Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitäisi maksaa tilauskakusta?

Vierailija
18.04.2012 |

Naapuri harrastaa sellaisten hienojen teemakakkujen tekemistä. Lapset ovat aina olleet kateellisia naapurin lasten teemakakuista, joten kysyin naapuria tekemään kakun meidän lapselle ja hän suostui.

Nyt kysymys kuuluu, mitä tuollaisesta kakusta pitäisi maksaa (siis jos hän ei ilmoita mitään hintaa itse)? Kyseessä siis iso erikoisen muotoinen kakku, johon tulee päälle marsipaani ja marsipaanihahmoja teeman mukaan.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan pähkähullua pyytää leivontapalveluksia ihmisiltä, joiden palkka omassa ammatissaan on paljon suurempi kuin kondiittorilla.

kyllähän sä ymmärrät että sun aikas ei ole sen 50€/h arvosta sillon kun sä et harjota ammattiasi?

Vierailija
2/47 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein juuri tänään kakun ystävälleni. Ensimmäinen kakku joka ei ole siis omaan pöytään tehty. Ruokakaupassa meni pohjaan ja täytteeseen noin 25€. Mutta jos olisin ostanut kaikki jauhot ja sokerit ja korppujauhot niin enemmän. Sitten ostin muovailtavaa marsipaania 4,50€ ja sokerimassan ja vaahtokarkkimassan joku 10€ tais olla yhteensä ne 2 pakettia, en muista tarkkaan. Eli 25€ kakku + 15€ koristeluihin. Koska en käyttänyt kaikkea massaa mitä koristeluun meni pyysin koristeista 10€.

Aikaa minulla kulu PALJON. Marsipaani vauvaa tein 3h ja muita koristeita ainakin 1h. Ne sitten kuivumisen jälkeen piti maalata 1h lisää meni siinä. Kakun pohjan leivoin 1,½ tunnissa. Täytemassan ja kasaukseen meni varmaan 45min. Koristelin 1,5h.

Kaikenkaikkiaan tein kakkua kolmena eri päivänä. Ekana päivänä siis koristeita tokana kakku pohjaa ja täytettä + kasaus ja vikana koristelin sen.

Pyysin kakusta tuotteiden hinnan koska en kehdannut enempää pyytää. Vastapalveluksena olen saanut ja saan heiltä lastenvaatteita.

Mutta jos naapurille tekisin kakun toivoisin että hän pitäisi työtäni ainakin 50€ arvoisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sinne oikein laitoit?. Tietysti jos kakku on ollut ihan valtavan iso niin sitten,mutta normaali kokoiseen kakkuun nyt ei saa 25e menemään jos edes jauhoja ja sokereita ei ole laskettu mukaan.

Vierailija
4/47 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainekset on marsipaaninkin kanssa vain noin 5e luokkaa

Vierailija
5/47 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI kannata riistää. Selän takana sua sitten haukutaan, jos yrität mahdollisimman halvalla teettää. Moni ei kehtaa olla suostumatta tekemään mutta nuukuutesi tulee kyllä kaikkien tietoon.

Vierailija
6/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni tavallinen kakku maksaa 45 euroa, ehkä se on jokin lähtökohta? Toisaalta aineet tulevat harrastelijalle kaupasta ostettuna kalliimmiksi, toisaalta kondiittorilla on ammattilisä hinnassa. Ja tietysti tuohon näpertelyyn kuluu aikaa, jonka voisi vielä jotenkin huomioida lisänä.

Vierailija
7/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yleensä pyydän noin 6 munan kakusta 50 euroa. Se on aika vähän, varsinkin jos marsipaania tai sokerimassaa menee paljon ja kakku on esim. laktoositon.

Vierailija
8/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin riippuu vähän maksatko kaverihinnan vai oikean hinnan...?

Kaverihinta varmaan 20-30, oikea hinta sitten kuten otsikossa...

Vierailija
10/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
11/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan kakkujen leipomista tilauksesta. Hinta määräytyy pitkälti ainesosien mukaan. Eli jos on esim. suklaata paljon, erilaisia massoja koristeissa ja/tai kakun kuorrutuksena, tuorejuustoja yms. niin silloin kakku maksaa enemmän kuin peruskermakakku. Riippuu myös paljon siitä miten kauan koristeiden ja itse kakun tekoon on mennyt aikaa.

Voisin ajatella, että 50e on se hinta, josta lähdetään tilanteessa josta kerroit. Jos kakku on iso (mitä se sitten tarkoittaakaan, 30 vai 70 hengen??) ja tosiaan noita massoja päällä, ja vielä muotokakku, niin itse pyytäisin sellaisesta varmaan jotain 60e. Riippuen sitten tosiaan niistä täytteistä ja koristeista.

Vierailija
12/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö sä, mitä marsipaani maksaa ja paljon sitä kuluu kakun päälle?!? Marsipaanipötkö on noin 3 euron luokkaa ja ison kakun päällystämiseen sitä menee vähintään kaksi, jopa kolme pötköä, jos tekee sen kunnolla. Lisäksi koristeisiin menevä massa. Siihen lisätään elintarvikevärit, massan alle menevä kreemi (tomusokeri+voi), täytteen ainekset (esim. itse käyttämäni suklaamoussetäyte tulee maksamaan noin 8 euroa) ja kakkupohjan ainekset. Siihen kun lisää tekopalkkaa ottaen huomioon, että kakun tekemiseen koristeineen menee MONTA tuntia, niin 20 euroa on kyllä ihan naurettavaa. Mutta sä teetkin varmaan itse kakkusi.

Vierailija
13/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse väkertänyt marsipaani-päällysteisiä, koristeltuja kakkuja omalle perheelle. Alle kympin ei aineksia saa.

Yksi marsipaani pötkylä maksaa 3 €, sillä päällystää kakun. Koristeisiin menee lisää, eri värejä. Munat ovat kallistuneet, kermaa palaa ja hilloja. Tummasta suklaasta voi tehdä koristeita, juu, mutta on niissä vaivansa.

Noloa on pyytää tekemään ja sitten alkaa nuukailla rahan kanssa.

Vierailija
14/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole itsestään selvää, että tilausta tehtäessä sovitaan myös HINNASTA tai vähintään laskutusperusteesta!

Vierailija
15/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko itse tehnyt kakkuja? Jos olet, niin käväisepä kaupassa ja kurkistele hintoja uudestaan :)

Jos tosiaan olet tehnyt itse kakkuja, niin oletko koskaan muotokakkua? Oletko ajatellut, kuinka kauan sitä väsäät?

Näissä kakkujen hinnoissa tulee ottaa huomioon myös niihin käytetty aika. Jo pelkästään kakkutaikinan valmistaminen, paistaminen ja täyttäminen vie enemmän kuin tunnin. Tekisitkö itse omaa työtäsi 10e tuntipalkalla?

Minusta saisit hävetä, jos tuolla hinnalla edes viitsit ehdottaa kakun tekemistä! Sen verran kunnioitusta, kiitos!

Vierailija
16/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että teettekö muutenkin vastavuoroisia palveluksia.

Vierailija
17/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei käytä marsipaania sehän on pahaa. Toivottavasti käyttää vaahtokarkkimassaa.

Vierailija
18/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa reilusti yli kolme euroa/laatikko. Mutta on kyllä parempaa kuin marsipaani, tosin marsipaanissa on jossain tilanteissa paremmat ominaisuudet kuin vaahtismassassa.

Vierailija
19/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minimihinta 50 euroa.

Ja tuon vitosella kakkutarpeet ostavan jauho-vesi-"kakkua" ei varmaan söis sikakaan:DD

Vierailija
20/47 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan kakkujen tekemistä oman perheen juhliin. Aina silloin tällöin joku on pyytänyt tekemään tilauskakun ja poikkeuksetta olen kieltäytynyt - yksinkertaisesti siksi, että olen laskenut, etten ikinä kehtaisi pyytää kakusta sellaista hintaa, että viitsisin sillä rahalla ruveta toisille kakkuja väkertämään.

Omassa virkatyössäni tuntipalkkani on noin 50 € tunti (brutto). Jotta pääsisin kakunteossa samalle nettopalkalle, pitäisi minun pyytää kakunteosta vähintään 25-30 € tuntipalkkaa (pimeästi). Tuollaiseen kakkuun menee helposti päivä, pari, siis sellainen 10-15 tuntia työtä. Yksistään työn osuudeksi tulisi siis 250-450 euroa. Ja päälle tietysti aineiden hinta.

No joo, ei varmaan kukaan kakkuja tilaustyönä tekevä kuvittelekaan pääsevänsä tuntipalkoille, vaan tehdään omaksi iloksi, harrastukseksi ja hyvää hyvyyttä. Silti kannattaa laskea, että 20-30 euron kakusta ei jää tekijänpalkkaa ollenkaan ja 50-60 eurollakin tuntipalkaksi jää muutama euro. Voisiko vastapalkaksi mennä vaikka tekemään leipojalle kevätsiivouksen, niin palkka olisi jossakin suhteessa?

Onneksi en ole suostunut tilauskakkuja tekemään enkä aio suostua jatkossakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän