Naapuri tuli huutamaan että meidän lapset
ovat tuoneet kurahiekkapaskaa heidän tkapihan terassille ja nyt terassi on pilalla.
Sanoin että oon antanut lapsille luvan tuoda heidän kissan paskat hiekkalaatikostamme teidän takapihalle ja löin oven kiinni.
Nyt postilaatikossa oli lappu että haastaa meidät oikeuteen kotirauhan rikkomisesta.. Voi se tehdä sen?
Kommentit (111)
... jos se siis on tontillasi mahdollista. Tontin ympäri kissan pitävä aita ja hiekkalaatikkoon kansi, joka laitetaan kiinni aina leikkien jälkeen.
Ja sitten anteeksipyyntö naapurille - että anteeksi kun hermostuin .... on ollut niin stressaavaa töissä ja migreenin takia jääneet yöunet väliin. Silleen saat ehkä oikeusprosessin peruutettua.
Ja seuraavaksi lapsille kielto naapuriin menosta eikä sinun itsekään tarvitse sen kanssa kummemmin kommunikoida. Meillä kaikilla on naapureita, joiden kanssa ei niin kauheasti välejä ole - ei hyviä - ei huonoja.
Näin mitä toimisin - äkkiä ajatellen. Pienimmän riesan tie - lopulta perille vie.
Tai hiekkaan.......
... lain mukaan, jos kiinteistössä / alueella on videovalvonta, on siitä ilmoitettava selkeästi kyltillä.
Onko naapurillasi näkyvissä sellaista?
Etukäteen jo lisään (tuleville napisijoille ja pilkun viilaajille), että vaikka kyseessä on yksityisasunto ja sen piha, on myös mahdollisia vieraita tms. jotka siellä vierailevat, informoitava etukäteen kyltillä. Tämä perustuu lakiin, jonka mukaan ihmisillä on oikeus tietää jos heitä kuvataan (kerätään tietoa rekisteriin).
On tyhmää alkaa haastaa riitaa ilkeän naapurin kanssa ja vielä loukata yksityisyyttä menemällä toisen pihalle.... Hän ei saisi pitää kissaa irti, mutta se ei taida kuitenkaan olla laitonta, tai siihen on erittäin vaikea puuttua. On ikävää jos omassa kotonaan tuntee olevansa jotenkin "uhattuna" tai joutuu kyttäilemään naapuria ja hänen kissansa ja nyt vielä odottamaan josko sieltä tulee jotain oikeustoimia.
Fiksu ihminen toimii niin, ettei hän itse alennu samalle tasolle, vaan toimii laillisesti ja asiallisesti.
Oikea tapa toimia olisi se, että valitat naapurille, valitat taloyhtiön hallitukselle, jos ei auta, niin lainaat tai vuoraat loukun, ja viet kissan löytöeläintaloon. Ota vielä panta pois jos sellainen on kaulassa.... Hieman vaivaa joudut näkemään, mutta voi olla että naapuri oppii! Omalle pihallesi saat varmasti loukun virittää, ja jos sinne naapurin kissa eksyy, niin hyvä....
Itse olen kissaihminen, mutten rivitaloaluella kissani missään nimessä irti pitäisi. Maaseudulla pitäisin, jos tontti on iso, eikä tervitsisi pelätä kissan turvallisuuden puolesta.
Meiidän naapurilla on suht pieniä terrierejä, mutta koska meillä on vauva ja leikki-ikäinen, niin en pidä yhtään siitä, että ne juoksevat aidan eli meidän takapihalle. Naapuri aivan itse sanoi tekevänsä aidan tiiviiksi verkolla, jottei koirat pääse pihallemme. Näin asiallinen naapuri toimii ja kaikilla on hyvä olla!
normaali ihminen hoitaisi asian itse. Jos naapurin kissa häviää voi siitä alkaa tutkinta ja jos siinä kävisi ilmi että olet uhannut tai tehnyt kissalle jotain, voit saada syytteet. Onko se sen arvoista. Jos asutte rivi tai paritalossa niin yhteys isännöitsijään. Tai sitten tosiaan loukutat kissan ja kerrot naapurille mistä sen voi noutaa. Mutta jätä nyt ihmeessä lapset pois tästä. Kissa on syytön ja sinulla ei ole kaikesta huolimatta oikeutta tehdä kissalle mitään muuta kuin ottaa häkkiin. Käsket naapuria maksamaan häkin tai lainaat paikalliselta eläinsuojelu yhdistykseltä.
