Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi maksaa tilauskakusta?

Vierailija
18.04.2012 |

Naapuri harrastaa sellaisten hienojen teemakakkujen tekemistä. Lapset ovat aina olleet kateellisia naapurin lasten teemakakuista, joten kysyin naapuria tekemään kakun meidän lapselle ja hän suostui.

Nyt kysymys kuuluu, mitä tuollaisesta kakusta pitäisi maksaa (siis jos hän ei ilmoita mitään hintaa itse)? Kyseessä siis iso erikoisen muotoinen kakku, johon tulee päälle marsipaani ja marsipaanihahmoja teeman mukaan.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa virkatyössäni tuntipalkkani on noin 50 € tunti (brutto). Jotta pääsisin kakunteossa samalle nettopalkalle, pitäisi minun pyytää kakunteosta vähintään 25-30 € tuntipalkkaa (pimeästi). Tuollaiseen kakkuun menee helposti päivä, pari, siis sellainen 10-15 tuntia työtä. Yksistään työn osuudeksi tulisi siis 250-450 euroa. Ja päälle tietysti aineiden hinta.

No joo, ei varmaan kukaan kakkuja tilaustyönä tekevä kuvittelekaan pääsevänsä tuntipalkoille, vaan tehdään omaksi iloksi, harrastukseksi ja hyvää hyvyyttä. Silti kannattaa laskea, että 20-30 euron kakusta ei jää tekijänpalkkaa ollenkaan ja 50-60 eurollakin tuntipalkaksi jää muutama euro. Voisiko vastapalkaksi mennä vaikka tekemään leipojalle kevätsiivouksen, niin palkka olisi jossakin suhteessa?

Onneksi en ole suostunut tilauskakkuja tekemään enkä aio suostua jatkossakaan.

Vierailija
22/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syitä, miksi olen ammattini valinnut sen sijaan, että olisin ryhtynyt kondiittoriksi. Yksi niistä asioista on asiallinen palkkataso. Leivon omaksi ilokseni silloin kun leivon, mutta en tuntipalkan takia. On ihan pähkähullua pyytää leivontapalveluksia ihmisiltä, joiden palkka omassa ammatissaan on paljon suurempi kuin kondiittorilla. Kannattaa mieluummin ostaa se kakkunsa siltä kondiittorilta.

Vaan kun tälläkin palstalla moni tuntuu aliarvostavan "naisten töitä". Tutulle sähkömiehelle tai putkimiehelle vielä suhteellisen mukisematta maksetaan asiallinen korvaus, mutta tuttua naista voi palkatta pyytää tekemään mitä tahansa ja sitten kauhistella, jos hän haluaa työstään asiallisen korvauksen. Kun kerran on ammattilaisia jotka tuotakin työtä tekevät, niin miksi pitää pyytää naapurilta tai tuttavalta halvemmalla?

Ja tosiaankin asia olisi minusta eri, jos naapuri vaikka vastavuoroisesti tulisi meille siivoamaan yhtä pitkäksi aikaa kuin kakun tekeminen minulta vie. Vaan kun kuvitellaan, että pari kymppiä on kohtuullinen korvaus mistä vain.

Ja kuten sanottua, minä en tilauskakkuja tee, koska en kehtaisi pyytää niistä sellaista hintaa,mihin olisin tyytyväinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D kondiittorien kuukausipalkka ei taida olla ihan tuota, yli 8000 €

Eihän tuo sanonutkaan olevansa kondiittori

Vierailija
24/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla joku suositteli vaahtokarkkimassaa ja väitti marsipaania pahaksi. Minulla on kyllä täysin päinvastainen kokemus.

Meillä marsipaani tekee kauppansa. Kun olen jonkun kerran käyttänyt sokerimassaa tai vaahtokarkkifondanttia, on sitä haukuttu kamalan makuiseksi eikä kukaan ole suostunut syömään. Nykyisin lapset VAATIVAT, että heidän kakkuihinsa on käytettävä nimenomaan marsipaania. Sikäli se on hankalaa, että joissakin koristeissa etenkin sokerimassan ominaisuuksista olisi hyötyä.

Vierailija
25/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä harrastelen myös kakkujen tekoa. Ja ihan vain omaksi iloksi, näpertelyyn menee niin paljon aikaa, että en ikinä voisi pyytää työstäni sellaista palkkaa, kuin oikeasti pitäisi- työmäärään nähden. Plus ne raakaaineet... juu ei meillä päin yhteen kakkuun kyllä saa marsipaaneja 5 eurolla.

Leipominen on oikeasti kallis harrastus. JOs siis haluaa muutakin kuin hilloa ja banaania *yök* kakun väliin.

Ap:lle sanoisin, että hinnasta olisi kannattanut sopia etukäteen! Mutta jos on n. 6 munan kakku, niin 50€ hinnasta kannattaa lähteä liikkeelle.

Vierailija
26/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aiemmin usein ostanut kakut konditoriasta ja tosiaankin ajattelin, että tällä kertaa tulee hienompi ja parempi kakku, joten tottakai se on myös kalliimpi. Olin etukäteen ajatellut jotain 100 €:n hintaluokkaa ja tämän keskustelun jälkeen varmasti maksan vähintään sen, vaikka leipoja pyytäisi vähemmänkin :-)

Kiitos!

ap

Vierailija
27/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että tekijä on tyytyväinen.

Vierailija
28/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fantasiakakkujen MINIMIVELOITUS näyttää olevan 80 € ja alkaen 6 € / hlö.

http://jimijjjp.vuodatus.net/

Vierailija
29/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainekset mitä ostin siis kakkupohjaan ja täytteeseen kaupasta oli. Kaakaujauhe Van Houten Cacao 2,39 , Mascarponen 2,35 Kuohukermaa 5dl 2,85 Florla vispipiä kaksi 2,50. Liivate paketin 1,5 ,kostutukseen Frezza mocca 1,95 kanamunia (virikemuni)1,89 3kp daim suklaa patukkaa 2,37 2pussia pakaste vadelmia 2,38 meijeri voi 2,65 Maitoa 1, Lime hedelmiä 2kp 0,70 , muovipussi 0,18 = 24,71 € (Kuitti oli tuossa laatikossa.)

Yli jäi munia, suklaajauhetta, ½pussia vadelmia, 1dl kermaa, 7 liivatelehteä, voita, maitoa. Ne pidin. :)

Pohjan tein 26cm vuokaan ja leikkasin sitten 3kerrokseen.

Tiedän että halvemmallakin olisin tehnyt tuon täytteen. Tämä täyte on kallein täyte mitä olen tehnyt. Ystäväni antoi vapaat kädet ja halusin tehdä sen täytteen mitä on meidän juhlissa kehuttu eniten.

Tällanen siitä sitten tuli

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…

Vierailija
30/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähintäin 80€. Kyseessä uniikki teemakakku.

Peruskakku marsipaanista jo yksistään 50€.

Kiinnostaisi tietää paljonko ap maksoi kakusta, avaus on huhtikuulta.

Vierailija
31/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri on sen jälkeen ollu luottokakkuilija. Kaverin kakut maukkaampia ja hienompia. Hän on hinnoitellut kakkunsa (25hlöä) noin samoihin. Maksan riemulla!!

Vierailija
32/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyydän kakuista aineiden hinnan + 20€ tekopalkkaa. Teen kakkuja tutuille. Melkein joka viikonlopulle riittää kakkuhommia. Tuo 20€ on naurettavan pieni summa siitä vaivannäöstä! Aikaa menee yhteen kakkuun kolmen päivän aikana monta tuntia. Ensin ekana päivänä leivotaan pohja. Toisena päivänä se täytetään ja kolmantena koristellaan. Koristeetkin on paras tehdä ainakin kakun koristelua edeltävänä päivänä viimeistään. Kolme tuntia per kakku ei ole edes kauan!

Ja mitä tulee tuohon muiden töiden/markkinoiden viemiseen. Täällä ei leipomot valmista fantasiakakkuja. Eli en vie kenenkään markkinoita. Jokainen tuttuni osaa tehdä tavallisia kermakakkuja eivätkä tilaisi kakkua leipomosta vaan tilaavat minulta, koska haluavat jotain erilaista ja näyttävää. Mielelläni tekisin tätä hommaa niin, että maksaisin verot ja pyytäisin kunnon hintaa (mikä on fantasiakakkujen kohdalla usein hinnoiteltu esim. 5€/pala eli yhdestä munasta tulee 3 palaa= 6 munan kakku tekisi 90€). Mutta, kun elintarvikelainsäädäntö ei anna pyörittää moista bisnestä kotikeittiössä. Joten jatkan matalalla profiililla kavereiden auttamista juhlajärjestelyissä.

