Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä korpee - sukulaispoika meillä loisimassa

Vierailija
18.04.2012 |

Nyt keittää!

Olen itse palannut vuodenvaihteessa työelämään ja meillä on arkipäivisin kello 8-16 lastenhoitaja kotona. Minä ja mies siis käymme täyttä päivää töissä.

Viikonloppuna meille saapui miehen sukulaispoika kylään. Hänellä on tällä viikolla kolmet eri pääsykokeet täällä pääkaupunkiseudulla eikä siis ole järkeä, että hän päivittäin ajaisi autolla parin tunnin matkan suuntaansa kotiinsa nukkumaan.

Meillä on siis kaksi alle kouluikäistä lasta, nuorempi 1,5 vee, vielä vaipoissa.

Sukulaiskundi ei millään tavoin osallistu vierailunsa aikana kotitöihin.

Hän kyllä kysyy heti, kun tulen töistä, että milloinkas on ruoka.

Eilen illalla hän valitteli väsymystään ja vetäytyi vierashuoneeseen muka lukemaan pääsykokeisiin. Silti television ääni kuului yöllä kolmeen asti. Hän jo illalla sanoi, että haluaa sitten aamulla nukkua pitkään, kun tänään onkin kokeista vapaa päivä.

Illalla miehelle selvisi, että tänä aamuna hänen pitäisi päästä myös aikaisin lähtemään töihin. Minä siis lähden joka aamu kello 6, että ehdin töistä taksisin kotiin kello 16 mennessä. Miehen piti tänä aamuna päästä lähtemään kello 7 eli tuntia aiemmin kuin hoitaja tulee normaalisti.

Kysyimme tältä vieraanamme olevalta nuorelta mieheltä, että voisiko hän mahdollisesti seurustella lastemme kanssa sen tunnin aamulla ennen kuin hoitaja ilmaantuu paikalle. Toinen lapsista ei välttämättä vielä edes herää silloin.

Vastaus: "No emmää oikein viittis. Kun pitäisi ladata akkuja ja nukkua kunnolla."

Soitimme sitten iltakymmeneltä lapsenhoitajalle ja pyysimme häntä ylitöihin aamulla, koska meidän vieraanvaraisuuttamme korvauksetta käyttävä kolli ei voi herätä niin aikaisin, että jaksaisi tuntia seurustella lapsemme kanssa aamulla.

Mua ihan raivostuttaa mennä tänään töistä kotiin kattomaan, kun kolli siellä on koko päivän loikoillut ja katsellut telkkaria. Hän ei kuulema pysty olemaan illallakaan hetkeä lasten kanssa yksin, kun ehdotin, että käväisisin kaupassa.

Joudun siis käymään tänään kaupassa hankkimassa ylimääräisiä ruokatarvikkeita nyt ruokiksella, koska illalla en pääse, kun pitää laittaa vieraalle lämmin ruoka.

Mä oon ihan raivona!!!!!

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä "kolleista" tulee niitä pakotettuja isiä, jotka nostavat illalla töistä kotiin tultuaan vain jalat pöydälle ja passuuttavat itseään. Voi vaimo parkoja...

Vierailija
42/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sopi aikoinaan veljensä kanssa, että voin mennä 2 yöksi tämän perheen luokse pääsykokeiden vuoksi. Veljen vaimo jopa itse ehdotti.

Perillä huomasin, että minut oli kutsuttu lasten aamu- ja iltahoitajaksi. heti, kun pääsykokeista palasin, olin kotiäidin apuna (siis enon vaimon). sain kuulla, miten "täällä on meidän perheen säännöt" ja "vieraat ei meillä makoile". Koko ajan muistutettiin, että hotellissa olisi niin ja niin kallista, täällä olet ilmaiseksi. Ei tullut kuuloonkaan, että illalla olisin mennyt vanhaa koulukaveria tapaamaan: enon perheen aikuiset menivät yhdessä vieraisille ja minä jäin lapsia hoitamaan.

Äitini oli sitä mieltä, että jos tarjoaa yösijaa, pitää etukäteen ilmoittaa hinta rahana tai työnä, joten kun eno vaimoineen seuraavana kesänä halusi tulla meille mökillä käymään, asia otettiin esille. Koko viikonlopun aikana äitini ei tehnyt mitään kotitöitä, vaan passuutti itseään veljensä vaimolla. Vähän väliä hän huikkasi, että "meillä on mökillä meidän perheen tavat" ja kieltäytyi hoitamasta serkkujani vedoten siihen, että "vieras ei tarvitse palvelua".

Pikkusisko ei mennyt enon perheeseen omien pääsykokeittensa ajaksi vaan hotelliin. Käväisi nopeasti enolla kylässä, mutta ei ottanut edes kenkiä jalasta vaan huikkasi eteisestä pikaisen moin. Eno ja vaimonsa kun olivat teatteriin menossa ja olettivat, että taas tuli ilmainen apulainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Ap pyytänyt kuin tunnin vahtimaan lapsia ennen kuin varsinainen hoitaja tulee... Vähän eri asiasta kyse.

Äitini sopi aikoinaan veljensä kanssa, että voin mennä 2 yöksi tämän perheen luokse pääsykokeiden vuoksi. Veljen vaimo jopa itse ehdotti. Perillä huomasin, että minut oli kutsuttu lasten aamu- ja iltahoitajaksi. heti, kun pääsykokeista palasin, olin kotiäidin apuna (siis enon vaimon). sain kuulla, miten "täällä on meidän perheen säännöt" ja "vieraat ei meillä makoile". Koko ajan muistutettiin, että hotellissa olisi niin ja niin kallista, täällä olet ilmaiseksi. Ei tullut kuuloonkaan, että illalla olisin mennyt vanhaa koulukaveria tapaamaan: enon perheen aikuiset menivät yhdessä vieraisille ja minä jäin lapsia hoitamaan. Äitini oli sitä mieltä, että jos tarjoaa yösijaa, pitää etukäteen ilmoittaa hinta rahana tai työnä, joten kun eno vaimoineen seuraavana kesänä halusi tulla meille mökillä käymään, asia otettiin esille. Koko viikonlopun aikana äitini ei tehnyt mitään kotitöitä, vaan passuutti itseään veljensä vaimolla. Vähän väliä hän huikkasi, että "meillä on mökillä meidän perheen tavat" ja kieltäytyi hoitamasta serkkujani vedoten siihen, että "vieras ei tarvitse palvelua". Pikkusisko ei mennyt enon perheeseen omien pääsykokeittensa ajaksi vaan hotelliin. Käväisi nopeasti enolla kylässä, mutta ei ottanut edes kenkiä jalasta vaan huikkasi eteisestä pikaisen moin. Eno ja vaimonsa kun olivat teatteriin menossa ja olettivat, että taas tuli ilmainen apulainen.

Vierailija
44/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olisin ap, niin kestäisin vielä sen muutaman päivän. Oma moka, mitäs on annettu lupa majoittumiseen. Ei kaikki kollit ole kykeneviä hoitamaan lapsia.

Vierailija
45/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja en olisi mennyt, jos olisin tiennyt etukäteen sukulaisteni käytöksen. Olin lukenut koko kevään pääsykokeisiin, enkä olisi sietänyt minkäänlaista häirintää pääsykoetta edeltävänä päivänä enkä etenkään sinä aamuna. Sukulaiseni hössöttivät minkä ehtivät, eivätkä ymmärtäneet että olisin tarvinnut täydellisen rauhan.

En tiedä ap:n pääsykokeista, miten hän on niihin lukenut, mutta tuon viikon ajan nyt voisi antaa olla ihan rauhassa. Nuorelle miehelle joku lastenhoitokin on todennäköisesti aika vierasta touhua, joten en ymmärrä miksi häntä pitäisi siihen nyt velvoittaa.

Vierailija
46/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n sukulainenhan ei tee yhtään mitään vaan viettää kivan viikon pääkaupungissa ilmaisessa sukulais-täyshoitolassa.

Mutta mäkin ymmärrän tuon kammon lapsenvahtina olemiseen (varsinkin kun pienin on noin pieni). Voi silti olla että poika on vain pilalle passattu eikä viitsi nousta seitsemältä kun on yön valvonut telkkarin kanssa.

Äitini sopi aikoinaan veljensä kanssa, että voin mennä 2 yöksi tämän perheen luokse pääsykokeiden vuoksi. Veljen vaimo jopa itse ehdotti. Perillä huomasin, että minut oli kutsuttu lasten aamu- ja iltahoitajaksi. heti, kun pääsykokeista palasin, olin kotiäidin apuna (siis enon vaimon). sain kuulla, miten "täällä on meidän perheen säännöt" ja "vieraat ei meillä makoile". Koko ajan muistutettiin, että hotellissa olisi niin ja niin kallista, täällä olet ilmaiseksi. Ei tullut kuuloonkaan, että illalla olisin mennyt vanhaa koulukaveria tapaamaan: enon perheen aikuiset menivät yhdessä vieraisille ja minä jäin lapsia hoitamaan. Äitini oli sitä mieltä, että jos tarjoaa yösijaa, pitää etukäteen ilmoittaa hinta rahana tai työnä, joten kun eno vaimoineen seuraavana kesänä halusi tulla meille mökillä käymään, asia otettiin esille. Koko viikonlopun aikana äitini ei tehnyt mitään kotitöitä, vaan passuutti itseään veljensä vaimolla. Vähän väliä hän huikkasi, että "meillä on mökillä meidän perheen tavat" ja kieltäytyi hoitamasta serkkujani vedoten siihen, että "vieras ei tarvitse palvelua". Pikkusisko ei mennyt enon perheeseen omien pääsykokeittensa ajaksi vaan hotelliin. Käväisi nopeasti enolla kylässä, mutta ei ottanut edes kenkiä jalasta vaan huikkasi eteisestä pikaisen moin. Eno ja vaimonsa kun olivat teatteriin menossa ja olettivat, että taas tuli ilmainen apulainen.

Vierailija
47/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmistautua kokeisiin. Elämänsä tärkeimpiä hetkiä.

Sitäpaitsi juuri se lorvailukin voi olla juuri nyt hyvästä. Keskittyy ja aivot työstää asioita.

Vierailija
48/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolloin ei pääsykokeita ole, olisi hänen pääsymahdollisuuksiaan tuhonnut.

valmistautua kokeisiin. Elämänsä tärkeimpiä hetkiä. Sitäpaitsi juuri se lorvailukin voi olla juuri nyt hyvästä. Keskittyy ja aivot työstää asioita.

Vierailija
49/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan perheelle olisi selkeästi etukäteen pitänyt ilmoittaa, mitä sopimukseen kuuluu, jos siihen yrittää sisällyttää mm. sellaisia palveluja, jotka perhe muuten ostaa ulkopuoliselta.

Vierailija
50/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ole sukulaispoikia nurkissa lorvimassa? En mäkään saa aamuisin ennen töihin lähtöä lastenhoitoapua ja joudun vielä kuskaamaan työmatkalla muksun tarhaan. Teille sentään tulee hoitaja kotiin, joten luulis sen "hiukan" helpottavan töihin lähtöä kun jää noi kuskaukset kokonaan pois.

Vierailija
51/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Ap pyytänyt kuin tunnin vahtimaan lapsia ennen kuin varsinainen hoitaja tulee... Vähän eri asiasta kyse.

ja siinä välissä olisi pitänyt tehdä kotitöitä. Ei pidä tarjota majapaikkaa, jos ei ymmärrä, että sen tarjouksen oletetaan tarkoittavan majoitusta eikä suinkaan sitä, että hoitaa ap:n perheen lapset.

Vierailija
52/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoitajan aika on 8 - 16 ja miehen "pitää" päästä lähtemään kello 7?

Siis miten te olette noi ajat ajatelleet, jos mies ei kuitenkaan voi olla siellä kahdeksaan?

Onko teillä silloin joku muu ilmainen piika tarkkomassa?

Sitäpaitsi kysehän on noin kympistä... En tajua, miten joku jaksaa meuhkata moisesta!

Vierailija
53/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä kävisi päinsä, että miehelle ilmoitetaan aikaisesta lähdöstä ja joudutaan etsimään lapsille hoitajaa. Kyllä miehen täytyy kyetä sanomaan, että ei pääse lähtemään ennen kuin lastenhoitaja tulee.

Tavallisesti teillä ei olisi ollut ketään ennen lastenhoitajan saapumista, joten miksi mies nytkään menee sopimaan asian, josta aiheutuu ongelmia?

Enkä ymmärrä sitä, että haluat vieraan tekevän kotitöitä, vaikka teillä mies ei osaa edes käydä kaupassa. Et voi odottaa vieraalta enempää kuin mihin itse pystyt.

Vierailija
54/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pojan" käytös on todella ärsyttävää.

Mutta toisaalta epäilen että 80% +/-20-vuotiaista miehistä on tuollaisia. Ne ei kerta kaikkiaan pysty tekemään juuri mitään, mistä ei saa välitöntä mielihyvää (se, että käy pääsykokeissa, vie varmaan viimeisetkin itsehillinnän rippeet), eivät ole oppineet kunnolla maailman tapoja, eivätkä maailman toimintaa (ts. ruoka ei tipahda taivaasta pöytään jne.). Todennäköisesti ei siis tajua käyttäytyvänsä tosi törkeästi. Sitten vielä se, että voi olla vaikea vieraassa kodissa aktiivisesti tarjoutua auttamaan (ok, enpä usko että tästä on nyt kysymys :D)

Mutta käytös ei silti todellakaan ole ok, vaan edelleen törkeää. Voitko suoraan käskeä häntä, siis ei pyytää vaan tyyliin "nyt pitäisi käydä kaupassa. Vahditko lapsia vai menetkö kauppaan?" ja ojennat samalla kassia =) tai sit vaan kärsit ja ei koskaan enää.

Ovatko pojan vanhemmat muuten ihan normaaleja ihmisiä?

Vierailija
55/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole pyytäneet osallistumaan kotitöihin.

Olisimme toivoneet lasten kaitsemisessa apua yhteensä kahden tunnin ajan, kun kerran nuori mies on paikalla kuitenkin koko päivän. Etenkin tänä aamuna se yksi tunti olisi ollut tärkeä, kun jouduimme sitä varten hälyttämään hoitajan ylitöihin soittamalla iltakymmenen jälkeen - kun tilanteet tosiaan muuttuvat ja asia tuli yllätyksenä. Nyt siis nuorimies on nukkunut meillä kotona kello 12 asti, kun valvoi aamuyöllä kolmeen katsellen telvisiota.

Toki, jos voisin toivoa, olisi kiva, että nuori mies itse osaisi kerätä aamiaisen jälkeen ruuat takaisin jääkaappiin, ettei muiden tarvitse hänen jälkiään siivota. Mutta mitään varsinaisia kotitöitä häneltä ei ole pyydetty tekemään.

kommentoi,

Ap

ja siinä välissä olisi pitänyt tehdä kotitöitä. Ei pidä tarjota majapaikkaa, jos ei ymmärrä, että sen tarjouksen oletetaan tarkoittavan majoitusta eikä suinkaan sitä, että hoitaa ap:n perheen lapset.

Vierailija
56/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies on normaalisti joka aamu odottamassa hoitajaa kello 8 asti ja lähtee sen jälkeen töihin.

Nyt siis oli poikkeustilanne, että myös miehen päästä lähtemään aiemmin. Ja siis asia selvisi vasta illalla myöhään. Eikö kellään muullaan koskaan tule muutoksia ohjelmaan???

Ja kaupassakäynnistä:

Kyllä eillä mieskin osaisi käydä kaupassa, mutta kun tulee kotiin tällä viikolla joka ilta vasta iltayhdeksältä, niin vähän hankala enää siihen aikaan lähteä hänen kauppaan.

Normaalisti emme siis isoja ostoksia edes tee viikolla, kun hoidamme ne viikonloppuna, mutta nyt tosiaan ruoka (etenkin tuoretuotteet ja maito sekä leipä) ihan finaalissa, kun meillä majaileva vieras syökin ihan julmetusti.

kertoo,

Ap

jos hoitajan aika on 8 - 16 ja miehen "pitää" päästä lähtemään kello 7? Siis miten te olette noi ajat ajatelleet, jos mies ei kuitenkaan voi olla siellä kahdeksaan? Onko teillä silloin joku muu ilmainen piika tarkkomassa? Sitäpaitsi kysehän on noin kympistä... En tajua, miten joku jaksaa meuhkata moisesta!

Vierailija
57/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkopuoliseksi kommentoijaksi ketjuun :)

Vierailija
58/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minut kutsutaan vieraaksi, niin en odota, että minut patistetaan aamulla vahtimaan lapsia, käymään päivällä kaupassa ja siivoamaan vain siksi, että olen kylässä. Päinvastoin oletan, että isäntäväki ottaa minut huomioon esim. tarjoamalla mahdollisuuden kaikessa rauhassa valmistautua niihin pääsykokeisiin.

Kokisin olevani todella ei-toivottu, jos isäntäväki koko ajan asettaisi minulle vaatimuksia. Olisin ap:n vieraan tavoin kieltäytynyt olemaan vastuussa vieraista lapsista, koska minusta se olisi liian suuri vastuu tilanteessa, jossa kukaan ei ole hengenhädässä vaan halutaan ainoastaan tukea isän työnantajaa joustoilla.

Lapsilleni olen opettanut, että jos kutsuu jonkun kylään niin sitten on vieraanvarainen eikä oleta, että vieras on ilmaista työvoimaa. Kylässä ollessa ei tiskata, laiteta ruokaa, pestä pyykkiä, kateta pöytää tms. vaan vieras saa olla vieras. Ei meillä anoppiakaan laiteta töihin, kun hänet viikonlopuksi kutsutaan.

Jos miehellesi soitetaan iltakymmenen tienoissa ja kerrotaan seuraavan päivän muuttuneista työjärjestelyistä, olisi miehen pitänyt kyetä kieltäytymään. Tuohon aikaan ei työkännykkään vastata eikä siis tule ongelmia lastenhoidon kanssa. Siinä teillä on peiliin katsomisen paikka.

Vierailija
59/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska sehän vaatii juurikin ulkopuolista apua sitten, eikä sitä aina ole saatavilla.

Mikä työmeno voi ilmestyä iltakymmeneltä? Ap:n miehen kannattaisi kertoa tilanteensa sinne työnantajalle.

Vierailija
60/147 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se yksi tunti elämää tuhoa, mutta olisi ollut kiva, että meillä viikon asusteleva ihminen auttaisi edes vähän tällaisessa arjen järjestelyssä.

Alun perin vierailun piti kestää kaksi päivää, mutta sitten se laajenikin koko viikoksi.

Emme todellakaan ole sälyttäneet mitään palvelutehtäviä tälle sukulaismiehelle/pojalle (22vee), mutta kyllä se nyt vaan ottaa päähän, kun hän kaikessa rauhassa hengailee meillä, odottaa ruokapalveluita ja sitten ei voi siinä yhdessä pyydetyttä asiassa auttaa.

Ap

Pojan perheelle olisi selkeästi etukäteen pitänyt ilmoittaa, mitä sopimukseen kuuluu, jos siihen yrittää sisällyttää mm. sellaisia palveluja, jotka perhe muuten ostaa ulkopuoliselta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme