Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vielä sukunimistä: Miksi teillä on yhteisenä sukunimenä nimenomaan miehen sukunimi?

Vierailija
18.04.2012 |

Oliko naisen sukunimi edes harkinnassa?

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tiedoksi vain, että tuo teidän "perinteenne" on tosi lyhyt.

Kannattaisi opiskella vähän historiaa enenn kuin alkaa omaksua "perinteitä"...

Vierailija
22/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi lapsi exäni nimellä ja itse olen omallani (ei koskaan päästy naimisiin asti). Kesällä menen naimisiin uuden miehen kanssa ja vaikka yhteisiä lapsia ei olekaan tulossa, haluan ottaa mieheni sukunimen.

Harkitsin oman nimeni pitämistä, mutta sitten meitä asuisi samassa taloudessa kolme erinimistä... Sitäpaitsi, pidän kovasti miehen nimestä (lyhyt), kun omani on pitkä ja hankala, josta syystä odotan innolla uutta sukunimeäni! =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan ollut kovin voimakasta "yhteyttä" tyttönimeeni. Mitäänsanomaton yleinen nimi. Sukuni pääasiassa eri sukunimellä, joten en yhdistänyt sitä koskaan mitenkään sukuni nimeksi. Minun sukunimelläni mies olisi ollut kahden sukulaiseni kanssa kaima joko ensimmäisen tai toisen sukunimen kanssa. (Siitä huolimatta, että näitä oli aika vähän.)

Miehen sukunimi oli taas paljon harvinaisempi ja tykkäsin siitä. Miehen nimi kokonaisuutena trimmasi hyvin etu-sukunimi-yhdistelmänä. Ja miehelle oli tavallaan myös merkityksellistä, että ottaisin hänen nimensä.

Eli oli useampikin syy ottaa miehen nimi. Ei kovin isoja syitä, mutta minun nimeni puolesta ei taas ollut syitä ollenkaan, joten vaaka kallistui helposti miehen nimen puolelle.

Vierailija
24/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri tätä nimipulmaa, itse olisin sillä kannalla että molemmat pitävät oman nimensä mutta mieheni haluaisi ehdottomasti yhteisen nimen. Kuitenkaan minun nimelleni hän ei halua vaihtaa koska on ensinnäkin melko yleinen (omansa harvinainen) ja toiseksi hänestä tulisi kaima eräälle tuntemalleen, ei-niin-mukavalle ihmiselle. Sinänsä ihan päteviä syitä.

Nyt kuitenkin "ongelma" on siinä että minun pitäisi ottaa mieheni nimi enkä haluaisi sitä tehdä monestakaan syystä. Mieheni on myös valmis ottamaan meille kokonaan uuden yhteisen nimen, mutta en innostu siitäkään, kaikista mieluiten pitäisin vain oman nimeni. Toisaalta huomaan että tämä nimiasia on miehelle melko tärkeä joten voi olla että taivun lopulta ottamaan hänen nimensä. Uuden nimen keksiminen tuntuu hieman turhalta kikkailulta joten siihen tuskin päädytään.

Vierailija
25/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on harvinainen, suojattu sukunimi, itselläni tusinatavaraa, joten valinta oli helppo. Jos tilanne olisi ollut toisinpäin, niin olisin ryhtynyt feministiksi ja vaatinut omani perheen yhteiseksi nimeksi.

on suojattu samalla tavalla. Harvinainen se toki voi olla :)

Vierailija
26/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t.2

Vierailija
27/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pelkkiä niitä jo moneen kertaan seliteltyjä tekosyitä, paitsi perinne, joka on todellinen syy.

onko hankalaa, kun kaikki ei oo samaa mieltä sun kanssa? Miten vanha olet? 15?

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille"

Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D

Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

Vierailija
28/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo Raamatussa siitä on, että nainen ottakoon miehensä sukunimen. Minusta se on halventavaa, ettei kunnioiteta tuota.

Kun en minä ainakaan ole sellaista kohtaa nähnyt.

terv. teologi

Vierailija
29/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden kuluttua tämä onkin perinne, jota joku pitää yllä. Eikö?

Vierailija
30/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pelkkiä niitä jo moneen kertaan seliteltyjä tekosyitä, paitsi perinne, joka on todellinen syy.

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille"

Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D

Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

Jos oot päättänyt, että miehen sukunimen ottaneet naiset on jotenkin vähä-älyisiä, niin miksi edes tivaat perusteluja?

Mulla on kaksoisnimi, mutta harkitsimme myös kaikkia vaihtoehtoja. Olen kirjoittanut myös tähän ketjuun perusteet, miksi emme ottaneet minun nimeäni yhteiseksi sukunimeksemme. Mutta ei kai niillä perusteluilla ole mitään väliä, koska sulle ne ei kelpaa. No, aivan sama mulle :D

Vierailija
31/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tiedoksi vain, että tuo teidän "perinteenne" on tosi lyhyt.

Kannattaisi opiskella vähän historiaa enenn kuin alkaa omaksua "perinteitä"...

Minkä tahansa perinteen voi sitten unohtaa sun logiikalla, ei tässä maassa kovin vanhoja perinteitä ole yhtään.

Vierailija
32/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nämä nimenvaihtajat on aika säälittäviä - puhumattkaan näistä "hei, kattokaa kaikki, mä olen päässyt naimisiin ja siksi mulla on oikein kaksi nimeä" -tyypit.

Vierailija
33/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nämä nimenvaihtajat on aika säälittäviä - puhumattkaan näistä "hei, kattokaa kaikki, mä olen päässyt naimisiin ja siksi mulla on oikein kaksi nimeä" -tyypit.

Vierailija
34/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tytöt on jo pienestä pitäen "tottuneet" ajatukseen, että oma nimi tulee vaihtumaan naimisiinmennessä ja siksi siihen omaan sukunimeen ei sitten kiinnytä samalla tavalla.

Ja siksi ei tunnukkaan niin kivalta tai kauniilta tai mitä nyt näitä perusteluja onkaan.

Ihan vaan villinä veikkauksena tän heitän.

Vierailija
35/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nimi tulee tilan mukaan...

Vierailija
36/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsimme kaikenlaisia vaihtoehtoja, mutta kummallakaan ei ollut halua vaihtaa nimeään. Ei tarvinnut yhteisellä työpaikallakaan kertoa kelleen (joka ei sormuksia huomannut), että ollaan menty naimisiin.

Jos ikinä vaihtaisin nimeäni, vaihtaisin äitini tyttönimeen, joka on harvinainen (ja vielä enemmän täynnä ääkkösiä kuin nykyinen nimeni). Mutta oikeestaan en halua vaihtaa kun olen työurani tehnyt yhdellä nimellä ja kansainvälisesti katsottuna nimen muuttuminen on hieman omituista.

Vierailija
37/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot päättänyt, että miehen sukunimen ottaneet naiset on jotenkin vähä-älyisiä, niin miksi edes tivaat perusteluja?

Mulla on kaksoisnimi, mutta harkitsimme myös kaikkia vaihtoehtoja. Olen kirjoittanut myös tähän ketjuun perusteet, miksi emme ottaneet minun nimeäni yhteiseksi sukunimeksemme. Mutta ei kai niillä perusteluilla ole mitään väliä, koska sulle ne ei kelpaa. No, aivan sama mulle :D

En ole ap, joten en ole tivannut keneltäkään perusteluja :D Huvittaa vaan, miten itselle perustellaan, että ihan tasa-arvoisesti yhdessä päätettiin, vaikka näinhän asia ei täysin ollut. Hassua, miten luulette oikeasti, että JUURI TE valitsitte miehen nimen jotenkin yli yleisten tapojen, vaikkette tehneet niin. Mutta siis tehkää mitä tykkäätte, vähän vaan hymyilyttää.:)

Vierailija
38/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua kiinnosta muiden sukunimet yhtään.

Vierailija
39/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauskaa, kun suurin osa naisista yhä ottaa miehensä nimen ja kaikilla on olevinaan hyvätkin perustelut, että miksi juuri se: "kauniimpi", "helpompi lausua ulkomailla", "sopii paremmin nimiin joita olemme miettineet lapsille" Jännää miten ne miesten nimet on aina niiiiin paljon kauniimpia kuin naisten..... :D Myöntäisitte edes, että valintaanne vähintääkin ohjaa yleiset tavat ja odotukset!

Jos oot päättänyt, että miehen sukunimen ottaneet naiset on jotenkin vähä-älyisiä, niin miksi edes tivaat perusteluja? Mulla on kaksoisnimi, mutta harkitsimme myös kaikkia vaihtoehtoja. Olen kirjoittanut myös tähän ketjuun perusteet, miksi emme ottaneet minun nimeäni yhteiseksi sukunimeksemme. Mutta ei kai niillä perusteluilla ole mitään väliä, koska sulle ne ei kelpaa. No, aivan sama mulle :D

En ole ap, joten en ole tivannut keneltäkään perusteluja :D Huvittaa vaan, miten itselle perustellaan, että ihan tasa-arvoisesti yhdessä päätettiin, vaikka näinhän asia ei täysin ollut. Hassua, miten luulette oikeasti, että JUURI TE valitsitte miehen nimen jotenkin yli yleisten tapojen, vaikkette tehneet niin. Mutta siis tehkää mitä tykkäätte, vähän vaan hymyilyttää.:)

jos itkettäisi vaan. Mä ilmoitin miehelle ottavani sen sukunimen, ei mun tarvinnut sitä sen kummemmin miettiä, eikä kysellä keneltäkään. aika pikkujuttu tuo on elämässä.

Vierailija
40/151 |
18.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativat että naisilla pitää olla tasa-arvo ja oikeus itse valita sukunimensä.

Sitten kuitenkin haukutaan ne naiset jotka käyttävät tätä oikeuttaan ja valitsevat miehensä sukunimen. Wannabee-feministin mukaan naisella on valinnanvapaus vain niin kauan kuin hän tekee niin kuin wannabee-feministi haluaa.

Jokaisella meillä on omat syymme vaihtaa tai olla vaihtamatta sukunimeä, kunnioittakaamme toistemme päätöksiä.