Mitä pitäisi maksaa tilauskakusta?
Naapuri harrastaa sellaisten hienojen teemakakkujen tekemistä. Lapset ovat aina olleet kateellisia naapurin lasten teemakakuista, joten kysyin naapuria tekemään kakun meidän lapselle ja hän suostui.
Nyt kysymys kuuluu, mitä tuollaisesta kakusta pitäisi maksaa (siis jos hän ei ilmoita mitään hintaa itse)? Kyseessä siis iso erikoisen muotoinen kakku, johon tulee päälle marsipaani ja marsipaanihahmoja teeman mukaan.
Kommentit (47)
- monelleko hengelle kakku valmistetaan
- mitä raaka-aineita käytetään
- miten työläitä koristeiden valmistaminen on
Teen jonkin verran tilauksesta kakkuja ja hinnoittelu on tapauskohtausta, minimihinta on 50€ ja fantasiakakut alkaen 80€ ja kalleimmat ovat olleet satoja euroja.
Tarvikkeet + kohtuullinen tuntipalkka pitää maksaa.
konditoria-alalla on hinnan perustuminen munamäärään.
Katsokaapa vaikka joitain alan sivustoja.
Lisäksi siellä on erikseen hinta vaikka prosentteina jos halutaan tietty pinnoita.
Erikseen voi olla mainittu fantasiakakkujen hinnat.
Pieneen kakkuun menee vähemmän koristeita kuin isoon. Iso on suurempitöinen mitä tulee fantasiakakkuihin.
Monet kakut on kuin taideteoksia, katsokaa vaikka netistä blogeja tai facebookista alan ammattilaisten tai harrastajien töitä.
Väitän ettei perus leipomosta tai konditoriasta saa kaikkialta laadukkaita kakkuja joihin olisi todella panostettu ja nähty vaivaa.
Laatu saa maksaa.
Siis jos puhutaan fantasiakakusta, jossa suurin työmäärä tulee päällisen koristeista ja tarvikkeiden osuus on vain pieni osa hinnasta. tuolla logiikalla pienestä kakusta tulee suhteettoman halpa ja isosta suhteettoman kallis.
Loogisempi hinnoitteluperuste olisi vaikka tarvikkeiden hinta + tietty taksa työtunnilta, jolloin hinnasta tulisi enemmän oikeudenmukainen. Ison kakun leipomiseen ja koristeluun ei mene juurikaan enempää aikaa kuin pienen kakun leipomiseen ja koristeluun.
Arvostakaa käsityötä ja jos jotain uniikkia haluatte olkaa valmiita maksamaan siitä.
Tekijällekin pitää olla muutakin kuin työn ilo joka sekin on palkitsevaa.Minulla on runsaasti leivontakokemusta ja monet haluavat maksaa enemmän kuin mitä pyydän.
Huvikseen leipova
Ikävää on, että harrastukseen liittyy paljon pimeää työtä. Nämä kakkublogistit, jotka työtunteja laskematta ottavat jonkun nimellisen korvauksen tekemistään kakuista, vievät työtä muilta. Ehkäpä paikkakunnan konditorian pitäjältä, joka mahdollisesti vielä työllistää ihmisiä.
Itse olin aiemmin hoitovapaalla, ja vaikka minulta pyydettiin kakkuja ja ruokia niin en halunnut pimeänä tehdä. Tein vaan kavereilleni, ja ihan raaka-ainepalkalla. Nyt minulla on oma yritys, maksan palkat, verot jne. ja toivoisin että niin tekisivät muutkin.
siis 600 markkaa! Kai nyt itsekin osaat jotain tehdä, onpa ainakin syy alkaa harjoitella..
Jotkut urputtaa et kuka vaan voi kakun tehdä ja nakata pari koristetta päälle. No sopii koittaa ite. Oon monelle tutulle vähä opettanu kakkutaidetta ja hyvin haastavana ovat pitäneet. Jos ei käsityötä arvosta niin voi ite tehdä jonkun ällön banaanimössötäytekakun, jossa on kermatkin ihan pielessä.
Sokerimassa maksaa noin 10e kilo. Fantasiakakun raaka-aineet maksaa helposti 30-40e jos käyttää paljon suklaata yms. Jotkut sanoo et ei oo niin justiinsa mut minä en sekundakamaa tee. Ja parin euron tuntupalkalla en tekis mitään. Vaikka kuinka nautin leipomisesta. Omaa aikaa pitää arvostaa.
Pihit juntit voi kääntyä anopin puoleen
..vaan jotain vastalahjaksi.
Esimerkiksi jotain hänen harrastukseensa liittyvää, lahjakortti kampaajalle tai kosmetologille tms
Minä tein kakut ystävän juhliin ja jotain tuollaista olisin toivonut, tosin kiitoskin riitti hyvin. :)