Vierailija
33/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kakun aineisiin menee rahaa kakun koosta ja täytteistä (ei pelkkää hilloja ja kermaa vaan ihania mousseja) riippuen 20-30€. Joskus, jos maalaan monimutkaisen kakkukuvan tai teen ison määrän pikkutarkkoja koristeita kakun pullolleen niin voin pyytää siitä työstä 10€ lisää.

Vierailija
34/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ihania kakkuja ja meidän lapset ovat kysyneet, voisivatko saada joskus samanlaisen omiin juhliinsa. Kiitos, voin kyllä tehdä teille synttärikakun ensi viikolla.

Tosi kilttiä, kiitos jos sulla on aikaa. Sen pitäisi olla sellainen ja sellainen, mitähän menisi raaka- aineisiin ja mikä olisi kohtuullinen tekopalkka, kun tällaiseen ryhdyt?

No jos vaikka 50 maksat, niin saadaan siitä iso.

Ok, sanotaan 60 euroa ja paljon kiitoksia.

Vierailija
35/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainekset mitä ostin siis kakkupohjaan ja täytteeseen kaupasta oli. Kaakaujauhe Van Houten Cacao 2,39 , Mascarponen 2,35 Kuohukermaa 5dl 2,85 Florla vispipiä kaksi 2,50. Liivate paketin 1,5 ,kostutukseen Frezza mocca 1,95 kanamunia (virikemuni)1,89 3kp daim suklaa patukkaa 2,37 2pussia pakaste vadelmia 2,38 meijeri voi 2,65 Maitoa 1, Lime hedelmiä 2kp 0,70 , muovipussi 0,18 = 24,71 € (Kuitti oli tuossa laatikossa.)

Yli jäi munia, suklaajauhetta, ½pussia vadelmia, 1dl kermaa, 7 liivatelehteä, voita, maitoa. Ne pidin. :)

Tiedän että halvemmallakin olisin tehnyt tuon täytteen. Tämä täyte on kallein täyte mitä olen tehnyt. Ystäväni antoi vapaat kädet ja halusin tehdä sen täytteen mitä on meidän juhlissa kehuttu eniten.

<a href="http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…" alt="http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…">http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…;

Olisitpa minun ystäväni! Maksaisin ilman muuta tuon 50 euroa mutta nyt hävettää, kun tajuan, miten vähän sekin tavallaan on...

Itse ostin peruskakun leipomosta 40 hengelle ja hinta oli 100 euroa. Kyllä siis kaverille tai naapurille pitäisi maksaa paljon paremmasta ja hienommasta kakusta lähes saman verran ja päälle vielä jotain työapua.

Vierailija
36/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…" alt="http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…">http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/487905_10150954980436821…;

Pakko arvostella. Se, että on kahta sinistä sävyä kakussa, tekee siitä tökerön näköisen. Sanoisin, että kukat on liian tummia. Myös vauvan sävy on aivan liian tumma. Jos ei ollut intiaanivauvasta kyse? Reunan kermakerros on aavistuksen liian ohut, koska pohja paistaa paikoitellen läpi. Hommaa kunnon lasta, jolla saat vedettyä reunan siististi tasaiseksi. Myös pursottamista kannattaa harjoitella vielä (sitä voi harjoitella ihan ilman kakun tekoakin).

Vierailija
37/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyydän kakuista aineiden hinnan + 20€ tekopalkkaa. Teen kakkuja tutuille. Melkein joka viikonlopulle riittää kakkuhommia. Tuo 20€ on naurettavan pieni summa siitä vaivannäöstä! Aikaa menee yhteen kakkuun kolmen päivän aikana monta tuntia. Ensin ekana päivänä leivotaan pohja. Toisena päivänä se täytetään ja kolmantena koristellaan. Koristeetkin on paras tehdä ainakin kakun koristelua edeltävänä päivänä viimeistään. Kolme tuntia per kakku ei ole edes kauan!

