Tempur tyynyn omistajat, onko hyvä tyyny?
Mulla niskavaivoja ja ajattelin satsata kunnon tyynyyn, tuo hinta vaan arveluttaa.
Ja miten löytää sopiva koko, kun niitä on eri kokoja? Olen aina tykänny korkeista tyynyistä ja jos matala, niin käsi menee automaattisesti tyynyn alle.
Kommentit (56)
mulle tyyny oli liian kova. annoin miehelle, se tykkää siitä. meillä on tempur patja joka on hyvä (siis sijauspatja ilmeisesti, aika paksu, ehkä 5 cm tai vähä yli, alla runkopatja.)
mikä se on? nyt täytyy googlettaa en koskaan kuullut.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2012 klo 22:41"]
Olin näkevinäni Ikeassa samaan tapaa muotoillun tyynyn. voiko verrata tempuuriin. Kummankaan hintaa en tiedä, mutta hartiat on usein aamulla jumissa. Auttaisko sellaiseen vaivaan tuo muotoiltu tyyny?
[/quote]
Ole ostanut Ikean tyynyn ja oli aluksi hyvä, mutta aika nopeasti litistyy... alle vuodessa siis. Tempurilla ehkä pidempi toimivuusaika???
Mulla on Tempur ja kyllä se sama tyyny pelittää vuosikausia. Mies hikoilee enemmän ja hänelle on ostettu uusi noin kahden vuoden välein, kun ei se päällisen peseminen vaan loputtomiin riitä.
Meillä on Tempur Symphony -tyynyt jotka on muotoiltu niin, että toinen puoli sopii selällään nukkumiseen ja toinen puoli kyljellään nukkumiseen. On kyllä hyvät! Näitä ennen meillä oli Tempur Original -tyynyt, mutta jotenkin tykkään näistä enemmän kun ovat enemmän perinteisen tyynyn näköisiä.
Temput tyyny on toiseksi paras. Itsellä M-koko, mutta L:ssä voisi olla parempi tuki niskalle.
Se paras ostettiin Hemtexistä toistakymmentä vuotta sitten. Ei valitettavasti ole enää saatavissa. Oli kova kuin tiiliskivi, ennenkuin lämpesi. Kesti aikansa tottua, mutta niskakivut ja päänsärky oli muisto vaan.
Näitä muotoutuvia tyynyjä olen ostanut myös Jyskistä ja jopa Lidlista. Ei ole Hemtexin voittanutta.
minulla on ollu joulusta asti tempurin cloud. Aluksi tuntui kivalta, mutta niskat alkoi olla tosi kipeänä. Luovutin 2 kk jälkeen, ja ostin höyhentyynyn. Nyt ei enää niska jaselkä ole niin kipeä, ja päänsärkyä ei juuri ole. Mies osti lahjaksi minulle ja harmittaa kun ei sopinut. Olen aiemmin kokeillut muotoiltua, ei sopinut. Minulta on myös leikattu niska,
Paras tyynyni, vuosia ollut enkä pois anna. Ei se musta ole kova, sehän reagoi lämpöön. Tuleehan siitä toki kivikova, jos vie ulos pakkaseen. Mullon joku muotoiltu Millenium, jos nyt yhtään oikein muistan. Suosittelen!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2012 klo 22:41"]Olin näkevinäni Ikeassa samaan tapaa muotoillun tyynyn. voiko verrata tempuuriin. Kummankaan hintaa en tiedä, mutta hartiat on usein aamulla jumissa. Auttaisko sellaiseen vaivaan tuo muotoiltu tyyny?
[/quote]
Ostin Lidlistä vastaavan tyynyn 9,90€.
Kyllä kannatti. Kivasti 'venyttää' niskaa ja saa kaularangan rentoutumaan. Nyt nukun paljon paremmin.
Onko tempur tyyny parempi kuin untuvatyyny?
Mulla on tempur millenium koko m sopii hyvin niskalle. Mies sanoo että en enää kuorsaa. Nukun kuin tukki. Aluksi tuntii hiukan kovalta, mutta muotoutuu sitten paremmin istuvaksi ku lämpenee.
Ostin pari kk sitten sellaisen Ikean version. Olen miettinyt Tempur-tyynyä, mutta ajattelin tuolla halvemmalla versiolla kokeilla ensin, että miellyttääkö tuollaiset kovat ja korkeat muotoillut tyynyt ylipäätään. Ikean tyyny on memory foamia, joka tuntuu aina illalla aluksi kovalta, mutta muotoutuu kehon lämmön seurauksena. Tuntui aluksi hassulta, mutta olen alkanut tykätä. Nukun hyvin enkä liiku nukkuessani, vaan herään samassa asennossa mihin nukahdinkin. Varmaan hyvä merkki? Niskasärkyjä ei ole, mutta ei niitä kyllä varsinaisesti ollut aiemminkaan. Varmaan seuraavaksi voisi sitten ostaa aidon Tempurin. Mielestäni Ikean patjoista ja tyynyistä saa kyllä hyvin rahoille vastinetta, jos ei budjetti riitä Tempuriin.
Meillä Tempur-patja ja tyynyt. Joten kai sanomattakin selvää että ollaan oltu tyytyväisiä. Kolmas tyyny menossa, jokainen ollut sen 3-4v.käytössä. Patja hankittiin vuosi sitten, nyt huomaan että tyyny saisi olla tämän patjan kanssa kokoa isompi, eli L.
En ole tottunut. Mulle se muotoiltu Tempur-tyyny on ilmeisesti liian matala? On kokoa L. Miehellä on ollut tuo jo kauan ja hän kyllä tykkää. Hänen tyynyään kokeilin ennen oman ostamista ja ajattelin, että kyllä tähän tottuu, mutta en ole tottunut. Ne reunat ovat liian matalat ja joudun laittamaan käden tyynyn alle korottamaan sitä.
Mulla oli myös se tavallisen tyynyn näköinen Tempur. Siitä nyt ei varsinkaan ollut mihinkään.
Te, jotka sanotte Tempur-tyynyä liian kovaksi: se johtuu siitä, että makkarissanne on niin viileää. Meillä on 25 astetta ja tyyny on pehmeä.
Tempur patjoihin olemme molemmat hyvin tyytyväisiä. Tyyny oli mulle huono.
Tempur Cloud on loistava. Pääsin sen avulla niskavaivoista ja päänsäryistä eroon. Sitä ei myydä kuin yhtä kokoa.
Nyt kun ostimme uuden sängyn ja siihen kovat patjat, tempur on liian paksu tyyny käyttää. Vaihdoin ohuempaan Finlaysonin tyynyyn, joka sopii kovan patjan kanssa.
onko tietoa voiko tempur tyynyä pestä.
Mulla niskavaivoja ja ajattelin satsata kunnon tyynyyn, tuo hinta vaan arveluttaa.
Ja miten löytää sopiva koko, kun niitä on eri kokoja? Olen aina tykänny korkeista tyynyistä ja jos matala, niin käsi menee automaattisesti tyynyn alle.
Moikka,
käden työntäminen niskan alle tai tyynyn myttääminen niin, että se tukisi niskaa nukuttaessa, on yleinen ongelma. Tyynyn tehtävä on tukea niskaa niin, ettei näin tarvitsisi tehdä. Tyynyn on oltava sopivan korkea, niin että se täyttää niskan ja patjan välisen tilan; ei liian matala, mutta ei liian korkeakaan. Korkeus on oikea, kun kaularanka on mahdollisimman suorassa selkärangan jatkeena. Tällöin niskavaivat vähenevät.
Liian matalalla tyynyllä nukuttaessa asento on epäergonominen ja usein tämä ohjaa kääntymään vatsa-asentoon. Näin tapahtuu usein myös liian kovalla patjalla nukuttaessa.
Myös liian korkealla tyynyllä nukuttaessa kaularanka on epäluonnollisessa asennossa, mutkalla.
Tyynyn koon valintaan vaikuttaa eniten hartioiden leveys. Mitä leveämmät hartiat, sitä korkeampi tyyny tarvitaan täyttämään tuo niskan ja patjan väli. Lisäksi korkeustarpeeseen vaikuttaa patjan upottavuus. Mitä kovempi patja, sen korkeampi tyyny ja toisinpäin. Tämä siitä syystä, että kun patja ei upota, jää etenkin kyljellään ollessa tuettavaa tilaa paljon.
Nyrkkisääntönä sopivan tyynykoon valinnassa on oma paidankoko - yleensä M-kokoista paitaa pitävälle myös M-koon tyyny on oikea. Paras keino selvittää oikea tyynykoko, ja tietysti myös oikea tyynymalli (kylkinukkumiseen Tempur Original, selkä- ja kylkinukkumiseen Tempur Millennium, kaikkiin asentoihin - myös vatsallaan nukkumiseen - Tempur Ombracio jne.), on käydä kokeilemassa tyynyä jossakin jälleenmyyjäliikkeessä. Varmasti oikean tyynykoon löytämisessä auttaa esimerkiksi Tempur Sleep Centereiden henkilökunta. Löydät Tempur Sleep Centerin Helsingistä, Vantaalta, Turusta, Joensuusta ja Tampereelta (www.sleepcenter.fi).
Mitä tulee Tempur-tyynyn hintaan, niin sitä kannattaa ehdottomasti suhteuttaa tyynyn käyttöikään. Jokaiselle Tempur-tyynylle myönnetään kolmen vuoden takuu ja takuu kattaa sen, ettei tyyny lässähdä ja painu kuopalle. Se muotoutuu ja palautuu - ja täten tukee nukkujaa - aina oikein. Monet ovat nukkuneet Tempur-tyynyllään yli viisikin vuotta ja sanovat, ettei se ole mennyt miksikään. Tyynyä ei siis tosiaan tarvitse olla vaihtamassa puolen vuoden välein, kuten usein tapahtuu perinteisillä tyynyillä.
Paremmalle nukkumisergomialle ja niskasärkyjen vähenemiselle, jotka tyyny tarjoaa, on tietysti vaikea edes laittaa hintaa.
"Nukkumisergonomia vaikuttaa ratkaisevasti unen laatuun" -Markku Partinen, neurologian dosentti, unitutkija (Unikoulu aikuisille – Opi selättämään unettomuus WSOY 2011)
Toivottavasti pääset pian nauttimaan rentouttavista ja säryttömistä unista juuri sinulle sopivalla Tempur-tyynyllä!
Keväisin terveisin,
Tempur Sleep Center - nukkumisergonomian neuvonta
Mun vaatekoko on 40 eli keskikokoa, niin mikähän tyyny koko mulle olisi hyvä? Ap
on varmaan naiselle usein sopiva koko. Minulla on siitä "aaltotyynystä" medium, ja miehellä siitä sellaisesta pulleasta perustyynystä large. Myyjän pitäisi osata neuvoa koon valinnassa nukuumistapasi ja hartianleveytesi perusteella.
ja siellä on lähtöhintakin pienempi. Ei tosin voi ottaa koekäyttöön mutt testata voi. Suosittelen!!
Minulla oli se pieni tavallisen tyynyn mallinen versio, mutta tyyny oli omaan makuuni aivan liian kova, se ei myöskään mukautunut juuri ollenkaan pääni alla. Ehkä olen sitten liian kevyt ja/tai viileä Tempurin käyttäjäksi. Käytin tyynyä pari kuukautta ja sitten luovuin siitä kokonaan.
Mieskään ei juuri pitänyt omasta muotoillusta versiostaan, joten ikävä kyllä omamme lähtivät roskalavalle. nyt meillä on Hästensin tyynyt ja olemme olleet todella tyytyväisiä.
Ylä - ja alahampaiden ei tule olla kosketuksissa toisiinsa paitsi syödessä. Miettikääpä sitä, kun lepäätte pää tempur tyynyllä ja verratkaa nykyistä tyynyänne. Poistuu hammas- ja niska- yms. vaivat. Ei tarvita hammaskiskojakaan kun narskutus loppuu siihen, terveisiä hammaslääkärille. Minulla on ollut tempurtyyny jo vuosia ja matkatyynykin on tempur:)