Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä sukunimistä: Miksi teillä on yhteisenä sukunimenä nimenomaan miehen sukunimi?

Vierailija
18.04.2012 |

Oliko naisen sukunimi edes harkinnassa?

Kommentit (151)

Vierailija
61/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta. About 78% naimisiin menevistä pariskunnista ottaa miehen nimen yhteiseksi nimeksi.

On selvää, että nuo kauneus, helppous ulkomailla, sopivuus lasten nimiin ym. ominaisuudet jakautuvat 50-50 naisten ja miesten sukunimien välillä. Uskon kyllä, että tähän ketjuun kirjoittaneiden nimivalintojen taustalla on noita syitä, koska he niin sanovat, mutta kiinnostavampi kysymys on se, mikä tekee miehen nimen valitsemisen paljon todennäköisemmäksi silloinkin kun nimet ovat yhtä kauniita, helppoja jne tai naisen nimi on kauniimpi. Koska sitä tapahtuu todella paljon tilastojen mukaan. Juuri siksi miehen nimen valitsevat naiset eivät myöskään voi olla vähä-älyisiä (koska vähä-älyisiä olisi silloin todella paljon ihan normaaliväestössä). Tai siis voivat olla mutta nimivalinta ei sitä kerro :)

Asia on mielenkiintoinen siksi, että syitä täytyy etsiä yliyksilöllisistä, rakenteellisista seikoista.

on pelkkiä niitä jo moneen kertaan seliteltyjä tekosyitä, paitsi perinne, joka on todellinen syy.

onko hankalaa, kun kaikki ei oo samaa mieltä sun kanssa? Miten vanha olet? 15?

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille"

Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D

Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

Jos oot päättänyt, että miehen sukunimen ottaneet naiset on jotenkin vähä-älyisiä, niin miksi edes tivaat perusteluja?

Mulla on kaksoisnimi, mutta harkitsimme myös kaikkia vaihtoehtoja. Olen kirjoittanut myös tähän ketjuun perusteet, miksi emme ottaneet minun nimeäni yhteiseksi sukunimeksemme. Mutta ei kai niillä perusteluilla ole mitään väliä, koska sulle ne ei kelpaa. No, aivan sama mulle :D

Vierailija
62/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja identiteetistään. Omaisuusluettelon osa, joka ilmentää sitä, että naimisiinpääsy on naisen suurin tavoite.

onko se identiteetti kokonaan sukunimestä kiinni? Minusta se on vain pieni osa sitä, eikä kaikille edes niin merkittävä. Kyllähän ihminen muuttuu muutenkin elämän aikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen uuden identiteetin takia kai se miehen nimikin otetaan? Merkiksi jostakin.

Muutenhan nimillä ei olisi mitään väliä.

Vierailija
64/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoi isänsä nimen appensa nimeen!

Vierailija
65/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on perinne. Koska mies ja miehen suku tahtoo niin. Jotta perheellä olisi sitten miehen sukunimi ja nainenkin olisi naimisissa nimen perusteella. Sitten näitä itsepetosta ja tekosyitä: annoin miehen valita nimen mutta minä pidän valtaa muuten, miehellä on parempi sukunimi....;-D Ilmeisesti sukunimi on hyvä vielä kun mies menee naimisiin, mutta tytöillä se jossain vaiheessa pilaantuu ja tytön pitää ottaa taas toisen miehen sukunimi ja jne.

Ihanko te oikeasti jaksatte kantaa huolta ja ärtymystä toisten sukunimistä? Koittakaa kasvaa aikuisiksi, tää palsta on aivan sairaan huvittava

Eli kannatat "mitä väliiiii" -asennetta? :) Minua ainakin kiehtoo tasa-arvon tilannetta heijastelevat yhteiskunnalliset ilmiöt. Valitettavaa, jos se on sinusta kurjaa. :)

Vai pitääkö säätää uusi laki joka kieltää naisilta sukunimen vaihtamisen? Tai että nainen sais vaihtaa sukunimensä vain jos on hyvin hyvin painavat perusteet?

Totta kai se on tasa-arvoa. Valinnan vapaus kuuluu toki olla.

Mutta ei todellakaan ole merkityksetöntä, että suurin osa naisista edelleen valitsee miehensä nimen, ja vain todella harva mies valitsee naisensa nimen. Luuletko että se on sattumaa? Että niillä miehillä tosiaan on aina kauniimmat, harvinaisemmat, jne nimet?

Vierailija
66/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska se on perinne. Koska mies ja miehen suku tahtoo niin. Jotta perheellä olisi sitten miehen sukunimi ja nainenkin olisi naimisissa nimen perusteella. Sitten näitä itsepetosta ja tekosyitä: annoin miehen valita nimen mutta minä pidän valtaa muuten, miehellä on parempi sukunimi....;-D Ilmeisesti sukunimi on hyvä vielä kun mies menee naimisiin, mutta tytöillä se jossain vaiheessa pilaantuu ja tytön pitää ottaa taas toisen miehen sukunimi ja jne.

Ihanko te oikeasti jaksatte kantaa huolta ja ärtymystä toisten sukunimistä? Koittakaa kasvaa aikuisiksi, tää palsta on aivan sairaan huvittava

Eli kannatat "mitä väliiiii" -asennetta? :) Minua ainakin kiehtoo tasa-arvon tilannetta heijastelevat yhteiskunnalliset ilmiöt. Valitettavaa, jos se on sinusta kurjaa. :)

jos se sinusta on. Minä otin mieheni sukunimen koska halusin ja näin meidän perheessä on kaikilla sama sukunimi. Tämä on helpottanut poikapuolen asioiden hoitoa, noin esimerkkinä. Tosiaan, sukunimi ei ole mulle sellainen asia, jota jaksaisin pohtia sen kummemmin :)

Vierailija
67/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin miehen nimen siksi, että miehellä oli kauniimpi sukunimi. Ei tarvinnut miettiä kahta kertaa. Jos sillä olisi ollut ruma sukunimi ja mulla kaunis, olisin varmaankin julistautunut feministiksi ja pitänyt omani. Onneksi ei tarvinnut.

Vierailija
68/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että halusin lapsilleni miehen nimen joka tapauksessa. Se nyt ainakin on perinnettä, että lapset nimetään isänsä mukaan jos ovat aviolapsia.

Ja jos yhä perinteessä pysytään niin mieluummin olen kuitenkin mieheni omaisuutta kuin isäni, sillä mieheni on enemmän tehnyt asioita minun hyväkseni kuin isäni.

Vierailija
69/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se sinusta on. Minä otin mieheni sukunimen koska halusin ja näin meidän perheessä on kaikilla sama sukunimi. Tämä on helpottanut poikapuolen asioiden hoitoa, noin esimerkkinä. Tosiaan, sukunimi ei ole mulle sellainen asia, jota jaksaisin pohtia sen kummemmin :)

Niin, eli seurasit vain patriarkaalista tottumusta sen kummemmin miettimättä. Et ilmeisesti vain ole kiinnostunut kauheasti naisen asemasta tai yhteiskunnallisista ilmiöistä. Jokainen tehköön tavallaan ja taistelkoon omat taistonsa... ;)

Vierailija
70/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, eli seurasit vain patriarkaalista tottumusta sen kummemmin miettimättä. Et ilmeisesti vain ole kiinnostunut kauheasti naisen asemasta tai yhteiskunnallisista ilmiöistä. Jokainen tehköön tavallaan ja taistelkoon omat taistonsa... ;)

vaikka olisin pitänyt oman sukunimeni. Olen kyllä käynyt intin, jotta tasa-arvoa olen edistänyt sitten vaikka sillä tavoin ;)

Vierailija
71/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukunimistä?

Niitä kun ei ollut silloin käytössä kaikkialla.

tykkään pitää perinteitä yllä, ja jo Raamatussa siitä on, että nainen ottakoon miehensä sukunimen. Minusta se on halventavaa, ettei kunnioiteta tuota.

Ja toisekseen, inhoan omaa sukunimeäni ja näin pääsin siitä eroon. Ja ellen naimisiin olisi mennyt, olisin varmaan muuten vaihtanut sukunimeni, haluan häivyttää lapsuudestani ja nuoruudestani eräitä ihmisiä pois, ja nyt eivät tiedä mikä sukunimeni on. :)

Vierailija
72/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoi isänsä nimen appensa nimeen!

no sattuu tietysti olemaan sama nimi apellani ja miehelläni. Mutta jos ne olis ollut eri niin kyllä silti olisin mieheni nimen ottanut, en apen enkä isäni.

-Valopää

Vierailija
73/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se suku jokatapauksessa jatku, oli nimi lapsella mikä hyvänsä!

Sen vaan sanon, että päättäkää miehenne kanssa yhdessä se nimi, älkääkä antako muiden mielipiteiden vaikuttaa. Tehkää yhteisestä unelmasta totta!

itse annoin sukulaisten mielipiteen vaikuttaa ja nyt kaduttaa ja viduttaa joka kerta kun sanon nimeni!

Vierailija
74/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole tuo aiempi kirjoittaja, mutta. About 78% naimisiin menevistä pariskunnista ottaa miehen nimen yhteiseksi nimeksi.

On selvää, että nuo kauneus, helppous ulkomailla, sopivuus lasten nimiin ym. ominaisuudet jakautuvat 50-50 naisten ja miesten sukunimien välillä. Uskon kyllä, että tähän ketjuun kirjoittaneiden nimivalintojen taustalla on noita syitä, koska he niin sanovat, mutta kiinnostavampi kysymys on se, mikä tekee miehen nimen valitsemisen paljon todennäköisemmäksi silloinkin kun nimet ovat yhtä kauniita, helppoja jne tai naisen nimi on kauniimpi. Koska sitä tapahtuu todella paljon tilastojen mukaan. Juuri siksi miehen nimen valitsevat naiset eivät myöskään voi olla vähä-älyisiä (koska vähä-älyisiä olisi silloin todella paljon ihan normaaliväestössä). Tai siis voivat olla mutta nimivalinta ei sitä kerro :)

Asia on mielenkiintoinen siksi, että syitä täytyy etsiä yliyksilöllisistä, rakenteellisista seikoista.

on pelkkiä niitä jo moneen kertaan seliteltyjä tekosyitä, paitsi perinne, joka on todellinen syy.

onko hankalaa, kun kaikki ei oo samaa mieltä sun kanssa? Miten vanha olet? 15?

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille"

Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D

Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

Jos oot päättänyt, että miehen sukunimen ottaneet naiset on jotenkin vähä-älyisiä, niin miksi edes tivaat perusteluja?

Mulla on kaksoisnimi, mutta harkitsimme myös kaikkia vaihtoehtoja. Olen kirjoittanut myös tähän ketjuun perusteet, miksi emme ottaneet minun nimeäni yhteiseksi sukunimeksemme. Mutta ei kai niillä perusteluilla ole mitään väliä, koska sulle ne ei kelpaa. No, aivan sama mulle :D

Saahan ihmisillä olla mitkä syyt tahansa. Osalla se on kaunis nimi, toisilla halu päästä lapsuudennimestä eroon, joillakin perinne, muilla mikä lie. Mitä se sinua haittaa? Vai pitäisikö seuraavaksi kieltää oikeus ottaa miehen sukunimi avioituessa? Sittenkö olisi hullun femakon mielestä hyvä, kun naiset eivät muuten tajua omasta parastaan?

Vierailija
75/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olisin pitänyt oman sukunimeni. Olen kyllä käynyt intin, jotta tasa-arvoa olen edistänyt sitten vaikka sillä tavoin ;)

Myönnän etten aivan ymmärrä ihmsiä, joille tämän kaltaiset asiat ovat yhdentekeviä, eivätkä näe näissä mitään yhteyttä tasa-arvoasioihin. Ehkä se on sitten vain se kiinnostuksen puute. :)

Vierailija
76/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matt. 19:5-6: Mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.

On tämän perusteella täysin yksiselitteistä, että miehen kuuluu ottaa vaimonsa sukunimi. Nykyinen perinteinen käytäntö on yksin saatanasta ja islaminuskon vaikutusta kristinuskoon!

Vierailija
77/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes, että pitäisin omani. Lapsen sukunimi oli jo syntymästä asti päätetty, että tulee miehen sukunimi. Se on sen verran harvinainen. Sitten naimisiin mentyäni, en edes miettinyt pitäväni omaani. Koko perheellä on sama sukunimi ja tykkään noudattaa perinteitä.

Vierailija
78/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän parhaasta pointin totaalimissaamisesta.

Saahan ihmisillä olla mitkä syyt tahansa. Osalla se on kaunis nimi, toisilla halu päästä lapsuudennimestä eroon, joillakin perinne, muilla mikä lie. Mitä se sinua haittaa? Vai pitäisikö seuraavaksi kieltää oikeus ottaa miehen sukunimi avioituessa? Sittenkö olisi hullun femakon mielestä hyvä, kun naiset eivät muuten tajua omasta parastaan?

Vierailija
79/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille" Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

että myöntää, että ei yksinkertaisesti pidä omasta sukunimestä, ja koska TAVAT JA ODOTUKSET sen sallivat, niin riemumielin ainakin minä otan miehen sukunimen, niin pääsen omasta -nen-tusinanimestä eroon?

Vierailija
80/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnän etten aivan ymmärrä ihmsiä, joille tämän kaltaiset asiat ovat yhdentekeviä, eivätkä näe näissä mitään yhteyttä tasa-arvoasioihin. Ehkä se on sitten vain se kiinnostuksen puute. :)

oman sukunimen? Ihan konkreettisia muutoksia haluaisin tietää.