Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä sukunimistä: Miksi teillä on yhteisenä sukunimenä nimenomaan miehen sukunimi?

Vierailija
18.04.2012 |

Oliko naisen sukunimi edes harkinnassa?

Kommentit (151)

Vierailija
141/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämäkin päätösasia kuulu ihan naiselle. Jos ei halua miehen sukunimeä, ei hänen ole sitä pakko ottaa.

Jos taas haluaa niin mikäs siinä.

Vaikka mies ottaisi naisen sukunimen.

Kuinka monta naista vuosittain pakotetaan vaihtamaan sukunimi?

Nyt ainakin tuntuu, että feminismin nimissä naisia ns. painostetaan pitämään oma nimi.

Vaikka ei edes siitä pitäisi ja voisikin ottaa miehen sukunimen.

Tästäkin alkaa tulemaan ihme valtataistelu.

Tällä palstalla oikein voivotellaan, kun sattuu vielä olemaan naisia, jotka osaavat ajatella omilla aivoillaan ja tehdä itse päätöksensä ilman toisten painostusta :)

Miksi ei voisi ajatella niin, että feministejä painostetaan naisten edun nimissä pitämään oma sukunimi, eli ei ole päätäntävaltaa siis heilläkään :) Vaan ympäristö tekee heidän ratkaisunsa :)

Juuri näin. Feministit hyökkäävät muiden naisten kimppuun ja pyrkivät osoittamaan ylivertaisuuttaan ja suurta älykkyyttään kertomalla kuinka vääristä syistä muut tekevät päätöksensä. Sehän se on sitä tasa-arvotyötä ja oman sukupuolen arvostamista parhaimmillaan...

Ympäristö ja kulttuuri, tämä "perinne", ohjaa tätä "naisen omaa vapaata päätöstä", joten en ehkä kutsuisi sitä omilla aivoilla ajatteluksi.... :) Enkä nyt viittaa kehenkään yksilönä, vaan koko ilmiöön. Tämä on toki kärjistetty esimerkki, mutta kyllä monissa todella patriarkaalisissa kulttuureissakin naiset kuvittelevat ajattelevansa omilla aivoillaan ja kuvittelevat, että nainen on todella alempiarvoinen olento, eivätkä he monesti edes haluaisi muuttaa asioita. Tämä nimiasia nyt ei tietenkään ole niin vakava asia, kuin naisen nurja asema useassa maassa, joten siitä pointsit tälle meidän yhteiskunnalle.:)

Tasa-arvon nimissä pidit oman sukunimesi, eli ympäristö vaikuttaa ja et ole tehnyt itse päätöstäsi :)

Joten voimmeko sanoa, ettet sinäkään ajattele omilla aivoillasi? ;)

Niinpä! Tämä nimiasia ei tosiaankaan ole mikään suuri asia, jokainen nainen osaa kyllä tehdä itse valintansa, niitä aivoja käyttäen :)

Minusta itseasiassa tuntuu, että nämä sukunimestä vaahtoajat, pitävät itseään korkeammassa asemassa pitäessään oman sukunimensä.

Vaikka oikeasti feministi ei lokeroi ihmisiä sukunimen perusteella.

Kuten sinäkin pidät tyhminä naisia, jotka ovat ottaneet miehensä sukunimen :)

En ole naimisissa, joten en ole joutunut tätä päätöstä tekemään. Todennäköisesti pitäisin oman nimeni kyllä. En tasa-arvon nimissä, vaan siksi, koska se on hyvin harvinainen ja pidän siitä. Mutta tasa-arvon vuoksi aion puolustaa tätä oikeuttani, enkä taipua tapojen ja oletusten orjaksi, kuten monet naiset tuntuvat tekevän, vaikka heilläkin olisi itselle mieluisat nimet.

Ja jos katsotaan raa'asti tilastoja, niin kyllä minun valintani olisi marginaalisempi, joten tämän pohjalta kyllä ympäristön perusmalli olisi enemmän sinuun vaikuttanut... :)

Enkä pidä nimensä vaihtaneita naisia tyhminä. Toivoisin vain naisilta rohkeutta uudenlaiseen ajatteluun.

Ei tuo sinun syysi ole sen kummoisempi kuin muidenkaan. Samanlaista sananhelinää :)

Itseasiassa kyllä sinä pidät näitä naisia tyhminä. Sinun mielestäsi he eivät osaa tehdä itse valintoja, eivätkä ajattele omilla aivoillaan.

Oletko koskaan ajatellut, että he voisivat ihan oikeasti olla tyytyväisiä valintaansa? Eivätkä koe, että heitä alistettaisiin tms?

Kyllä minä itseasiassa pidän sinuakin ympäristön ajamana. Teet sen ns. tasa-arvon nimissä.