Ja mitä tulee tuohon muiden töiden/markkinoiden viemiseen. Täällä ei leipomot valmista fantasiakakkuja. Eli en vie kenenkään markkinoita. Jokainen tuttuni osaa tehdä tavallisia kermakakkuja eivätkä tilaisi kakkua leipomosta vaan tilaavat minulta, koska haluavat jotain erilaista ja näyttävää. Mielelläni tekisin tätä hommaa niin, että maksaisin verot ja pyytäisin kunnon hintaa (mikä on fantasiakakkujen kohdalla usein hinnoiteltu esim. 5€/pala eli yhdestä munasta tulee 3 palaa= 6 munan kakku tekisi 90€). Mutta, kun elintarvikelainsäädäntö ei anna pyörittää moista bisnestä kotikeittiössä. Joten jatkan matalalla profiililla kavereiden auttamista juhlajärjestelyissä.

En myöskään ymmärrä ystäviäsi, jotka antavat sule tuollaisen koiranpalkan mutta vielä vaikeempaa ymmärtää marttyyriä, joka niska limassa uhraa vapaa-aikansa eikä vaadi sille vastinetta.

Onko sulla lapsuudesta alkoholistaperhetausta ja päälle on jäänyt hylätyksi tulemisen pelko?

Haluat miellyttää ihmisiä hinnalla millä hyvänsä?

Eihän tuollainen itsensä alihintaan myyminen ole ejärkevää, oli syy mikä hyvänsä.

Vierailija
38/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidin kukkien ja pursotuksen väreistä mitä sain aikaan. Mutta kauneus onkin katsojan silmässä. Marsipaani vaavi oli eka mitä olen ikinä tehnyt. Sekoitin oranssia ja punaista. Tämä siis oli kokeilu ja väri ei minuakaan miellyttänyt. toki tuossa kuvassa se o myös vähän eri kuin luonnossa. Tuota pursottamista pitää ehdottomasti vielä treenata. Paljon ja paljon. Aivan liian ohut tuli myös siiitä kermasta kakun reunalla. Ja kunnon lastaa en vielä omista. Tämä kyseinen kakku on laskujeni mukaan 9 täytekakku mitä olen tehnyt. Olen tehnyt tosiaan vaan omille lapsilleni tätä ennen kakkuja. Itse olin ja olen kuitenkin tyytyväinen tuohon ristiäiskakkuun minkä tein ystävälleni.

Olen vasta alussa tämän harrastuksen kanssa. Paljon opittavaa ja paljon työkaluja hommattava jotta työ sujuisi ja laatu paranisi. Haluaii myös syksyllä käydä kakun koristelu kurssilla koska haluan oppia uutta ja kehittyä.

Vierailija
39/47 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa minun ystäväni! Maksaisin ilman muuta tuon 50 euroa mutta nyt hävettää, kun tajuan, miten vähän sekin tavallaan on...

Itse ostin peruskakun leipomosta 40 hengelle ja hinta oli 100 euroa. Kyllä siis kaverille tai naapurille pitäisi maksaa paljon paremmasta ja hienommasta kakusta lähes saman verran ja päälle vielä jotain työapua.

Kiitos paljon.

Olin erittäin otettu kun ystäväni pyysi minua tekemään kakun. Ensimmäinen joka edes on pyytänyt minua tekemään kakkua. Jännitin paljon sen tekoa ja varsinkin koristelua. :D

Oli ilo ja kiva tehdä ristiäiskakku heille koska he tosiaan ovat antaneet meille paljon vauvan vaatteita.

Minulle tämä kakku juttu on tosiaan aivan alussa ja en vielä tekisi kakkuja kuin ystäville koska en halua että joku luulee tilaavansa ammattilaiselta kakkua :).

Vierailija
40/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos puhutaan fantasiakakusta, jossa suurin työmäärä tulee päällisen koristeista ja tarvikkeiden osuus on vain pieni osa hinnasta. tuolla logiikalla pienestä kakusta tulee suhteettoman halpa ja isosta suhteettoman kallis.

Loogisempi hinnoitteluperuste olisi vaikka tarvikkeiden hinta + tietty taksa työtunnilta, jolloin hinnasta tulisi enemmän oikeudenmukainen. Ison kakun leipomiseen ja koristeluun ei mene juurikaan enempää aikaa kuin pienen kakun leipomiseen ja koristeluun.

Huvikseen leipova

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi