painosi lähtisi laskuun kuin itsestään, olen varma siitä :)
Eiliset ruoat
Aamulapa: Puolikas ruispala Keijulla, pieni mukillinen kahvia ja tilkka rasvatonta maitoa. Töissä iso mukillinen teetä.
Luonas: Saarioisten mikroateria kinkku-salamipasta
Välipala: Kuppi kahvia mustana ja banaani
Illallinen: Kourallinen tuorepastaa ja pieni kauhallinen kanakastiketta (kermaan tehty) ja kolme pientä kauhallista paistettuja kasviksia (sipuli, kesäkurpitsa, paprika)
Iltapala: Pari tummaa leipää keijulla ja metukalla (2 viipaletta)
Kahvia meni myös pitkin iltaa varmaan pari-kolme mukillista ja kaikkiin tilkka rasvatonta maitoa.
Tänään
Aamupala: Pieni viipale tummaa leipää keijulla ja pieni mukillinen kahvia pienellä tilkalla rasvatonta maitoa
Luonas: kourallinen eilistä tuorepastaa ja pieni kauhallinen eilistä kanakastiketta.
Välipala: kuppi kahvia mustana
Illallinen: pari pientä kauhallista mexiconpataa. Vettä pari isoa lasillista. Pieni pussillinen (48g) m&m's peanut karkkeja.
Illalla varmaan vielä jotain, ehkä leipää.
Olen nyt alkuviikon koittanut syödä vähän terveellisemmin ja jättää karkit, keksit ja pullat pois.
Lihava olen sen takia koska olen aina ollut perso makealle ja karkkia tuli syötyä aiemmin kutakuinkiin joka päivä. Sidukkaakin meni koko viime kesä joka viikonloppu ainakin 2-3 isoa tölkkiä per päivä. Niin ja kyllä ne sipsitkin maistuu.
Liikuntaa en harrasta lainkaan koska olen laiska. Eilen toki kävin 40 min kävelylenkillä. Tänäänkin piti mennä mutta akillesjänne niin pirun kipeä eilisen lenkin jälkeen.
No, ehkä jossain vaiheessa saan ne 10 ylimääräistä kiloa pois. Tyytyväinen olen jos saan edes 5kg pois, loput on sit vaan plussaa.