Mitä ja miten aijot opettaa tyttö lapsellesi itsepuolustusta?
Miten turvaat ettei omalle tyttö lapsellesi käy niin kuin tuossa lööppi jutussa?
Kommentit (38)
sen verran (olin siis se "ninjaäiti) vielä haluan sanoa, että tosipaikan tullen siitä ei ole yhtään mitään apua että on "tappelutaitoisia veljiä" tai "vahva iskä ja kiukkuinen äiti" olemassa. Se voi toki teoriassa aiheuttaa mahdollisissa kiusaajissa ja raiskaajakandidaateissa uhkaa ja sitä kautta ennaltaehkäistä, mutta jos ajatellaan jotain puskaraiskaajaa, niin ainoa tapa selvitä sellaisen kynsistä on toimia itse.
Ikävä kyllä asia menee vielä niin, että se nopea toiminta pitää ajoittaa ensimmäiseen 30 sekuntiin, sen jälkeen peli alkaa olla menetetty. Eli kun joku karkaa päälle, niin on oltava jo selkäytimessä tieto valmiina siitä, miten iskee takaisin, missä järjestyksessä ja millä keinoin. Liikkeitä on oltava harjoitettu tuhansia kertoja jotta ne ovat jääneet ns. hermo/lihasmuistiin jotta ne osaa tehdä sitten tosipaikan tullen.
Esim, kuristusotteesta vapautumiseen on olemassa useampikin keino mutta ne kaikki keinot on kokeiltava järjestyksessä läpi 20 sekunnin aikana. Sen jälkeen on myöhäistä, kun hapensaanti aivoihin katkeaa.
En voi tarpeeksi korostaa sitä, että jokaisen tyttölapsen itsensä tulisi osata edes alkeelliset perustaidot itsepuolustuksesta ja harjoitella niitä. Ei se veli tai iskä ole mukana juuri sillä hetkellä kun joku raiskaaja hyökkää. Raiskaaja nimenomaan etsii uhrin joka on yksin ilman apujoukkoja.
Kuten sanottu, niin ainakin seuraavat asiat pitäisi ehdottomasti opettaa lapsille:
- päällekarkaajan tainnutus (korvat-silmät-rkku-genitaalit
- ranneotteesta vapautuminen (joku pitää ranteista kiinni)
- kuristusotteesta vapautuminen (eritoten takakuristusote)
- maantasaotteesta vapautuminen (eli kun toinen on painanut uhrin selälleen maaahan)
Ei siis tarvitse harrstaa vuosikymmeniä kamppailulajeja kuten olen itse tehnyt, vaan nämä taidot on opittavissa esim. 2-3 harjoituskerran jälkeen, ja sen jälkeen niitä pitää vaan ylläpitotreenata aina säännöllisin väliajoin.
sen verran (olin siis se "ninjaäiti) vielä haluan sanoa, että tosipaikan tullen siitä ei ole yhtään mitään apua että on "tappelutaitoisia veljiä" tai "vahva iskä ja kiukkuinen äiti" olemassa. Se voi toki teoriassa aiheuttaa mahdollisissa kiusaajissa ja raiskaajakandidaateissa uhkaa ja sitä kautta ennaltaehkäistä, mutta jos ajatellaan jotain puskaraiskaajaa, niin ainoa tapa selvitä sellaisen kynsistä on toimia itse.
Ikävä kyllä asia menee vielä niin, että se nopea toiminta pitää ajoittaa ensimmäiseen 30 sekuntiin, sen jälkeen peli alkaa olla menetetty. Eli kun joku karkaa päälle, niin on oltava jo selkäytimessä tieto valmiina siitä, miten iskee takaisin, missä järjestyksessä ja millä keinoin. Liikkeitä on oltava harjoitettu tuhansia kertoja jotta ne ovat jääneet ns. hermo/lihasmuistiin jotta ne osaa tehdä sitten tosipaikan tullen.
Esim, kuristusotteesta vapautumiseen on olemassa useampikin keino mutta ne kaikki keinot on kokeiltava järjestyksessä läpi 20 sekunnin aikana. Sen jälkeen on myöhäistä, kun hapensaanti aivoihin katkeaa.
En voi tarpeeksi korostaa sitä, että jokaisen tyttölapsen itsensä tulisi osata edes alkeelliset perustaidot itsepuolustuksesta ja harjoitella niitä. Ei se veli tai iskä ole mukana juuri sillä hetkellä kun joku raiskaaja hyökkää. Raiskaaja nimenomaan etsii uhrin joka on yksin ilman apujoukkoja.
Kuten sanottu, niin ainakin seuraavat asiat pitäisi ehdottomasti opettaa lapsille:
- päällekarkaajan tainnutus (korvat-silmät-rkku-genitaalit
- ranneotteesta vapautuminen (joku pitää ranteista kiinni)
- kuristusotteesta vapautuminen (eritoten takakuristusote)
- maantasaotteesta vapautuminen (eli kun toinen on painanut uhrin selälleen maaahan)Ei siis tarvitse harrstaa vuosikymmeniä kamppailulajeja kuten olen itse tehnyt, vaan nämä taidot on opittavissa esim. 2-3 harjoituskerran jälkeen, ja sen jälkeen niitä pitää vaan ylläpitotreenata aina säännöllisin väliajoin.
Etenkin nuorten tyttöjen ja vanhempien rouvien olisi hyvä pitää ässää hihassa.
Hyväkuntoinen nainen kyllä pärjää miehelle, jos on harjoitellut ahkerasti itsepuolustusta (ei kuntonyrkkeilyä).
Ässä hihassa voisi olla vaikka naskali tai cayennepippurimurskassa pyöritellyt kädet.
Pitää kuitenkin muistaa pestä kädet aina kotona tai vessassa asioidessa. Pippurisilla käsillä saa helposti hyökkääjän silmän umpeen vain sipaisemalla limakalvoja. Naskalia on hyvä pitää muutenkin taskussa. Eihän sitä tiedä milloin joutuu "heikoille jäille".
N44
että koskaan missään tapauksessa ei koskaan puhu/katso/ystävysty yhdenkäänsomalin tai muun mamun kanssa. EI EDES SAMALLA LUOKALLA OLEVAN
Todennäköisesti kokeilemme haluaisiko tyttö harrastaa jotakin taistelulajia, jota isänsä harrastaa. Ei varsinaisesti itsepuolustuksellisista syistä, mutta voisihan sellaisista taidoista olla hyötyä jos joutuisi hyökkäyksen kohteeksi. Muuten varmaan sitten sitä että yritetään pitää tyttö pois huonosta seurasta ja kadulta maleksimasta. Siihen liittyy niin monia asioita, että tuollainen ei alkaisi kiinnostamaan. Toivomme että löytää järkeviä harrastuksia ja ymmärtää koulun tärkeyden, keskittyy tärkeisiin asioihin.
minulla on sininen vyö judossa, sininen vyö taidossa, vihreä hanska savatessa (kontaktipotkunyrkkeily) ja treenaan krav magaa. Olen itse nauttinut suunnattomasti siitä että minun ei tarvitse pelätä, ei oikeastaan ikinä missään, ainakaan itseni puolesta. Myös sellainen varmuus ja päättäväisyys henkii eteenpäin, joten minulle ei kovin paljoa esim työelämässäkään miehet käy silmille hyppimään (eivät siis tietenkään tiedä taustastani).
Olen harrastanut kamppailulajeja 10-vuotiasta alkaen ja aion laittaa lapseni samojen harrastusten pariin. Heidän ei ole pakko jatkaa jos eivät halua, mutta tietyt perusasiat "vaadin" opettelemaan.
Omia taitojani olen joutunut ikävä kyllä joskus käyttämään, lähinnä tilanteessa jossa olen auttanut muita. Koen että voima (jota treenaan säännöllisesti) ja kamppailutaidot ovat itselläni olleet avain onneen ja turvaan. Tähän saattaa vaikuttaa paljon se että minulla oli turvaton lapsuus ja väkivaltaa kotona, eli aikuisena olen hakenut sitten itselleni turvaa siitä että enää en joudu samanlaiseen tilanteeseen kuin lapsena, toisen armoille väkivallan uhriksi.
Eli meidän lapset lähtevät kamppailulajikurssille.
Muistathan, että koulutettuna teet aina aseellisen päällekarkauksen ja tuomiosi on aina kovempi kuin ilman tuota koulutusta saisit. Myös itsepuolustustapauksissa, menee helposti kohtuuden yli kun potkaisee toisen pyörätuoliin.
- polvella nivusiin
- nyrkillä aataminomenaan
- peukalolla silmä sisään
- avokämmenellä korvalehden päälle (rikkoo tärykalvon oikein tehtynä)
t. mies ja yhden siskon isoveli
Muistathan, että koulutettuna teet aina aseellisen päällekarkauksen ja tuomiosi on aina kovempi kuin ilman tuota koulutusta saisit. Myös itsepuolustustapauksissa, menee helposti kohtuuden yli kun potkaisee toisen pyörätuoliin.
Mutta kyllä itsepuolustuskoulutus sisältää olennaisena osana myös rajoitetun voiman käytön. Valitettavan moni kamppailulajiharrastaja tuntuu kuitenkin matsaavan myös salin ulkopuolella, antaa tosi huonon kuvan juuri tietyistä lajeista.
Silti, tositilanteessa kylläkin mieluummin ottaa syytteen hätävarjelun liioittelusta kuin tulee raiskatuksi tai hakatuksi.
Enkä ole se, jolle vastasit, kunhan kommentoin.
karatella siitä selviää. Karatesta löytyy kaikki kaikkeen.
karatea myös syytetään aina lehdissä.
Jalkapalloilija hyppäsi karatepotkulla katsomoon ja fanin leuka murtui...
Selvästi karaten vika.
- polvella nivusiin
- avokämmenellä korvalehden päälle (rikkoo tärykalvon oikein tehtynä)t. mies ja yhden siskon isoveli
Jos nuo oppii tekemään 70% varmuudella.
Voi opetella torjumaan hyökkäykset torjumalla ja juoksemaan pois tilanteesta. Harva kuitenkaan omaa niin kylmäveristä luontoa että kykenee pullauttamaan silmää sisään. Pelkkä ajatuskin teoriassa oksettaa. Samoin aatamionomenan murskaus.
Vaatii äärimmäistä tarkkuutta ja vuosien harjoittelua. Moni kuvittelee että nuo ovat jotain oikopolkuja itsepuolustukseen.
Jo pelkästään polvi nivusiin vaatii paljon työtä toimiakseen.
N44
- polvella nivusiin
- avokämmenellä korvalehden päälle (rikkoo tärykalvon oikein tehtynä)t. mies ja yhden siskon isoveli
Jos nuo oppii tekemään 70% varmuudella.
Voi opetella torjumaan hyökkäykset torjumalla ja juoksemaan pois tilanteesta. Harva kuitenkaan omaa niin kylmäveristä luontoa että kykenee pullauttamaan silmää sisään. Pelkkä ajatuskin teoriassa oksettaa. Samoin aatamionomenan murskaus.Vaatii äärimmäistä tarkkuutta ja vuosien harjoittelua. Moni kuvittelee että nuo ovat jotain oikopolkuja itsepuolustukseen.
Jo pelkästään polvi nivusiin vaatii paljon työtä toimiakseen.
N44
Siksi noita pisteitä kohti ei tehdäkään vain yhtä iskua vaan useita peräkkäisiä iskuja kunnes osuu. Kolmessa sekunnissa ehtii aloittelijakin iskemään 4 kertaa. Yhdellä kädellä. Totta on että hermoja se vaatii, ja että pään pitäminen kylmänä on puoli voittoa. Tämä on monelle naiselle vaikeaa. En osaa opettaa kylmäpäisyyttä, joten on pakko tyytyä osoittamaan arat kohdat ihmisruumiissa.
Olen kertonut lapselleni, miten voidaan vältää väkivallan tai seksuaalisen ahdistelun kohteeksi joutumista valitsemalla huolella kaveriporukka ja pitämällä huolta itsestää ja muista.
Kehoittanut vältämään yksin liikkumista, ilmoitamaan, minne on menossa. Vältämään päihteiden vaikutuksen alaisena liikkumista jne.
Tyttareni on kaynyt ystavansa kanssa kung fu-tunneilla 6-vuotiaasta. Lisaksi han juoksee, pyorailee ja rullaluistelee paljon.
Kung fu rauhoittaa ja antaa itsevarmuutta vaaratilanteissa, aerobiset lajit puolestaan kohottavat peruskuntoa jota tarvitaan pakenemiseen heti, kun siihen tarjoutuu mahdollisuus.
Yliopistolla olisi muuten itsepuolustuskurssi joka kestää muutaman tunnin. Voiko muutamassa tunnissa oppia itsepuolustusta. (olen siis opiskelija ja itselleni mietin tuota kurssia, en lapsilleni)
Olen käskenyt potkia munille, jos ei sana mene perille.
En tiedä. Joskus kova ääni auttaa.
Tappaminen on salllittua itsepuolustukseksi. Miehet/pojat on saatava kuriin.
Yliopistolla olisi muuten itsepuolustuskurssi joka kestää muutaman tunnin. Voiko muutamassa tunnissa oppia itsepuolustusta. (olen siis opiskelija ja itselleni mietin tuota kurssia, en lapsilleni)
Voisin tunnissa opettaa sinulle enemmän kuin mitä useimmilla kursseilla opetetaan puolessa vuodessa. Eli puhtaita tekniikoita ja vinkkejä. Itsepuolustuksen tärkeämpi osa-alue on oma psyyke, eli puolustushalu, sinnikkyys, tietynlainen aggressio, uskallus, pelonkäsittely ja kivunsieto. Noita onkin sitten hankalampi opettaa, ja jos nuo eivät ole kunnossa niin on kyseenalaista mihin lopulta kykenisit yllättävässä tositilanteessa. Toisaalta taas mikään määrä tekniikkaa ei ole pahaksi, joten mene vain kurssille. Omaa psyykettä voi treenata koska tahansa.