Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä mieltä kirkkohäät+ pelkät kakkukahvit?

Vierailija
25.04.2012 |

ajattelimme tarjota vieraillemme (n. 20hlö) kirkkohäiden jälkeen läheisessä tunnelmallisessa kahvilassa vain kakkua ja kahvia (tai teetä ja lapsille mehua).

Tämä olisi kompromissi, mies ei halua juhlia ja minä haluan. Näin minä saan edes hieman juhlan makua ja mies pääsee pitkistä juhlaillallisista eroon. Hän haluaa ehdottomasti viedä minut kahdenkeskiselle romanttiselle illalliselle häiden jälkeen.

Onko ok tapa toimia vai tuleeko sukulaisilta moitteita? Eivät ole pitkältä matkustavia, pisin ajomatka lienee n. 30min tuonne kirkolle.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomme Jumalaan ja siksi tuo kirkko oli minulle ehdoton asia. Miehelle olisi käynyt maistraatti, mutta minulle se kirkko on niin tärkeä, ja onneksi mies ymmärsi sen.

Minä voisin kyllä harkita sitä suolaisten tarjoamistakin, mutta miehen mielestä se kakku ja kahvi on ok. Niin se onkin, minustakin. Mies odottaa tosiaan innolla sitä että voi viedä minut syömään kahden kesken, joten on varmasti panostamassa siihen. Mies olisi ollut valmis jo tuomaan vieraat kotiimme että keitämme itse kahvit ja kakku konditoriasta, joten tuo oli myös iso myönnytys maksaa isompi raha kahvilalle pitopalvelusta.

Minäkin mietin sitä, että mitenhän jaksan itsekään odottaa sitä ruokaa, kun laittautumisessa menee jonkin aikaa. Mutta kukaanhan ei kiellä käymästä syömässä leipää taikka ihan ruokaa ennen meidän vihkimistä, matkalla juhlapaikalle!

isosti ravintolaillalliseen. Ota morsian varmuuden vuoksi rahaa mukaan jos sulhanen haluaakin puolittaa laskun.Ja eikun paranee:"Vieraat saavat kayda syomassa LEIPAA taikka ihan OIKEAA RUOKAA ennen kuin tulevat juhlapaikalle." Kylla onkin jalomielista ja vieraanvaraista

Vierailija
42/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kehtaatte tehdä noin niin anna mennä mutta onhan pelkkä kakku NOLO. Ei siihen syömiseen menee hetkeä pidempään vaikka tarjoaiskin edes suolaista piirakkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

noissa tarjottavissa mitaan syomista/juomista. En juo normi kahvia tai teeta jossa on kofeiinia. En syo mitaan missa on sokeria tai gluteenia. Joten ihan turhaa kayda edes kaantymassa, kiitti vaan.

Vierailija
44/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mieluummin kävisin lapseni tällaisissa häissä kuin niissä isoissa pönöttämässä ja hörppimässä sitä lohisoppaa.

Ap, hyvä idea. Uskon, että vanhempanne ja sisaruksenne tykkäävät ideasta. Tuo, että olisi myös suolaista kahvin kanssa, on hyvä idea.

Ps. meillä tehtiin niin, että vihkiminen maistraatissa (emme kuulu kumpikaan kirkkoon vaan toiseen uskontokuntaan) ja kakkukahvit kotona vanhemmille ja sisaruksille. Oikein kiva tapahtuma ja kyllä läheiset sukulaisemme ihan mielellään ajoivat häihimme.

tulla kirkkoon kuuntelemaan pitkä pätkä papin liirum laarumia kunnes viimein sanotte tahdon ja marsitte ulos ja sukulaiset pääsevät kirkon epämukavista penkeistä pois. Sitten tarjoillaan pika kakku kahvit ja lähdetään menemään.. kuulostaapa hehkeältä :D

Vierailija
45/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain siksi, että he eivät järjestä isoja juhlia, missä voit tavat muita sukulaisia.