Otat kissan kiinni ja lopetutat. Ongelmasi ratkeaa siihen. Jos ne ottaa toisen kissan ja sama ongelma toistuu niin sama juttu uudestaan. Niin minä ainakin tekisin, enkä miettisi yhtään ylimääräistä. Toki täytyy myöntää, että olen ollut niin monta eläintä lopetuttamassa, että se kävisi ihan rutiinilla. Hevosia, koiria ,kissoja. Ei kylläkään koskaan tällaisesta syystä. Mua ei stressaa naapurin kissat, mutta jos stressais, niin en hetkeäkään miettisi mitä tekisin.
Hiekkalaatikko on suojattu pressulla, painona kivet ulkopuolella. Joskus hiekkaa vähän homehtuu, mutta muita minuspuolia en löydä.
Jossain näin hiekkiksen päälle tehdyn ristikon, pajunoksista tms, joka oli kivannäköinenkin, ja kevyt nostaa pois. Ristikon ruudut olivatn. 15cm kokoisia, mutta kissa ei tykkää tehdä tarpeitaa niiden välistä. Sellaisen voisi varmasti helposti tehdä itsekin.
Irtokissat on ikäviä, mutta vaikka naapurisi alkaisi pitää kissaa kiinni, niin lähistöltä voi tulla muitakin irtokissoja. Loukutus ja läytöeläintaloon vienti olisi hyvä keino, jos naapuri ei muuten usko. Kissan joutuu lunastamaan sieltä, mikäli yleensäkään tajuaa alkaa kyselemään löytöeläintaloista!
Kätevintä on laittaa hiekkalaatikon päälle jokin harva lautakehikko tai ritilä, joka päästää sadeveden sinne, mutta ei niitä kissoja.
Kissat on niin yleisiä, että todennäköisesti jos siellä ei kävis naapurin kissa, niin sitten joku toinen, joten on ihan turhaa omien hermojen rassaamista alkaa sotimaan naapurin kanssa tuosta.
Hiekkalaatikko on suojattu pressulla, painona kivet ulkopuolella. Joskus hiekkaa vähän homehtuu, mutta muita minuspuolia en löydä.
Jossain näin hiekkiksen päälle tehdyn ristikon, pajunoksista tms, joka oli kivannäköinenkin, ja kevyt nostaa pois. Ristikon ruudut olivatn. 15cm kokoisia, mutta kissa ei tykkää tehdä tarpeitaa niiden välistä. Sellaisen voisi varmasti helposti tehdä itsekin.
Irtokissat on ikäviä, mutta vaikka naapurisi alkaisi pitää kissaa kiinni, niin lähistöltä voi tulla muitakin irtokissoja. Loukutus ja läytöeläintaloon vienti olisi hyvä keino, jos naapuri ei muuten usko. Kissan joutuu lunastamaan sieltä, mikäli yleensäkään tajuaa alkaa kyselemään löytöeläintaloista!
Loukutus ja löytöeläintalot on tarkoitettu kulkukissoille, joiden omistajista ei ole tietoa. Niillä ei mitenkään ole resursseja huolehtia kaikista kissoista joita tappelevat naapurit alkavat kuskaamaan heille hoitoon. Jos kaikki irtokissat vietäisiin noihin löytöeläintaloihin, heillä ei olisi mitään mahdollisuutta huolehtia niistä kissoista, jotka oikeasti apua tarvitsevat.
enkä todellakaan tykkää että kissat paskoo hiekkalaatikolle.
Meidän kissat on sisäkissoja ja täällä kulkee ulkokissoja ja kesäisin on inhottavaa aina tarkistaa hiekkalaatikko onko siellä paskoja´ennenkuin usklataa lapset päästää leikkimään.
Joten ei kannata yleistää. Kaikki kissanomistajat ei ole sitä mieltä että kissanpaska kuuluu lasten hiekkalaatikkoon.
Järjestyslain 4luvun,14§:nmukaan
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1. pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2. pidettävä huolta, ettei koira pääse yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille, kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle kytkemättömänä, yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
3. pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikunta-vammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa. Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.
Lisäksi naapurisi on syyllistynyt kotirauhan rikkomiseen mikäli toistuvista kehotuksista huolimatta tunkeutuu luvatta piha alueellenne.
Tulosta tuo laki ja pane postilaatikkoon
1) Tunne elämänsä tasolla AP:n kannattaisi vetää henkeä ja rauhoittua, ottaa vaikka ne nokoset niin näyttää maailma valoisammalta.
2) Lain ja "miten maailman pitäisi olla" -tasolla hän saattaa olla oikeassakin, mutta kannattaako haaskata rahojaan jonkin kissankakkaongelman vuoksi oikeusprosesseihin tai yhtään mihinkään prosesseihin.
3) Ihmissuhdetaitojen tasolla suosittelen anteeksipyytämistä ja -antamista ja oman suhtautumisensa uutta harkintaa.
4) Vanhemmuuden tasolla kannattaisi miettiä, millaista esimerkkiä lapsilleen näyttää missäkin asioissa ja kuinka tärkeää se on.
5) Käytännön realismin tasolla voisi hyväksyä tosiasiat. Naapurit ovat naapureita - vaikeita vaihtaa. Kissat ovat kissoja - vahdittuinakin kuljeksivat.
6) Eli hanki hiekkalaatikkoon pressu päälle ja unohda koko episodi.
sillä on kuulemma joku nauhottava kamera tsydeemi myös takapihalla ja ainakin sanoi että on todisteita siitä että meidän lapset on luvatta sen pihalla:(
Miks miks just meidän naapurissa pitää olla tollanen hullu..
ap
No mitä hemmettiä ne teki toisen naapurin terassilla, kysyn vaan? Ei se mikään julkinen leikkipaikka ole. Tykkäisit varmaaan itsekin, jos lauantaitansseja tultais sinne tanssimaan?
Mä olen edelleenkin sillä kannalla että paskat eivät ole minun vaan naapurin.Jos mulle tulee jotain kuluja siitä helkkarin kissasta niin se pääsee sitten samalla rahalla taivaaseen.
Vihaan nyt ehkä vieläkin enemmän kissoja ja niiden omistajia kuin ennen kun alotin ketjun.
ap
Minun ehdotus on myös tuo loukku, sitten kuljetus landelle ja nirri pois. Kaupungissa ei kandee alkaa räiskimään. Menee luvat tussarista. Luontoon kattia ei kannata päästää, on aika peto näin "kesäaikaan".
Sinä et saa yrittää kotieläimen tappamista!! Vain mieleltään häiriintyneet kuten psykopaatit voivat sellaista ehdottaa, he kun eivät välitä ihmisistä eivätkä eläimistä. Korkeintaan marsun tai rotan saat tappaa itse, ei yhtään isompaa.
Todennäköisesti et edes onnistu siinä tappamisessa. Ja tulet saamaan syytteen, sillä kyllä se naapuri tietää, ketä epäillä ja silminnäkijöitä on aina.
Jos todellakin saat kissan kiinni, älä käsittele sitä vakivalloin vaan laita se koriin ja vie esim. pk-seudulla
Helsingin eläinsuojeluyhdistykselle
http://www.hesy.fi/
Voit todenmukaisesti sanoa, että löysit sen tontiltasi.
Ja jos naapurilla on kamera, niin kyllä se kuvaa senkin, että kissa on mennyt tontillesi ja hävinnyt sen jälkeen...
itseasiassa se kissanp ei ole mikään pikkujuttu siellä lasten hiekkalaatikossa. Jos vielä ap sattuu itse olemaan raskaana niin siitä kissanpeestä voi saada sellaisen taudin, että se tappaa sikiön..
tämän vuoksihan esim neuvoloissa kehotetaan kissan omistavia naisia jättämään raskauden ajalta hiekkalaatikon siivous miehen hommaksi.
siis kyse on juuri kissojen levittämästä toksoplasmasta. Erään tutkimuksen mukaan Suomessa raskaana olevista saa vuosittain noin 0,25 % toksoplasmoositartunnan ja ilman hoitoa heistä noin puolella tauti siirtyy sikiöön. Siten maassamme arvioidaan noin 60–70 sikiön saavan vuosittain toksoplasmoositartunnan raskauden aikana. Ilman asianmukaista hoitoa heistä noin 10 %:lla esiintyy sairauden oireita syntyessä tai ensimmäisen ikävuoden aikana. Lisäksi kaikilla sikiökauden aikana tartunnan saaneilla on vaara saada ilman hoitoa toksoplasmoosin aiheuttamia elinvaurioita ennen 20 vuoden ikää.
Toksoplasmoosi tarttuu yleisimmin maasta tai multaisista juureksista. Lisäksi sen voi sairastaa vaan kerran. Kun ap:n lapset nyt kuskaavat noita kakkakikkareita naapuriin, niin hyvällä tuurilla saavat sen nyt, eikä tule sitten heille raskausaikana.
sillä on kuulemma joku nauhottava kamera tsydeemi myös takapihalla ja ainakin sanoi että on todisteita siitä että meidän lapset on luvatta sen pihalla:(
Miks miks just meidän naapurissa pitää olla tollanen hullu..
ap
No mitä hemmettiä ne teki toisen naapurin terassilla, kysyn vaan? Ei se mikään julkinen leikkipaikka ole. Tykkäisit varmaaan itsekin, jos lauantaitansseja tultais sinne tanssimaan?
vähän kun postimies tuo posti. Ek kai sille ala huutamaan et vittuako mun tontilla kävelet..ja haastat oikeuteen kotirauhanrikkomisesta? Eri asia toki jos jäivät sinne leikkimään.
Ihan löytyy wikipediasta. Mutta toivotaan ap että sillä kissalla on toksoplasmoosi, se on nimittäin kissoille hengenvaarallinen. Tai voi kun jäisi auton alle. Inhottaa kun jotkut ihmiset eivät valvo eläimiään.
KISSOJA EI SAA PITÄÄ IRTI. lisäksi jos kissaa pitää irti ja se tulee esim vieraalle pihalle, niin kissan saa ampua.
Metsästyslakia on muutettu jo ties miten monta vuotta sitten niin, että KISSAA EI SAA AMPUA.
Ennen kuin kehotat tuollaiseen, niin katsopa, mitä seurauksia siitä voi tulla:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/naapurin-kissan-ampuminen-kavi-kallii…
"Naapurin kissan ampumisesta tulleet sakot nousivat yli tuhanteen euroon. Ampuja joutuu maksamaan myös yli 2 600 euron korvaukset, joihin sisältyy muun muassa uuden kissan hankintakulut."
"Oikeus määräsi korvaukset täysimääräisinä, koska vahinko aiheutettiin tahallaan. Ampuja menetti myös pistoolinsa ja äänenvaimentimen valtiolle."
eikä ole paskaa laatikossa ollut koskaan.
lisäksi häädän aina kissat pihalta huutamalla, tai heitän kohti jotain, tietty niin et ei osu, kattti pelästyy, on opinut kiertään meidä pihan