Vielä sukunimistä: Miksi teillä on yhteisenä sukunimenä nimenomaan miehen sukunimi?
Kommentit (151)
Voisko ap ja kump. kaikessa viisaudessaan vastata tähän.
No SINULLE HENK.KOHT. siitä ei ilmeisesti olisi ollut mitään hyötyä, kun et et näe tässä jakautumisessa mitään ongelmaa. Useimmille oman sukunimen pitäminen liittyy omaan ammattiin, omaan identiteettiin tai aatteellisiin pyrkimyksiin. Viimeistä sinulla ei vissiin ainakaan ole.
mutta en myöskään sitä miten nimi liittyisi aatteellisiin pyrkimyksiin kun en ole mitään mainittavaa sukua, että oman nimen pitämisestä olisi siinäkään mielessä mitään etua.
Ei nimi miestä pahenna, sanotaan, joten tuskin pahentaa naistakaan.
Ja mitä tulee identiteettiin, mieluiten vaihtaisin sekä etu- että sukunimeni, jotta voisin todella tuntea olevani minä. Mutta sen verran olen jo ihmisenä onneksi kasvanut, että ymmärrän, ettei mikään nimi estä minua olemasta minä.
No se näkyy siinä, että postiluukussa on ennen pitkää miljoonaa nimeä ja joka lomakkeeseen saa tällätä nimiä tyyliin Tanja Erjola, entinen Karpela, entinen Saarela, os. Vienonen.
Jne.
jolla on aamulääkkeet jäänyt napsimatta, kun on niin naurettavia juttuja.
No se näkyy siinä, että postiluukussa on ennen pitkää miljoonaa nimeä ja joka lomakkeeseen saa tällätä nimiä tyyliin Tanja Erjola, entinen Karpela, entinen Saarela, os. Vienonen. Jne.
ja hän siis itse sitä ehdotti! Ja miehen suku ei ole millään lailla ottanut kantaa nimiasiaan.
Minä halusin miehen sukunimen, koska tyttönimeni on aina ollut mielestäni ruma ja siihen liittyy vanhaa painolastia (nimestä saa helposti väännettyä pilkkanimen, jota jouduin lapsuudessa kuulemaan ihan tarpeeksi). Miehen nimi taas on kaunis ja harvinainen, eikä siitä saa mitään typeriä väännöksiä tehtyä. Tyytyväinen olen valintaani.
Totuus jota naiset eivät sano: Koska mies tahtoo niin koska se on perinne. Koska mies ja miehen suku tahtoo niin. Jotta perheellä olisi sitten miehen sukunimi ja nainenkin olisi naimisissa nimen perusteella.
Sitten näitä itsepetosta ja tekosyitä: annoin miehen valita nimen mutta minä pidän valtaa muuten, miehellä on parempi sukunimi....;-D
Ilmeisesti sukunimi on hyvä vielä kun mies menee naimisiin, mutta tytöillä se jossain vaiheessa pilaantuu ja tytön pitää ottaa taas toisen miehen sukunimi ja jne.
liittyy ammattiin silloin, jos on tehnyt itseään tunnetuksi esim tutkijana tietyllä nimellä. Ja miesten ja naisten kohtelu tasa-arvoisesti on aatteellinen pyrkimys. :) Aatteet näkyvät pienissä asioissa ja teoissa. Totta kai ihmisillä voi olla erityisen hyviäkin syitä ottaa miehensä sukunimi, mutta valitettavasti uskoisin, että suurin osa ottaa nimen vain "koska niin kuuluu" ja naisen nimi ei tietenkään tule kysymykseenkään.
Täyskaimoja puoli suomea ja aivan järkyttävän ruma nimi muutenkin. Miehen nimi on persoonallisempi ja äänneasultaan huomattavasti kauniimpi. Jo aika pienenä päätin, että otan miehen nimen, jolei se ole tyyliin Peräaukko tms.
Täyskaimoja puoli suomea ja aivan järkyttävän ruma nimi muutenkin. Miehen nimi on persoonallisempi ja äänneasultaan huomattavasti kauniimpi. Jo aika pienenä päätin, että otan miehen nimen, jolei se ole tyyliin Peräaukko tms.
mutta käyttää vain tyttönimeään, koska toi meidän perheen sukunimi on vaan niin typerä.
-110
mutta vastaan siis vain ap:n kysymykseen. Mieheni nimeä oli silloin noin 20 ihmisellä, minun nimeäni lähes tuhannella. Harvinaisemman etunimeni ansiosta olin aina ollut ilman kokonimikaimaa ja mieheni taas sukunimensä ansiosta. Jos mieheni olisi ottanut minun nimeni, hänellä olisi ollut kokonimikaima jo ihan lähisuvussa. Nyt meillä ei edelleenkään ole kummallakaan kokonimikaimaa. Lisäksi olin lapsesta saakka "odottanut" että pääsen joskus avioliiton myötä eroon rumasta sukunimestäni.
liittyy ammattiin silloin, jos on tehnyt itseään tunnetuksi esim tutkijana tietyllä nimellä. Ja miesten ja naisten kohtelu tasa-arvoisesti on aatteellinen pyrkimys. :) Aatteet näkyvät pienissä asioissa ja teoissa. Totta kai ihmisillä voi olla erityisen hyviäkin syitä ottaa miehensä sukunimi, mutta valitettavasti uskoisin, että suurin osa ottaa nimen vain "koska niin kuuluu" ja naisen nimi ei tietenkään tule kysymykseenkään.
Se on valitettavaa sinun ja aatetoveriesi kannalta, mutta meille normaaleille naisille riittää valinnanvapaus, joka on lakiin kirjattu. Onko sinun vaikeaa hyväksyä se, että emme käytä tätä vapautta eli valitse kuten sinä tahtoisit?
Ja erisukunimisiä emme missään tapauksessa halunneet olla, koska olemme perhe. Erisukunimisyydestä tulee mieleen uusperhe.
Se oli alkoholisti-isältä saatu. Lisäksi vaikea kirjoittaa. Odotin kuin kuuta nousevaa, että pääsen siitä eroon!!!
Oliko naisen sukunimi edes harkinnassa?
ainakaan mun harkinnassani :D
Mutta olis mies sen saanut ottaa jos olis halunnu, kunhan m sain hänen nimen. Siksi koska meitä on nyt alle 15 kpl. Mutta isäni sukunimen omaavia löytyy tuhansia :P
No miehen sukunimeksi sattui korhonen, joten otettiin sitten miehen pyynnöstä mun sukunimi.
Se on valitettavaa sinun ja aatetoveriesi kannalta, mutta meille normaaleille naisille riittää valinnanvapaus, joka on lakiin kirjattu. Onko sinun vaikeaa hyväksyä se, että emme käytä tätä vapautta eli valitse kuten sinä tahtoisit?
Mielestäni on valitettavaa, että monet naiset kokevat miehen nimen etuoikeutetuksiksi suhteessa omaansa. Ymmärrän, etteivät monetkaan ole vielä valmiita uudistamaan näkökantojaan, mutta toivoisin että asenteet pikku hiljaa muuttuisivat. Toivoisin, että myös "te normaalit naiset" olisitte valmiita hyödyntämään myös käytännössä oikeuksianne, eikä asenne olisi valmiiksi alistuva.
Ja juu, toki monilla on erittäin päteviä ja hyviä syitä vaihtaa se oma nimi. Mutta tuskin n. 80 % naisista on alkoholisti-isää/rumaa nimeä/megayleistä nimeä/jne. Eivätköhän nämä nimien ominaisuudet jakaudu melko 50-50 sekä miesten että naisten kohdalla.
Mielestäni on valitettavaa, että monet naiset kokevat miehen nimen etuoikeutetuksiksi suhteessa omaansa. Ymmärrän, etteivät monetkaan ole vielä valmiita uudistamaan näkökantojaan, mutta toivoisin että asenteet pikku hiljaa muuttuisivat. Toivoisin, että myös "te normaalit naiset" olisitte valmiita hyödyntämään myös käytännössä oikeuksianne, eikä asenne olisi valmiiksi alistuva.
Ja juu, toki monilla on erittäin päteviä ja hyviä syitä vaihtaa se oma nimi. Mutta tuskin n. 80 % naisista on alkoholisti-isää/rumaa nimeä/megayleistä nimeä/jne. Eivätköhän nämä nimien ominaisuudet jakaudu melko 50-50 sekä miesten että naisten kohdalla.
Eiköhän jokainen saa tehdä jatkossakin päätöksensä itse. Perinteet on ihan yhtä pätevä syy kuin mikä muu tahansa. Ihmettelen kovasti kuinka valinnanvapaus voi olla feministiksi itsensä kuvittelevalle niin vaikea asia sulattaa, jos sitä ei käytetäkään kuten hän tahtoo. Ehkä se auttaisi, jos pitäisi enemmän huolta omista asioista ja sotkeutuisi vähemmän muiden asioihin?
kyllä ihan totta melkein kaikilla naisilla on kamala isä tai kamala suku, ihan hirveän ruma tai hankala nimi (kuitenkin se nimi kelpaa veljen vaimoille eikä veli itse halua vaihtaa sitä pois). Ja vastaavasti melkein kaikilla miehillä on kaunis ja todella harvinainen nimi. Niin se vaan on, kummallinen tilasto-oikku.
ja sitä paitsi - aiemmin kaikki ottivat miehen nimen, kun ei ollut valinnanvapautta. Nyt melkein kaikki ottavat miehen nimen ihan vaan sen vuoksi, on vapaus tehdä niin. Jos ottaisi oman nimen, ei käyttäisi omaa mahdollisuuttaan valita.
(Miehilläkin on vapaus valita naisen nimi, mutta se ei jostain syystä liity tähän - ja sitäpaitsi miehillähän on aina kuitenkin hienompi nimi kuin naisilla.)
Pitäisi lukea: kaikki ottavat miehen nimen sen vuoksi, että on vapaus tehdä niin.
Oli äärimmäisen epätodennäköistä, että miehen ex olisi antanut vaihtaa heidän sukunimensä minun sukunimeeni. Hänelle oli ihan riittävän paha nakki, että hänen lapsensa "joutuvat" asumaan kanssani. Halusin olla samanniminen kuin perheeni.
No SINULLE HENK.KOHT. siitä ei ilmeisesti olisi ollut mitään hyötyä, kun et et näe tässä jakautumisessa mitään ongelmaa. Useimmille oman sukunimen pitäminen liittyy omaan ammattiin, omaan identiteettiin tai aatteellisiin pyrkimyksiin. Viimeistä sinulla ei vissiin ainakaan ole.