Kuulostaa kyllä aika pahalta jos näin on. Ap kai aikoi kutsua vain siis heidän sisarukset ja vanhemmat. Kovin on kylmä suku jos jättää siskonsa tai lapsensa häät väliin siksi, että ei saa lohisoppaa ja tanssia.

Kuinka vähän nykyään vanhemmat rakastaa lapsiaan.

tulla kirkkoon kuuntelemaan pitkä pätkä papin liirum laarumia kunnes viimein sanotte tahdon ja marsitte ulos ja sukulaiset pääsevät kirkon epämukavista penkeistä pois. Sitten tarjoillaan pika kakku kahvit ja lähdetään menemään.. kuulostaapa hehkeältä :D

No eipä ole pakko osallistua mikäli puitteet eivät ole riittävät. Jokainen voi äänestää jaloillaan.

Minusta ainakin hääjuhlat ovat ihania ja niissä näkee sukulaisia joita ei välttämättä usein näe.. Siksi parempi ois joku maistraatti eikä edes niitä pikku juhlia.. eihän se mies niitä edes halua.. "Onhan se miehenkin päivä"..

Vierailija
46/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... siellä ois sitä suolaista :-)

Eli juttelepa vielä miehesi kanssa, että kyllä, kakkukahvit on ihana, tunnelmallinen ja intiimi tapa viettää hääjuhlaa. Mutta sitä tunnelmaa ei pilaa eikä juhlaa pitkitä vadillinen hienoja voileipiä. Oikeesti, se suolainen vaan 'kuuluu' kakkukahveihin, ja sanon näin, vaikka normaalisti en juurikaan piittaa, miten jonkun 'kuuluu' olla.

Jos häävieraanne tulkitsevat kutsun kuten minä, ja valtaosa täällä tekee, niin tulisin tuhdin aamiaisen syöneenä, valmistautuneena illalliseen erikseen omalla porukalla. Ja jos siinä välissä olisi 'vain' kakkua, saisin fyysisen huonon olon, samoin lapset. En pitäisi sinua nuukana tai junttina, mutta vähän ajattelematomana, kahvilla pitäisi olla mahdollisuus valintaan suolaisen ja makean välillä, tai molempiin.

Aikaa menee kuitenkin enemmän kuin se tunteroinen, halusitte tai ette. Vaikka itse karkaatte (mikä harmittaa sua varmasti, usko pois!!), niin hääväki varmaan mielellään jää jutustelemaan. Silloin voi olla monellakin huono olo pelkän imelän jälkeen, vaikkei ruokaa odottanutkaan.

Tehkää häistänne itsenne näköiset, kyllä. Mutta jos haluatte olla huomaavaisia, tarjotkaa muutakin kuin kakkua.

Kuuntele kerrankin vanhaa viisasta naista, joka haluaa vain auttaa. "En minä neuvo, minä vaan sanon" :-) Minusta tulee maailman paras anoppi jonakin päivänä!

Vierailija
47/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin varmaan joskus mennään naimisiin samantyylisesti. Itsekin tosin kyllä ajattelen, että tarjottavaa voisi olla hiukan monipuolisemmin eikä pelkkää kakkua, vaikka "pelkästä" kahvituksesta onkin kysymys.

Jotenkin ihmetyttää jotkut kommentit... Ei kai juhlia varsinaisesti vieraita varten järjestetä, vaan hääparia varten? Eli pari saa pitää sellaiset juhlat jotka itselle tuntuvat omimmilta. Kummastutti myös tuo "ette voi sitten lahjoja odottaa" (vaikka ap sanoikin, että aikoo ilmoittaa ettei lahjoja tarvii tuoda). Onko se joku vaihtokauppa, että isot juhlat ja isot lahjat? Kyllä mä loukkaantuisin, jos "kakkukahvihäihin" joku tulis tuomatta _minkäänlaista_ lahjaa, ellen erikseen ois lahjojen antamista kieltänyt. Ei sillä että häitä lahjojen takia järjestäisin, mutta jonkinlaista muistamista kyllä odottaisin...

Vierailija
48/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin varmaan joskus mennään naimisiin samantyylisesti. Itsekin tosin kyllä ajattelen, että tarjottavaa voisi olla hiukan monipuolisemmin eikä pelkkää kakkua, vaikka "pelkästä" kahvituksesta onkin kysymys.

Jotenkin ihmetyttää jotkut kommentit... Ei kai juhlia varsinaisesti vieraita varten järjestetä, vaan hääparia varten? Eli pari saa pitää sellaiset juhlat jotka itselle tuntuvat omimmilta. Kummastutti myös tuo "ette voi sitten lahjoja odottaa" (vaikka ap sanoikin, että aikoo ilmoittaa ettei lahjoja tarvii tuoda). Onko se joku vaihtokauppa, että isot juhlat ja isot lahjat? Kyllä mä loukkaantuisin, jos "kakkukahvihäihin" joku tulis tuomatta _minkäänlaista_ lahjaa, ellen erikseen ois lahjojen antamista kieltänyt. Ei sillä että häitä lahjojen takia järjestäisin, mutta jonkinlaista muistamista kyllä odottaisin...

on nimenomaan siksi, että halutaan juhlia ystävien, sukulaisten kanssa. Keskenään voi myös juhlia, mutta ei se todellakaan ole sama asia. Jos juhlitaan vieraiden kanssa, on vieraat otettava kohteliaasti huomioon. Jos odotetaan häälahjoja, niin täytyy sen kahvittelun olla myös laadukas, vieraat huomioon ottava. Kaikki eivät syö kakkua, joten vaihtoehtoja tulee olla. Suolainen kuuluu ehdottomasti, on esim 2. tyypin diabeetikkoja, jotka voivat sitä kakkua ottaa vain vähäsen.

Miksi että käy kirkossa vihillä ja keskenänne syömäss jos kerran niin haluatte ja sitte erikseen kahvittelette ystävät/sukulaiset? Silloin jokainen tietää tulevansa "vain" kahville ja todennäköisesti tuovat jotain pientä lahjaksikin. Saavat myös jutella ja viettää aikaa. Se, että kutsutaan vihkimiseen, antaa olettaa kyseessä olevan "häät", jolloin se ruoka siellä yleensä on. Pienellä tutulla porukalla tuo pelkkä kakkukahvittelukin menisi.

Vierailija
49/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlat ja tarjoilut järjestetään VIERAILLE! Morsiusparin pitää siis ensi sijaisesti miettiä vieraita tarjoiluaan järjestäessä. Eihän tarjoilua itselle annetaan vaan niille ihmisille, jotka tulee paikalle kutsuttuina. Eikö tää nyt ole itsestään selvää kaikille? Jos morsiuspari ei vaikka tykkää perunasta ja lihasta, niin eikö niitä ole silti tapana tarjota, jos kerran tietää 99% ihmisistä tykkäävän niistä?

Mutta ap:n kysymykseen vastaus: Noin pienissä häissä ok. Mainitsette kutsussa asian, niin ei kukaan ihmettele, kun ei ollutkaan syöminkejä ja tunnissa oli tilaisuus ohi.

Siellä joku urpo jo vinkuu lohisopan perään! Huhhuh.

Eikä teille imbesillit mene ihan oikeasti jakeluun, että juhlat ovat morsiusparin haluamat. Jos he tahtovat vain tarjota kakkukahvit, se on tosi hyvä vaihtoehto! Jos toinen vaihtoehto on, etteivät pidä mitään tilaisuutta, on pienimuotoinen kahvituskin ihan riittävä ja mukava ele. Kiva osallistua vihkiparin onnelliseen päivään ja tavata siinä sivussa joitakin sukulaisia. Loppupelissä se tarjoilu on pieni juttu, ihmiset tekevät juhlan!

Häihin ei ole pakko mennä, mikäli ei koe tarjoiluja riittäviksi. Voi jäädä syömään sitä haluamaansa lohisoppaa ja kiskomaan alkomaholia sinne kotisohvalleen.

Ja ap:lle: meidän perhe ainakin tulisi innosta hihkuen juhliinne! Erityisesti tuo juhlien lyhytkestoisuus houkuttaa! Ihana kun ei tarvitse pönöttää tuntitolkulla toimettomana jossakin mauttomasti koristellussa nuorisoseurantalossa kuin sillit purkissa hikikarpaloita ohimoilta pyyhkien. Kakkua, ehkä myös pientä suolapalaa, kahvi ja mahdollisesti joku avec (konjakki/likööri) seuraksi. That's the way I like it. Onnea päiväänne jo etukäteen! :)

Vierailija
50/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suunnitelmanne kuulostavat hyviltä. Mutta sitä suolapalaa haluaisin minäkin ;) Jos olen useamman tunnin syömättä ja vedän jotain makeaa aluksi, voin pahoin. Pala voileipäkakkua alkuun ja kaikki menee hyvin. Ja kannattaa kuitenkin hieman panostaa niihin tarjottaviin, kun kyseessä kuitenkin juhlat. Eli valikoimaa riittävästi. Ei se leppoisaa tunnelmaa himmennä.

Meidät on muuten vihitty ihan kotirannallamme ja papin toimesta siis. Vaihtoehdot eivät siis ole vain kirkko ja maistraatti.

Vierailija
51/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten mahdollista, että vieraat tilaavat omalla rahalla siellä kahvilassa jotin suolaista? mä en itse (ja mies vielä vähemmän)välitä mistään makeasta ja aika kuivaa juoda pelkkää teetä häissä. eli siis minä tilaisin kahvilasta (tai ostaisin tiskiltä, millainen paikka nyt sitten olisikaa) jotain suolaista. eli mielellään jotain suolaista myös. muuten olisivat mulle täydelliset häät ja mielelläni tulisin!

Vierailija
52/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrattiin tosi tunnelmallinen kartanokahvila häiden ajaksi. Pappi tuli vihkimään meidät sinne, joten oli kristillinen toimitus, mutta ilman virsiä tms. Siellä oli tarjolla kakkua, voileipäkakkua, pasteijoita, cocktailpiirakoita, pullaa, keksejä ja kahvia, sekä skumppamaljat aluksi. Vihkimisen jälkeen olimme paikalla 2 tuntia ja riitti hyvin. Kutsuun kirjoitimme: Meillä on jo kaikki mitä tarvitsemme, ja nyt saamme toisemme, joten lahjoista parhain on se, että saavut paikalle kanssamme juhlimaan.

Vierailija
53/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä mä tarjoaisin kanssa jotain pientä suolasta..jotenkin vieraana olettaisin vaikka pelkät kakkukahvit niin tarjolla olisi kuitenkin myös jotain pientä suolaista. Huono olohan pelkästä kakusta tulisi..

Vierailija
54/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyseessä on kuitenkin HÄÄT. Lasten syntymäpäivilläkin on muutakin tarjolla kuin pelkkä kakku. Melkoista nuukailua ja varmasti perästä kuuluu

Vierailija
55/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni siis oli alkuun noita kahvikakkujakin vastaan, ei pihiydestä kuitenkaan. Hän ei haluaisi istua huomion keskipisteenä edes tunnin kakkukahveilla, mutta suostui mielikseni. On muuten ihan suomalainen, kun joku epäili ulkomaalaiseksi :) Ei hän pihi ole, vaan haluaa vetäytyä pois paikalta mahdollisimman pian. Mietin, josko saisin vielä jollakin tapaa puhuttua suolaisen VAIHTOEHDON, katsotaan meniskö läpi! Sehän ei pidentäisi mitenkään tuota istumistilaisuutta.

Meillä on pitopalvelu tilattu siis kahvilan puutarhaan, emme ole sisätiloissa vaan ulkona. Varaus on 1,5h jonka jälkeen tarjoilupöytä ja teltta siivotaan pois, voihan vieraat toki sisälle siirtyä jatkamaan kahvitteluja jos haluavat, kun me vielä lähdemme. Minulla ja miehelläni on iso perhe, eli vieraita tuossa 20 henkilössä on 15. Niistäkin osa on vielä lapsia.

Kirkko on muuten lyhyen kaavan mukaan, pappi arvioi toimituksen kestoksi n. 30min. Mielestäni se ei ole pitkä pätkä liirumlaarumia :) Meillä on siis yhteensä 2h varattu sekä kirkkoon että kahvihetkeen yhteensä. Todelliset pikahäät, sellaiset että mies jaksaa sen kyllä istua ja "olla huomion keskipiste", koska minulle sekin 2h on erittäin tärkeää.

Katsotaan mitä mies sanoo :) Nämä häät siis tosiaan on hänen myönnytyksensä minulle, hän itse jos olisi saanut suunnitella, olisimme käyneet maistraatissa, kahdestaan ravintolassa (ja meillä on yhteiset rahat, laskuja ei puolitella! ;) ja siitä suoraan sitten häämatkalle. Minä tässä venkoilin vastaan ja keksin että minun on pakko saada kirkkohäät ja hieman juhlan tynkää.

Vierailija
56/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten mahdollista, että vieraat tilaavat omalla rahalla siellä kahvilassa jotin suolaista? mä en itse (ja mies vielä vähemmän)välitä mistään makeasta ja aika kuivaa juoda pelkkää teetä häissä. eli siis minä tilaisin kahvilasta (tai ostaisin tiskiltä, millainen paikka nyt sitten olisikaa) jotain suolaista. eli mielellään jotain suolaista myös. muuten olisivat mulle täydelliset häät ja mielelläni tulisin!

jos mä järjestäisin tuollaiset "makeat" häät ja sit vieraat kävis ostamassa itse suolaista, niin kyllä mua hävettäis, koska sehän kertoo suoraan siitä, että tarjoilu ei ole riittävä. ja voisin kuvitella, että jos yksi käy ostamassa suolaista niin kun muut huomaavat, niin käyvät tiskillä myös. ja jos kerran pitää olla myös lyhyet juhlat, niin tuohan vasta aikaa vie. eli suolaista tarjolle, kiitos!

Vierailija
57/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän häät teidän LÄHEISIMMILLE. He tuntevat teidät,he haluavat jakaa kanssanne sen ilon että otatte toisenne puolisoiksi. Te haluatte puolestanne jakaa läheistenne kanssa tämän ilon. Pieni porukka,kahvila. Hyvä ajatus. Siinä mitään lavatansseja aleta järjestämään. Jos joku haluaa puheen pitää,niin eiköhän se onnistu. Tarjotkaa vaikka alkujuoma,joka voi olla esim.pommacia kaikille,joten autoilevatkaan eivät panikoi. Mutta kannattaa jotain suolaista laittaa,vaikka suolakeksejä ja tuorejuustoa,tai patonkia.

Vierailija
58/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmeen pitopalvelu? Kakku ja kahvit. Kyllä siellä "pitopalvelu" varmaan pyörittelee päätään. Mulla tulee ihan myötähäpeä.

Vierailija
59/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei ole mitään kummallista, mutta toisaalta omasta mielestäni naimisiinmeno todellakin on juhlinnanarvoinen asia. Oletko varma etti nuo "pelkät" kakkukahvit jää sinua sitten harmittamaan. Nimittäin häät ovat vain kerran, joten niiden kannattaa sitten olla myös mieleiset! Mutta jos tuollaiset ovat sinulle ok, niin sitten vaan go for it! Ja onnea en vielä toivota kun se ei lupaa hyvää, mutta kivoja juhlia toivotan kuitenkin!

Vierailija
60/132 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun mies pelkää noin paljon ihmisiä, sen kannattaa hakeutua hoitoon. Ja ehdottomasti sitä suolaista, jotain pientä edes. Koitas ehdottaa sitä miehellesi niin, että mitä kauemmin ihmiset syövät siitä ajasta, sen vähemmän hän joutuu olemaan keskipisteenä.