Vielä sukunimistä: Miksi teillä on yhteisenä sukunimenä nimenomaan miehen sukunimi?
Kommentit (151)
koska se on mukavampi ja harvinaisempi (alle 30 nimen kantajaa tällä hetkellä) kuin omani vielä tällä hetkellä. Lisäksi minulla on huonot välit isääni ja en koe huonona, että saan nimeäni vaihtaa. Plus koko perheelle sama nimi, ehdottomasti. Jos mies olisi ehdottanut, että otetaan minun nimeni, en olisi missään nimessä suostunut. Mielummin vaikka sitten uusi yhteinen nimi. Yhdistelmistä en myöskään perusta. Perusteluni eivät tämän ketjun valossa ole kummoiset, kun kaikki on jo lytätty, mutta näin silti meillä.:)
päivän parhaasta pointin totaalimissaamisesta.
Saahan ihmisillä olla mitkä syyt tahansa. Osalla se on kaunis nimi, toisilla halu päästä lapsuudennimestä eroon, joillakin perinne, muilla mikä lie. Mitä se sinua haittaa? Vai pitäisikö seuraavaksi kieltää oikeus ottaa miehen sukunimi avioituessa? Sittenkö olisi hullun femakon mielestä hyvä, kun naiset eivät muuten tajua omasta parastaan?
Ehkä sun on taas aika tehtailla uusi aloitus samasta aiheesta av:lle, kun nerokkaat pointtisi menee lukijoilta ohi. :D
En ole väittänyt, että kaikkien naisten tulisi pitää oma sukunimensä. Selvää on kuitenkin, että tavat ja tottumkset ohjaavat yhteisen nimen valintaa. Kyllä mun mielestä sillä on voimakas symbolinen arvo, jos yhteiskunnassa toisen nimi asetetaan ylemmäs vain sen alkuperäisen haltijan sukupuolen perusteella. Vähän kuin miehen pipo olisi automaattisesti arvokkaampi ja tärkeämpi kuin naisen pipo. Pienet asiat ja ilmiöt heijastaa yleisiä asenteita.
En ole väittänyt, että kaikkien naisten tulisi pitää oma sukunimensä. Selvää on kuitenkin, että tavat ja tottumkset ohjaavat yhteisen nimen valintaa. Kyllä mun mielestä sillä on voimakas symbolinen arvo, jos yhteiskunnassa toisen nimi asetetaan ylemmäs vain sen alkuperäisen haltijan sukupuolen perusteella. Vähän kuin miehen pipo olisi automaattisesti arvokkaampi ja tärkeämpi kuin naisen pipo. Pienet asiat ja ilmiöt heijastaa yleisiä asenteita.
Mikä tässä on ongelmana?
Osaatkos hullu femakko kertoa, miksi Suomessa on niin monta poliittista puoluetta, vaikka vain muutama niistä on minun mielestäni oikealla asialla? Kiinnostaisi tämäkin ja samalla perusteet, miksi 80% suomalaisista ei äänestä kuten minä.
Otahan nyt laskin kouraan ja mietipä hetki asioita.
t. toinen hullu femakko
Eli se ei riitä, että naisella on vapaus valita sukunimensä. Naisen tulisi valita tyttönimen säilyttäminen, muu on merkki epätasa-arvosta. :D :D :D Aivan pähkähullua. Anna ihmisten tehdä oman elämänsä valinnat ja keskity omaasi. En mä ainakaan siedä mitään sekopäätä kertomassa, mitä mikäkin oma valintani symboloi.
Osaatkos hullu femakko kertoa, miksi Suomessa on niin monta poliittista puoluetta, vaikka vain muutama niistä on minun mielestäni oikealla asialla? Kiinnostaisi tämäkin ja samalla perusteet, miksi 80% suomalaisista ei äänestä kuten minä.
Otahan nyt laskin kouraan ja mietipä hetki asioita.
t. toinen hullu femakko
Tietenkin olen vain hölmö nainen, kun otin miehen sukunimen avioituessani. Eihän minusta ole itsenäisiin päätöksiin. Kerro nyt suuri feministinero tyhmemmälle, mikä on valinnassani vialla.
Mikä tässä on ongelmana?
Sun mielestä siinä ei ole mitään ongelmaa, että toisen sukupuolen omaisuus/ominaisuus on automaattisesti arvostetumpaa kuin toisen sukupuolen vastaava? Jos tässä ei mielestäsi ole ongelmaa, niin maailmakatsomuksemme eroaa kyllä kovin paljon. :)
niin itsekeskeinen paska että en ottaisi miehen sukunimeä. Mutta en vaatis että miehen tarvis munkaa sukunimeä ottaa. Tosin oon sanonu etten mee naimisiin et se siittä sit :D
Mikä tässä on ongelmana?
Sun mielestä siinä ei ole mitään ongelmaa, että toisen sukupuolen omaisuus/ominaisuus on automaattisesti arvostetumpaa kuin toisen sukupuolen vastaava? Jos tässä ei mielestäsi ole ongelmaa, niin maailmakatsomuksemme eroaa kyllä kovin paljon. :)
Joten minusta sellaista on jokseenkin järjetön tavoitella vaan suostua kompromissiin asioissa, jotka eivät ole niin kamalan tärkeitä kuten sukunimi.
Mä en ole feministi henkeen ja vereen. Olen vain sen verran feministi kuin on järkevää.
Itsellä on sen verran harvinaisempi sukunimi että siitä ei malttais luopua.. nykysellä avokilla sen sijaan yks suomen yleisimmistä et ei kiitos...
Mikä tässä on ongelmana?
Mikä on konkreettinen ongelma siinä, että nainen ottaa omasta vapaasta tahdostaan miehensä sukunimen? Miten tilannetta pitäisi muuttaa? Eikö sukunimeä enää saisi vaihtaa? Miksi sä et luota siihen, että naiset tekevät itse valintansa? Etkö sä arvosta naisia? Pidät niitä tyhminä, kun ne vaihtavat nimeä?
Sä alat vain haukkua muita kirjoittajia tyhmiksi, jotka eivät tajua sun pointtejasi, kun sulta kysyy konkreettisia asioita. Voisitko vastata neroudessasi.
Mikä tässä on ongelmana?
Joten minusta sellaista on jokseenkin järjetön tavoitella vaan suostua kompromissiin asioissa, jotka eivät ole niin kamalan tärkeitä kuten sukunimi.
Mä en ole feministi henkeen ja vereen. Olen vain sen verran feministi kuin on järkevää.
Täydellinen tasa-aarvo lienee toki mahdotonta, mutta miksi ihmeessä olisi järjetöntä tavoitella sitä? (Ymmärrän toki esim. monet fyysiset asiat, mutta se onkin aivan toinen asia...)
Ymmärrän kyllä, että moni ei hirveästi edes mieti tätä asiaa tai haluaa tehdä kompromisseja, mutta mielestäni on hölmöä väittää, ettei nimen valinnalla ole mitään merkitystä tai että tasa-arvon näkökulmasta se olisi yhdentekevää.
Ei ole mitään järkevää syytä, miksi miehen nimi asetettaisiin naisen nimen yläpuolelle.
minussa ei ole vähääkään energiaa teeskennellä jotain tekopyhää feminismiä, joka vedetään jokaiseen tasa-arvo keskusteluun mukaan. se on perinne, eikä mulla ole mitään syvää paloa lähteä sitä muuttamaan. miksi olisi yhtään sen tasa-arvoisempaa pitää oma sukunimi? sitä paitsi inhosin omaa sukunimeäni vaikka se olikin kansallistaiteilijan nimi, mutta mieheni sukunimi on kaunis ja harvinainen (ja joo, kaikki suomalaiset on globaalisti harvinaisia ja sössönsöö, ymmärsit pointtini).
kuten sinä omasi isältäsi. Aika sairas perhe teillä, kun appi on sinulle noin merkityksekäs.
Todellista feminismiä haukkua täällä muita naisia yksinkertaisiksi, hölmöiksi ja typeriksi, jotka eivät tajua teidän hienoja pointteja. Pitäkää vain huoli omista asioistanne, hullut.
Mikä tässä on ongelmana?
Joten minusta sellaista on jokseenkin järjetön tavoitella vaan suostua kompromissiin asioissa, jotka eivät ole niin kamalan tärkeitä kuten sukunimi. Mä en ole feministi henkeen ja vereen. Olen vain sen verran feministi kuin on järkevää.
Täydellinen tasa-aarvo lienee toki mahdotonta, mutta miksi ihmeessä olisi järjetöntä tavoitella sitä? (Ymmärrän toki esim. monet fyysiset asiat, mutta se onkin aivan toinen asia...) Ymmärrän kyllä, että moni ei hirveästi edes mieti tätä asiaa tai haluaa tehdä kompromisseja, mutta mielestäni on hölmöä väittää, ettei nimen valinnalla ole mitään merkitystä tai että tasa-arvon näkökulmasta se olisi yhdentekevää. Ei ole mitään järkevää syytä, miksi miehen nimi asetettaisiin naisen nimen yläpuolelle.
Olisiko maito halvempaa kaupassa jos oliisn pitänyt oman sukunimen vai mikä asia mun elämässäni olisi eri tavalla? Jos mä elän elämääni, enkä seiso katsomassa sitä tasa-arvon näkökulmasta jossain sivummalla, niin mitä väliä sillä sukunimellä on?