Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1luokkalainen ja lukihäiriö

Vierailija
17.04.2012 |

Opettaja sanoi että lapsella on lukihäiriö.

Sanoi että kirjaimet vaihtaa paikkaa kun lukee. Mutta kun ne kirjaimet ei vaihda paikkaa ainakaan kotona.

Lapsi oppi lukemaan helmikuussa ja kun on voimissaan lukee mielestäni ihan hyvin, väsyneenä tulee enemmän virheitä.

Kirjoittaa, mutta siinä voi puuttua kirjain/kirjaimia tai olla joku kirjain liikaa ja tavuviivat voi olla väärässä paikassa. Mutta kirjoittaa myös oikeenkin sanoja. Eikö se ole niin että ensin oppii lukemaan ja sitten kirjoittamaan? Lapsi on syntynyt loppuvuodesta. Mietin vaan että onko oikeesti lukihäiriö vai alkukankeutta, koska vasta helmikuussa oppi lukemaan?

Nyt tehdään koulupsykologin testit. Opettaja meinaa että lapsi vaihtaisi naapurilähiöön pienluokalle tai kertais omassa koulussa ykkösen, vaikkakin omassa koulussa alkaa syksyllä 2 luokan pienryhmä äidinkielessä. En oikeen ymmärrä opettajan ehdotusta. Matikka ja muut aineet menee hyvin, lapsi on sosiaalinen ja tykkää olla koulussa.

Mitä ajattelet?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi hyvä, että hän saa lukemisen ja kirjoittamisen oppimiseen tukea. Hyvä luku- ja kirjoitustaito on pohja kaikelle myöhemmin opittavalle.

Vierailija
2/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut samanlaista, loppuvuodesta syntynyt lapsi. Lukeminen ja kirjoittaminen on yhtäkkiä auennut, vielä vähän aikaa sitten "kirjaimet vaihtoivat paikkaa". Opettaja antoi yhden tukiopetuskerran viikoittain alle 2 kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nytten omista kokemuksita, eli olen 38v mies jolla oli todella vaikeeta toi lukemine ja varsinkin kirjottaminen. syyn minkä itse olen itslleni tossa tulkinnut, on laiskuus järjestyksen pitämisessä ja sen että ei koen sen järjestyksen tärkeyttä.

Tossa katsoisin miten lapsi yleensä pitää järjestystä yllä ja kuinka itse vaadit sitä lapselta. Pahin on jos itse teet lapsen pulesta kaiken, eli korjaat sen sotkut. Sama järjetyksen pitäminen on myös kirjottamisessa tärkeetä, siinä pidän itse monipuolista lukemista ja ihna helppoja harjotteiden tekemistä kotona tärkeenä, Yksi hyvä keino voi olla että twiteriin tai muuhun palvelimeen joutuu päivän kuulumiset kirjottamaan,. Eli pikkase sääntöjä ja toistamista kirjottamisen kanssa, se on kumminkin itsessään täynnä niitä sääntöjä, joita itse opettelen tällä hetkellä, kun niitä ei multa lapsena vaadittu.

Vierailija
4/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeää nimenomaan lukivaikeudessa on puuttua mahdollisimman varhain, jotta oikeat opiskelutekniikat saadaan käyttöön.

Toiseksi, opettaja on ihan hukassa, jos lukemaan oppinut lapsi pitäisi jättää luokalle sen takia, että hänellä on lukivaikeus. Kovin pahasta lukivaikeudesta ei voi olla kyse, jos lapsi suoriutuu lukemisesta sekä kirjoittamisesta. Kannattaa kysellä opettajalta myöhemmin perustelujaj luokalle jättämiseen. Luokalle jätetään yleensä monien syiden takia, ei vain sen takia, että on hidas lukija. Tällaista kun voi auttaa erityisopettajalla käynti tai tukiopetus.

Eli ensin testit ja kun tuloksia selvitetään, niin sitten kuuntelette ammattilaisten suosittelemat vaihtoehdot. Veikkaan, että lapseltanne löytyy lievä lukivaikeus - tuskin kovin vakava, kun jo lukee ja kirjoittaa. Ottakaa tukea vastaan (erityisopettaja, tukiopetus, pienryhmäopetus), mutta luokalle jäämisestä tai koulun vaihdosta pitää kyllä ehdottomasti olla paremmat perusteet (esim. ei pärjää monessa muussakaan ikätasoisesti).

Vierailija
5/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ennen niiden tuloksia ei kannata kauheasti päätä vaivata. Meillä on lukilapsi, ongelmat pahempia. KErtasi kakkosen, ykköstäkin yrittivät saada kertaamaan. Mutta kakkosen kertaaminen oli meistä järkevämpää ja nyt onkin luokan keskitasoa.

Vierailija
6/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ekaluokkalaisen lapsen äitinä ihmettelen tätä hirveää tahtia, joka ekaluokalla muutenkin on. Ja sitten jos se lapsiraukka ei opikaan ihan just kaikkea ihan just tarkkana aikana, jätettäisiin sitten luokalleen? Koulun antamalla tukiopetuksella (voisit tätä koulusta NYT kysellä) ja kakkosluokalla mielestäni ehtii hyvin vielä opetella kirjoitus- ja lukuasioita.

Voi tätä maailmaa.

Vierailija
7/7 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt välillä keksivät kaikenlaista. Meillä oppi tytär lukemaan itsekseen 4-vuotiaana vain seuraamalla kun minä luin hänelle satuja, mutta opettajan mielestä hänellä oli lukihäiriö koska ei osannut (=halunnut) lukea tavaamalla vaan suoraan. Sanoin että höpö höpö eikä viedä mihinkään tutkimuksiin eikä ole vaikeuksia ilmennyt sen jälkeenkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän