Kyllä korpee - sukulaispoika meillä loisimassa
Nyt keittää!
Olen itse palannut vuodenvaihteessa työelämään ja meillä on arkipäivisin kello 8-16 lastenhoitaja kotona. Minä ja mies siis käymme täyttä päivää töissä.
Viikonloppuna meille saapui miehen sukulaispoika kylään. Hänellä on tällä viikolla kolmet eri pääsykokeet täällä pääkaupunkiseudulla eikä siis ole järkeä, että hän päivittäin ajaisi autolla parin tunnin matkan suuntaansa kotiinsa nukkumaan.
Meillä on siis kaksi alle kouluikäistä lasta, nuorempi 1,5 vee, vielä vaipoissa.
Sukulaiskundi ei millään tavoin osallistu vierailunsa aikana kotitöihin.
Hän kyllä kysyy heti, kun tulen töistä, että milloinkas on ruoka.
Eilen illalla hän valitteli väsymystään ja vetäytyi vierashuoneeseen muka lukemaan pääsykokeisiin. Silti television ääni kuului yöllä kolmeen asti. Hän jo illalla sanoi, että haluaa sitten aamulla nukkua pitkään, kun tänään onkin kokeista vapaa päivä.
Illalla miehelle selvisi, että tänä aamuna hänen pitäisi päästä myös aikaisin lähtemään töihin. Minä siis lähden joka aamu kello 6, että ehdin töistä taksisin kotiin kello 16 mennessä. Miehen piti tänä aamuna päästä lähtemään kello 7 eli tuntia aiemmin kuin hoitaja tulee normaalisti.
Kysyimme tältä vieraanamme olevalta nuorelta mieheltä, että voisiko hän mahdollisesti seurustella lastemme kanssa sen tunnin aamulla ennen kuin hoitaja ilmaantuu paikalle. Toinen lapsista ei välttämättä vielä edes herää silloin.
Vastaus: "No emmää oikein viittis. Kun pitäisi ladata akkuja ja nukkua kunnolla."
Soitimme sitten iltakymmeneltä lapsenhoitajalle ja pyysimme häntä ylitöihin aamulla, koska meidän vieraanvaraisuuttamme korvauksetta käyttävä kolli ei voi herätä niin aikaisin, että jaksaisi tuntia seurustella lapsemme kanssa aamulla.
Mua ihan raivostuttaa mennä tänään töistä kotiin kattomaan, kun kolli siellä on koko päivän loikoillut ja katsellut telkkaria. Hän ei kuulema pysty olemaan illallakaan hetkeä lasten kanssa yksin, kun ehdotin, että käväisisin kaupassa.
Joudun siis käymään tänään kaupassa hankkimassa ylimääräisiä ruokatarvikkeita nyt ruokiksella, koska illalla en pääse, kun pitää laittaa vieraalle lämmin ruoka.
Mä oon ihan raivona!!!!!
Kommentit (147)
En mä ainakaan koe että olen mihinkään muuttanut jos olen muutaman päivän sukulaisissa.
No, minä kyllä kannan korteni kekoon. Mutta en olekaan mikään teinipoika pääsykokeita suorittamassa.
Vaikka olis miten sukulainen ja pääsykokeita meidän suunnalla. En jaksa ketään perheen ulkoupuolista ihmistä katella päiväkausia vaikka se ajoittuisi vain iltoihin.
Ja jos olis vielä tuollanen vetelys ettei voi paria tuntia olla avuksi ja vielä kehtaa kysyä, millon ruokaa olis tarjolla, niin ei kiitos. Sais mun puolestani ajella ees taas tai majoittua hotelliin täyshoitoon.
Joka tapauksessa ei se loisi, se lukee pääsykokeisiin. On vieraana paikassa missä ei oikeesti haluta olla vieraanvaraisia, vaan vaaditaan vieraalta lastenhoito ja siivousapua, valitetaan ruuan määrästä mitä syö. Ihan käsittämätöntä!
miten te pärjäätte silloin kun kolli ei ole siellä kyläilemässä? ajattelepa nyt hei itse, varmaan keskittyminen on luokkaa ö siellä teidän huushollissa, kun oikeasti pitäis valmistautua pääsykokeisiin. JA minäkin teen edelleen yli kolmekymppisenä opiskeluun liittyvät työni telkku tai radio auki, jolloin voin keskittyä paremmin. syytä en tähän tiedä. vaadit liikaa, veikkaan että itselläsi ei pääsykokeisiin valmistautumisesta paljon kokemusta ole.
Olen akateeminen eli pääsykokeista on kyllä kokemusta. Ja sen verran kokemusta, että edellisen illan lukemisesta ei paljoa ole hyötyä, jos muuten ei ole valmistautunut lainkaan...
Tällä viikolla miehellä on todella pitkiä työpäiviä eli tilanne on kaikin tavoin poikkeuksellinen.
Normaalisti käymme viikonloppuisin hoitamassa viikon kauppa-asiat ja poikkean viikolla lounasaikaan töistä hakemassa leipää ja maitoa eli pientä täydennystä. Eli kyllä normaalisti selviämme vallan mainiosti. Meillä on tapana, että mies viettää laatuaikaa muksujen kanssa sillä aikaa, kun minä hoidan kauppareissun.
Mutta tässä tilanteessa, kun ruuan kulutus onkin äkkiä moninkertainen, pitääkin päästä viikollakin tekemään isot ostokset.
pohtii, Ap
Tämä sukulaispoika ei ainakaan osaa meillä vieraassa taloudessa alkaa kodinhoitajaksi ja sen ymmärrän. Paremminkin outoa olisi, jos tuollainen nuori kundi oma-alotteisesti alkaisi meidän lakanoita vaihtamaan ja pyykkäämään.
Niin olisi. Mutta ei olisi yhtään outoa, jos poika ruokailun jälkeen auttaisi oma-aloitteisesti pöydän siistimisessä tai ennen ruokaa kysäisisi, voiko auttaa jotenkin. Emäntä voi sitten joko ottaa avun vastaan tai sanoa, että kiitos vaan, mutta ei tmä kauaa vie.
Kai se on kotikasvatuksestakin kiinni. Ja omien vanhempien esimerkistä siitä, miten käyttäydytään kylässä läheisten ja vieraampien tuttujen luona.
Varmaan olisi ihan toinen sävy jos olisi ap:n oma sukulainen.
"Kolli" on siis meillä kylässä sunnuntaista lauantaihin. Lähtee siis vasta lauantaina lounaan jälkeen, kun haluaakin mennä perjantai-iltana kavereiden kanssa Helsingin yöelämään ja tarvitsee siis vielä bunkkauspaikan sillekin yölle.
Meillä on siis ihan liian kiva vierashuone, kun sinne on oma sisäänkäynti...
Ap
"Kolli" on siis meillä kylässä sunnuntaista lauantaihin. Lähtee siis vasta lauantaina lounaan jälkeen, kun haluaakin mennä perjantai-iltana kavereiden kanssa Helsingin yöelämään ja tarvitsee siis vielä bunkkauspaikan sillekin yölle.
Meillä on siis ihan liian kiva vierashuone, kun sinne on oma sisäänkäynti...
Ap
Kohta ap, kertoo että se kolli tuo katteja sinne vierashuoneeseen.
mikä tahansa aloitus ollaan aina vastaan!
mutta siis asiaan. on tosiaan törkeä mies! 22 vuotias on aikuinen. tuon ikäisenä minä olen ollut jo 5 vuotta työelämässä. kyllä pitäs sen verran löytyä oma-aloitteisuutta ja jos jaksaa kolmeen asti yöllä valvoa pitäs jaksaa myös auttaa varsinkin kun PYYDETÄÄN
Aivan lapsellinen 22-vuotiaaksi. Pilalle hemmoteltu.
Otan osaa. Tai en, kun en haluaisi tuollaista omiin nurkkiini!
Törkeää kysyä, että millonkas ruoka valmiina. Luulis osaavan ite tehä, tai lähtis jonneki muualle syömään.
Järkkyä käytöstä!
... jos "Kolli" toisi lauantaiaamuna jonkun "yömisunsa" aamiaispöytään... Hih!
"Kolli" on siis meillä kylässä sunnuntaista lauantaihin. Lähtee siis vasta lauantaina lounaan jälkeen, kun haluaakin mennä perjantai-iltana kavereiden kanssa Helsingin yöelämään ja tarvitsee siis vielä bunkkauspaikan sillekin yölle. Meillä on siis ihan liian kiva vierashuone, kun sinne on oma sisäänkäynti... Ap
Kohta ap, kertoo että se kolli tuo katteja sinne vierashuoneeseen.
Heh, minä olen 32 vuotias nainen, enkä katsoisi 15 minuuttia joidenkin räkäisten kakaroiden perään. Toisaalta välttelen myös asuntoja joissa moihin saattaa törmätä. Voi olla, että poikakin mielummin vaikka nuolisi terassin puhtaaksi kun vahtii ipanoita...
En ymmärrä miksi se ei voisi välillä ajaa kotiin ja olla teillä vain ne yöt, jolloin seuraavana aamuna on kokeet.
Voi käydä tapaamassa vapaapäivänä pääkaupunkiseudulla jo opiskelevia kavereita...
En ymmärrä miksi se ei voisi välillä ajaa kotiin ja olla teillä vain ne yöt, jolloin seuraavana aamuna on kokeet.
kovin vanaksati suhtauvan pääsykokeisiinsa, jos hengaa telkkaria katsellen pitkin yötä, eli sikäli ei hätää syksystä, tuskin hän opiskelemaan pääsee.
Itse olen sitä mieltä, että jätkällä on huono kotikasvatus, vanhempien olisi pitänyt evästää häntä kotona, että autat ja osallistut etkä lorvi. Miten hän kykenisi ap:ta auttelemaan, jos ei ole opppinut minkäänlaista oma-aloitteisuutta.
Suurin osa vastaajien lapsista on näköjään juuri tällaisia aloitekyvyttömiä typeryksiä.
... se loisii mieluummin teillä, kun omassa kodissaan se joutuisi osallistumaan kotitöihin!
Voi käydä tapaamassa vapaapäivänä pääkaupunkiseudulla jo opiskelevia kavereita...
Tuosta lastenvahtimisesta, valitettavasti se ei ole niin helppoa kaikille. Ei se ole vaan, että istu samassa huoneessa pikkusen kanssa -juttu. Ja toisaalta, kuka jaksaa herätä tuohon aikaan, jos kolmeen asti tuijottaa telkkaria. ;)
Mutta kuten täälläkin on jo sanottu, vieras on vieras. Kun vaan viikonkin on. Jos syksyllä palaa, niin pelisäännöt selväksi ennen tuloa!
... että Ap vaatisi kauheasti kotitöihin osallistumista. Hänhän vain pyysi kollia olemaan lapsille tunnin seurana.
Meillä ainakin aamulla juuri heränneet lapset ovat todella hyväntuulisia ja viihtyvät ihan itsekseen leikkien. Ei siis pitäisi olla ylitsepääsemätön urakka.
Millainen isä tästä "kollista" jonain päivänä tuleekaan...?
Joka tapauksessa ei se loisi, se lukee pääsykokeisiin. On vieraana paikassa missä ei oikeesti haluta olla vieraanvaraisia, vaan vaaditaan vieraalta lastenhoito ja siivousapua, valitetaan ruuan määrästä mitä syö. Ihan käsittämätöntä!
Meillä on täysin selvää, että kaikki osallistuu jos kyläillään pitemmän aikaa. Emme itsekään loisi yökylässä vaan autetaan ruuanlaitossa, siivotaan lasten sotkut ja käydään yhdessä kaupassa ym.
Ja ei se sukulaispoika voi teille "loiseksi" muuttaa syksyllä jos sinä et halua.
Ei riitä että miehesi sanoo kyllä, koska koti on myös sinun ja lasten koti!