Et siis ajattele sen enempää omilla aivoillasi edelleenkään :) Ainakaan juttujesi perusteella :)

Vierailija
142/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluta tietää tai ottaa asioista selvää, se on taustalla

ajatus on sama kuin kasvissyönti vs. sekaruoka tai tuloerojen poistaminen/kasvatus:

todellinen valinnanvapaus ja vaikuttaminen alkaa vasta kun asioista on otettu selvää, luettu hankittu tietoa, ei mutua

harvassa on myös naiset joiden äidit on kannustaneet ajattelemaan itse, vielä harvemmassa sellaiset miehet

mutta hyvin toimii: epäkohtiin ei päästä puuttumaan ja voidaan rauhassa keskittyä suunsoittoon kun on usutettu potentiaaliset liittolaiset toisiaan vastaan:D

potentiaaliset liittolaiset? Tasa-arvoinen nimilaki on jo olemassa. Olisiko mun pitänyt pitää tyttönimeni, jotta olisin ollut liittolainen? Kenen? Missä asiassa? Jos haluatte liittolaisia, älkää hyökätkö toisinajattelevia naisia vastaan ja kuvitelko olevanne heidän yläpuolellaan. Johan se on sata kertaa sanottu. Pitäisiköhän teidän hankkia oikeita ongelmia itsellenne, sellaisia jotka koskettavat teitä? Jättäisitte naapurit tekemään omat päätöksensä niistä syistä, jotka heitä kiinnostavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ole naimisissa, mutta todennäköisesti pitäisit sukunimesi, koska se on harvinainen. Tasa-arvon vuoksi puolustat oikeutta, joka on olemassa ja ei ole mitenkään uhattuna. Katsot tilastoista, että naiset valitsevat väärin ja toivoisit, että valitsisivat useammin toisin, koska se olisi rohkeutta. Voi da. Mä olen sanaton.

Tää taitaakin olla naimattomien ihmisten pätemistä :)

Vierailija
144/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et ole naimisissa, mutta todennäköisesti pitäisit sukunimesi, koska se on harvinainen. Tasa-arvon vuoksi puolustat oikeutta, joka on olemassa ja ei ole mitenkään uhattuna. Katsot tilastoista, että naiset valitsevat väärin ja toivoisit, että valitsisivat useammin toisin, koska se olisi rohkeutta. Voi da. Mä olen sanaton.

Puolustaisin oikeuttani, koska HALUAN käyttää oikeuttani. Tietenkin. :) En vain siksi, koska se on olemassa. Voi että, en sano, että naiset ovat valinneet väärin ja tämä olisi perusteeni päätökselle! Monet naiset eivät vain edes harkitse muita vaihtoehtoja, kuin miehen nimi, vaikka kuinka pitäisivät omastaan jne. :)

Vierailija
145/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla naimisiin mennessäni halusin nimenomaan miehen nimen. Mies on perheen pää ja minä olen hänen vaimonsa. Tuntui oikealta ottaa miehen nimi ja olen edelleenkin miehen fani ja hänestä ylpeä.

Vierailija
146/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin mielenkiintoinen argumentti ;) Valisetko vähän, että miten naimattomuus liittyy tähän? Kertokaapa vielä, ettei tällainen pirttihirmu edes PÄÄSE naimisiin ;DD

Vierailija
147/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen feministi tällä kertaa.

Vierailija
148/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisella kerralla naimisiin mennessäni halusin nimenomaan miehen nimen. Mies on perheen pää ja minä olen hänen vaimonsa. Tuntui oikealta ottaa miehen nimi ja olen edelleenkin miehen fani ja hänestä ylpeä.

Sellainen sovinisti taas

Vierailija
149/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin mielenkiintoinen argumentti ;) Valisetko vähän, että miten naimattomuus liittyy tähän? Kertokaapa vielä, ettei tällainen pirttihirmu edes PÄÄSE naimisiin ;DD

vähättelee naimisissa olevien ratkaisuja yms. :)

Että kyllä, liittyyhän sekin. Naimaton ihminen kuvittelee tietävänsä, miten surkeita syitä muilla naisilla on :) Onhan se vähän hauskaa :D

Voihan se olla, ettei mies jaksaisi edes katsoa naista, joka haluaa sen viimeisen sanan aina :)

Tai naista, joka on aina oikeassa ja muut ovat tyhmiä :) Ja muilla ei ole aivoja :)

Vierailija
150/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähättelee naimisissa olevien ratkaisuja yms. :)

Että kyllä, liittyyhän sekin. Naimaton ihminen kuvittelee tietävänsä, miten surkeita syitä muilla naisilla on :) Onhan se vähän hauskaa :D

Voihan se olla, ettei mies jaksaisi edes katsoa naista, joka haluaa sen viimeisen sanan aina :)

Tai naista, joka on aina oikeassa ja muut ovat tyhmiä :) Ja muilla ei ole aivoja :)

Heh, mutta minähän ihailen monia naimisissa olevien ratkaisuja :) Esimerkiksi ihailen valtavasti jos mies on ollut niin edistyksellinen, että on ottanut naisen sukunimen! Mielestäni se on tosi upeaa ja arvostettavaa! Enkä ole aina oikeassa ja tunnen monia todella fiksuja ihmisiä, joten se siitä muiden tyhmyydestä. :)

Vierailija
151/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten sinä omasi isältäsi. Aika sairas perhe teillä, kun appi on sinulle noin merkityksekäs.

voi huhhuh mikä ihme sairas mielikuvitus sulla on. Koita päästä yli tuosta pakkomielteestäs.